Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 21
Offentligt
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. oktober 2013
/mrn-sik/jekara-erst
Besvarelse af spørgsmål2 (alm.del – KOM (2013) 0078)stillet af udval-get den24. september 2013.
Spørgsmål2:Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 20. septem-ber 2013 – redegøre mere detaljeret for, hvornår regeringen finder, at deter ”hensigtsmæssigt eller at ”der er berettiget behov for” at anvende dele-gerede retsakter og gennemførelsesretsakter jf. samlenotat vedr. forslage-ne om en forordning om forbrugerproduktsikkerhed og en forordning ommarkedsovervågning af produkter (Europaudvalget, Rådsmøde 3258 –konkurrenceevne Bilag 2).
Svar:Forslag til forordning om forbrugerproduktsikkerhedI Europa-Kommissionens forslag til forordning om forbrugerproduktsik-kerhed (KOM (2013) 78) er der tale om, at Europa-Kommissionen fårbemyndigelse til at vedtage to delegerede retsakter og fem gennemførel-sesretsakter.I besvarelsen af spørgsmål 1 er der redegjort for, hvilke gennemførelses-retsakter og delegerede retsakter der er tale om. I det følgende angives re-geringens holdning til dem.Artikel 13Regeringen finder, at det er i overensstemmelse med Lissabontraktatensartikel 291, at Europa-Kommissionen i artikel 13, stk. 2,bemyndiges til atvedtage gennemførelsesretsakter med undersøgelsesprocedure, der fast-lægger, i hvilke situationer virksomhederne ikke behøver at underrettemyndighederne om produktrisici.Regeringen finder, at der er tale om en nødvendig beføjelse, der skal sik-re, at bestemmelsen bruges ensartet på tværs af medlemslandene. Desu-
2/5
den vurderer regeringen, at der er tale om ikke-væsentlige bestemmelser,der udmønter den ramme, som er fastlagt i bestemmelsen.Samtidig er regeringen positiv over for, at der sættes en nedre grænse for,hvornår myndighederne skal underrettes om produktrisici. Regeringen vildog arbejde for, at betingelserne for, hvornår virksomhederne kan undla-de at underrette myndighederne, tydeliggøres. Det er vigtigt, at bestem-melsen bliver let for de erhvervsdrivende at agere ud fra, og at der ikkeopstår tvivl om, hvornår den kan bruges.I artikel 13, stk. 3, bemyndiges Europa-Kommissionen til at vedtage de-legerede retsakter, der fastlægger, hvilke produkter der ikke skal væreomfattet af forordningens mærkningskrav på produktet, fordi der er taleom produkter med lav risiko.Regeringen lægger vægt på, at artikel 13, stk. 3, slettes.Regeringen finder ikke, at der kan udpeges bestemte produkter, produkt-kategorier eller grupper af produkter, som kan garanteres altid at have enlav risiko. Risikoen ved et produkt kan afhænge af mange faktorer, f.eks.fejl i produktionen. Produkter, der i udgangspunktet vurderes til at værelavrisiko-produkter, kan dermed godt blive farlige for forbrugerne, hvisde fejlproduceres. Derfor er det centralt, at produkterne er mærkede, så dekan spores af hensyn til forbrugersikkerheden.Desuden mener regeringen, at Europa-Kommissionen i bestemmelsen fårfor vidtrækkende skønsmæssige beføjelser til at afgøre, hvilke produkterder er lavrisiko-produkter, og det er ikke hensigtsmæssigt.Artikel 15Ifølge artikel 15, stk. 3, om elektronisk sporbarhed, bemyndiges Europa-Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter, der fastlægger, hvilkeprodukter, produktkategorier eller grupper der formodes at ville udgøreen alvorlig risiko, og ligeledes angive, hvilke data de erhvervsdrivendeskal indsamle og lagre ved hjælp af sporbarhedssystemet.Derudover bemyndiges Europa-Kommissionen i artikel 15, stk. 4, til atvedtage gennemførelsesretsakter med undersøgelsesprocedure, der fast-lægger, hvilken type databærer produkter med formodet alvorlig risikoskal bære, og hvordan den skal anbringes.Regeringen lægger vægt på, at hele artikel 15 om det elektroniske spor-barhedssystem slettes.Sporbarheden af produkter er allerede tilstrækkeligt styrket i forordnin-gen, og bestemmelserne i artiklen er ikke i overensstemmelse med denøvrige EU-lovgivning på produktområdet. Endelig er der for stor usik-kerhed om omfanget af de administrative byrder for erhvervslivet.
3/5
Desuden vurderes det, at Europa-Kommissionen i artiklen får for vidt-rækkende skønsmæssige beføjelser til at afgøre, hvilke produkter derformodes at udgøre en alvorlig risiko, og som skal være omfattet af be-stemmelserne i artiklen.Artikel 16 og 17I artikel 16 og 17 er der tale om gennemførelsesretsakter, som regeringenkan støtte. Artiklerne og retsakterne omhandler procedurerne for standar-disering og følger derfor af forordningen om standardisering. Samtidigbidrager de til ensretningen med standardiseringsforordningen, hvilketregeringen lægger vægt på.Forslag til forordning om markedsovervågningFor så vidt angår forslag til forordning om markedsovervågning kan rege-ringen tilslutte sig, at Kommissionen får mulighed for at vedtage gennem-førelsesretsakter i de i forslaget foreslåede tilfælde. Der henvises til be-svarelsen af spørgsmål 1 (KOM (2013) 0078) for en uddybende beskri-velse heraf. Regeringen vil arbejde for, at rammen for Kommissionensmuligheder for at vedtage gennemførelsesretsakter skal være klar og ty-delig. Desuden vil regeringen arbejde for, at gennemførelsesretsakterne ialle tilfælde skal vedtages gennem undersøgelsesproceduren, da de fore-slåede tilfælde omhandler miljø, sikkerhed og beskyttelse af menneskers,dyrs eller planters sundhed og sikkerhed. Dette lægger forslaget alleredeop til undtagen i tre tilfælde.I det følgende gennemgås regeringens holdning til de 7 specifikke tilfæl-de, hvor Kommissionen i henhold til forslaget kan vedtage gennemførel-sesretsakter.Artikel 6For det første finder regeringen det hensigtsmæssigt, at Kommissionenihenhold til forslagets artikel 6 kan vedtage gennemførelsesretsakter ommyndighedernes kontrol af udvalgte produkter, hvor der er behov for enensartet markedsovervågning på EU-plan. Hermed sikres det, at den nød-vendige markedsovervågningbliver udført ensartet i hver enkelt med-lemsstat. Det vil i de pågældende tilfælde bidrage til at forbedre forbru-gersikkerheden og skabe mere lige konkurrencevilkår for de erhvervsdri-vende. Gennemførelsesretsakterne skal vedtages gennem undersøgelses-proceduren.Artikel 9For så vidt angår den mulighed, som Kommissionen får i henhold til for-slagets artikel 9 til atvedtage gennemførelsesretsakter for informations-udveksling mellem erhvervsdrivende og myndigheder, har det litauiskeformandskab foreslået denne slettet i deres kompromisforslag. Regerin-gen støtter dette ændringsforslag, da formålet og dermed berettigelsen afdenne bestemmelse ikke fremstår tilstrækkelig tydelig.
4/5
Artikel 11For det tredje finder regeringen det hensigtsmæssigt, at Kommissionen ihenhold til forslagets artikel 11 har mulighed for at vurdere, om myndig-hedernes foranstaltninger over for et produkt er berettigede eller ej. Ek-sempelvis kan et uberettiget markedsføringsforbud mod et produkt væremeget bebyrdende for den enkelte erhvervsdrivende. Brugen af gennem-førelsesretsakter på dette område vil derfor være med til at sikre, at er-hvervslivet ikke bliver mødt med vidt forskellige og måske ulovlige hin-dringer i forskellige medlemsstater.Kommissionen får samtidig mulighed for at fastsætte, at andre medlems-stater skal indføre lignende foranstaltninger for at bidrage til ensartet im-plementering i hele EU. Det er vigtigt for regeringen, at disse gennemfø-relsesretsakter bliver vedtaget gennem undersøgelsesproceduren, som fo-reslået af det litauiske formandskab i deres kompromisforslag.Artikel 12For det fjerde finder regeringen, at det er hensigtsmæssigt, at Kommissi-onen i henhold til forslagets artikel 12 ved gennemførelsesretsakter kantræffe foranstaltninger mod bestemte produkter eller produktgrupper, derudgør en alvorlig risiko.Regeringen er enig i, at der på EU-plan bør kun-ne træffes foranstaltninger mod produkter, hvis de udgør en alvorlig risi-ko i flere medlemslande. Det gælder særligt, hvis produkterne er megetfarlige for personers sikkerhed og sundhed, og det vurderes nødvendigt,at der samlet i medlemsstaterne træffes foranstaltninger over for de på-gældende produkter.For regeringen er det vigtigt, at gennemførelsesrets-akterne vedtages gennem undersøgelsesproceduren.Artikel 18For det femte finder regeringen, at det er hensigtsmæssigt, at Kommissi-onen i henhold til forslagets artikel 18 har mulighed for at vurdere, ommyndighedernes afslag på frigivelse af produkter, der føres ind i EU, er be-rettigede eller ej.Manglende frigivelse af et produkt kan være meget be-byrdende for den enkelte erhvervsdrivende. Brugen af gennemførelses-retsakter på dette område vil derfor være med til at sikre, at erhvervslivetikke bliver mødt med vidt forskellige og måske ulovlige hindringer i for-skellige medlemsstater.Kommissionen får samtidig mulighed for at fastsætte, at andre medlems-stater skal indføre lignende foranstaltninger. Det er vigtigt for regeringen,at disse gennemførelsesretsakter bliver vedtaget gennem undersøgelses-proceduren, som foreslået af det litauiske formandskab i deres kompro-misforslag.Artikel 19For det sjette støtter regeringen, at Kommissionen i henhold til artikel 19ved gennemførelsesretsakter kan fastsætte de tekniske vilkår og procedu-
5/5
rer for RAPEX. RAPEX drives af Kommissionen, og regeringen finderdet hensigtsmæssigt, at Kommissionen – under inddragelse af medlems-staterne gennem undersøgelsesproceduren - kan fastsætte de mere tekni-ske vilkår og procedurer for systemets anvendelse, da systemet skal an-vendes ensartet på tværs af alle medlemslande.Artikel 28For så vidt angår Kommissionens mulighed for i henhold til artikel 28 atudpege EU-referencelaboratorier, har det litauiske formandskab foreslåetdenne bestemmelse slettet i deres kompromisforslag. Regeringen støtterdenne ændring, daregeringen ikke anser referencelaboratorier for at værenødvendige. Formålet og dermed berettigelsen af denne bestemmelsefremstår ikke tilstrækkelig tydelig.