Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1289107_0001.png
1289107_0002.png
1289107_0003.png
1289107_0004.png
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. oktober 2013
/mrn-sik
Besvarelse af spørgsmålnr. 1. (alm.del – KOM (2013) 0078)stillet af ud-valget den24. september 2013.
Spørgsmål1:Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 20. septem-ber 2013 – redegøre for, hvilke beføjelser man forventer, at Kommissio-nen vil få tildelt med hhv. delegerede retsakter og gennemførelsesretsak-ter under forslagene om en forordning om forbrugerproduktsikkerhed(KOM (2013) 0078) og en forordning om markedsovervågning af pro-dukter (KOM (2013) 0075).
Svar:Forslag til forordning om forbrugerproduktsikkerhedI Europa-Kommissionens forslag til en forordning om forbrugerprodukt-sikkerhed er der tale om, at Europa-Kommissionen får bemyndigelse til atvedtage delegerede retsakter på to områderog gennemførelsesretsakter påfem områder.Europa-Kommissionens beføjelser findes særligt i forslagets artikel 13 og15. Derudover får Europa-Kommissionen beføjelser i artikel 16 og 17,som følger af ensretningen med standardiseringsforordningen.I det følgende gennemgås Europa-Kommissionens beføjelser i de enkelteartikler. Det er endnu for tidligt i forhandlingerne at udtale sig om, hvor-vidt det forventes, at beføjelserne vil komme med i det endelige forslag,men i det følgende angives et kort oprids af forhandlingssituationen i for-hold til artiklerne.Artikel 13I forslagets artikel 13, stk. 1 og 2, er der mulighed for, at de erhvervsdri-vende fritages for pligten til at underrette markedsovervågningsmyndig-hederne om produktrisici, når følgende betingelser er opfyldt:
2/4
1) Når der er tale om et begrænset antal klart identificerede produkter, derikke er sikre, 2) når fabrikanten, importøren eller distributøren kan do-kumentere, at risikoen er under fuld kontrol, og at produktet ikke længereer til fare for menneskers sikkerhed og sundhed, 3) når årsagen til risiko-en ved produktet er af en sådan art, at myndighederne og offentlighedenikke kan udnytte kendskabet hertil på en nyttig måde.Europa-Kommissionen bemyndiges i artikel 13, stk. 2, til at vedtagegen-nemførelsesretsakter med undersøgelsesprocedure, der fastlægger, i hvil-ke situationer betingelserne er opfyldt.Ifølge artikel 13, stk. 3, fårEuropa-Kommissionen bemyndigelse til atvedtagedelegerederetsakter, der fastlægger, hvilke produkter, produktka-tegorier eller grupper af produkter der på grund af disse produkters laverisiko ikke skal mærkes på produktet med forordningens mærkningskrav.Det er endnu uvist, hvorvidt artikel 13 bliver opretholdt i det endeligeforslag. I forhandlingerne er der en større gruppe lande, der ønsker heleartiklen slettet, og der er en mindre gruppe lande, der ønsker at bevare ogpræcisere bestemmelsen i artikel 13, stk. 1 og 2, hvor virksomhederne ivisse situationer kan undlade at underrette myndighederne. I det senestekompromisforslag fra formandsskabet er artikel 13, stk. 3, om mærknin-gen af lavrisiko-produkter slettet.Artikel 15Forslagets artikel 15 omhandler muligheden for, at Europa-Kommissionen kan pålægge de erhvervsdrivende at indføre et særligtelektronisk sporbarhedssystem for visse produkter, der formodes at udgø-re en alvorlig risiko, hvis udformning og omfang fastlægges af Europa-Kommissionen.Europa-Kommissionen bemyndiges i artikel 15, stk. 3, til, hvis den finderdet nødvendigt, at vedtage delegerede retsakter, der for det første fast-lægger, hvilke produkter, produktkategorier eller grupper af produkter derkan formodes at ville udgøre en alvorlig risiko, og som for det andet an-giver, hvilke data de erhvervsdrivende skal indsamle og lagre.Europa-Kommissionen bemyndiges i artikel 15, stk. 4,ligeledes til, hvisden finder det nødvendigt, at vedtage gennemførelsesretsakter med un-dersøgelsesprocedure, der fastsætter, hvilken type databærer der anven-des, og hvordan den skal anbringes.Det er endnu uvist, hvorvidt artikel 15 bliver opretholdt i det endeligeforslag. En række medlemslande ønsker artiklen slettet, da det umiddel-bart ikke er åbenlyst, at bestemmelsen gavner forbrugerbeskyttelsen, ogdet vurderes, at bestemmelsen kan udgøre en unødig byrde for erhvervs-livet.
3/4
Artikel 16 og 17Ifølge forslagets artikel 16 bemyndigesEuropa-Kommissionen til at ved-tage gennemførelsesretsakter med undersøgelsesprocedure, hvori de eu-ropæiske standardiseringsorganisationer anmodes om, at der skal laves enproduktstandard.I artikel 17 bemyndigesEuropa-Kommissionen til at vedtage gennemfø-relsesretsakter med rådgivningsprocedure eller gennemførelsesretsaktermed undersøgelsesprocedure, hvori der træffes afgørelse, når medlems-landene og Europa-Parlamentet gør indsigelse mod en harmoniseret stan-dard på baggrund af mangler i standarden. Proceduren i gennemførelses-retsakten afgøres af, om standarden er offentliggjort. Gennemførelses-retsakterne og procedurerne følger af ensretningen med standardiserings-forordningen.Det er forventningen, at disse retsakter opretholdes i det endelige forslag,da der er tale om artikler og retsakter, der omhandlerprocedurerne forstandardisering og derfor følger af forordningen om standardisering.Forslag til forordning om markedsovervågning af produkterKommissionen vil i henhold til forslaget til forordning om markedsover-vågning (KOM (2013) 0075) få adgang ved gennemførelsesretsakter til attræffe foranstaltninger for medlemsstaternes markedsovervågningsaktivi-teter på en række områder. I forslaget er der indsat syv bestemmelser her-om.Artikel 6For det første vil Kommissionen ifølge forslagets artikel 6 få adgang til atvedtage gennemførelsesretsakter for at ensarte kontrollen af bestemteprodukter og produktkategorier. Gennemførelsesretsakterne kan efter for-slaget stille krav til omfang og hyppighed af kontrollen, herunder kravom omfanget af stikprøvekontrol. Kravene til omfang og hyppighed afkontrollen er dog blevet foreslået slettet i det litauiske formandskabskompromisforslag. Gennemførelsesretsakterne skal vedtages efter under-søgelsesproceduren som fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning 182/2011/EU om de generelle regler og principper for, hvordanmedlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemfø-relsesbeføjelser.Artikel 9For det andet kan Kommissionen i henhold til forslagets artikel 9 vedtagegennemførelsesretsakter, der fastsætter vilkårene for de erhvervsdriven-des fremlæggelse af information og dokumentation til myndighederne,herunder i forbindelse med de erhvervsdrivendes korrigerende foranstalt-ninger over for produkter, der udgør en risiko. Gennemførelsesretsakterneskal vedtages efter undersøgelsesproceduren som fastsat i forordning182/2011/EU.
4/4
Artikel 11For det tredje skal Kommissionen ifølge forslagets artikel 11 ved gen-nemførelsesretsakter afgøre, om myndighedernes foranstaltninger overfor produkter er berettigede eller ej. Et eksempel på en sådan foranstalt-ning er en myndigheds markedsføringsforbud mod et bestemt produkt.Hvis foranstaltningen er berettiget, skal de andre medlemsstater sikre, atde nødvendige foranstaltninger træffes over for det pågældende produkt.Omvendt skal foranstaltningen trækkes tilbage, hvis den ikke anses forberettiget. Med det litauiske formandskabs kompromisforslag er det fore-slået, at disse retsakter skal vedtages gennem undersøgelsesprocedurensom fastsat i forordning 182/2011/EU.Artikel 12For det fjerde kan Kommissionen ifølge forslagets artikel 12 træffe foran-staltninger mod produkter/produktkategorier, der udgør en alvorlig risiko.Dette kræver dog, at risikoen ikke kan håndteres tilfredsstillende gennemforanstaltninger på medlemsstatsniveau eller gennem andre procedurer ihenhold til EU-regulering. Foranstaltningerne vil skulle træffes ved gen-nemførelsesretsakter, der også vil kunne indeholde krav til de kontrolfor-anstaltninger, som medlemsstaterne skal foretage for at sikre en effektivgennemførelse. Gennemførelsesretsakterne skal vedtages efter undersø-gelsesproceduren som fastsat i forordning 182/2011/EU.Artikel 18For det femte skal Kommissionen i henhold til forslagets artikel 18 vedgennemførelsesretsakter afgøre, om myndigheders afslag på frigivelse afprodukter, der føres ind i EU, er berettigede eller ej. Hvis foranstaltnin-gen er berettiget, skal de andre medlemsstater sikre, at de nødvendigeforanstaltninger træffes over for det pågældende produkt. Omvendt skalforanstaltningen trækkes tilbage, hvis den ikke anses for berettiget. Meddet litauiske formandskabs kompromisforslag er det foreslået, at disseretsakter skal vedtages gennem undersøgelsesproceduren som fastsat iforordning 182/2011/EU.Artikel 19For det sjette kan Kommissionen ifølge forslagets artikel 19 vedtage gen-nemførelsesretsakter, der beskriver moduler og procedurer for udvekslin-gen af information gennem RAPEX. Gennemførelsesretsakterne skalvedtages efter undersøgelsesproceduren som fastsat i forordning182/2011/EU.Artikel 28Kommissionen kan endelig ifølge forslagets artikel 28 udpege EU-referencelaboratorier for specifikke produktkategorier. Udpegningen vilskevedgennemførelsesretsakter.BestemmelsenomEU-referencelaboratorier er foreslået slettet i det litauiske formandskabskompromisforslag.