Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 20
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
8. oktober 2013
Besvarelse af spørgsmål 1 ad KOM(2013) 0075 stillet af Europaud-
valget den 24. september 2013 efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes – i forlængelse af Europaudvalgets møde den 20. sep-tember 2013 – oplyse, om der indføres mulighed for, at myndighedernekan vurdere, at et produkt udgør en risiko og træffe foranstaltninger overfor en virksomhed på trods af, at produkterne overholder lovgivningenskrav på området jf. DI’s høringssvar vedr. sagen om markedsovervågningaf produkter som det fremgår af samlenotatet (Europaudvalget, Rådsmø-de 3258 – konkurrenceevne Bilag 2).Svar:
Ifølge artikel 13, stk. 3, i forslaget til en ny markedsovervågningsforord-ning (KOM (2013) 75) kan markedsovervågningsmyndigheder træffeforanstaltninger over for produkter, der udgør en risiko – selv om produk-tet for så vidt er i overensstemmelse med krav i den harmoniserede lov-givning. Dette skal sammenholdes med udgangspunktet i artikel 13, stk.3, hvorefter overholdelse af bl.a. den harmoniserede lovgivning skaber enformodning om, at produktet på passende vis beskytter de samfundsinte-resser, som lovgivningen omhandler. Der er derfor tale om en bestem-melse, der kun vil finde anvendelse i særlige undtagelsestilfælde. Dertilkommer, at Kommissionen i henhold til forslaget har mulighed for atvedtage gennemførelsesretsakter, der kan omgøre en national foranstalt-ning mod et produkt omfattet af harmoniseret EU-lovgivning, hvis foran-staltningen ikke er berettiget. Dette vil sikre, at medlemsstaterne ikkeopstiller ulovlige hindringer for de erhvervsdrivende.Bestemmelsen i artikel 13, stk. 3, er ikke ny i forhold til forbrugerproduk-ter. Myndigheder skal allerede i dag gribe ind over for produkter, der ud-gør en risiko, selv om produktet for så vidt er i overensstemmelse medharmoniserede standarder eller detaljerede krav i den harmoniserede lov-givning. Dette følger af det generelle sikkerhedskrav i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/95/EF om produktsikkerhed i al-mindelighed (produktsikkerhedsdirektivet). Denne mulighed er f.eks.blevet brugt til at gribe ind over for magneter, der overholdt kravene i denharmoniserede lovgivning, men som samtidig udgjorde en uforudset farefor børn. Magneterne kunne således forvolde alvorlige skader i tilfældeaf, at de blev slugt af børn.For så vidt angår professionelle produkter skal myndigheder desuden
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
gribe ind over for produkter, der er omfattet af harmoniseret EU-lovgivning, og som udgør en risiko. Der eksisterer dog ikke et genereltkrav om, at det også skal ske i forhold til produkter, der er i overens-stemmelse med lovgivningens krav. Dette forventes dog indført i forbin-delse med tilpasningen af den harmoniserede EU-lovgivning til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse 768/2008/EF om fælles rammer formarkedsføring af produkter. Det følger således af afgørelsen, at medlems-staterne skal træffe foranstaltninger over for et produkt, hvis produktetudgør en risiko for menneskers sundhed eller sikkerhed eller for andresamfundsinteresser. Dette gælder, selv om produktet er i overensstem-melse med lovgivningens krav. Afgørelsens principper er f.eks. implemen-teret i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/29/EU om harmonise-ring af medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af pyrotekniske artik-ler på markedet.Med forslaget til en ny markedsovervågningsforordning vil kravet bliveindført generelt for de professionelle produkter, der er omfattet af harmoni-seret lovgivning. Vedtagelsen af forslaget vil dermed gøre tilpasningen afden harmoniserede EU-lovgivning til afgørelse 768/2008/EF overflødig pådette område.