Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 199
Offentligt
1347065_0001.png
1347065_0002.png
1347065_0003.png
1347065_0004.png
1347065_0005.png
1347065_0006.png
NOTAT
Implementering af EU's indre markedslovgivningResuméKommissionens seneste resultattavle for det indre marked (SingleMarket Scoreboard 28)viser en nogenlunde uændret implemente-ring og håndhævelse af indre markedslovgivningen i EU’s med-lemsstater:Danmark manglede pr. 10. november 2013 at implementere 3direktiver, svarende til et implementeringsunderskud på 0,2 %.Dette er et fald fra 0,5 % i maj 2013 og det bedste resultat forDanmark siden 2010. Danmark ligger nu på en andenpladsblandt EU’s 28 medlemsstater, hvor Danmark lå på en tolvte-plads i sidste måling. Malta ligger nummer 1 og manglede atimplementere 2 direktiver.8 medlemsstater opfylder Kommissionens foreslåede mål vedat have et implementeringsunderskud på 0,5 % eller derunder.Ved sidste måling var det 14 medlemsstater. 5 stater overskri-der det vedtagne mål på 1 %. EU’s gennemsnitlige implemen-teringsunderskud er 0,7 %, hvilket er en lille stigning fra detsidste implementeringsunderskud på 0,6 %.Danmark ligger med 0,3 % ukorrekt gennemførelse (overens-stemmelsesunderskud) under EU-gennemsnittet på 0,7 %.Danmark havde 20 verserende traktatkrænkelsessager pr.1.november 2013med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på25,9 måneder.1. IndledningKommissionen offentliggør hvert halve år en resultattavle over medlems-staternes implementering af EU’s indre markedslovgivning. I resultattav-len sætter Kommissionen fokus på medlemsstaternes præstationer i for-hold til rettidig og korrekt implementering.Samlet set er EU’s indre marked afhængigt af, at medlemsstaterne im-plementerer og håndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Når én el-ler flere stater ikke lever op til sine forpligtelser, kommer det potentieltalle medlemsstater til skade, fordi der gælder forskellige regler i EU. Mantaler da om et ufuldstændigt indre marked.Kommissionen har med de centrale meddelelser om Akten for det indremarked I (KOM(2011) 206) og II (KOM(2012) 573) sat fokus på en re-lancering af det indre marked, hvor rettidig og korrekt implementering afEU-lovgivning også berøres.
2/6
Det er besluttet, at Folketinget orienteres om Danmarks placering på re-sultattavlen samt om antallet af nye nationale regler, som Danmark og deøvrige medlemsstater har meddelt Kommissionen, at de ønsker at indfø-re1. Formålet er at sikre et fortsat politisk fokus på effektiv og korrektimplementering af EU’s indre markedslovgivning i Danmark til gavn forborgere og virksomheder i EU’s indre marked.Folketinget blev senest orienteret om Danmarks placering på resultattav-len den 20. august 2013.2. Rettidig implementering af EU-lovgivningKommissionen har siden 1997 udgivet en halvårlig resultattavle overmedlemsstaternes implementering af EU’s indre markedslovgivning (kal-detSingle Market Scoreboard).I 2007 besluttede Det Europæiske Råd atsætte målet for implementeringsunderskuddet til 1 % med effekt fra 2009.Kommissionen foreslog i 2011 et nyt mål på 0,5 % implementeringsun-derskud.Den seneste resultattavle blev offentliggjort den 28. februar 2014 ogdækker perioden maj-november 2013.Single Market Scoreboard 28erudelukkende offentliggjort på Kommissionens hjemmeside, hvor der fin-des en række statistikker om landenes implementering af det indre mar-kedietinteraktivtformat.Sidenkantilgåsvia:http://ec.europa.eu/internal_market/scoreboard/.Af resultattavlen fremgår det, at Danmark pr. 10. november 2014 mang-lede at implementere 3 direktiver2inden for den fastsatte tidsfrist. Dettesvarer til et implementeringsunderskud på 0,2 %. Som det fremgår af ne-denstående figur 1 har Danmarks implementeringsunderskud i alle år væ-ret mindre end Det Europæiske Råds fastsatte mål på tidligere 1,5 % ognu 1 %. Danmarks andel af direktiver, der ikke er implementeret til tiden,er faldet siden seneste afrapportering til Folketinget, hvor implemente-ringsunderskuddet var 0,5 % mod det nuværende implementeringsunder-skud på 0,2 %.
1
Data for nye nationale regler opgøres imidlertid kun én gang årligt i andet regi, og Folketinget orienteres føl-gelig kun én gang årligt om dette (næste gang i efteråret 2014).2De tre direktiver, som ikke er implementeret rettidigt, er Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/24/EUaf 9. marts 2011 om patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/26/EU af 25. oktober 2012 om ændring af direktiv 2001/83/EF for såvidt angår lægemiddelovervågning og Kommissionens gennemførelsesdirektiv 2012/52/EU af 20. december2012 om foranstaltninger, der skal lette anerkendelsen af recepter udskrevet i en anden medlemsstat..
3/6
Figur 1: Andel direktiver som Danmark ikke har notificeret til tiden fra 2001-201331,2%
1,0%
0,8%
0,6%
0,4%
0,2%
0,0%Apr Okt Apr Okt Apr Jul Jun Dec Jun Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov01 01 02 02 03 04 05 05 06 06 07 07 08 08 09 09 10 10 11 11 12 12 13 13
Andel direktiver, Danmark ikke har notificeret inden for den fastsatte tidsfrist i perioden 2001-2013
Som det fremgår af figur 2, er det seneste danske implementeringsresultatdet andet bedste resultat i EU, og Danmark er blandt de 8 medlemsstater,som opfylder Kommissionens foreslåede mål ved at ligge på 0,5 % ellerderunder. Der er sket en stigning i antallet af medlemsstater, der over-skrider det vedtagne mål på 1 % implementeringsunderskud. I forhold tilopgørelsen fra juni 2013 er der nu 5 medlemsstater i stedet for 2, deroverskrider målet. Derudover var der ved sidste måling 14 medlemsstater,der lå under det foreslåede mål på 0,5 %, hvor tallet denne gang er på 8medlemsstater. Det vil sige, at antallet af medlemsstater, der implemente-rer direktiver til tiden, er faldet.Figur 2: Andel direktiver, som ikke er notificeret til tiden pr. 10. november 2013, fordeltpå EU’s medlemsstater41,6%1,4%1,2%1,0%0,8%0,6%0,4%0,2%0,0%MT DK CZ(2) (3) (4)EL(4)SE(4)EE(5)SK(5)PT(6)DE(7)HR FR(7) (7)LV(7)LT(7)NL(7)FI(7)BG IE(8) (8)ES HU LU(8) (8) (8)UK AT PL RO BE CY IT SI(8) (11) (12) (13) (15) (17) (18) (18)

Andel direktiver, der ikke er notificeret inden for den fastsatte tidsfrist pr. 10. november 2013 (antal i parentes)

Note: Den røde linje illustrerer Det Europæiske Råds fastsatte mål på 1,0 %. Den stiplede linje illustrererKommissionens foreslåede mål på 0,5 %.34
Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 8-28Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 28
4/6
Figur 3 viser, at EU’s gennemsnitlige implementeringsunderskud de se-nere år har været faldende, dog med en lille stigning i 2010-11. I novem-ber 2013 lå det gennemsnitlige implementeringsunderskud på 0,7 %,hvilket er tæt på det tidligere 0,6 %, der var det bedste i EU’s historie, si-den man begyndte at måle i 1997. Det gennemsnitlige implementerings-underskud ligger dog stadig under det fastsatte mål på 1 %, som EU låover i 2011.Figur 3: Det gennemsnitlige EU-implementeringsunderskud i perioden 2004-201354,0%3,5%3,0%2,5%2,0%1,5%1,0%0,5%0,0%Dec04Jul05Dec05Jul06Dec06Jul Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov07 07 08 08 09 09 10 10 11 11 12 12 13 13
Andel direktiver der ikke er notificeret inden for den fastsatte tidsfristpr. 10. november 2013, EU 25/27/28 samlet
3. Korrekt implementering af EU-lovgivningKommissionen måler ikke kun implementeringsunderskuddet, dvs. antal-let af direktiver, der ikke er implementeret til tiden. Kommissionen serogså på antallet af direktiver, hvor Kommissionen har påbegyndt en trak-tatkrænkelsessag som følge af, at national lovgivning eller administrativpraksis vurderes at være i modstrid med EU-reglerne.Kommissionen foreslog i meddelelsen om Akten for det indre marked(KOM(2011) 206) en grænse for ukorrekt gennemførelse af indre mar-kedsdirektiver i medlemsstaterne på maksimalt 0,5 % af alle indre mar-kedsdirektiver. Kommissionen kalder dette forcompliance deficiteller pådanskoverensstemmelsesunderskuddet.Målsætningen er alene Kommis-sionens, og medlemsstaterne har således ikke formelt bekræftet denne.For Danmarks vedkommende ligger overensstemmelsesunderskuddet60,3 % af det samlede antal af indre markedsdirektiver pr. 10. november2013. Dette svarer til fire direktiver, der ikke er implementeret korrekt,Kilde: Kommissionens Scoreboard 28. Tal fra december 2004 og frem til december 2006 dækker alene EU-25, dvs. ekskl. Rumænien og Bulgarien, og frem til juni 2013 EU-27, dvs. ekskl. Kroatien.6Overensstemmelsesunderskuddeter udtryk for den procentdel af direktiver, som Kommissionen ikke mener,er gennemført korrekt, og hvor der er åbnet traktatkrænkelsessager mod den pågældende medlemsstat. Pro-centdelen beregnes i forhold til antallet af direktiver, som medlemsstaten har implementeret. Procentdelen ba-seres alene på antallet af konkrete direktiver og ikke på antallet af sager pr. direktiv, dvs. selvom der er åbnetflere sager i henhold til et direktiv, tælles direktivet kun én gang. EU-gennemsnittet beregnes på basis af allemedlemsstaters underskud.5
5/6
og hvor der dermed er påbegyndt traktatkrænkelsessager i perioden maj-november 2013. Det er det samme antal direktiver som ved sidste opgø-relse.Det danske tal for overensstemmelsesunderskuddet er tredje bedst i EUog ligger under både den foreslåede grænse på 0,5 % og EU’s gennemsnitpå 0,7 %. Generelt i EU er situationen blevet en smule dårligere sidensidste måling. 11 medlemsstater – mod tidligere 13 - ligger på nuværendetidspunkt på eller under grænsen på 0,5 %. De medlemsstater, der har dehøjeste andele af overensstemmelsesunderskud, er fortsat Italien (2,3 %)og Polen (2,1 %).4. Det totale EU-underskud i perioden 1997-2013EU’s indre marked er afhængigt af, at medlemsstaterne implementerer oghåndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Hvis én eller flere staterikke lever op til sine forpligtelser, taler man om et ufuldstændigt indremarked. Af resultattavlen fremgår, at 4 % af samtlige EU’s direktiver,svarende til 48 direktiver, fortsat ikke er implementeret af én eller fleremedlemsstater. Figur 4 viser, at det totale underskud har været jævnt fal-dende de seneste 15 år, når man tager højde for optagelsen af 12 nyemedlemsstater i 2004 og 2007. En gennemførelsesgrad på 96 % indikererdog, at der fortsat er plads til forbedring.Figur 4: Det totale EU-underskud i perioden 1997-2013730%25%20%15%10%5%0%
Nov 97Maj 98Nov 98Maj 99Nov 99Maj 00Nov 00Maj 01Nov 01Maj 02Nov 02Maj 03Nov 03Maj 04Nov 04Maj 05
Andel direktiver for EU's indre marked, som ikke er gennemført i perioden 1997-2013
5. TraktatkrænkelsessagerTraktatkrænkelsessager indledes i de tilfælde, hvor Kommissionen vurde-rer, at en medlemsstat ikke opfylder sine forpligtelser i medfør af trakta-ten. Det være sig i tilfælde af, at et direktiv ikke er implementeret til ti-den, at direktivet ifølge Kommissionen er ukorrekt implementeret ellerved utilstrækkelig håndhævelse.
7
Kilde: Kommissionens Scoreboard 28. Tal fra november 1997 er EU-15, fra november 2004 EU-25, fra maj2007 EU-27 og fra juli 2013 EU-28.
Nov 05Maj 06Nov 06Maj 07Nov 07Maj 08Nov 08Maj 09Nov 09Maj 10Nov 10Maj 11Nov 11Maj 12Nov 12Maj 13Nov 13
6/6
I regi af det indre marked havde Danmark i alt 20 verserende traktat-krænkelsessager pr. 1. november 2013. Dette er relativt få sager set i for-hold til de øvrige medlemsstater, hvor det gennemsnitlige antal traktat-krænkelsessager ligger på 30. Litauen (10) og Estland (10) er de lande,der har færrest verserende sager, hvorimod Italien (73), Grækenland (65)og Spanien (60) har det højeste antal sager. Af figur 5 fremgår det, at an-tallet af traktatkrænkelsessager i Danmark overordnet set har været fal-dende siden 2005. Siden november 2012 er der dog sket en stigning på 4verserende sager.Figur 5: Antal traktatkrænkelsessager i Danmark fra 2005-2013835302520151050Maj05Nov Maj0506Nov06Maj07Nov07Apr08Nov Maj0809Nov Maj0910Nov Maj1011Nov11Maj12Nov Maj1213Nov13
Antal traktatkrænkelsessager mod Danmark i perioden 2005-2013
Ser man på medlemsstaternes håndtering af traktatkrænkelsessager, tagerdet i gennemsnit 27,9 måneder, fra Kommissionen fremsender formel åb-ningsskrivelse til et medlemsland, før sagen enten er løst eller henvist tilEU-Domstolen. I Danmark er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid25,9 måneder, og dermed placerer Danmark sig under EU-gennemsnittet.For mere information om de danske traktatkrænkelsessager henvises tilUdenrigsministeriets seneste oversigt over verserende traktatkrænkelses-sager mod Danmark pr. 1. marts 2014. Oversigten er senest oversendt tilFolketinget den 6. marts 2014.
8
Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 14-28.