Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1346975_0001.png
1346975_0002.png
1346975_0003.png
1346975_0004.png
1346975_0005.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Internetpolitik og –forvaltning: EU's rolle i udformningen af fremti-

dens internetforvaltning, KOM(2014) 72

Notatet sendes tillige til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.

Resumé

Kommissionen har den 12. februar 2014 offentliggjort en meddelelse om in-ternetpolitik og –forvaltning, KOM(2014) 72.Med meddelelsen ønsker Kommissionen at skabe fundamentet for en fælleseuropæisk vision for fremtidens forvaltning af internettet. Kommissionenønsker at modvirke den krise i tilliden til internettet, som bl.a. afsløringen afstorstilede overvågningsprogrammer har medført. Kommissionen ønsker atgøre processerne for forvaltningen af internettet mere rummelige, gennem-sigtige og ansvarlige, og den vil arbejde for, at de organisationer, som for-valter internettets tekniske ressourcer, ikke længere kun skal være ansvarli-ge over for USA.Meddelelsen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige og statsfinansiellekonsekvenser.

Baggrund

Kommissionen har ved KOM(2014) 72 af 12. februar 2014 fremlagt enmeddelelse om internetpolitik og -forvaltning. Meddelelsen er oversendt tilRådet den 13. februar 2014 i dansk sprogversion.Med lanceringen af EU's strategi for informations- og kommunikationstek-nologi (IKT), ”Europas Digitale Dagsorden”, der er et af flagskibsinitiati-verne i Europa 2020, anerkendte EU behovet for IKT og netadgang som etuundværligt grundlag for udviklingen af det europæiske samfund og den eu-ropæiske økonomi. Som led i den digitale dagsorden har Kommissionenforpligtet sig til at støtte internationaliseringen af forvaltningen af internettetog det verdensomspændende samarbejde for at sikre internettets stabilitet pågrundlag af en multistakeholdermodel, hvor alle interessenter har lige ad-gang til at komme til orde.
2/5
Nærværende meddelelse skal ses som et led i bestræbelserne på at leve optil denne forpligtelse.

Formål og indhold

Kommissionens generelle formål med meddelelsen er at skabe fundamentetfor en fælles europæisk vision for fremtidens forvaltning af internettet.Kommissionen ser internettet som en grundpille i det digitale indre marked,der fremmer innovation, vækst, handel, demokrati og menneskerettigheder.Kommissionen bemærker, at tilliden til internettet på det seneste er svækketsom følge af afsløringen af storstilede overvågningsprogrammer og frygtenfor cyberkriminalitet. Kommissionen er bekymret for, at denne udviklingkan bremse vækst og innovation i internetøkonomien og give anledning tilnationale tiltag, der risikerer at medføre en fragmentering af internettet.Med meddelelsen støtter Kommissionen det grundlæggende princip bag dennuværende model for internetforvaltning, hvor alle interessenter – regerin-ger, erhvervslivet og civilsamfundet – har lige adgang til at komme til orde ibeslutningsprocessen (multistakeholdermodellen). Kommissionen anbefa-ler, at der i et samarbejde mellem alle interessenter opstilles et sammen-hængende sæt globale internetforvaltningsprincipper, der er i overensstem-melse med de grundlæggende rettigheder og demokratiske værdier.Kommissionen foreslår at styrke Internet Governance Forum1samt klart atdefinere regeringernes rolle i multistakerholdermodellen i overensstemmel-se med et åbent og frit internet. Kommissionen afviser, at der er behov foren ny international traktat eller en ny international organisation til at styreforvaltningen af internettet.Af historiske årsager reguleres forvaltningen af internettets tekniske res-sourcer fortsat gennem aftaler mellem USA’s regering og den private orga-nisation ICANN (Internet Corporation for Assigned Numbers and Names).ICANN er en privat, non-profit organisation med hjemsted i Californien. Imeddelelsen lægger Kommissionen op til en fortsættelse af den globalise-ring af ICANN, som allerede er i gang. Kommissionen peger særligt på densåkaldte Affirmation of Commitments (AOC), som er aftalen mellemUSA’s regering og ICANN om driften af internettets kernefunktioner. Manser gerne, at denne aftale udvides til at omfatte flere parter.Kommissionen foreslår, at multistakeholdermodellen yderligere styrkes vedat gøre aktørerne og processerne mere rummelige, gennemsigtige og an-svarlige. Det kan bl.a. gøres ved at lette adgangen til fora og oplysninger forinteressenter fra lande, der i dag er dårligt repræsenterede i multistakehol-dermodellen. Kommissionen har i den forbindelse planer om at udvikle en1
Internet Governance Forum er et dialogforum med deltagelse af ca. 2000 interessenterpå internetområdet, herunder virksomheder, forskere, NGO’er og regeringer. InternetGovernance Forum har været afholdt hvert år siden 2006 på et mandat fra FN.
3/5
onlineplatform kaldet Global Internet Policy Observatory (GIPO), der kanbearbejde sådanne oplysninger og gøre dem bredt tilgængelige. Kommissi-onen opfordrer endvidere interessenterne til at engagere sig i kapacitetsop-bygning for at etablere og fremme multistakeholderprocesser i lande og re-gioner, hvor disse er mindre eller slet ikke udviklede.På baggrund af erfaringer fra en række medlemsstater planlægger Kommis-sionen at lancere en bred høring af civilsamfundet, tekniske og akademiskekredse og det europæiske erhvervsliv samt Europa-Parlamentet og med-lemsstaterne om, hvordan man kan sikre, at flere interessenter bliver invol-veret på passende og gennemsigtig vis i formuleringen af fremtidige euro-pæiske internetforvaltningspolitikker.Sammenfattende bemærker Kommissionen, at internettet bør forblive etsamlet, åbent, frit, ufragmenteret net af net, som er underlagt de samme loveog regler som dem, der gælder for andre aspekter af vores hverdag. Forvalt-ningen af internettet bør baseres på en rummelig, gennemsigtig og ansvarligmultistakeholdermodel, der dog ikke må være til hinder for, at der gennem-føres lovtiltag for at beskytte fastlagte målsætninger af almen interesse så-som at sikre respekt for menneskerettighederne, de grundlæggende frihederog de demokratiske værdier samt sproglig og kulturel mangfoldighed ogomsorg for sårbare personer. Samtidig skal internettets innovative styrkebevares, og der skal bygges videre på et styrket digitalt indre marked, der ertæt forbundet med resten af verden.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

Nærhedsprincippet

Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, da der alene er tale om enmeddelelse fra Kommissionen.

Gældende dansk ret

Forvaltningen af internettet er i Danmark reguleret ved lov nr. 164 af 26.februar 2014, Lov om Internetdomæner, som erstatter lov nr. 598 af 24. ju-ni 2005.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
4/5


Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervsli-vet.

Høring

Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceev-ne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 27. februar 2014. Høringenhar ikke givet anledning til bemærkninger.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Meddelelsen har været drøftet i rådsarbejdsgruppen for it og telekommuni-kation. Der var her bred støtte til Kommissionens linje, idet en mindregruppe medlemsstater dog fandt, at meddelelsen i for høj grad er fokuseretpå regeringerne og disses rolle i multistakeholdermodellen.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter overordnet intentionerne i Kommissionens meddelelse.Regeringen lægger vægt på at bevare det frie og åbne internet, som forvaltespå baggrund af en model, hvor alle interessenter har reel mulighed for atkomme til orde. Det er den bedste måde at sikre mulighederne for udviklingaf nye, innovative tjenester og derigennem økonomisk vækst.Regeringen er positivt stemt for, at forvaltningen af internettet bør globali-seres, og at ICANN gøres ansvarlig over for større dele af verden end USA.I denne forbindelse skal det sikres, at alle interessenter – herunder såvel er-hvervslivet som det civile samfund – får medindflydelse på beslutningspro-cessen. Det er dog vigtigt, at denne proces ikke påvirker den stabile og sikredrift at internettets kernefunktioner.Regeringen støtter Kommissionens foreslåede initiativ om en bred hørings-proces, der skal sikre, at flere interessenter bliver involveret på passende oggennemsigtig vis i formuleringen af fremtidige europæiske internetforvalt-ningspolitikker.Regeringen støtter, at Internet Governance Forum styrkes som et åbent mul-tistakeholder forum til drøftelse af internetforvaltning og –politik.Regeringen er enig med Kommissionen i, at internettet bør forblive et sam-let, åbent, frit, ufragmenteret net af net, som er underlagt de samme love ogregler, som dem der gælder i det øvrige samfund. Regeringen finder det iden forbindelse vigtigt, at EU-landene står sammen og så vidt muligt talermed én stemme i de globale forhandlinger om fremtidens internetforvalt-ning.
5/5


Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.