Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1289095_0001.png
1289095_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
8. oktober 2013

Besvarelse af spørgsmål 2 ad KOM (2012) 584 stillet af Europaud-

valget den 24. september 2013 efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).

Spørgsmål:

Ministeren bedes – i forlængelse af Europaudvalgets møde den 20. sep-tember 2013 – oplyse, hvem der helt præcist gives beføjelser til hvad, nårdet foreslås, at ”anvende delegerede beføjelser i relation til de væsentligekrav, i relation til tilvejebringelse af information om overensstemmelsefor softwaredefineret radio samt i relation til de nævnte krav om registre-ring af radioudstyr i nogle kategorier” som det beskrives på side 50 i sam-lenotatet om sagen (Europaudvalget – Rådsmøde 3258 – konkurrenceev-ne Bilag 2).

Svar:

Det er Europa-Kommissionen, som i radioudstyrsdirektivet foreslås til-lagt beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i forhold til de nævnteemner.Kommissionen foreslås i artikel 3, stk. 3, tillagt beføjelse til at vedtagedelegerede retsakter om, at radioudstyr skal overholde yderligere tekniskekrav til, hvordan de er konstrueret, ud over de krav, der allerede gælderfor at beskytte brugernes sundhed og sikkerhed og fremme effektiv an-vendelse af frekvenser.De yderligere tekniske krav kan være, at forskellige former for tilbehørskal kunne tilsluttes radioudstyret. Et eksempel på det er, at forskelligetyper opladere skal kunne anvendes med radioudstyret. Dette kan med-virke til at mindske omfanget af affald. Der kan også være tale om et kravom, at radioudstyr skal konstrueres, så der er adgang til at kommunikeremed alarmtjenester. Eller et krav om, at radioudstyr skal konstrueres så-dan, at handicappede bedre kan bruge det.Kommissionen foreslås dernæst i artikel 4, stk. 2, tillagt beføjelse til atvedtage delegerede retsakter om, at producenter skal informere om derelevante tekniske forhold. Dette vil være med til at sikre, at producenteraf software får mulighed for at vurdere, om en bestemt kombination afsoftware og radioudstyr vil overholde kravene i direktivet.Forslaget lægger endvidere op til, at Kommissionen opretter et register,hvor producenter af radioudstyr inden markedsføringen skal registrereudstyr i kategorier, hvor der efter oplysninger fra medlemsstaterne er enlav grad af overholdelse af kravene i direktivet. Formålet med registret ersåledes at forbedre markedsovervågningen. Kommissionen foreslås i arti-
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
kel 5, stk. 2, tillagt beføjelse til at vedtage delegerede retsakter, der fast-slår, hvilke typer af radioudstyr og oplysninger producenterne skal regi-strere, hvordan registreringen skal foregå, og hvordan et registrerings-nummer herefter skal anbringes på radioudstyret.Ud over de delegerede retsakter, som spørgsmålet vedrører, og som der erredegjort for ovenfor, kan der henvises til, at Kommissionen i artikel 2,stk. 3, desuden foreslås tillagt beføjelse til at vedtage delegerede retsakterom undtagelse af visse produkter fra definitionen af radioudstyr i takt medden teknologiske udvikling. Dette giver mulighed for at tilpasse undtagel-serne i takt med udviklingen. Som eksempel kan det nævnes, at mikrobøl-geovne, der anvender frekvenser til opvarmning af mad, kan undtages fradirektivforslaget.Forslaget lægger desuden op til, at Kommissionen – ud over delegerederetsakter – får mulighed for at vedtage gennemførelsesretsakter på enkelteområder.Det foreslås, at Kommissionen i medfør af artikel 8, stk. 3, ved gennemfø-relsesretsakter kan fastlægge radioudstyrsklasser. Fastlæggelsen af fællesradioudstyrsklasser vil skabe klarhed over, hvilke regler som radioudstyr ibestemte radioudstyrsklasser skal overholde på EU-plan. Det vil bidrage tilden fri bevægelighed for radioudstyr på det indre marked. Gennemførelses-retsakten skal vedtages gennem rådgivningsproceduren.Kommissionen foreslås i medfør af artikel 10, stk. 9, ved gennemførelses-retsakter at kunne fastsætte, hvordan det på radioudstyrets emballage skalangives, hvis der er begrænsninger i, hvor udstyret geografisk må anvendes,og om det kræver særlig tilladelse at anvende det. Gennemførelsesretsaktenskal vedtages gennem rådgivningsproceduren.I forhandlingerne i Rådet er det endvidere blevet foreslået, at Kommissio-nen i medfør af artikel 33, stk. 4, ved gennemførelsesretsakter kan anmodeen medlemsstat om at fratage bemyndigelsen til et organ, der vurderer ra-dioudstyrs overensstemmelse med kravene i direktivet. Dette forudsætter, atKommissionen konstaterer, at det bemyndigede organ ikke længere opfyl-der kravene for bemyndigelsen. Gennemførelsesretsakten skal vedtagesgennem rådgivningsproceduren.I forhandlingerne er det derudover blevet foreslået, at Kommissionen i med-før af artikel 42, stk. 4, ved gennemførelsesretsakter kan beslutte, om enafgørelse fra en medlemsstat om, at radioudstyr for eksempel ikke må mar-kedsføres, er berettiget eller ej. Dette kan ske, hvis der ikke er tilstrækkeligtsagligt grundlag for det nationale markedsføringsforbud. Det kan være, for-di det ikke er tilstrækkeligt godtgjort, at radioudstyret udgør en risiko forsundhed og sikkerhed. Gennemførelsesretsakten skal vedtages gennem un-dersøgelsesproceduren.