Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 18
Offentligt
1289089_0001.png
1289089_0002.png
1289089_0003.png
1289089_0004.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
9. oktober 2013

Forslag til Europaparlamentet og Rådets afgørelse om en EU-garanti

til Den Europæiske Investeringsbank mod tab i forbindelse med finan-

sieringstransaktioner til støtte for investeringsprojekter uden for uni-

onen, KOM (2013) 293

1.

Resumé

Kommissionen har fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsafgørelse vedrørende EU-garantier til Den Europæiske Investeringsbank(EIB) mod tab i forbindelse med finansieringstransaktioner til støtte for in-vesteringsprojekter uden for unionen, KOM (2013) 293.Forslaget fastsætter rammerne for EIB’s eksterne investeringsmandat, her-under et øvre loft for EIB’s finansieringstransaktioner i perioden 2014-20på 28 mia. EUR, jf. hertil gennemførelse af den flerårige finansielle rammefor EU’s budget. Desuden indeholder afgørelsen en liste over lande udenfor EU, der er potentielt støtteberettiget til EIB-finansiering.Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.

2.

Baggrund

Den Europæiske Investeringsbank (EIB) blev etableret i 1958. EIB’s for-mål er at bidrage til integration, balanceret udvikling og økonomisk og so-cial samhørighed blandt medlemslandene ved at stille lån og garantier til rå-dighed for projekter. Ved lån og garantistillelse uden for EU opererer ban-ken under aftaler indgået under de europæiske udviklings- og samarbejdspo-litikker. EIB bidrager bl.a. til gennemførelse af politikken for udviklings-samarbejde, jf. Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde(TEUF) artikel 209.EIB har tre ledende organer. Det første er styrelsesrådet, der består af mini-strene fra dansk side erhvervs- og vækstministeren. Det andet er bestyrelsen,hvor hvert EU-land og Kommissionen har et medlem. Bestyrelsen afholderca. 10 bestyrelsesmøder årligt, hvor lånesagerne godkendes. Endelig har di-rektionen som det sidste ledende organ ansvaret for den daglige ledelse. Denbestår af præsidenten Werner Hoyer og af 8 vicepræsidenter. Udover disseorganer har EIB et revisionsudvalg, som efterprøver, at EIB’s forretningerer udført i overensstemmelse med gældende regler og at dens bøger er rigtigført.
2/4
Den Europæiske Union yder en budgetgaranti til Den Europæiske Investe-ringsbank (EIB), der dækker risici af statslig eller politisk karakter i forbin-delse med de af Bankens finansieringstransaktioner, der gennemføres udenfor EU. Budgetgarantien vedrører dermed det eksterne investeringsmandatfor EIB.Der er væsentligt højere risici forbundet med långivning til tredjelande endtil EU-lande generelt. Derfor er EU-garantier i forbindelse med EIB’s trans-aktioner uden for EU nødvendige, hvis Banken skal honorere sin forpligti-gelse til at sikre passende sikkerhed for alle dens lånetransaktioner og mereoverordnet behovet for at sikre EIB’s kreditværdighed. Det sidste er væsent-ligt i forhold til at sikre, at EIB også fremadrettet vil kunne tilbyde billig fi-nansiering til EU-medlemslandene.Det skal i den forbindelse særligt bemærkes, at den nyligt vedtagne kapital-udvidelse af EIB primært giver mulighed for at øge bankens långivning in-den for EU, men ikke i tredjelande.EU-garantien har således en central betydning for EIB’s mulighed for at til-byde finansiering i tredjelande.EU-garantiens dækning og de vilkår, der knytter sig til den, har været fastsati afgørelser truffet af Europa-Parlamentet og Rådet. Den seneste afgørelseom EIB’s finansieringstransaktioner uden for EU i perioden 1. februar 2007til og med 31. december 2013 blev vedtaget ved Europa-Parlamentet og Rå-dets afgørelse nr. 1080/2011 af 25. oktober 2011.Såfremt EU ophører med at stille garantier, vil det medføre, at EIB trækkersig ud af flere lande, og at finansieringsomkostningerne til investeringspro-jekter i disse lande stiger kraftigt. Dette anses ikke som ønskværdigt. På denbaggrund har Europa-Kommissionen stillet forslag til en ny afgørelse, deromfatter en EU-garanti for EIBs eksterne finansieringstransaktioner for pe-rioden 1. januar 2014 til og med 31. december 2020.Hjemmelsgrundlaget for forslaget er artikel 209 og 212 i TEUF.

3.

Formål og indhold

EIB’s hovedopgave består i at finansiere investeringer i EU. En mindre delaf udlånsmidlerne finansierer dog investeringer i tredjelande, herunder kan-didatlande.Dette gør det muligt at supplere EU’s budgetmidler, der er tilgængelige foreksterne regioner, med EIB’s finansielle styrke til fordel for de berørte tred-jelande. EIB bidrager via sine finansieringstransaktioner til EU’s generelleprincipper og politiske målsætninger i forhold til tredjelande.Der lægges op til, at loftet for EIB finansieringstransaktioner under EU-garantien i hele perioden 2014-20 ikke må overstige 28 mia. EUR. Loftetopdeles i et fast loft på 25 mia. EUR og et supplerende beløb på 3 mia.
3/4
EUR, som frigives efter en midtvejsevaluering. Det faste loft opdeles i regi-onale lofter og underlofter. Inden for de regionale lofter sikrer EIB gradvisen ligelig fordeling af lande inden for de regioner, der dækkes af EU-garantien.Der er i lighed med tidligere udarbejdet en liste over lande uden for EU, derer potentielt støtteberettiget til EIB finansiering.Regional integration blandt partnerlande, herunder økonomisk integrationmellem før-tiltrædelseslande, naboskabslande og EU udgør et grundlæggen-de mål for EIB’s eksterne finansieringstransaktioner. EIB har ligeledes mu-lighed for at støtte partnerlande gennem at facilitere udenlandske investerin-ger fra virksomheder i EU.I forhold til den gældende garantiordning for EIB lægges der – på baggrundaf en konsekvensanalyse – op til, at der i perioden 2014-2020 skal være me-re fokus på mindre kreditværdige modtagere, hvor garantien skaber størstmerværdi. Endvidere skal klimadimensionen styrkes for at begrænse driv-husgasudledningerne. Der lægges også vægt på, EIB-finansieringen skalkoordineres bedre med Unionens politikker.EU-garantien begrænses i lighed med den hidtidige garantiordning til 65pct. af det samlede beløb, der er udbetalt og stillet inden for rammerne afEIBs finansieringstransaktioner. Kommissionen rapporterer årlig til Europa-parlamentet og Rådet om træk på garantien.Den budgetpost, der afspejler budgetgarantien for EIB-lån til tredjelande, vilkun blive aktiveret, såfremt EIB rent faktisk gør brug af garantien i et om-fang, der ikke kan dækkes af den såkaldte garantifond, der pr. 31. decemberbeløber sig til 2.002 mio. EUR. Det indebærer i praksis, at det er megetusandsynligt, at budgetposten, der afspejler garantien, bliver aktiveret.I 2012 og i begyndelsen af 2013 blev der trukket på garantifonden til dæk-ning af misligholdte lån i Syrien.De lande, som EIB kan investere i uden for EU til støtte for Unionens poli-tikker i forhold til tredjelande, opdeles i 4 hovedgrupperinger:1. Før-tiltrædelseslande,Kandidatlande: Island, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedoni-en, Montenegro, Serbien og Tyrkiet.Potentielle kandidatlande: Albanien, Bosnien-Hercegovina og Kosovo.2. Naboskabs- og partnerskabslandeMiddelhavslande: Algeriet, Egypten, Israel, Jordan Libanon, Libyen,Marokko, Palæstina, Syrien og Tunesien.Østeuropa: Hviderusland, Republikken Moldova og Ukraine.Det sydlige Kaukasus: Armenien, Aserbajdsjan, Georgien og Rusland.
4/4
3. Asien og Latinamerika.Latinamerika: Argentina, Bolivia Brasilien, Chile, Colombia, Costa Ri-ca, Cuba, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Mexico, Nicara-gua, Panama, Paraguay, Peru, Uruguay og Venezuela.Asien: Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, Brunei, Cambodja, Kina, Indi-en, Indonesien, Irak, Laos, Malaysia, Mongoliet, Myanmar, Nepal, Paki-stan Filippinerne, Singapore, Syd Korea, Sri Lanka, Taiwan, Vietnam ogYemen.Centralasien: Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan, Turkmenistan ogUsbekistan.4. SydafrikaDen Sydafrikanske Republik

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Der foreligger ikke en udtalelse fra Europaparlamentet.

5.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

6.

Gældende dansk ret

Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Forslaget har ingen umiddelbare lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser. Der er dog tale om en garanti. Såfremt det bliver nødvendigt forEIB at trække på garantien, vil EU have færre midler til rådighed, som alterna-tivt kunne have tilfaldt medlemsstaterne.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Garantien vil ikke i sig selv have samfundsøkonomiske konsekvenser, menEIB’s investeringsaktiviteter vurderes at have positive samfundsøkonomiskekonsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10.

Høring

Ikke relevant.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Alle EU-lande forventes at støtte forslaget.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen kan støtte forslaget.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.