Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 170
Offentligt
1334928_0001.png
1334928_0002.png
1334928_0003.png
1334928_0004.png
1334928_0005.png
1334928_0006.png
1334928_0007.png
1334928_0008.png
1334928_0009.png
1334928_0010.png
1334928_0011.png

To måneder efter den noget ufrivillige overrækkelse af BODIL Prisen

Lad mig lige starte med en dyb indånding. Det kræver en kraftig overvindelse,at dele og stille sin egen elendighed til offentlig skue. Så lad dog være, vilrigtig mange sikkert tænke! Åh nej vil andre tænke, ikke mere klynken overStormfloden, vi har hørt rigeligt!Ministeren har jo lyttet og iværksat undersøgelse, politikerne er på banen,forsikringsselskaberne gør hvad de kan, Forsikring og Pension samlerselskaberne til koordinerende møder, Stormrådet opfordrer selskaberne til atlægge ud osv. osv. Listen over positive tilkendegivelser, medfølende ord ogvelvilje er lang, men der er LANGT til handling og resultat.Kommuner holder stormøder, Røde Kors går fra dør til dør og snakker med deberørte, folk samles i grupper til café møder for at støtte hinanden og brugerFacebook for at dele erfaringer og hjælpe hinanden. Lejlighedsvis visermedierne interesse, når der kan fortælles med ord og billeder om ulykkeligeskæbner. Men det ligger lidt i undertonerne at vi overreagerer, at det slet ikkekan være så slemt, for sådan fremstilles det ikke når de ringer til Stormrådeteller til Forsikring og Pension.Så hvad er problemet? Desværre er

Nyhedens interessevæk

og ikke eneneste journalist, har givet sig til at grave i det faktum, at stormflodserstatningså absolut ikke svarer til forsikringsselskabernes almindelige praksis, selv omdet er sådan, at loven er tænkt og vedtaget, dog med en høj selvrisiko for atbevare folks incitament til at forebygge.Selv om konkrete erfaringer og massevis af historier dokumenterer, at der ernoget fuldstændig riv rav ruskende galt. Så ændres der ikke kurs.Der sker for lidt og det der sker, går ufattelig langsomt. Politisk velvilje ogmedfølelse kan ikke bygge de ødelagte hjem op igen. INGEN har selv kunnetforsikre sig mod skaderne efter Stormfloden.Stormflodslovens udmøntning i praksis kan kun gives dumpekarakter, det erhelt katastrofalt!De berørte står i efterdønningerne af Bodil i en sump af forhindringer, et ITsystem der ikke virker og som tvinger selskaberne til at manøvrere med rigidefortolkninger og en praksis, der ligger langt fra den almindelige praksis, der ergældende i almindelige forsikringssager. Dag for dag bukker flere og flereunder for det psykiske pres enten fordi der ikke er klarhed endnu eller når detstår klart, at erstatningen ikke står mål med udgifterne til at reetablere.Stormrådet svarer et, forsikring og pension siger noget andet og i tredje led,hos alle forsikringsselskaberne som skal sagsbehandle, florerer et mylder affortolkninger og svar.

Derfor får I nu min historie uden filter.

Den aften hvor stormen Bodil rasede hyggede vimed at få årets julekonfektproduceret. Huset var gjort klar til Juleaften og julefrokost med ryk ind affamilien. Så resten af december måned tegnede til at blive afslappet oghyggelig, med sommerhuset fuld af glade gæster, ingen stress forude;-)
17-02-2014/c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf5\@bcl@700b250a\@[email protected]/w
Fredag den 6. december var jeg allerede oppe og lure kl. 0400, havde omaftenen hørt melding om, at der ville være risiko for forhøjet vandstand. Grintelidt af mig selv, fordi jeg gik der i mørket og lyste ud over engen med enlommelygte. Det så ganske fredeligt ud, der var end ikke så meget vand påengen som der plejer at være, så jeg tog lige en 1 1/2 time mere på øjet. Jegvar stadig helt rolig da jeg stod op. Det var julefrokost dag på arbejdet, så jegtrallede rundt til god musik, nød morgenkaffen og lakerede negle.Telefonen ringede, det var min søster som med slet skjult panik fortalte, atderes morgenidyl med fødselsdagsmorgenbord brat blev afbrudt af Issefjorden,som var på vej ind i huset.”Kom over til mig, her er der tørt - det ser ikke slemt ud her”. Jeg blev nualligevel lidt urolig. Når Issefjorden var steget så meget, så var det noksandsynligt at vandet også ville stige i Roskilde Fjord. Så jeg begyndte atfrygte, at grunden måske ville bliver oversvømmet men så heller ikke mere.Trods alt er huset hævet med ekstra sokkel til absolut tilladt maksimum højde.Min søster ringede igen, de var på vej, måtte i al hast forlade huset. Hundenmåtte svømme ud og det er ikke en lille hund;-) Så blev jeg for alvor urolig.Ringede på arbejdet og fortalte at jeg først ville komme senere, jeg måtte ligei gang med at sikre huset.Ringede til Jyllinge Beredskab, da jeg i radioen hørte at man kunne hentesandsække. Blev henvist til beredskabet i Frederikssund. Ringede der til og fiknu for alvor uro i maven. Der var desværre ikke sandsække i Jægerpris ogKronPrins Frederiks Bro var oversvømmet, så de vidste ikke om de ville få lovtil at liste over med sække.Jeg fandt ruller med fugelister frem og ville gå dørene igennem. Tænk nu hvisvandet blev ved med at stige. Min søster og svoger + en våd labrador ankom,noget chokerede.Jeg var stadig nogenlunde rolig, så galt kan det ikke gå her. Min søsterbegyndte at flytte ting op fra gulvet, så sofaer, senge og borde blev fyldt op.Jeg fik min svoger til at sætte fugebånd i yderdøren og så gik det stærkt.Vandet steg og med et begyndte det at løbe ind i huset.Huset lå pludselig som en kæmpe tømmerflåde omgivet af fjorden. Nu skulledet gå stærkt med at flytte ting op og bang – der gik overgang i el skabet udeved vejen, så midt i vandkaos måtte jeg ringe efter brandvæsenet. Hvorironisk. Da de ankom, var det helt slut med at gå i vandet. Vand erstrømførende. Vi kunne bare stå på afstand og se hvordan vandet steg ogsteg.Der gik et par timer før Dong havde lukket for al strøm i området. Jeg lærte etnyt udtryk da indsatslederen meget bestemt sagde, ” Vi går ikke ind”, envenlig brandmand havde ellers tilbudt at gå ind og hente vigtige papirer, hvisjeg kunne skaffe et par waders. Det kunne jeg, men de var desværre ikketætte.Så står man der og forsøger at overbevise sig selv om, at det nok ikke kanblive værre og vandet trækker sig nok snart tilbage.I ventetiden blev der ringet til naboer som ikke var hjemme, der blev mednabohjælp sørget for at hjemmeplejen vidste, at de skulle iværksætte17-02-2014/c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf5\@bcl@700b250a\@[email protected]/w
evakuering af dem, der ikke ved egen hjælp ville kunne komme ud. Der blevlavet varm kaffe hos gode naboer som endnu ikke var oversvømmet.Da strømmen var slukket i området gik jeg tilbage til huset, ganske naivt igummistøvler der blev fyldte, længe inden jeg nåede hen til huset.Septiktankens låg flød rundt i forhaven og jollen holdt frikvarter og sejledealene rundt. Jeg fik jollen tøjret til et hegn og gik ind i huset. Det var heltsurrealistisk. Forsøgte at få overblik over hvilke ting jeg kunne nå at få medud. Min datters eksamens noter under armen. Vandet var iskoldt og benenebegyndte at krampe. Der må tørre varme ski sokker til. Jeg bukkede mig ned,åbnede en skuffe under vandet og først da jeg stod med drivvåde ski sokker ihænderne, gik det op for mig, at jeg ikke kunne gøre mere. På vej ud af dørengreb jeg dåserne med julekonfekten. Ud i Jollen og så trak jeg jollen gennemvandet med konfekten tronende på bænken. Væk var fornuften. En følelse afstilstand og afmagt blandet med latter over, hvor irrationelt jeg pludseligagerede.Det blev mørkt og der var kun tilbage at køre rundt om Roskilde for at kommetil Frederikssund og vente natten over.

07-12-2013

Lørdag morgen kom jeg igennem til Akut Skadesservice som mit forsikrings-selskab henviser til ved akut skade. Jeg talte med personen i 31 minutter. Debad om police nr. og skades nr.Jeg oplyste at jeg stod i en akutsituation med et totalt oversvømmet hus. Dervar ingen strøm og ingen netadgang så jeg kunne ikke anmelde på nettet. Dekunne ikke gøre noget, oplyste at forsikringen ikke dækker, når der erstormflod og at jeg i første omgang skulle anmelde til forsikringen. Denpågældende jeg talte med udtalte, at det allerede lød til, at det var for sentmen at jeg skulle gøre hvad jeg kunne for at minimere skaden. Jeg skulle tagebilleder som dokumentation. Og være forberedt på, at alt kunne være for egenregning hvis det ikke blev godkendt, at der havde været stormflod. Altså akutskadesservice som ikke kunne gøre noget uden et skadenr!!Jeg fik fat i et lokalt firma som kunne komme og hjælpe med skadesminime-ring. Havde i løbet af natten læst på Stormrådets hjemmeside, at man kun erdækket, hvis man gør hvad man kan for at minimere skadenGik rundt på gulve i resterne af fjorden som havde muntret sig helt op i 80 cmog som tydeligt havde holdt en pause ved 60 cm før det begyndte at trækkesig tilbage. Gulvbrædderne stod i store buer, døre og skuffer stod i spænd altvar vådt, ødelagt. Det var en hård omgang at konstatere, hvor slemt det var.Det lugtede af kloak slam og fjordvand. Hele området var fortsat uden strøm.Fik opsat en generator og fik affugtere til at køre, sugede vand og begyndte atfå alt vådt smidt ud. Pakkede det ned der var tørt. Fik kørt væk tilopmagasinering. Listen over udsmid blev hurtig lang.Anmeldte skaden til forsikringen lørdag aften og skrev, at der var akut brug fortaksator da jeg stod med totalt skadet hus og havde brug for, at kunne
17-02-2014/c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf5\@bcl@700b250a\@[email protected]/w
skadesminimere. Naivt tænkte jeg, der kommer gang i forsikringen mandagmorgen.

08-12-2013

Søndag forsøger jeg igen at få fat i forsikringen. Henvises stadig til skades-service. Talte endnu engang med skadesservice i et forsøg på at få en taksatoreller skadesekspert ud til at vurdere hvad der kunne gøres. Samme resultatsom dagen før. Men det lød som en god ide´ at få alt vådt fjernet.Jeg spurgte hvordan jeg kunne dokumentere at jeg har talt med skadesserviceog han oplyste at de båndede alle samtaler. Super fint men fortsat ingenhjælp.Resten af søndagen gik med at tømme huset. Da Dong fik tilsluttet strøm tilområdet igen, fik jeg fat i en elektriker så der kunne etableres nødstrøm, sågulvvarmen kunne sættes til. Desværre var pumpe og relæ mv skadet.

09-12-2013

Mandag morgen bestilte jeg reparatør til genvexanlægget så jeg ikkerisikerede at ende med frostsprængte gulvvarmerør, hvis der blev frostvejr.Pumpe og relæer var skadede. Han oplyste at han tvangsåbnede gulvventilermen at disse skulle skiftes af en VVS´er.Jeg kontaktede så en bygningssagkyndig i Jægerspris for at få en vurdering afhvad jeg yderligere skulle gøre for at skadesminimere. Han konstaterede atkøkken og alle faste skabe skulle fjernes, alle gulvbrædder skulle ud, og atvægge og isolering skulle fjernes op til 1meter og 50. Gipsvægge ogspånvægge + isolering havde suget vand og bulede allerede ud. Jeg risikeredeat der kunne opstå svamp og råd skader. Også fodlister, karme og gerægterhavde suget fjord og kloakvand. Han oplyste også at brændeovnen alleredevar ved at ruste og at alle elinstallationer skulle skiftes. Det var en temmeligchokerende melding. En mathed bredte sig i kroppen og der måtte lige enmental rusketur til, kom nu ind i kampen Mona.Kontaktede igen forsikringsselskabets kundeservice som fortalte at de ikkekunne stille om til skadesafdelingen. De behandlede anmeldelserne i takt medindløb og jeg ville blive kontaktet. Jeg insisterede på behov for akut besøg aftaksator på grund af skadens omfang. Sagsbehandleren i selskabet mente ikkede havde noget med det at gøre, når det var en stormflod. Jeg oplyste at derpå statens hjemmeside om stormflod stod at det var eget forsikringsselskabstaksator der skulle vurdere. Blev henvist til at sende en mail. Sendte mail ogfik et autosvar retur, jeg skulle kontakte skadesservice ved akut skade. Altsåkontakt dem, der ikke kan gøre noget !!!Ringede igen senere og fik denne gang at vide, at de kunne se minskadesanmeldelse men at der ikke blev oprettet en sag. Jeg skulle kunanmelde til Stormrådet. ??? Øhhh på hjemmesiden hos stormrådet står der17-02-2014/c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf5\@bcl@700b250a\@[email protected]/w
man skal anmelde til sin egen forsikring . ” Du skal anmelde skader til ditforsikringsselskab, altså det selskab, hvor du har tegnet en brandforsikring fordet beskadigede”Jeg oplyste at jeg OGSÅ havde anmeldt til stormrådet. Jeg fik så nærmest enoplæsning af de retningslinjer som forsikringsselskabet følger når der erstormflod. Hun undersøgte også, at jeg kun skulle anmelde til stormrådet også måtte jeg afvente at blive kontaktet. De kunne intet sige før stormrådethavde taget stilling til om der havde været stormflod eller ej. Alt hvad jegforetog mig var for egen regning.Jeg spurgte nærmest desperat om jeg skulle smide alt vådt ind i huset igen.Jeg oplyste om byggesagkyndiges vurdering men selskabet kunne ikke vejledeeller bekræfte. Jeg blev både frustreret og vred. Men måtte nødvendigvis barehandle.Jeg kontakter derefter et byggefirma for at indhente tilbud på yderligereskadesminimering.

11-12-2013

Tirsdag sidder jeg i et heldagsmøde på arbejdet. I pauser suser jeg ind påkontoret for at se om der ER konstateret Stormflod. Sikke en lettelse dameldingen kom og da stormrådet havde taget stilling, regnede jeg med at hørefra forsikringen. Ingen meldinger. I bekræftelsen fra Stormbasen på atanmeldelse var modtaget stod der, at jeg kunne få hjælp til skadesbegræns-ning hos mit forsikringsselskabDet er jo nærmest grotesk når svarene fra forsikringen er, alt hvad duforetager dig før vi har behandlet anmeldelsen og du har haft besøg af taksatorer for egen regning og vi kan ikke gøre noget.

12-12-2013

Onsdag ringer jeg igen til forsikringen. Nu ER det jo godkendt at der har væretstormflod, OGSÅ i dette område. Samme remse endnu engang. På spørgsmålom hvad der hører til skadesbegrænsning er ” ja det er for eksempel at sætteaffugtere op” , du må ikke få fjernet gulvbrædder eller save vægge ned”…deter for egen regning. Hallo…skulle jeg bare have sat en affugter ind i et hushvor alt sejlede i vand ? Konstatere jeg var uden strøm og lade en eventuelvinterfrost ødelægge gulvvarme anlæg eller få frostsprængte rør? Lade fugtensprede sig til resten af huset?Hold nu op hvor bliver man desperat i sådan en situation.

Jeg skal gøre alt

for at skadesminimere men må ikke gøre det, der er skal til, for at det

ikke ender med at hele huset er skadet, før der har været besigtigelse

af taksator, som vi ikke ved hvornår vi sender ud.

På Stormrådet.dk´s hjemmeside er vejledningen flg. :Det er dit forsikringsselskab der vurderer skaden og afgør om du kan fåerstatning.
17-02-2014/c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf5\@bcl@700b250a\@[email protected]/w
” Din stormflodsskade har altid en sagsbehandler tilknyttet. Henvendelser omdin sag skal rettes til din sagsbehandler som bl.a. vurderer nye oplysninger dumåtte have i sagen.Husk at tage billeder, hvis det er nødvendigt at renovere eller reparereødelagte genstande inden skaden bliver set af taksator. Billederne betyder atdu efterfølgende kan dokumentere skadens omfang over for taksator, selv omskaden er blevet repareret.”Citat slut.Jeg har forgæves forsøgt at få forsikringen til at komme og besigtige skaden.Blev afvist af skadesservicefirmaet. Har rekvireret bygningssagkyndig for at fåen saglig og faglig vurdering af behov for skadesminimering. Har taget alle deinitiativer der skulle til for at minimere skaden.På forsikringsselskabets hjemmeside står der :” Hvis du rekvirerer eller har rekvireret en håndværker eller skadesservicefirmatil f.eks. afdækning eller opsugning af vand, skal du oplyse at du er forsikrethos xxxx og fortælle at de kan sende deres faktura til xxxx”.

Det gælder så

bare ikke ved Stormflod.

Når man ringer for at få hjælp siges der, alt du foretager dig er for egenregning. Det er ikke rimeligt, at der ikke er sammenhæng.Og katastrofalt hvis det betyder at folk må undlade at skadesminimere fordiman ikke kan vide om udgifterne kan dækkes.Jeg valgte onsdag eftermiddag at ringe for at klage over den manglendesammenhæng. Nu var der en kompetent person i røret der kunne sige, at detlød fornuftigt det jeg havde foretaget mig men der kunne ikke givesforsikringstilsagn. Jeg skulle afvente at taksator kontaktede mig men derkunne ikke gives en tidshorisont på hvornår. Snarest muligt. Følelsen afmagtesløshed er ubeskrivelig rædselsfuld.

13-12-2013

Torsdag modtog jeg mail med besked om at jeg snarest muligt ville blivekontaktet af taksator for nærmere aftale og med anbefaling af at fjerne vådisolering. Taksator ville udarbejde en rapport om skadens omfang som jegskulle underskrive. Jeg blev lettet. NU sker der snart noget.

16-12-2013

Byggefirmaet oplyser at badeværelser måske kan reddes hvis de kan fjerneisolering ude fra. Da det ene badeværelse er beklædt med granitfliser er det enkostbar affære . Ringer til forsikringen igen for at oplyse om dette og spørgerom de kan kontakte taksator for at få at vide hvilken tidshorisont der er.
17-02-2014/c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf5\@bcl@700b250a\@[email protected]/w
Svaret er nej men typisk efter 5 hverdage.

18-12-2013

Ringer igen og spørger om jeg kan indsende billeder eller maile til en taksatoreller om en uvildig byggesagkyndig, som jeg selv kan få ud, kan anvendes.Oplyser at jeg har hørt at andre selskaber anvender større ingeniørfirmaer tilat tage rundt og vurdere husskader. Får at vide at xxxx anvender egettaksatorkorps.

19-12-2013

Kontakter igen forsikringsselskabets stormeksperthold. Spørger om det ernoteret at vi har oplyst at vi måske kan redde et dyrt badeværelse hvis derkan ageres hurtigt. Vi får svar på at det ikke kan ses nogen steder. Hvordanskal man så kunne bevise at man har forsøgt at skadesminimere?

20-12-2013

Bliver kontaktet telefonisk af et firma, som oplyser, at der kommer taksator udmandag den 23/12 kl. 11.00Jeg aftaler med byggefirmaet at de skal være til stede så vi kan få vejledningom badeværelsernes skadesomfang.Weekenden bruges på at lave lister færdige med opgørelse af ødelagt inventarog skader på huset. Printe billede dokumentation. Et forarbejde der ifølgeStormråd.dk´s vejledning og forsikringsselskabets vejledning skal være klar,når taksator kommer.Og dog…det ene sted står der, at man skal indhente tilbud fra håndværkere –det andet sted står der, at taksator udarbejder rapport med priser på hvad detkoster. Bare en af mange misvisende informationer der kan skabe tvivl.22/12 holder vi juleaften i et forsamlingshus, familien er samlet og jeg er bådeglad og lettet over, at der trods alt kommer taksator om mandagen. Også hosmin søster og svoger kommer der taksator. Vi er ikke i sammeforsikringsselskab, så fra starten kunne vi sammenligne informationer ogmangel på samme. Vi har en rigtig hyggelig aften selv om fjordens indtogklikker lidt i baghovedet.

23-12-2013

Taksator kommer og starter med at fortælle, at han alene skal besigtige ogudarbejde rapport på skader på huset. Han

må ikke

vejlede eller rådgive. Hankan dog konstatere at der formentlig er vand mellem vådrumsgipsplader påbadeværelser. Skade på inventar skal indsendes på et skema mener han. Jegspørger om han sender en taksatorrapport til mig. Det mener han ikke at hanmå. Jeg modtager ikke en taksatorrapport, taksator indsender direkte tilstormrådet!Under gennemgangen må jeg flere gange diskutere med ham, hvad der kandækkes og hvad der ikke dækkes. Flere gange må jeg skjule et smil overforklaringer. Og jeg er dybt frustreret og utryg da jeg forlader huset. De17-02-2014/c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf5\@bcl@700b250a\@[email protected]/w
mange billeder jeg havde printet skulle han ikke bruge og løsørelisten ville hanikke have med.KL 15.52 ringer jeg til Forsikringsselskabet. Nummer til Stormflodseksperterneer nu fjernet på hjemmesiden. Får fat i privat skades afd. som oplyser, at deintet har med stormflodsskaden at gøre, forsikringenbare hjælper staten ogdet var en midlertidig service at kunderne kunne tale med et stormflodsteam.Det kan man ikke længere, jeg må ringe til taksator. Så gik proppen for alvoraf frustrationerne.Jeg røg i tasterne og klagede. Fik allerede dagen efter respons på klagen. Villefå besøg af ny taksator.Var i god dialog med skadesdirektøren og noterede med tilfredshed atinformationerne blev tydeligere på hjemmesiden. Så kunne det da hjælpeandre.Nytåret blev fejret meget stille. Regningerne var allerede tikket ind påskadesminimering, nødstrøm og reparation på varmeanlæg og biokubeanlæg.Jeg sammenligner ikke med de store katastrofer der sker rundt omkring iverden, hvor menneskeliv går tabt. Kan sagtens forholde mig til at det trods altkun er materielle skader. I familien snakker vi om stormflodssikring og kreerermere eller mindre kreative løsninger for at forhindre vand i at kunne trængeind, hvis klimaforandringerne i verden betyder, at fænomenet kan opstå igen.Lige efter nytår begyndte jeg at drøfte situationen med banken. Jeg havdeefterhånden læst mig frem til, at jeg først kunne få erstatning, NÅR skadernevar udbedret. Så jeg begyndte at få sved på panden over hvordan jeg pånogen måde ville være i stand til at komme gennem sådan en proces. Medskadesomfanget og en selvrisiko på 10% på løsøre og 13 % på fritidshusregnede jeg med, at jeg selv skulle skaffe mellem 130.000 og 200.000.Det gav en del søvnløse nætter og dage, hvor det kneb med at holdekoncentrationen fuldt ud på arbejdet. Jeg fik en aftale med banken om etovertræk i perioden frem til at erstatning kunne udbetales.Løsøre taksator kom på besøg og jeg fik saglige og faglige kompetente svar påspørgsmål. Der var mange ting jeg slet ikke havde noteret på listen, cykler,værktøj, højtryksspuler, pumpe til badebassin, partytelt osv. Her havde jegbare tænkt pyt med det. Ved taksatorbesøget stod det klart for mig, at detikke kun ville komme til at dreje sig om en høj selvrisiko. Det stod blandtandet klart at levetidstabeller og afskrivningsregler under stormflodsloven sletikke kan sammenlignes med den almindelige praksis.Hus skaderapporten dukkede op og bang - samlet egenbetaling nårafskrivninger og selvrisiko trækkes fra var nu over 400.000 kr. Og jeg hørerendda til en af de heldige, som har et forholdsvis nyt fritidshus fra 2007.Hvis huse forældes og forringes så hurtigt i værdi som Stormflodslovensafskrivningsregler foreskriver, så er samtlige hus- og fritidshusejere i Danmarkteknisk insolvente efter 10 år…tænk selv videre…20 år…30 år ..17-02-2014/c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf5\@bcl@700b250a\@[email protected]/w
Jeg var helt mast.

11/02-2014

Lige nu er hus skade rapporten tilbage og vende hos taksator endnu engang.Første gang var der fejl i rapporten og anden gang, da murer fik fliserne ibadeværelserne ned og konstaterede at skaden var større end først vurderet.Bang, så rammer man muren endnu engang. Den ellers meget venlige ogkompetente sagsbehandler i forsikringsselskabet må med slet skjult frustrationfortælle, at hun så ikke kan sætte så meget som en krone til udbetaling. Der erstadig ikke rettet op i IT systemet, så det KAN slet ikke lade sig gøre atudbetale, før både løsøre rapport og hus skade rapport er godkendt.Jeg fortæller hende at Stormrådet har sendt svar på, at man gerne må nøjesmed at indsende regninger, hvor man selv har trukket selvrisikoen fra ogbenytter billigere løsninger og dermed

kun

indsender regninger på denerstatning man er berettiget til efter fradrag af afskrivninger og selvrisiko.Svaret er, at

det kan slet ikke

lade sig gøre i det IT system, de skal indtastei. Og der er i øvrigt konstateret fejl i systemet når der skal fraregnes selvrisiko.Århh…arghh…for pokker.Knuden i maven vokser, har betalt regninger for 130.000 kr. og min kistebunder for længst skrabet.Jeg misunder bestemt ikke sagsbehandlerne i selskaberne men omvendtforstår jeg simpelthen ikke, at en samlet forsikringsbranche ikke er i stand tillynhurtigt at få udarbejdet vejledninger og få aftalt en praksis, der er smidig.Det begynder at lugte grimt. Torben Weis Garne fra forsikring og pensionafslørede på et stormøde i Roskilde, at det var besluttet, atStormflodsordningen ikke måtte blive dyrere end den sidste store omgang ogderfor var afskrivningerne nødt til at være større.Undervejs i dette forløb er jeg stødt på fortællinger om, hvordan folk er blevetbehandlet vidt forskelligt, hvordan fortolkninger stritter i alle retninger. Jeg erstødt på skæbner der har berørt mig dybt. Familier, pensionister, enligeforsørgere, hvis liv bliver fuldstændig ødelagt, fordi en stormflodslov og enaftalt praksis bare er helt elendig.Undervejs har der også været komiske varianter. Som tidligere fortalt har jegkunnet dele erfaringer meget tæt med min søster og svoger. Jeg skraldgrinededa de kunne fremvise en mail fra taksator om, hvorfor han ikke kunne givedækning for fliser og arbejdsløn på et ødelagt badeværelse.A: er fliserne ødelagt af stormfloden, Nej, altså fliserne dækkes ikkeB: dækkes lovliggørelse af vådrumsmembran, JaC: ergo er det jer selv eller håndværkerne der ødelægger fliserne for atkomme ind til vådrumsmembranen. Så fliser og arbejdsløn dækkes ikke.Da min søster insisterende ringede til taksator og ville have en forklaring på,hvordan man kunne komme ind til vådrumsmembran uden at tage fliser ned,svarede han. Man kan grave en tunnel.Det grinte vi længe og højt af, så det kan skam også være helt underholdendeat beskæftige sig med taksatorer og forsikringsselskaber. Eller denne variant17-02-2014/c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf5\@bcl@700b250a\@[email protected]/w
hos naboer, I må benytte Jer af en usynlig hånd og husk nu atStormflodserstatning kun er et plaster på såret.Jeg er blevet stærkt fortørnetpå medborgeres vegne som er mødt med afskrivninger på både materialer ogarbejdsløn til reetablering selv om de har passet og vedligeholdt deres huseganske flot. Det koster for pokker da det samme at lægge nyt gulv i et hus derer 7 år som i et hus der er 30 år.Personligt har jeg belastet venner, familie og kolleger med min situation. Jeghar nærmest kimet sagsbehandleren i forsikringsselskabet ned. Været megetinsisterende på at få korrekte svar. Og det tærer i længden på overskuddet tilat komme igennem møllen. Ind i mellem er der så travlt på arbejdet, attankerne først melder sig sent om aftenen. Jeg er faktisk en af de mere”heldige” blandt de mange stormflodsramte. Så jeg kan levende forestille mighvor håbløst andre, der rammes endnu mere, oplever situationen.Jeg har desværre også lagt ører til; beskrivelser af skadesservicefirmaer derhos pensionister har forlangt 65 % af betalingen før de ville foretage sig noget,og hvor taksatorer derefter har kunnet konstatere at følgeskader ikke dækkesnår hele huset er angrebet af skimmelsvamp, forsikringsselskaber derforskelsbehandler kunder, skadesservicefirmaer der sender ublu høje regningerfor arbejde, der end ikke er færdiggjort. Taksatorer der sætter spørgsmålstegnved folks værdier EFTER taksering og undskylder med, at der kun var afsat entime til at gennemgå. Listen over eksempler er desværre lang. Jeg sermennesker der giver op og bukker under.Det er jeg blevet noget så frustreret og rasende over. Nu

der bareomgående handling til.Lad forsikringsselskaberne dække deres kunder på samme måde som enbrandforsikring ville fungere og så må Stormflodspuljen udbetales tilselskaberne som kompensation. Udbetal den erstatning som skaderne opgørestil og lad folk selv træffe beslutning om man vil vælge en billigere løsning for atfå pengene til at række. Lige nu kan det end ikke lade sig gøre.I næste uge skal jeg sammen med to andre til foretræde for erhvervs, vækstog eksportudvalget og jeg har samlet en række konstruktive forslag tilomgående ændring af praksis og jeg ved, at to andre ”hold” har foretrædemed konkrete forslag til såvel lovændringer som praksisændringer.Nu må dette vanvid høre op. Hvor svært kan det være? Det er faktisk kun etspørgsmål om vilje.Samlet set så er dette vanvittige bureaukrati i sidste ende med til at fordyre,administration af Stormflodserstatning, erstatning for genhusning ogopmagasinering etc.etc.Mona StriibTørslev Hage[email protected]
17-02-2014/c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf5\@bcl@700b250a\@[email protected]/w
17-02-2014/c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf5\@bcl@700b250a\@[email protected]/w