To måneder efter den noget ufrivillige overrækkelse af BODIL Prisen
Lad mig lige starte med en dyb indånding. Det kræver en kraftig overvindelse,at dele og stille sin egen elendighed til offentlig skue. Så lad dog være, vilrigtig mange sikkert tænke! Åh nej vil andre tænke, ikke mere klynken overStormfloden, vi har hørt rigeligt!Ministeren har jo lyttet og iværksat undersøgelse, politikerne er på banen,forsikringsselskaberne gør hvad de kan, Forsikring og Pension samlerselskaberne til koordinerende møder, Stormrådet opfordrer selskaberne til atlægge ud osv. osv. Listen over positive tilkendegivelser, medfølende ord ogvelvilje er lang, men der er LANGT til handling og resultat.Kommuner holder stormøder, Røde Kors går fra dør til dør og snakker med deberørte, folk samles i grupper til café møder for at støtte hinanden og brugerFacebook for at dele erfaringer og hjælpe hinanden. Lejlighedsvis visermedierne interesse, når der kan fortælles med ord og billeder om ulykkeligeskæbner. Men det ligger lidt i undertonerne at vi overreagerer, at det slet ikkekan være så slemt, for sådan fremstilles det ikke når de ringer til Stormrådeteller til Forsikring og Pension.Så hvad er problemet? Desværre erNyhedens interessevæk
og ikke eneneste journalist, har givet sig til at grave i det faktum, at stormflodserstatningså absolut ikke svarer til forsikringsselskabernes almindelige praksis, selv omdet er sådan, at loven er tænkt og vedtaget, dog med en høj selvrisiko for atbevare folks incitament til at forebygge.Selv om konkrete erfaringer og massevis af historier dokumenterer, at der ernoget fuldstændig riv rav ruskende galt. Så ændres der ikke kurs.Der sker for lidt og det der sker, går ufattelig langsomt. Politisk velvilje ogmedfølelse kan ikke bygge de ødelagte hjem op igen. INGEN har selv kunnetforsikre sig mod skaderne efter Stormfloden.Stormflodslovens udmøntning i praksis kan kun gives dumpekarakter, det erhelt katastrofalt!De berørte står i efterdønningerne af Bodil i en sump af forhindringer, et ITsystem der ikke virker og som tvinger selskaberne til at manøvrere med rigidefortolkninger og en praksis, der ligger langt fra den almindelige praksis, der ergældende i almindelige forsikringssager. Dag for dag bukker flere og flereunder for det psykiske pres enten fordi der ikke er klarhed endnu eller når detstår klart, at erstatningen ikke står mål med udgifterne til at reetablere.Stormrådet svarer et, forsikring og pension siger noget andet og i tredje led,hos alle forsikringsselskaberne som skal sagsbehandle, florerer et mylder affortolkninger og svar.Derfor får I nu min historie uden filter.
Den aften hvor stormen Bodil rasede hyggede vimed at få årets julekonfektproduceret. Huset var gjort klar til Juleaften og julefrokost med ryk ind affamilien. Så resten af december måned tegnede til at blive afslappet oghyggelig, med sommerhuset fuld af glade gæster, ingen stress forude;-)
man skal anmelde til sin egen forsikring . ” Du skal anmelde skader til ditforsikringsselskab, altså det selskab, hvor du har tegnet en brandforsikring fordet beskadigede”Jeg oplyste at jeg OGSÅ havde anmeldt til stormrådet. Jeg fik så nærmest enoplæsning af de retningslinjer som forsikringsselskabet følger når der erstormflod. Hun undersøgte også, at jeg kun skulle anmelde til stormrådet også måtte jeg afvente at blive kontaktet. De kunne intet sige før stormrådethavde taget stilling til om der havde været stormflod eller ej. Alt hvad jegforetog mig var for egen regning.Jeg spurgte nærmest desperat om jeg skulle smide alt vådt ind i huset igen.Jeg oplyste om byggesagkyndiges vurdering men selskabet kunne ikke vejledeeller bekræfte. Jeg blev både frustreret og vred. Men måtte nødvendigvis barehandle.Jeg kontakter derefter et byggefirma for at indhente tilbud på yderligereskadesminimering.11-12-2013
Tirsdag sidder jeg i et heldagsmøde på arbejdet. I pauser suser jeg ind påkontoret for at se om der ER konstateret Stormflod. Sikke en lettelse dameldingen kom og da stormrådet havde taget stilling, regnede jeg med at hørefra forsikringen. Ingen meldinger. I bekræftelsen fra Stormbasen på atanmeldelse var modtaget stod der, at jeg kunne få hjælp til skadesbegræns-ning hos mit forsikringsselskabDet er jo nærmest grotesk når svarene fra forsikringen er, alt hvad duforetager dig før vi har behandlet anmeldelsen og du har haft besøg af taksatorer for egen regning og vi kan ikke gøre noget.12-12-2013
Onsdag ringer jeg igen til forsikringen. Nu ER det jo godkendt at der har væretstormflod, OGSÅ i dette område. Samme remse endnu engang. På spørgsmålom hvad der hører til skadesbegrænsning er ” ja det er for eksempel at sætteaffugtere op” , du må ikke få fjernet gulvbrædder eller save vægge ned”…deter for egen regning. Hallo…skulle jeg bare have sat en affugter ind i et hushvor alt sejlede i vand ? Konstatere jeg var uden strøm og lade en eventuelvinterfrost ødelægge gulvvarme anlæg eller få frostsprængte rør? Lade fugtensprede sig til resten af huset?Hold nu op hvor bliver man desperat i sådan en situation.Jeg skal gøre alt
for at skadesminimere men må ikke gøre det, der er skal til, for at det
ikke ender med at hele huset er skadet, før der har været besigtigelse
af taksator, som vi ikke ved hvornår vi sender ud.
På Stormrådet.dk´s hjemmeside er vejledningen flg. :Det er dit forsikringsselskab der vurderer skaden og afgør om du kan fåerstatning.