Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 169
Offentligt
1334905_0001.png
1334905_0002.png
1334905_0003.png
1334905_0004.png
Bemærkninger til tekster i love og bekendtgørelser - samt forslag til ændringer:Lov/bekendtgørelseBekendtgørelse af lovomstormflodogstormfald.§-stk.§ 6,stk. 1Tekst – uddrag.OvervejelserForslag til ændringerBemærkninger – begrundelser.
Helårsbeboelse:Selvrisiko på 8%ved førsteskadesbegivenhed - 13% vedandenskadesbegivenhed – 18% vedtredje ogefterfølgendeskadesbegivenheder – minimum8.000 kr.Fritids- ogsommerhuse:Selvrisiko på 13%ved førsteskadesbegivenhed - 18% vedandenskadesbegivenhed – 23% vedtredje ogefterfølgendeskadesbegivenheder – minimum13.000 kr.Løsøre:Selvrisiko på 10%
Kan blive til voldsommehøje beløb – eks. ved enskade på 1 mil. Kan detandrage 80.000 kr. aleneved 1. skadesbegivenhed.Hertil kommer selvrisikoog nedskrivninger forløsøre og mange andreomkostninger – samtudlæg til forsikringssagener afgjort.

Selvrisikoen bør

enten bortfalde –

eller ændres til et

fast beløb, svarende

til almindelige

forsikringer.

Sammenholdt med nedskrivning først og fremmest påejendom, men også på løsøre vil dette medføre megetstore tab for rigtig mange. Hertil kommer voldsommeværdiforringelser på grund af risiko for gentagnestormfloder. En del står p.t., af denne årsag, på kantentil en tvangsauktion og evt. efterfølgende en personligkonkurs – og hertil kommer en manglende bolig. Alleopsparede midler er ofte sat i ejendommen.
§ 6,stk. 2
Kan blive til voldsommehøje beløb – eks. ved enskade på 1 mil. Kan detandrage 130.000 kr. aleneved 1. Skadesbegivenhed.
Selvrisikoen børenten bortfalde –eller ændres til etfast beløb, svarendetil almindeligeforsikringer –

minimum for de af

sommerhusene,

hvor der er givet

dipensation til at

kunne bruge dem til

helårsbeboelse.

Sammenholdt med nedskrivning først og fremmest påejendom, men også på løsøre vil dette medføre megetstore tab for rigtig mange. Hertil kommer voldsommeværdiforringelser på grund af risiko for gentagnestormfloder. En del står p.t., af denne årsag, på kantentil en tvangsauktion og evt. efterfølgende en personligkonkurs – og hertil kommer en manglende bolig for de,der bor i deres fritids-/sommerhus på dispensation. Alleopsparede midler er ofte sat i fritids-/sommerhuset, damange, der har sommerhus, bor i en lejet lejlighed.Mange af disse er ældre pensionister.
§ 6,stk. 3
Kan blive til voldsommehøje beløb – eks. Ved en

Selvrisikoen bør

enten bortfalde –
Sammenholdt med nedskrivning først og fremmest påejendom, men også på løsøre vil dette medføre meget
- minimum10.000 kr.
skade på 1 mil. Kan detandrage 100.000 hvortilkommer nedskrivningerved slid og ælde, såledesat genanskaffelserutvivlsomt vil give rigtigmange økonomiskeproblemer.Mange af de skadesramterammes samtidig af enpersonlig krise, idet envæsentlig del af dereslivgrundlag er ødelagtsamtidighed med, at deudsættes for store truslerom økonomiskeproblemer på grund afden usikkerhed isærforsikringsselskaberne harskabt ved dereshåndtering af sagerne,herunder de for mangevoldsomme trusler omdårlige erstatninger.
eller

ændres til et

fast beløb,

svarendetil almindeligeforsikringer.
store tab for rigtig mange. Hertil kommer voldsommeværdiforringelser på grund af risiko for gentagnestormfloder. En del står p.t., af denne årsag, på kantentil en tvangsauktion og evt. efterfølgende en personligkonkurs – og hertil kommer en manglende bolig for de,der bor i deres fritids-/sommerhus på dispensation. Alleopsparede midler er ofte sat i fritids-/sommerhuset, damange, der har sommerhus, bor i en lejet lejlighed.Et kriseforløb varer typisk i lang tid, heraf er der enchokfase på nogle dage, hvor mange har problemermed at reagere adækvat. Der er ofte forvirring ogmanglende erkendelse af skadens omfang ogkonsekvenser. Herefter indtræder en reaktionsfase, derkan vare nogle uger eller måneder. Også i denne fasekan der være store problemer med at overskuesituationen. Der hersker derfor usikkerhed om alleskadeslidte indenfor de 2 måneder formår – og har fåetanmeldt deres skader.
§8stk. 1& stk.5
Anmeldelse skalske senest 2måneder efterskadesbegivenheden.

Da der især

vedrørende denne

frist – ikke kan

foretages

dispensation bør

den forlænges til 6

måneder.

Bekendtgørelse ombehandlingaf sager omerstatningforskader……..
§2
Principper forerstatningsopgørelse
Formulering ertilfredsstillende, menfølges ikke af Stormrådeller en delforsikringsselskaber.

De almindelige

anvendte

forsikrings-

betingelser skal

finde anvendelse

Supplerende materiale kan eftersendes. Se i øvrigtdenne pressemeddelelse.:http://www.stormraadet.dk/Storm/Pressemeddelelser/Ny-stormflodsordning-i-kraft?tc=254E0607442147E49EF582D56C8FC906I lighed med umiddelbare opståede skader bør ogsåmedtages følgeskader, f.eks. en brændeovn,hvor deropstår rust efter få dage - eller skimmelsvamp.Endvidere bør der medtages reparationer og arbejde,der er absolut nødvendig at udbedre forsikringsskaden.F.eks. enbordpladeiet køkken, som ikke kan
genanvendes, eller at det kræver flytning af fyret, for atkunne reetablere den beskadigede væg. Flytningen affyret har været forsøgt afvist. Alle skader ogomkostninger, som er opstået som følge afstormfloden, børsåledes medtages og dækkes.§4&§5Skaden skalanmeldes tilforsikringsselskabet – elektronisk istormbasen påStormrådetshjemmeside.Udbetaling aferstatninger.Loven skal vedDisse bestemmelser harskabt nogen forvirring. Der næste revision gøresmere klar.mangler en klarformulering om, til hvemskaden skal anmeldes.Mange skadelidte er uklare og forvirrede, derfor skalloven være klar, så der ikke opstår misforståelser.Uklarheden har også forplantet sig tilforsikringsselskaber og Stormrådet.
§9
Erstatninger holdes tilbagetil hele sagen er afsluttet –dvs. både betaling tilskadesbekæmpelse,genhusning, løsøre ogrenovering af bygninger.

Der skal kunne

udbetales én sum

for bygningen

samlet.Skadelidte

bør kunne

disponere over det

samlede beløb mod

dokumentation.

Såfremt skadelidte ønsker at foretage en klage over enafgørelse af en del af erstatningen – f.eks. løsøre, kanskadeslidte komme under økonomisk pres, dagenhusningen så ej heller betales.HVIS en entreprise eks. Bliver 5.000 billigere og enanden 5.000 kr. dyrere, må skadelidte kunne overføredet overskydende beløb til den entreprise. Der evt. erblevet lidt dyrere. Naturligvis er det udelukkende dettakserede arbejde, der kan udføres.Mange af grundejerne i de berørte områder er tekniskinsolvente, da husene er usælgelige og derfor intetværd – eller meget lidt værd - medmindre derforetages foranstaltninger, der kan hindre entilsvarende fremtidig hændelse som stormfloden.Mange af grundejerne har ingen mulighed for atbidrage økonomisk til disse foranstaltninger - og der erskrappe begrænsninger for hvilke løsninger kommunenmå finansiere.Grundejerne er derfor hårdt økonomisk belastet – ogstavnsbundne med risiko for, at en ny stormflodruinerer dem helt, da selvrisikoen ved næste stormflodvil stige til en højere %.

Det er derfor afgørende at grundejerne får en

§9
Udbetaling aferstatninger.
De store beløb til den/delovbestemte selvrisici påhhv. bygninger, løsøre ogførste måneds genhusningsamt medskrivning afløsøre for slid og ælde ogandet, har - sammenholdtmed kreditinstitutionernestotal tilbageholdenhedmed at yde lån i deberørte områder - skabt etmeget stort behov for selvat kunne udførereparationsarbejde for

Der burde kunne

udbetales kontante

erstatningsbeløb

svarende til

udmålte

erstatningsbeløb for

udført arbejde af

håndværkere m.v.

mod

dokumentation for

naturligvis at

arbejdet udføres.

således at kunne få den aftaksator udmålteerstatning til at strækkelængere.Forslag tillov omgenhusningPkt. 1IndirekteomkostningerTilbageflytning bør ogsådækkes.

Da det ikke står

konkret i forslaget

bliver det afvist.

Bør være dækket.

”håndsrækning” i form af muligheden for selv at

renovere deres bolig.

Denne omkostning er – sammen med diversenedskrivninger, selvrisiko m.v. - med til at øge denøkonomiske byrde for de skadeslidte.Også her er der en væsentlig omkostning, der sammenmed de øvrige er med til at belaste den skadelidteøkonomisk.
Pkt. 2
1. måneds genhusning
Inger Kehlet / Aktionsgruppen