Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 165
Offentligt
1333600_0001.png
1333600_0002.png
1333600_0003.png
1333600_0004.png
1333600_0005.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
10. februar 2014

Kommissionens forslag til ændring af Rådets forordning (EF) nr.

1236/2005 om handel med visse varer, der kan anvendes til henrettel-

se, tortur eller anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende be-

handling eller straf (antitorturforordningen), KOM(2014) 1

Notatet sendes tillige til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgog Folketingets Retsudvalg.

1.

Resumé

Kommissionen har den 14. januar 2014 fremlagt forslag til ændring afRådets forordning (EF) nr. 1236/2005 om handel med visse varer, derkan anvendes til henrettelse, tortur eller anden grusom, umenneskelig el-ler nedværdigende behandling eller straf (antitorturforordningen).Formålet med forslaget er at forbyde mæglervirksomhed og teknisk bi-stand i forhold til varer, der er omfattet af det gældende import- og eks-portforbud i forordningen, og i forhold til varer, der efter de gældenderegler kræver eksporttilladelse ved eksport til tredjelande.For at begrænse de administrative byrder for eksportørerne indfører for-slaget desuden forenklede typer eksporttilladelser, som vil gøre det nem-mere og hurtigere for virksomhederne at eksportere visse varer til be-stemte lande.Forslaget indfører samtidig et nyt kapitel om eksportkontrol i relation tilmedicinske produkter, der kan benyttes til henrettelser. Der er alene taleom en konsekvensændring som følge af, at visse medicinske produkterblev omfattet af eksportkontrol i december 2011.Med henblik på at bringe de nuværende bestemmelser i forordningen ioverensstemmelse med Kommissionens beføjelse til at vedtage delegerederetsakter til ændring af forordningens bilag, indeholder forslaget ogsåændrede bestemmelser herom.Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for dansk ret.

2.

Baggrund

Kommissionen har den 14. januar 2014 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF)
2/5
nr. 1236/2005 om handel med visse varer, der kan anvendes til henrettel-se, tortur eller anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behand-ling eller straf (antitorturforordningen), KOM(2014) 1. Forslaget er over-sendt til Rådet den 14. januar 2014 i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207 og skal behandlesefter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådettræffer afgørelse med kvalificeret flertal.Den gældende forordning indeholder et forbud mod import og eksport afen række varer, som ikke har noget andet anvendelsesformål end henret-telse, tortur eller anden grusom eller umenneskelig behandling eller straf.Forordningen indeholder desuden krav om eksporttilladelse for en rækkevarer, der kan anvendes til tortur m.v., men som også kan have en lovliganvendelse.Den gældende forordning er ændret ved Kommissionens Gennemførel-sesforordning nr. 1352/2011. Ændringen skete primært med henblik på atindføre krav om eksporttilladelse for visse medicinske produkter (læge-midler) for at forhindre, at sådanne produkter anvendes til henrettelserved dødelig indsprøjtning. Kommissionen indledte efterfølgende en revi-sion af hele forordningen med bistand fra en ekspertgruppe bestående afeksperter fra en række medlemslande. Forslaget er udarbejdet med inputfra denne ekspertgruppe.

3.

Formål og indhold

Forslaget har til formål at indføre nye bestemmelser om restriktioner påmæglervirksomhed, dvs. formidling af køb eller salg af varer fra ét tredje-land til et andet, samt teknisk bistand, dvs. støtte i forbindelse med f.eks.fremstilling, reparation eller rådgivning. Forslaget lægger således op til etforbud mod mæglervirksomhed og ydelse af teknisk bistand i relation tilalle varer, der allerede er omfattet af import- og eksportforbud i forord-ningen. Samtidig ønskes indført et forbud mod mæglervirksomhed i for-bindelse med varer, der efter forordningen kræver eksporttilladelse, hvismægleren ved eller har begrundet mistanke om, at varerne, som skal leve-res fra ét tredjeland til et andet tredjeland, er eller kan være beregnet tiltortur eller henrettelse. Samme forbud foreslås indført med hensyn tilydelse af teknisk bistand for varer, der er omfattet af krav om eksporttil-ladelse, hvis den, der skal yde den tekniske bistand, ved eller har begrun-det mistanke om, at varerne, som bistanden til tredjelandet vedrører, er el-ler kan være bestemt til sådan anvendelse.Forslaget lægger desuden op til indførelse af forenklede typer eksporttil-ladelser, som vil gøre det nemmere og hurtigere for virksomhederne ateksportere visse produkter til bestemte lande. Det foreslås således at ind-føre en generel EU-udførselstilladelse, som eksportøren har krav på at fåudstedt af myndighederne ved eksport af eksportkontrollerede medicinskevarer til tredjelande, som har afskaffet dødsstraf for alle forbrydelser.
3/5
Desuden foreslås indført en global tilladelse, som myndighederne kan ud-stede til eksportører, der har regelmæssig eksport til bestemte lande afbåde medicinske varer og andre varer, der kræver eksporttilladelse efterforordningen. De forenklede eksporttilladelser betyder, at eksportører, derhar fået en sådan tilladelse, ikke derefter skal søge myndighederne omeksporttilladelse ved eksport af bestemte varer til bestemte lande.Med de foreslåede nye restriktioner på mæglervirksomhed og teknisk bi-stand samt de nye forenklede eksporttilladelser bringes forordningen ioverensstemmelse med Rådets forordning (EF) nr. 428/2009 om en fæl-lesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirksomhedog transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse (dual-use-forordningen).Forslaget indfører samtidig et nyt kapitel om eksportkontrol i relation tilmedicinske produkter, der kan benyttes til henrettelser. Der er alene taleom en konsekvensændring som følge af, at visse medicinske produkterblev omfattet af eksportkontrol i december 2011.Med Europa-Parlamentets og Rådets forordning 37/2014/EU om ændringaf visse forordninger vedrørende den fælles handelspolitik for så vidt an-går procedurerne for vedtagelse af visse foranstaltninger, blev den gæl-dende antitorturforordning ændret, således at Kommissionen fik beføjelsetil at vedtage delegerede retsakter med hensyn til at ændre forordningensbilag.Forslaget lægger derfor op til en ændring af de nuværende bestemmelserom ændring af bilagene til forordningen, så de gældende bestemmelserændres i overensstemmelse med de nye regler. Samtidig indeholder for-slaget mulighed for en hasteprocedure for ændring af forordningens bilagi tilfælde, hvor der foreligger presserende årsager til, at Kommissionensretsakter skal anvendes øjeblikkeligt.Endelig har Kommissionen foreslået, at en række af definitionerne i for-ordningen ændres og præciseres. Forslaget indeholder bl.a. en ændring afdefinitionen af ”tortur” og ”anden grusom, umenneskelig eller nedværdi-gende behandling eller straf” med det formål at afstemme definitionen tilDen Europæiske Menneskerettighedsdomstols retspraksis og EU’s politikfor henrettelse.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt ikke udtalt sig. Forslagetforventes behandlet i Parlamentets Udenrigsudvalg.

5.

Nærhedsprincippet

Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-hedsprincippet. Regeringen har i den forbindelse lagt vægt på, at EU allere-
4/5
de har lovgivet på området på grundlag af TEUF artikel 207 (tidligere Trak-taten om Det Europæiske Fællesskabs artikel 133) i forbindelse med dengældende forordning nr. 1236/2005 af 27. juni 2005. Derudover bringer for-slaget eksportkontrollen med varer, der kan bruges til tortur og henrettelser,i overensstemmelse med de EU-regler, der gælder for eksportkontrol medvarer med dobbelt anvendelse (dual-use-produkter) i henhold til forordningnr. 428/2009.

6.

Gældende dansk ret

Forordningen er direkte gældende i Danmark. Med henblik på at sikre, atforordningen efterleves af danske virksomheder, er der i Lov om anvendel-sen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindel-ser til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 9. juni 2011, fastsatbestemmelser om straf for overtrædelse af forordningen.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Lovgivningsmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget har ikke umiddelbart lovgivningsmæssige konse-kvenser.Statsfinansielle konsekvenserForslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget skønnes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idetrestriktionerne på mæglervirksomhed og teknisk bistand vil betyde, at dan-ske virksomheder ikke medvirker til køb, salg eller bistand i forbindelsemed varer, der kan anvendes til tortur eller henrettelser. Desuden vil de nyeforenklede eksporttilladelser give virksomhederne mulighed for nemmereog hurtigere at eksportere visse varer til bestemte lande.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget vurderes at medføre administrative lettelser for virksomhederne,fordi virksomhederne med de forenklede eksporttilladelser for visse typereksporter ikke vil skulle søge om individuel eksporttilladelse hver gang,virksomheden skal eksportere de omhandlede varer.

10.

Høring

Forslaget er sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg samt hos Rigs-politiet og Lægemiddelindustriforeningen (LIF) med frist for bemærkningerden 4. februar 2014.Der er ikke modtaget høringssvar fra relevante interessenter.
5/5

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det forventes, at de fleste lande vil være positive over for forslaget.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter umiddelbart forslaget, herunder særligt Kommissionensforslag om restriktioner på mæglervirksomhed og teknisk bistand, da dettevil betyde, at danske virksomheder ikke medvirker til køb, salg eller bistandi forbindelse med varer, der kan anvendes til tortur eller henrettelser. Rege-ringen støtter desuden forslaget om indførelse af forenklede eksporttilladel-ser, da forslaget herom vil medføre færre administrative byrder for virk-somhederne.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.