Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 153
Offentligt
EnhedINTOKO,InternationalØkonomiSagsbehandlerDEPTLKKoordineret med
Samlenotat til ECOFIN 18. februar 20141.Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2012-RådshenstillingKOM-dokument foreligger ikkeMaterialet er udarbejdet af Finansministerieti samarbejde medØkonomi- og IndenrigsministerietRentebeskatningsdirektivet- Politisk enighedKOM(2008) 727Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet isamarbejde med SkatteministerietDen fælles bankafviklingsmekanisme (SRM)- StatusKOM(2013) 520Materialet er udarbejdet af Økonomi- og IndenrigsministerietEuropæisk semester: Kommissionens årlige vækstundersøgelse2014- RådskonklusionerKOM(2013) 800, 801, 785Materialet er udarbejdet af Økonomi- og IndenrigsministerietEuropæisk semester: Proceduren for makroøkonomiske ubalan-cer, varslingsrapport 2014- RådskonklusionerKOM(2013) 790Materialet er udarbejdet af Økonomi- og IndenrigsministerietForberedelse af G20-møde for økonomi- og finansministre samtcentralbankchefer den 22.-23. februar 2014- Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeMaterialet er udarbejdet af Økonomi- og IndenrigsministerietRetningslinjer for EU's 2015-budget-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeMaterialet er udarbejdet af Finansministerieti samarbejde medØkonomi- og Indenrigsministeriet-
Sagsnr.2014-13077Doknr.199036Versionsnr.1Dato04-02-2014
2.
-
3.
Side 2
4.
Side 4
5.
Side 7
6.
-
7.
-
Dagordenspunkt 3: Den fælles bankafviklingsmekanisme (SRM)KOM(2013)520ResuméPå ECOFIN d. 10. og 18. december 2013 var der enighed om et rådskompromis omforordningen om den fælles afviklingsmekanisme, som nu forhandles med Europa-Parlamentet med henblik på en endelig aftale inden EP-valget i maj 2014. Samtidigvar der enighed om at igangsætte forhandlingerne om en mellemstatslig aftale om enfælles sektorfinansieret afviklingsfond med henblik på enighed inden 1. marts.Forhandlingerne i begge spor er gået i gang i løbet af januar, men indholdet af et en-deligt kompromis er endnu ikke afklaret. Der forventes på det kommende ECOFIN-møde en orientering om og evt. drøftelse af status for forhandlingerne med Europa-Parlamentet, men det er ikke aktuelt forventningen, at der endnu vil kunne træffesbeslutninger om et endeligt kompromis.Baggrund og indholdPå ECOFIN d. 10. og 18. december 2013 var der enighed om et rådskompromis omforordningen om den fælles afviklingsmekanisme, som nu forhandles med Europa-Parlamentet med henblik på en endelig aftale inden EP-valget i maj 2014. Drøftelser-ne på ECOFIN vedrørte bl.a. beslutningstagningen i afviklingsinstansen og Rådetsrolle i konkrete afviklingsbeslutninger. Ministrene vedtog desuden en erklæring mednogle overordnede principper vedr. brofinansiering (backstop), som bl.a. lægger vægtpå princippet om ligebehandling mellem alle deltagende lande både i overgangsperio-den (før den fælles fond er fuldt indfaset) og herefter.Samtidig var der enighed om at igangsætte forhandlingerne om en mellemstatsligaftale om en fælles sektorfinansieret afviklingsfond med henblik på enighed inden 1.marts. Ministrene vedtog på ECOFIN nogle pejlemærker (”Terms of Reference”) forindholdet af den mellemstatslige aftale. Den mellemstatslige aftale skal som tillæg tilSRM-forordningen fastlægge den gradvise overgang fra et system med nationale af-delinger i den fælles sektorfinansierede fond til én fælles fond i løbet af en 10-årigovergangsperiode. Ikke-eurolande er inviteret med til at deltage i forhandlingerne omden mellemstatslige aftale, hvis de overvejer at deltage i det styrkede banksamarbej-de.Der henvises derudover til samlenotatet af 29. november 2013 om den fælles afvik-lingsmekanisme vedr. sagens indhold.HjemmelsgrundlagDer henvises til samlenotat af 29. november 2013.Det bemærkes, at den mellemstatslige aftale i sagens natur ikke kan knyttes til et kon-kret hjemmelsgrundlag i EU-traktaterne.NærhedsprincippetDer henvises til samlenotat af 29. november 2013.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet er medlovgiver vedr. SRM-forordningen, der vedtages i den al-mindelige beslutningsprocedure. Europa-Parlamentets synspunkter adskiller sig især
2
fra Rådets kompromis mht. beslutningsprocedurerne. Europa-Parlamentet ønskersåledes ikke – modsat Rådets kompromis – at Rådet skal have en rolle i beslutnings-tagningen om konkrete afviklingsbeslutninger. Endvidere støtter Europa-Parlamentetikke den arbejdsdeling mellem nationalt og centralt niveau, som er indeholdt i Rådetskompromis, hvor de nationale afviklingsmyndigheder som udgangspunkt er ansvarligefor håndtering af de mindre og ikke-grænseoverskridende institutter.Formanden for Europa-Parlamentets udvalg for økonomiske og monetære anliggen-der (ECON) har sammen med ordførerne på sagen sendt et brev til det græske EU-formandskab, som kritiserer Rådets beslutning om at løfte spørgsmålet om den fællesafviklingsfond ud af SRM-forordningen og over i den mellemstatslige aftale. Desudenhar Europa-Parlamentets formand skrevet et brev til Kommissions formand med entilsvarende kritik.Europa-Parlamentet er repræsenteret som observatører i forhandlin-gerne om den mellemstatslige aftale.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDer henvises til samlenotatet af 29. november 2013.Statsfinansielle konsekvenserDer henvises til samlenotatet af 29. november 2013.Samfundsøkonomiske konsekvenserDer henvises til samlenotatet af 29. november 2013.HøringDer henvises til samlenotatet af 29. november 2013.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForud for ECOFIN d. 15. november 2013 blev sagen forelagt Folketingets Europa-udvalg d. 8. november 2013 med henblik på forhandlingsmandat. Sagen blev efterføl-gende forelagt Folketingets Europa-udvalg d. 6. december 2013 til orientering.HoldningDansk holdningFra dansk side forventer man at kunne tage statusorienteringen til efterretning.Andre landes holdningDe øvrige lande ventes at tage sagens statusorientering til efterretning. Der forventesgenerelt fortsat at være opbakning til indholdet af Rådets kompromis som udgangs-punkt for en aftale med Europa-Parlamentet.
3
Dagsordenspunkt 4: Europæisk semester: Kommissionens årlige vækstunder-søgelse 2014KOM(2013) 800, 801, 785ResuméDet Europæiske Råd (DER) skal på topmødet 19.-20. marts 2014 vedtage konklusio-ner med generelle økonomisk-politiske retningslinjer til EU-landene på baggrund afKommissionens årlige vækstundersøgelse (Annual Growth Survey) og rådskonklusio-ner fra bl.a. ECOFIN. ECOFIN’s rådskonklusioner ventes vedtaget på rådsmødet den18. februar 2014. Landene ventes at tage højde for DER’s retningslinjer i deres stabili-tets- og konvergensprogrammer samt nationale reformprogrammer.BaggrundKommissionens vækstundersøgelse blev præsenteret på ECOFIN den 10. december2013.IndholdPå baggrund af anbefalingerne i vækstundersøgelsen for 2014, vil ECOFIN på mødetden 18. februar vedtage rådskonklusioner, der sætter fokus på de vigtigste økono-misk-politiske udfordringer og anbefalinger. Rådskonklusionerne ventes blandt andetat lægge vægt på følgende:Det europæiske semester 2014:At der er behov for en fortsat konsekvent og ambitiøs indsats i forhold til at få im-plementeret allerede vedtagne initiativer på EU-niveau og få gennemført annonce-rede nationale reformer, som understreget af de landespecifikke anbefalinger.Indsatsen bør særligt fokusere på at sikre en differentieret, vækstvenlig finanspoli-tisk konsolidering og langsigtet finanspolitiske holdbarhed, at få genskabt lånemu-lighederne for erhvervslivet samt på at fremme holdbar vækst og beskæftigelse ogforbedre konkurrenceevnen.
Finanspolitiske og makroøkonomiske retningslinjer:At der trods fremskridt med den finanspolitiske konsolidering fortsat er høje offent-lige gældsniveauer i de fleste medlemslande, og at det derfor er afgørende, at allemedlemslandene følger den aftalte vækstvenlige, differentierede konsoliderings-strategi med henblik på at sikre den langsigtede finanspolitiske holdbarhed. Med-lemslandenes finanspolitik bør fortsat være på linje med forpligtelserne i stabili-tets- og vækstpagten. Eurolandene opfordres til at adressere de risici, som Kom-missionen har identificeret i udtalelserne om eurolandenes udkast til budgetplanerfor 2014.At medlemslandene bør give mere opmærksomhed til kvaliteten og sammensæt-ningen af den finanspolitiske konsolidering og betydningen for vækst. Det drejersig bl.a. om at sikre en passende sammensætning af tiltag på indtægts- og ud-giftssiden, og om at modernisere den offentlige administration og sikre en mere ef-fektiv offentlig udgiftspolitik, med særlig prioritering af udgifter, der kan bidrage tilat øge vækstpotentialet.At der trods væsentlige fremskridt med bankomstrukturering og forbedret bankre-gulering og -overvågning er behov for en forstærket indsats med henblik på hur-tigst muligt at få afsluttet oprydningen i bankernes balancer for at sikre en velfun-gerende banksektor, der stiller finansiering til rådighed for produktive aktiviteter ogeffektivt understøtter den økonomiske genopretning. Den kommende gennem-
4
gang og stresstest af bankerne og etableringen af den samlede bankunion vil bi-drage til mere velfungerende finansielle markeder og mindre markedsfragmente-ring og til at sikre integriteten af det indre marked. Der bør samtidig fokuseres påat udvikle alternativer til bankfinansiering. En del konkrete initiativer er alleredeblevet gennemført eller er ved at blive gennemført på EU-niveau for at forbedrelåneforholdende for små- og mellemstore virksomheder. Der er ligeledes behovfor nøje at overvåge udviklingen i den private gæld i en række lande.At den finanspolitiske konsolidering og genopretningen af lånemulighederne tilerhvervslivet skal kombineres med effektive strukturreformer, der fremmer holdbarvækst og beskæftigelse, forbedrer konkurrenceevnen og bidrager til korrektionenaf makroøkonomiske ubalancer gennem øget produktivitet og en forbedring aflandenes økonomiske tilpasningsevne.At medlemslandene særligt bør prioritere at få gennemført strukturreformer, derfremmer konkurrencen på produktmarkederne, herunder reformer, der øger kon-kurrencen og infrastrukturinvesteringer i netværksindustrierne, åbner mere op forregulerede erhverv og servicesektoren og sikrer en mere ambitiøs implementeringaf servicedirektivet. Der er behov for at simplificere erhvervslivets rammevilkår,herunder ved at fjerne unødige lovgivningsmæssige og administrative byrder, li-gesom der bør være fokus på at sikre passende rammebetingelser for langsigtetvækst, herunder ved at fokusere på det digitale indre marked, innovation, forsk-ning, uddannelse og grøn økonomi. Reformerne bør også fokusere på at gøre ar-bejdsmarkederne mere inkluderende, fleksible og dynamiske med henblik på atforbedre jobmulighederne, især for grupper hårdt ramt af krisen og andre udsattegrupper, og sikre at den økonomiske genopretning giver nye jobs.At medlemslande med betalingsbalanceunderskud og lande med tidligere højebetalingsbalanceunderskud bør fortsætte indsatsen for at forbedre konkurrence-evnen og sikre en holdbar reduktion af underskuddene. Medlemslande med beta-lingsbalanceoverskud vil kunne bidrage til rebalanceringen bl.a. ved at adresseremarkedsfejl og gennemføre strukturreformer, herunder inden for specifikke sekto-rer som f.eks. servicesektoren.
Sagen forberedes på teknisk niveau i EPC den 30. januar 2014 og i EFC den 6.-7.februar 2014. Udkastet til rådskonklusioner til ECOFIN vil således muligvis indebæreændringer ift. ovenstående forventede hovedindhold.Vækstundersøgelsen for 2014 og rådskonklusionerne fra bl.a. ECOFIN vil dannegrundlag for DER’s generelle økonomisk-politiske retningslinjer i konklusionerne fratopmødet den 19.-20. marts. På baggrund af disse udarbejder medlemslandene deresstabilitets- eller konvergensprogrammer samt nationale reformprogrammer i april.Kommissionen præsenterer en vurdering af programmerne i slutningen af maj/startenaf juni og fremlægger udkast til udtalelser om programmerne og landespecifikke anbe-falinger med henblik på behandling og enighed i ECOFIN i juni. DER forventes heref-ter at tilslutte sig Rådets endelige landespecifikke anbefalinger, hvorefter ECOFINformelt vil vedtage dem på ECOFIN-mødet i juli.HjemmelsgrundlagIkke relevant.NærhedsprincippetIkke relevant.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.
5
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.Statsfinansielle konsekvenserIkke relevant.Samfundsøkonomiske konsekvenserDet styrkede makroøkonomiskesamarbejde og overvågningventes at have positivesamfundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang en sådan overvågning gennem enkonsistent implementering af regler og anbefalinger bidrager til at understøtte makro-økonomisk stabilitet og sikrer en bæredygtig vækst og beskæftigelse i medlemslande-ne.HøringSagen har ikke været sendt i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgFolketingets Europaudvalg blev orienteret om Kommissionens årlige vækstundersø-gelse 2014 forud for ECOFIN den 10. december 2013.HoldningDansk holdningRegeringen støtter generelt rådskonklusioner med det ventede hovedindhold.Regeringen lægger vægt på, at EU fortsat har den rigtige økonomisk-politiske strategi,hvor den finanspolitiske konsolidering og reformforpligtelserne er differentieret påtværs af landene i lyset af deres respektive udfordringer, og lægger vægt på, at dennekonsoliderings- og reformstrategi gennemføres konsekvent med henblik på at gen-etablere tilliden til de europæiske økonomier, at få de offentlige finanser tilbage påsporet og sikre holdbar vækst og jobskabelse. Desuden er det vigtigt, at man inden fordisse rammer udnytter de eksisterende muligheder på europæisk niveau for at styrkevæksten, herunder gennem det indre marked, og sikrer en fuld og hurtig gennemførel-se af Vækst- og Beskæftigelsespagten.Andre landes holdningerDer ventes generel enighed om rådskonklusionerne blandt medlemslandene.
6
Dagordenspunkt 5: Europæisk semester: Proceduren for makroøkonomiskeubalancer, varslingsrapport 2014KOM(2013) 790ResuméECOFIN ventes på mødet den 18. februar 2014 at have en drøftelse af Kommissio-nens varslingsrapport og at vedtage rådskonklusioner mhp. input til Kommissionenskommende dybdegående analyser.BaggrundKommissionens varslingsrapport var på dagsordenen for ECOFIN 10. december2013, hvor Kommissionen præsenterede sin rapport. Rapporten lægger op til dybde-gående analyser af i alt 16 lande, heriblandt Danmark.Rådkonklusioner til vedtagelse på ECOFIN 18. februar 2014ECOFIN ventes på mødet den 18. februar 2014 at have en drøftelse af rapporten ogat vedtage rådskonklusioner mhp. input til Kommissionens kommende dybdegåendeanalyser.Rådskonklusioner ventes bl.a. at udtrykke, at Rådet:Noterer sig, at der er fremskridt i mange EU-lande mod korrektion af ubalancer,særligt hvad angår betalingsbalanceunderskud, svag konkurrenceevne, under-skud på de offentlige finanser og ubalancer i den finansielle sektor. Noterer sig, atder fortsat er udfordringer og at der er behov for yderligere fremskridt for at korri-gere ubalancer, herunder ubalancer i form af høje private og offentlige gældsni-veauer, samt høj udlandsgæld.Understreger behovet for at adressere de væsentligste udfordringer, hvor der klartskelnes mellem lande med forskellige udfordringer og skelnes ift. den hastighed,hvormed ubalancerne bør adresseres.Understreger, at de dybdegående analyser skal indeholde en grundig undersø-gelse af ubalancernes underliggende årsager i de udpegede lande, hvor der tageshøjde for landespecifikke forhold, ny tilgængelig information mv.Understreger behovet for, at lande med låneprogrammer som led i deres tilpas-ningsprogram fortsætter fremskridt med gennemførelsen af reformer mhp. at kor-rigere ubalancer. Vurderer, at Irland bør integreres i makroubalanceproceduren oggøres til genstand for en dybdegående analyse, givet at Irland tilfredsstillende harafsluttet sit økonomiske tilpasningsprogram. Det samme bør gælde andre landemed låneprogrammer, når de tilfredsstillende måtte afslutte sådanne programmer.Noterer sig, at Kommissionen har tilføjet supplerende sociale indikatorer i vars-lingsrapporten mhp. en mere informeret analyse af beskæftigelsesaspekter- ogsociale aspekter, som muligvis er relateret til økonomiske ubalancer. Understre-ger, at tilføjelsen bør bevare makroubalanceprocedurens formål. Bemærker, atder for at sikre dette er behov for yderligere tekniske drøftelser af de supplerendesociale indikatorer og deres anvendelse under proceduren.Opfordrer landene til på en konkret og ambitiøs måde at adressere udfordringer ide nationale reformprogrammer og stabilitets- og konvergensprogrammer, sommåtte blive identificeret indenfor rammerne af makroubalanceproceduren.Sagen forberedes på teknisk niveau i EPC den 30. januar 2014 og i EFC den 6.-7.februar 2014. Udkastet til rådskonklusioner til ECOFIN vil således muligvis indebæreændringer ift. ovenstående forventede hovedindhold.Videre proces
7
Kommissionens dybdegående analyser forventes at foreligge i marts eller april 2014.Efterfølgende skal landene i ECOFIN drøfte og tage stilling til den videre håndtering aflande med ubalancer. ECOFIN vil kunne vedtage mulige anbefalinger som led i delandespecifikke anbefalinger eller egentlige henstillinger under makroubalanceproce-duren efter forslag fra Kommissionen alt efter ubalancernes karakter. Ingen lande haraktuelt sådanne henstillinger.HjemmelsgrundlagIkke relevant.NærhedsprincippetIkke relevant.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig i sagen.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.Statsfinansielle konsekvenserIkke relevant.Samfundsøkonomiske konsekvenserDet styrkede makroøkonomiske samarbejde og overvågning, som Kommissionensvarslingsrapport er en del af, vil kunne have positive samfundsøkonomiske konse-kvenser, i det omfang en sådan overvågning gennem en konsistent implementering afreglerne bidrager til at understøtte makroøkonomisk stabilitet og dermed bæredygtigvækst og beskæftigelse i medlemslandene.HøringIkke relevant.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDe ventede rådskonklusioner har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-valg. Sagen om Kommissionens varslingsrapport for det europæiske semester for2014blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN 10. december 2013.HoldningRegeringens holdningRegeringen støtter og lægger vægt på en troværdig og konsistent implementering afde reformerede regler i det økonomiske samarbejde, herunder makroubalanceproce-duren.Regeringen støtter generelt rådskonklusioner med det ventede hovedindhold.Når det gælder Danmark, er regeringen indforstået med en nærmere analyser afDanmarks udfordringer vedr. konkurrenceevne og den private gældsætning, jf. rege-ringens holdning i forbindelse med ECOFIN den 10. december 2013.
8
Andre landes holdningEU-landene ventes generelt at støtte rådskonklusioner med det ventede hovedind-hold.
9