Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 142
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. januar2014
Ændring af ansættelsesretlige direktiver med særbestemmelser for
søfarende(KOM(2013) 798 endelig)
Resumé
Med forslaget lægger Kommissionen op til at ændre fem direktiver omarbejdstagerrettigheder påbeskæftigelsesområdet. Direktiverne findersom udgangspunkt anvendelse på alle aktivitetssektorer og alle kategori-er af arbejdstagere, men indeholder i dag bestemmelser, hvorefter ar-bejdstagere i søfarts- og fiskerierhvervet erundtaget eller på særlige be-tingelser kan undtages fra direktivernes anvendelsesområder.Med forslaget bliver søfarende og fiskere således i videre omfang end idagomfattet af disse direktiver.Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmarkog have administrative konsekvenser for erhvervslivet.1.
Baggrund
Kommissionen har den 18. november 2013 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om om søfarende og om ændring af direk-tiv 2008/94/EF, 2009/38/EF, 2002/14/EF, 98/59/EF og 2001/23/EF(KOM2013 798). Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 153,stk. 2, og der lægges op til, at forslaget skal vedtages efter den almindeligelovgivningsprocedure med kvalificeret flertal i Rådet og efter enighed medEuropa-Parlamentet.Forslaget indeholderændringer af følgende direktiver:1)2)3)4)5)Arbejdsgiverinsolvens (direktiv 2008/94/EF)Europæiske samarbejdsudvalg (direktiv 2009/38/EF)Information og høring af arbejdstagere (direktiv 2002/14/EF)Kollektive afskedigelser (direktiv 98/59/EF)Overførsel af virksomheder (direktiv 2001/23/EF)
Direktiverne finder generelt anvendelse på alle aktivitetssektorer og alle ka-tegorier af arbejdstagere, men indeholder i dag bestemmelser, hvorefter ar-
2/8
bejdstagere i søfarts- og fiskerierhvervet er undtaget eller på særlige betin-gelser kan undtages fra direktivernes anvendelsesområder.Med forslaget lægger Kommissionen op til, at arbejdstagere i søfarts- og fi-skerierhvervet i videre omfang end i dag bliver omfattet af de ovennævntedirektiver.2.
Formål og indhold
Under henvisning til Den Europæiske Unions charter om grundlæggenderettigheder, navnlig retten til information og høring i virksomheden (artikel27) og retten til retfærdige og rimelige arbejdsforhold (artikel 31), finderKommissionen, at en ændring af de undtagelsesregler, som efter de underpkt. 1 nævnte direktiver gælder for arbejdstagere i søfarts- og fiskerierhver-vet,kan have en positiv indvirkning på de rettigheder, der er beskyttet.Kommission anfører endvidere, atundtagelsesreglerne har været anvendtforskelligt i de forskellige EU-lande, hvilket kan føre til situationer, hvorsamme kategorier af arbejdstagere behandles forskelligt i forskellige EU-lande.Kommissionen konstaterer desuden, at antallet af søfarende fra EU-landeneer faldende. Det erkendes, at der kan være forskellige årsager hertil, menKommissionen anfører, at den manglende interesse for en karriere inden forsøfart kan skyldes, at søfarende anses for at være mindre beskyttet end an-dre arbejdstagere.Kommissionen finder endvidere ikke, at undtagelsesreglerne garanterer enskonkurrencevilkår på det europæiske marked, eftersom en række virksom-heder er undtaget fra visse forpligtelser, navnlig med hensyn til informationog høring, som er obligatoriske for konkurrerende virksomheder etableret iandre EU-lande.På den baggrundtilkendegiver Kommissionen, at formålet med forslaget erat forbedre beskyttelsen af de arbejdsmarkedsrettigheder, som er fastsat iEU's charter om grundlæggende rettigheder, og at garantere ens konkurren-cevilkår i EU.Desuden ønsker Kommissionen, at forslaget skalbidrage tilfremme af be-skæftigelsen, forbedre leve- og arbejdsvilkårene samt sikre passende socialbeskyttelse og dialog på arbejdsmarkedet, jf. de generelle måli TEUF artikel151.Forslaget lægger op til følgende konkrete ændringer:
3/8
I direktiv 2008/94/EF om arbejdsgiverinsolvens ophæves EU-landenes mu-lighed for at fastholde tidligere bestemmelser om, at partsfiskere1ikke eromfattet afdirektivetsanvendelsesområde.I direktiv 2009/38/EF om europæiske samarbejdsudvalg ophæves EU-landenes mulighed for at fastsætte, at direktivet ikke finder anvendelse iforhold til søfarende i handelsflåden.I direktiv 2002/14/EF om information og høring af arbejdstagere foretagesen præcisering af EU-landenes eksisterende mulighed for gennem særligebestemmelser at fravige direktivets generelle bestemmelser i forhold til sø-farende i handelsflåden.Der lægges op til at angive, at de pågældende arbejdstagere i givet fald skalsikres et tilsvarende beskyttelsesniveau og en effektiv håndhævelse af deresrettigheder.I direktiv 98/59/EFom kollektive afskedigelser ophæves den bestemmelse,som fastsætter, atsøfarende på søgående fartøjer ikke er omfattet af direkti-vets anvendelsesområde.Derudover indsættes en ny bestemmelse, hvorefterEU-landene kan fastsætteregler om hel eller delvis fravigelse afden eksisterende direktivregel om, atplanlagte kollektive afskedigelsertidligst får virkning 30 dage efter, at med-delelse om afskedigelse er sendttil den kompetente nationale myndighed.Kommissionen foreslår, at 30 dages reglen kan fraviges, når kollektive af-skedigelser skyldes en overførsel (fx et salg), der udelukkende vedrører eteller flere skibe, eller når arbejdsgiveren kun driver ét skib. Kommissionenanfører som begrundelse herfor, at anvendelse af30 dages regleni et stærktkonkurrencepræget marked for køb og salg af fartøjer vil forringe konkur-renceevnen for sælgere i EU.Endelig foretages et par mindre præciseringer i direktivet.I direktiv 2001/23/EF om arbejdstageres rettigheder i tilfælde af overførselaf virksomheder ophæves undtagelsen forsøfarende på søgående fartø-jer.Direktivet gælder herefterfor søgående fartøjer under et EU-lands flag,uanset hvor fartøjerne befinder sig.Under henvisning til de særlige forhold i søfartssektoren foreslår Kommis-sionen, at dergives mulighed for at fravige bestemmelserne i direktivetskapitel II om arbejdstagernes rettigheder – efter høring afarbejdsmarkedets parter - hvis der er tale om en overførsel, der udeluk-kende vedrører et eller flere søgående skibe, eller når virksomheden, derskal overføres, kun driver ét skib.1
Besætningsmedlemmer, som aflønnes i form af en aftalt procentsats af fangsten efterfradrag af forskellige driftsudgifter.
4/8
Forslaget indeholder endvidere en generel bestemmelse, der sigter på at be-skytte de rettigheder, som de pågældendearbejdstagere allerede har i EU-landene.Forslaget indeholder endelig en revisionsklausul, som sigter på atovervågeforslagets konsekvenser i forhold til udflagning og beskæftigelse af søfa-rende fra EU, ligesom der fastsættes en overgangsperiode på 5 år for EU-landenes implementering af de nye regler.Forslaget er fremsat med henvisning til TEUF artikel 153, stk. 2. Kommis-sionen bemærker herom, at kun tre af de fem direktiver, som foreslås æn-dret, er vedtaget med hjemmel i denne bestemmelse. Der lægges op til, atforslaget skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure medkvalificeret flertal i Rådet og efter enighed med Europa-Parlamentet.De toøvrige direktiver er vedtaget med hjemmel i den nuværende artikel 115 iTEUF, dvs. med enstemmighed i Rådet og efter høring af Europa-Parlamentet.Kommissionen finder, at vedtagelse kan ske efter den almindelige lovgiv-ningsprocedure for alle de foreslåede ændringer.3.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets Udvalg for Beskæftigelse og Sociale Anliggender be-handler sagen. Udvalgets udtalelseforeligger endnu ikke.4.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget vedrører revision af fem direktiver, ogat dette kun kan ske på EU-plan.Kommissionen finder endvidere, at et kun et EU-initiativ vil kunne sikrefælles regler for fartøjer, der fører et EU-lands flag, gennem harmoniseringaf EU-landenes anvendelseaf de undtagelsesregler, der er tilladt i henhold tilgældende lovgivning.Kommissionen tilkendegiver endvidere, at initiativet omfatter en sektor, derer udsat for stærk international konkurrence, og hvor en stor del af arbejds-styrken kommer fra andre EU-lande eller tredjelande. De foreslåede løs-ningsmuligheder er i det lys blevet gennemgået i forhold til konsekvensernefor sektorens konkurrenceevne med sigte på at undgå uforholdsmæssigt sto-re omkostninger og er baseret på en analyse af proportionalitetsprincippet.På dette grundlag vurderes det, at nærheds- og proportionalitetsprincippet eroverholdt.5.
Gældende dansk ret
5/8
De omhandlededirektiverer gennemførti dansk retpå følgende måde:Direktiv 2008/94/EF om arbejdsgiverinsolvens' mulighed for at undtagesøfarende og fiskere fra anvendelsesområdet er ikke udnyttet i dansk ret.Den danske gennemførelse af direktivet findes i lov om LønmodtagernesGarantifond, jf. lovbekendtgørelse nr. 686 af 20. juni 2011, som omfatterbåde søfarende og partsfiskere.Direktiv 2009/38/EF om europæiske samarbejdsudvalg er gennemført idansk ret ved lov om europæiske samarbejdsudvalg, jf. lovbekendtgørelsenr. 1018 af 27. oktober 2009. Efter lovens § 34 kan besætningsmedlem-mer på handelsskibe ikke vælges som medlemmer af det særlige forhand-lingsorgan og det europæiske samarbejdsudvalg.Efter samme bestemmel-ses stk. 2 fastsætter beskæftigelsesministeren i øvrigt særlige regler forbesætningsmedlemmer på handelsskibe. Denne bemyndigelse er ikke ud-nyttet.Direktiv 2002/14/EF om information og høring af arbejdstagereer gennem-ført ved lov nr. 303 af 2. maj 2005 om information og høring af lønmod-tagere. Efter lovens § 2, stk. 3, kan der fastsættes særlige regler for in-formation og høring af besætningsmedlemmer på handelsskibe. Bemyn-digelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 952 af 12. oktober 2005 ominformation og høring af søfarende.Direktiv 98/59/EF om kollektive afskedigelserer gennemført i dansk retved lov om varsling m.v. i forbindelse med afskedigelser af større om-fang, jf. lovbekendtgørelse nr. 291 af 22. marts 2010. Efter lovens § 1,stk. 4, nr. 2, finder loven ikke anvendelse på søgående skibe.Direktiv 2001/23/EF om overførsel af virksomhederer gennemført i danskret ved lov om lønmodtageres retsstilling vedvirksomhedsoverdragelse,jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 20. august 2002. Efter lovens § 1, stk. 4,finder ikke anvendelse i forhold til søfarende på søgående skibe.6.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Skibsfartspolitik samtEU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold den 25. no-vember 2013 med frist for bemærkninger den 3. december 2013. Der ermodtaget følgende tilkendegivelser fra høringsparterne:Akademikerne,Danske Havne, Finanssektorens Arbejdsgiverforening haroplyst, at de ikke har bemærkninger til forslaget.Fagligt Fælles Forbund(3F) har på egne og CO-Seas vegne henvist til høringsvaret fra Landsorga-nisationen i Danmark (LO).Rederiforeningernehar i et foreløbigt svar tilkendegivet, at begrundelsernefor de eksisterende fravigelsesmuligheder og undtagelser i de omhandlede-
6/8
direktiver fortsat er til stede.Derudover fremhæver RederiforeningerneFN'sinternationale arbejdsorganisations (ILO) konvention om søfarendes ret-tigheder, som blandt andet har haft til formål at skabe ens konkurrencevilkårfor den globale skibsfart.Dette formål tilgodeses efter Rederiforeningernesopfattelse ikke med det fo-religgende forslag til ændring af de fem direktiver. Rederiforeningerne fin-der i den henseende, at ændringsforslaget i sin foreliggende form i stedet vilbetyde, at EU-flagede skibe underlægges nye krav, som ikke er gældendeglobalt.Rederiforeningernehar i et efterfølgende bidrag uddybet, at der i den euro-pæiske rederiforening (ECSA) er enighed om, at der ikke er fremkommetoplysninger eller forhold i øvrigt, som begrunder, at de eksisterende særligeregler for søfarende, der er fastsat i direktiverne, bør ændres.Rederiforeningerne fremhæver, at deEU-lande, som har undladt at benyttede eksisterende fravigelsesmuligheder, navnlig er lande, som enten ikke kankarakteriseres som søfartsnationer, eller hvorfra der ikke, eller kun i be-grænset omfang, drives, langfartsrederivirksomhed.Rederiforeningerneefterlyser derudover i forslaget en stillingtagen til og re-degørelse for, på hvilken måde de foreslåede regler vedrørende gennemfø-relse af transnationale overdragelser af skibe i praksis skal håndhæves.Rederiforeningernefinder endvidere ikke, at forslaget tager højde for, atsalg, oplægning, udlejning af skibe uden besætning samt skift af manage-mentselskab er en del af det at drive rederivirksomhed.Endelig fremhæverRederiforeningerneeksisterende regler i kollektive over-enskomster, som tager højde for, at direktiverne ikke gælder, fx særlige reg-ler om orientering af de faglige organisationer i tilfælde af kollektive afske-digelser, idet der samtidig peges på, at de foreslåede udvidelser af direkti-vernes anvendelsesområde til at gælde skibe vil indebære, at disse regler til-sidesættes.Landsorganisationen i Danmark (LO)deler Kommissionens opfattelse af, atder ikke findes en relevant begrundelse for, at søfarende skal være mindrebeskyttet end andre arbejdstagere. Organisationen kan derfor tilslutte sig deforslåede ændringer.LOfinder endvidere ikke, at hensynet til at bevare konkurrenceevnen forEU-baserede sælgere af skibe modsvarer Kommissionens målsætning om atforstærke beskyttelsen og antallet af søfarende fra EU-lande, når det gældersalg af skibe indenfor samme flagstat.LO finder på den baggrund, at EU-landene bør have mulighed for genereltat fravige direktiverne i salgssituationer, hvor reglerne kan besværliggøre
7/8
eller forringe konkurrenceevnen, men dog ikke ved indenlandske handlermed skibe.Søfartens Ledere bifalder, at søfarende med forslaget tilkendes en ubetingetret til information og høring i samtlige direktiver.Med hensyn til rækkevid-den af de foreslåede særlige ordninger for skibe i direktiverne om kollektiveafskedigelser og overførsel af virksomheder ønsker Søfartens Ledere, at detsom minimum sikres, at informations- og høringspligten også indbefatterkollektive afskedigelser og overførsel af virksomheder.I forhold til direktivet om kollektive afskedigelser peger Søfartens Ledere-på, at medarbejdere i Danmark f.eks. kan fritstilles, hvorfor organisationenikke nødvendigvis er enig i den af Kommissionen anslåede alternativom-kostning på 766 500 Euro for at have et skib liggende stilleidirektivets gene-relle varslingsperiode på 30 dage.Søfartens Ledere sætter desuden spørgsmålstegn ved, hvor afgørende så-danne omkostninger er i relation til udflagningsrisikoen. Det erkendes i denhenseende, at der for rederierneskal tages særlige konkurrencehensyn påomkostningssiden, men anfører samtidig, at de søfarendes rettigheder skalsikres og styrkes mest muligt og så vidt muligt ligestilles med arbejdstage-res rettigheder på land.7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke athave væsentlige statsfinansielle konsekvenser.Eventuelle statslige merudgifter som følge af forslaget afholdes, jf. gælden-de budgetvejledning, inden for de berørte ministeriers eksisterende rammer.Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser, da det på nuværendetidspunkt vurderes, at der vil være behov for at ændrelov om europæiskesamarbejdsudvalg, masseafskedigelsesloven og virksomhedsoverdragelses-loven med henblik på at tilpasse reglerne i forhold tilsøfarende på søgåendeskibe.8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikkeat have væsentlige samfundsøkonomiske konse-kvenser. Der kan være behov for nærmere at belyse konsekvenserne af, atforslaget pålægger søfartssektoren byrder, som ikke er gældende for den øv-rige globalt baserede skibsfart.9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes at have administrative konsekvenser for rederierhver-vet.I forbindelse med høringen er det i en foreløbig vurderingaf de admini-strative konsekvenser af forslaget anslået, at den danske implementering afforslagets udvidede krav i forhold til information, høring samt mødeinddra-
8/8
gelse af arbejdstagere i søfartssektoren potentielt kan medføre administrati-ve byrder for rederierhvervetpåmere end ca. 3 mio. kr. årligt.10.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne om forslaget er ikke påbegyndt i Rådet endnu, og øvrigelandes synspunkter til forslageter ikke kendt.11.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for at sikre bedre sammen-hæng mellem de generelle ansættelsesretlige regler og de særlige regler forsøfartssektoren, da beskyttelse af arbejdsmarkedsrettigheder og -vilkår samtfremme af beskæftigelse og lige konkurrencevilkår bør stå højt på dagsor-denen i EU.Regeringenfindersamtidig, atderfortsat på nogle områderses at være behovfor atsikre en balance, som tager hensyn til søfartens særlige vilkår og i for-nødent omfang giver mulighed for tilpasse reguleringen hertil.Regeringen finder i den henseende, at der er behov for at belyse konsekven-serne af Kommissionens ændringsforslag nærmere.Regeringen finder endelig, at det af Kommissionen anvendte retsgrundlagfor forslaget bør belyses nærmere.12.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.