Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 137
Offentligt
EKSTERN HØRING 20. januar 2014
Fremsat den XX 2014 aferhvervs- og vkstministeren (Henrik Sass Larsen)ForsiagtilLov om Nordsoenheden og NordsøfondenKapitel 1Nordsaenhedens etablering, formal m. v.
§
1. Nordsøenheden etableres som en selvstndig offentlig virksomhed.
Stk. 2. Den selvstndige offentlige virlcsomheds navn er Nordsoenheden. Erhvervs- og vkstministeren kanndre virksomhedens navn.
§2. Nordsøenheden administrerer Nordsofonden,jf. kapitel 3. Nordsøenhedenhartil
formal at skabe detstørst mulige økonomiske udbytte for staten afNordsøfondens deltagelse i efterforskning og produktion afolie og gas i Danmark.Stk. 2. Nordsøenheden kan ikke vre operatør for licenser eller vre ansøger til licenser.St/c. 3. Nordsøenheden kan i øvrigt varetage opgaver, der hen1gges til den aferhvervs- og vkstministeren.
§3. Den se1vstndige offentlige virksornhed,Jordsøenheden overtager den hidtil drevne virksomhed medtilhørende aktiver og passiver fra den statslige enhed Nordsøenhedn og indtrder i samtlige rettigheder ogforpligtelser i forbindelse hermed. Overtagelsen sker i regnskabsmssig henseende med virkning fra den 1.januar 2014. Staten hfter solidarisk med Nordsøenheden for de forpligtelser, der bestod pa tidspunktet foroverdragelsen.Stk. 2. Nordsøenhedens fonnue holdes adskilt fra statens formue, og enheden disponerer inden for de tilenhver tid fastlagte rammer selv over an1gs- og driftsmidler mv.4. Erhvervs- og vkstministeren udøver i forhold til Nordsoenheden de beføjelser, der efter seiskabsiovenog ãrsregnskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab, idet erhvervs- og vkstministerenherved sidestilles med en eneaktionr.
§
Stk. 2. Erhvervs- og vkstministeren faststter vedtgter for Nordsøenheden.Stk. 3. I Nordsøenheden afholdes generalforsamling i form afet virksomhedsmøde.Stk. 4. Nordsøenheden og dens vedtgter skal anmeldes og registreres i Erhvervsstyrelsen efter regleme ikapitel 2 i seiskabsioven.
1
Kapitel 2Ledelsesmcessige forhold
§5. Nordsøenheden ledes af en
bestyrelse og en direktion.
Stk. 2. Erhvervs- og vkstministeren udpeger bestyrelsen, som bestàr af 5 medlemmer, herunder formandenog nstformanden, for en periode pa højst 2 ár. De pâg1dende kan genudpeges. Ministeren kan til enhvertid pa et virksomhedsmøde afstte de udpegede medlemmer.Stk. 3. Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen have kompetencer til at varetage Nordsøenhedens formal,herunder den fornødne faglige, forretningsmssige, ledelsesmssige og økonomiske indsigt.Stk. 4. Erhvervs- og vkstministeren faststter bestrelseshonorar
§6. Den daglige ledelse varetages af en direktion, der ansttes afbestyrelsenaf erhvervs- og vkstministeren.Kapitel
orientering
§7. Nordsøfonden er en selvstndigefterforskning og indvinding afStk. 2. Erhvervs- og vkstministeren
den statslige deltagelse i licenser til
Nordsøfondens virke.
§8.§9
Nordsøfonden oppebrer indtgter primrt fra salget afandel afolie- og gasproduktionen.
Nordsøfondens indtgter anvendes først til atdkkealle udgifter forbundet med statsdeltagelsen ogadministrationen forbundet hermed. Overskudslikviditet herudover skal overføres til statskassen. Renter,afdrag og ekstraordinre afdrag pa Nordsøfondenslanskal afholdes, før overskud overføres til statskassen.10. Finansministeren bemyndiges til at dkke den del af fondens finansieringsbehov, der ikke kanfinansieres affondens indtgter, gennem statslige genudlãn.
§
ssog ::::n7ssigeforhold
§
11. Der udarbejdes og aflgges srski1t regnskab for Nordsøenheden og Nordsgfonden.
Stk. 2. Nordsøenhedens og Nordsøfondens regnskabsár er kalenderáret.Srk. 3. Nordsøenheden sável som Nordsøfonden aflgger regnskab i henhold den til enhver tid gIdendeàrsregnskabslov. Regnskaberne revideres i henhold til rigsrevisorloven.St/c. 4. De reviderede àrsrapporter fore1gges til godkendelse pa virksomhedsmødet.
2
Kapitel 5Personalerncessige forhold12. Nordsøenheden kan efter finansministerens nrmere bestemmelse indgä kollektive overenskomstereller I ovrigt faststte Ion og andre anstte1sesviIkãr for ansatte i enheden.
§
Kapitel 6Samarbejde og adgang til data13. Nordsoenheden kan trkke pa eksisterende statslig ekspertise inden for olie- og gasomrádet, herunderrekvirere eksisterende oplysninger om Danmarks undergrund hos Energistyrelsen og Danmarks ogGrønlands Geologiske Undersogelse, GEUS.
§
Kapitel 7Tilsyn14. Erhvervs- og vkstministeren fører tilsyn med Nordsøenhedens og Nordsøfondens virksomhed,herunder efterlevelsen af denne by.
§
St/c. 2. Nordsøenheden skal efter anmodning stille enhver oplysning om statsdeltagelsen og varetagelsenheraftil rãdighed for erhvervs- og vkstministeren.Kapitel 8Ikrafttrceden, overgangsbestemmelser m. v.15. Loven trder I kraft xx 2014. Loven har virkning fra og med indkomstáret 2014. [iEndringerne tilselskabsskatteboven og kulbrinteskatteloven,jf.§16-17, har virkning for indkomstâret 2013.]
§
Kapitel 9.ndringer i anden lovgivning16. I selskabsskatteloven,jf. bovbekendtgorelse nr. 1082 af 14. november 2012. som ndret bl.a. ved§10i by nr. 433 af 16. maj 2012,§2 i by nr. 1254 af 18. december 2012,§17 i by nr. 1354 af 21. december2012 og senest ved§ii by nr. 1394 af 23. december 2012, foretages følgende ndringer:
I
1. I§1, stk. 1, indsttes som>>2 k) Nordsøfonden,<<
nr.
2 k:
2.1 §3, st/c. 1, nr. 1, ndres )>og 2 i<< til:
>,
2j og 2 k<c
3.I11, stk. 1,nr.1, §1]B, st/c.], 1.pkt., §11 C, stk. 1, 1.pkt., to stederi13, si/c.], nr. 2, l.pkt., ogi17, stk 1,§17, stk. 2, 1. pkt. og 31, st/c. 1, 1. p/ct., ndres >>2 d-2j<< til: >>2 d-2 k<<.4. I
§23,
stk. 2, ndres >>og Danpilot<< til:
>>,
Danpibot og Nordsøfonden
<<.
3
17. I kulbrinteskatteloven,jf. lovbekendtgørelse nr. 971 af 20. september 2011, som ndret ved§7 i bynr. 591 af 18.juni 2012,§61 by nr. 792 af28.juni 2013 og senest ved§ii by nr. 1636 af 26. december2013, foretages folgende ndring:1. I§‘3, stk. 3. ophves 2. punktum “Reglerne om undtagelse fra skattepligt i selskabsskattelovensdog ikke anvendelse for sà vidt angâr indtgt som nvnt i§4”.]
§
§
3 finder
18. Lov om en offentlig fond til varetagelse afstatens deltagelse i kuibrintetilladelser og en statslig enhedtil administration affonden,jf. by nr. 587 af 24. juni 2005, ophves.Kapitel 10Territorial gyldighed
§
§
19. Loven g1der ikke for Frøerne og Grønland.
Bei’ncerkninger til lovforslagetA imindelige bemcerkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. De nuvcerende rammerfor Noi-dsaenhedens og Nordsofondens virke3. Styrkelse afstatsdeltagelsen3.1. Omdannelse afNordsøenheden ill en selvstcendig offentlig virksomhed (SOV)3.2. Ledelsesmcessigeforhold3.3. Finansiering afNordsofondens og Nordsoenhedens omkostninger3.4. Portefolfejusteringer4. Regnskabs- og revisionsmcessige forh old5. Personalemcessige forh old6. Tilsynm.v.7. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige8. Økonom iske og administrative konseh’enserfor erhvervslivet9. Administrative konsekvenser for borgerne10. Miljamcessige konselcvenser11. Forholdet til EU-retten12. Horing13. Sammenfattende skema1.Indledning
Statens andele afde danske olie- og gaslicenser reprsenterer betydelige vrdier, og statens deltagelse ilicenserne er et vigtigt led i at sikre det danske samfund den størst mulige andel i det økonomiske afkast fraressourcerne 1 undergrunden. Statsdeltagelsen skal derfor varetages pa en made, der sikrer den bedst muligeforvaitning afressourcerne og den storst mulige vrdiskabe1se for det danske samfund.
4
Formãlet med lovforslaget er pa den baggrund at tilpasse og styrke de nuvrende rammer for Nordsofondenog Nordsøenheden med henblik pa at understøtte mulighederne for at varetage statsdeltagelsen bedst muligt.Det gøres ved at omdanne den statsiige enhed Nordsoenheden til en selvstndig offentlig virksomhed(SOy). som administrerer Nordsofonden. Nordsøenheden far sáledes via en bestyrelse mulighed for attrkke pa relevante kompetencer samtidig med. at den over for virksomhedens samarbejdspartnere signalereret fokus pa forretningsmssige interesser. Endvidere indføres en kiar arbejdsdeling meliem en bestyrelse ogdirektion, som varetager de forretningsmssige beslutninger, og ministeren, som har det politiske ansvar.Der vii endvidere blive ábnet op for, at Nordsøfonden fremadrettet vii kunne foretage visseportefoijejusteringer med henblik pa at opná et storre udbytte fra statsdeltageisen.[Endelig f.r Nordsøenheden mulighed for at fa overført et pa de .rlige finanslove fastsat beiøb fraNordsofonden til dkning af udgifter til administration. Overforsienfra Nordsøfonden erstatterNordsøenhedens eksisterende driftsbeviliing pa finansloven.]Nordsøfonden oprethoides som en se1vstndig offentlig fond.
2. De nuvcerende ramnieirdsoenhedeis og Nor
dens virke
Nordsofonden og Nordsøenheden biev etableret i 2005,jf. by af 24. juni 2005 ooffentiig fond tilvaretagelse af statens deltagelse i kuibrintetiliadeiser og en statsiig enhed til adtration af fonden, medhenbiik pa at varetage statens deitagelse i k brintetilladr so følge af den d rende beslutning omdeivis privatisering afDONG A/S.Nordsøfonden bar ingen ansatte.og ej hebNordsøenheden, der i dag Jenstats1ig styron. Adminitionen affonden varetages af
Nordsøfonden indpiacmed 20 pct. i alle danske kuibrinteiicenser tiideit siden 2005. Nordsøfonden erendvidere medio 2012 mdt i Dansk Undergrunds Consortium (DUC) med 20 pct. som føige afNordsoaftalen fra 2003.Det følger af den nuvrende by, at Nordsøfonden skai udøve et aktivt ejerskab af de licenser, somNordsøenheden administrerer. Dvs. Nordsøenheden skal udove de stemmerettigheder og andre rettigheder,som deitagere i licenser generelt har, hvilket forudstter, at Nordsoenheden bar adgang tii de ressourcer ogkompetencer, der anses nodvendige for, at ejerskabet kan udøves betryggende i forhold til statens interesser.Nordsøfonden barsin oprettelse fáet en vsentiigt større og mere kompleks portefoije. Detvar endvidere ikke forudset ved udarbejdelsen af den eksisterende by, at Nordsøenheden i større omfangskulle tage selvstndigt stilling til vsentIige tekniske og kommercielle sporgsmãl i licenserne. Det blevsaiedes forudsat, at Nordsnfonden som hovedregei kunne foige de 80 pct. private deitageres beslutninger iiicenserne. Erfaringerne viser imidiertid, at Nordsoenheden iobende skal tage seivstndigt stilling tilyderligere vsent1ige kommercielie sporgsmâl, herunder om indgàelse og genforbandling af oiie- oggassalgsaftaier, beslutninger om udnyttelse af forkobsret og “sole risk” (iicensaktiviteter, bvor kun en del afiicenspartnerne deitager), tarifaftaler om benytteise afandre selskabers faciiiteter samt forsikringsaftaier.
5
Licensdeltagelsen bar endvidere demonstreret, at Nordsofonden i en del situationer er tungen pa vgtskalen ibeslutninger i licenserne. Samtidig bar Nordsøfonden via sin deltagelse i stort set alle licenser en unikposition og mulighed for at nyttiggore sin viden pa tvrs af licenser og dermed øge statens udbytte.Der er sàledes behov for justeringer i rammerne for Nordsøfonden og Nordsøenheden med henblik pa atunderstøtte mulighederne for at varetage statsdeltagelsen bedst muligt og dermed sikre størst muligt udbyttetil staten.3. Styrkelse afstatsdeltagelsen3.]. Omdannelse afNordsøenheden til en selvstcendig offentlig virksomhed (SOV)Nordsøenheden varetager en statslig opgave baseret pa forretningsmssige principper. En rk.ke afenhedensopgaver kan sãledes sidestilles med de opgaver, som private olie- og gasseiskaber varetager. Nordsoenhedenvaretager ikke myndighedsopgaver.Der foresl.s en fly styringsmodel for Nordsøenheden, hvor Nordsøenheden omdannes til en selvsttendigoffentlig virksomhed (SOy), og hvor der etableres en bestyrelse herfor. BestyrelsenViiisit samarbejde meddirektionen sikre den nødvendige kvalitet i beslutningerne. Nordsøenheden forvalter eftër dansk màlestok envsentlig olie- og gasproduktion, og omdannelsen til et SOV med en bestyrelse vil kunne understotteNordsoenhedens arbejde. rolle og ansvar, der flu i stigende ad svarer til de ovrige, kommercielle,licensdeltageres.Overtagelsen sker pa grundlag af en àbningsbalance, deráststtes vedaktstykke. Aktstykket forventesforelagt Foiketingets Finansudvaig efter lo orslagets fremstteIse, idet et forsiag til abningsbalance forvirksomheden først vii kuime udarbe.n den statsligeerlbar opgjort resuitatet for 2013, og resuitateter revideret af Rigsrevisio3.2 LedelsesmcessigeforholdErhvervs- og vkstministêren vii som følgeafNordsøenheden som en selvstndigoffentlig virksomhed vre eheejer afvirksomheden. Ministeren vil blive sidestilletmed en eneaktionr og vii som følge heraf udove de befojelser, der normalt varetages afgeneralforsamlingen i et aktieselskattevii primrt ske pa et àrligt virksomhedsmede.Pa virksomhedsmødet vil regnskaberne for det foregaende âr blive forelagt med henblik pa godkendelse. Udover virksomhedsrnødet er det hensigten, at erhvervs- og vkstministeren eller dennes stedfortrder efterbehov atholder orienteringsmøder med Nordsoenheden. Pa orienteringsmøderne orienteres om status ogudvikling samt ovrige vsentlige forhold. Vedtgterne fastlgger nrmere bestemmelser om møderne,herunder om indkaldelse afekstraordinre virksomhedsmoder.Det foreslas, at Nordsoenheden skal ledes af en bestyrelse pa 5 medlemmer, som skal varetage denoverordnede og strategiske ledelse af enheden. Bestyrelsesmedlemmerne udpeges af erhvervs- ogvkstministeren for en periode pa hojst 2 ár med mulighed for genudnvnelse.Bestyrelsen vil f til opgave at understotte forretningsmssige, tekniske, organisatoriske og okonomiskebeslutninger. Dermedrarbestyrelsen reelt det overordnede forretningsmssige ansvar for Nordsoenheden ogdennes forvaitning afNordsofonden.
6
Betingelserne for bestyrelsesmedlemmernes virke faststtes aferhvervs- og vkstministeren iNordsøenhedens vedtgter.Det er hensigten, at bestyrelsesmedlemmerne skal reprsentere en kombination affaglige,forretningsmssige, 1ede1sesmssige og okonomiske kompetencer. Erhvervs- og vkstministeren skal vedudpegning afbestyrelsesmedlemmerne sikre, at bestyrelsenkanvaretage sine opgaver uafhngigt afandreinteresser i olie- og gasproduktionen i Danmark.Bestyrelsen anstter en direktion efter forudgâende orientering aferhvervs- og vkstministeren.Med lovforslaget etableres sâledes en tydeligere adskillelse mellem det forretningsmssige ansvar ogministerens politiske ansvar og overordnede tilsyn med, at lovgivnin en overholdes, herunder at der tilenhver tid er en velfungerende bestyrelse.[3.3. Finansiering afNordsafondens og Nordsoenhedens omkogerNordsøenheden modtager i dag en driftsbevilling, somfaststtes pa finanslovens§08.25.01. Enhed tiladministration affonden for statens deltagelse i kuibrintelicenser. Nordsøfondens udbytte modtages pafinanslovens§08.25.03. Udbyttefra Nordsofonden, og indgâr i statensindtgtsb.idget. Denfinans1ovsmssige opdeling sikrer adskillelse meilem udgifter til administraticpengestrømmeknyttet til licensdeltageisen.
L
Med omdannelsen afNordsoenheden til et SOV foresiâs det, atudgifter vedrørende statsdeltage1snansis afadministrationsudgifter my.
ioldes. men at aile
Licensudgifter omfatterudgifter, der erog som vedtages i medfør afbeslutningsprocedurerne i deenkeite)nden I henhoid til samarbejdsaftalerne kunkan sige nej til udgifterne i fá ti1f1de. Disse udgifter udgorlangtstørsteparten af Nordsøfondens udgifter.Denne kategori omfatter iigeledes udgifter, som er uuñdgâelige for virksomheden, herunder fondens udgiftertil olie- og gastraport, gasiagring, forsikringer samt køb af substitutionsgas.Administrationsudgifter er udgifler forbundetrrdadministrationen afNordsøfonden og er kendetegnet ved,at Nordsøenheden i stor udstrkningSbuffer,om udgifterne skal afholdes.Administration gifterne omfatter løn og personaleomkostninger, husleje og forbrugsudgiftersarntkontorhold. Ende indgãr udgifter, som er drevet af de aktiviteter, der finder sted i og omkringlicenserne. Eksemp pa disse udgifter er udgifter til kommerciel, teknisk ogjuridisk bistand, f.eks. til egnevurderinger afprojektforslag I licenserne, indgàelse og genforhandling afsalgskontrakter. medlemsskaber affaglige sammensiutninger. revision af regnskaber og bidrag til tvrgáende videnkoordinering.1Staten vii fortsat stilie de fornodne garantier til dkning afNordsøfondens andel afnedlukningsomkostninger og øvrige forpiigteiser i forbindeise med olie- og gasproduktionen. Hjemiernehertil vii som hidtii fremgà affinansloven.3.4. PortefoijejusteringerNordsøfondens licensandele kan med de nuvrende rammer ikke øges elier udvides, medmindre det skersom led i en forkøbsrets- elier “sole risk”-procedure i en licens, som Nordsøfonden alierede deltager i.
7
Adgangen til at udnytte en forkebsrettighed vii blive opretholdt, idet det fortsat er vurderingen, at staten kanhave en fordel ved ikke pa forhãnd at have afskàret fonden fra at udnytte sãdanne rettigheder. Udnyttelsen afen forkøbsrettighed forudstter ligesom i dag tilsiutning fra erhvervs- og vkstministeren. Udnytteisen afen forkøbsrettighed indebrer, at statens andel af licensen buyer højere end 20 pct.--
Der viii de nye vedtgter blive fastiagt en mere fleksibel beslutningsproces omkring sâkaldte “sole risk”aktiviteter, som i visse tilflde skal besluttes pa meget kort tid, og hvor aktiviteter i licenserne udfores udendeltageise afalie iicenspartnere. Nordsøenheden vii sáiedes fremover seiv kunne trffe beslutning omdeitagelse i sãdan en aktivitet, hvis fondens deltageise maksimait medfører en udgift pa 200 mio. kr.Deltageise i “sole risk” aktiviteter udover denne beiøbsgrnse vii som hidtil krve erhvervs- ogvkstministerens godkendelse. Godkendelsesproceduren vii dermed afspejie den okonomiske eksponeringog tidsfristerne for de enkelte aktivitetsbeslutninger. Beiøbsgrnsen indebrerkonkret, at det alene er “solerisk” deitageise i udbygninger, som typisk vii medfore omkostninger over 200 mio. kr., der fremover skalgodkendes afministeren, hvorimod mere tekniske “sole risk” beslutninger normalt vii falde under 200 mio.kr. grnsen.Som nogetnytvii der endvidere i vedtgteme blive givet mulighed for større sarnordning patvrsaflicenser ved, at Nordsøfondenkanerhverve andele af licenser, der grnser op til licenser, som Nordsøfondenailerede deitager i. Erhvervelse afandele foresias kun at kunne ske efter erhvervs- og vkstministerensgodkendelse, idet der vii vre tale om en udvideise afNordsøfondens forretningsomräde udover de andeleog licenser, Nordsøfonden er indplaceret 1.Det er endvidere et krav, at den nye licens skal erhverves til markedsprisen, og Nordsøfonden ma ikke opnáurimelige konkurrencemssige fordele i forhoid tii eventuelt andre interesserede seiskaber.Nordsøfonden kan endvidere som hidtii ovettageONstatsandeie, som det tidligere er sket i licens 4/98(Svane).For alie ovenstàende typer afportefoljetiipasninger gider, at Nordsøfondens iicensandei ikke kan overstige40 pct.I situationer, hvor en Iicenspartner ikkekanopfiide sine forpligteiser og derfor kommer I misligholdelse, viiNordsøfondens andel i den pàgIdende licens automatisk blive forholdsmssigt forøget.4. Regnskabs- og revisionsmcessigeforholdLoven viderefører regnskabs- og revisionsforholdene for Nordsofonden uendret. Der etableres tiisvarenderegnskabs- og revisionsforhold for Nordsøenheden.[Dog ndres Nordsøfonden fra alene at vre kulbrinteskattepligtig til at vre bade seiskabsskattepiigtig ogkulbrinteskattepiigtig. sàledes at fonden buyer ligestillet med de kommercieiie aktorer i oiie- oggasindustrien. som fonden indgar I arbejdsfllesskaber med. Skattepligten etableres via forsiag tii ndring afseiskabsskatteloven og kuibrinteskatteloven,jf.iovforsiagets§ §16-17.]
8
5.
Personalemcessigeforhold
Lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse,jf.Iovbekendtgøreise nr. 710 af 20. august2002, finder anvendeise pa etableringen afNordsoenheden som en seIvstndig offentlig virksomhed, hviiketbla. indebrer, at den seIvstndige offentlige virksomhed indtrder umiddelbart i de rettigheder ogforpligtelser, der bestod pa overtageisestidspunktet i henhold til kollektiv overenskomst og aftale ogbestemmelser om iøn- og arbejdsforhold, der er fastsat elier godkendt af offentlig myndighed. Vedomdanneisen til en seivstndig offentlig virksomhed fortstter medarbejdernes anstteisesforho1d sàiedesmed bevareise afde for dem gidende rettigheder og piigter.Med iovforsiaget vii Nordsøenheden overtage forhandiingsretten fra MoFinansministeriet skal give mandat til overenskomstforhandlingerne,jf.bemrkningerne hertii.6.Tilsyn m. v.eringsstyreisen. dog sãiedes atforeslàede§12 og
Med iovforsiaget omdannes den statsiige enhed Nordsøenh til en selvstamdig offentlig virksomhed, dvs.en selvstndig forvaitningsenhed, der i henhoid til by varetager enbestemt del af den offentlige forvaitningog har en seivstndig indtgt og formue. Nordsoenheden betegnes i iovforslaget som en “seivstndigoffentiig virksomhed”. idet Nordsøenheden er en se1vstndi forvaitningsenhed, der Iøser opgaver afforretningsmssig karakter. Nordsøenheden vii som folge af sin nyevstndige status ikke ingere indgâ idet aimindeiige statsiige, administrative hierarki. Erhverjog vkstministe vii sâiedes ikke pa sammevis som inden for den aimindelige statsforvaitning have iuktionsadgang over for Nordsøenheden udoverde beføjeiser, der faststtes i 1ovfors1agojder vii ikke vre rekursadgang til erhvervs- ogvkstministeren.dog kunne give instrukser pa virksomhedsmøder.Det foresiâs, at erhvervs- og vkstmineneneejer afNordsøenheden skal føre tilsyn med enhedensog Nordsofondens virksomhed, herunderaord øenheden agerer inden for denne iovs rammer, idet det dogbemrkes, at ministeren ikke vii have instrunsbeføjeiser over for enheden i videre omfang end vedudøveise af sin ejerbeføjelse pâvirksomhedset. Ministerens tilsyn vii derfor svare til det, der udøvesover for statsiige aktieer.For at sikre ministerens iNordsedens forhoid og planer, hviiket er en forudstning foropfyideise afministerens tilsynlTorpiigtelse og muiigheden for at udøve aktivt ejerskab, forudsttes det, atder udover det àriige virksomhedsmøde afholdes orienteringsmøder. Orienteringsmøderne athoides meilemerhvervs- og vkstministeren eller dennes stedfortrder, og Nordsøenhedens iedeise i form afbestyreisesformanden og/elier den administrerende direktor. Formálet med møderne er, at ministeren buyerorienteret om sager afvsentlig økonomisk eiler politisk interesse og besiutninger afstørre strategiskrkkevidde m.v. Bestyrelsesformanden skal desuden redegøre for løbende overvejeiser om Nordsoenhedensfremtidige strategi og udvikiing.
9
7.
Okonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget bar ikke okonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner.Nordsøfonden afholder alle omkostninger forbundet med statsdeltagelsen. Omkostningerne, herunderomkostninger der uundgãeligt føiger af iicensdeitagelsen, forventes i en lang rrkke at blive mere enddkket af indtgterne fra saig af fondens olie og gas.[Forsiaget vii have okonomiske konsekvenser for staten, idet forsiaget medforer, at den statslige enhedsaktiver og passiver overføres fra staten til den seivstndige offentlige virksomhed. Overførslen af aktiver ogpassiver foreigges Folketingets Finansudvaig til godkendeise ved et aktstykke, som udarbejdes, sà snart derforeligger et revideret àrsregnskab for 2013 for Nordsøenheden.Lovforslaget indebrer endvidere, at den eksisterende driftsbeviiling pa finansloven pa17,5mio. kr. i 2014til dkning afvirksomhedens administrationsomkostninger ophves. I stedet etableres der mulighed for, atNordsøenhedens udgifter til administration fradrages i Nordsøfondens iøbende indtgter indenNordsofondens udbytte optages pa statens indtgtsbudget. Der faststtes pa de àriige finansiove en øvregrnse for, hvor stort et beiøb, der kan overføres til Nordsøenheden til dkning af administrationsudgiftermm. Nordseenheden far iigeledes mulighed for i sit regnskab at viderefore uudn ede midler til udgifter isenere finansár som føige afãrlige udsving i enhedens udgifter.]
8.
økonomiske og administrae konsekvenser for erhv
slivet
Nordsøfonden og Nordsøenheden bopretteti2005,jf.bynr. 587 af 24. juni 2005, da det ikke lngerevar DONG, der skulle varetage statsagelseñi olie- og gaslicenser i Danmark. Statsdeitagelsen vii ogsàfremover blive varetagesafNordsøfonden. Lovforslaget forventes sàiedes ikke at indebre nye eller ogedeadministrative og okonomiske konsekvenser fórerh.
9. AdministrativLovforslaget fo
nsekvenser for borgerne
ikk&athave administrative konse1venser for borgerne.10. 1 konsekvenseramtessige
Gennemførelse aflovforslarventesikkeat have miijømssige konsekvenser, da forsiaget omhandlerfinansiering og administration afstatsdeitagelse i kulbrintelicenser. Statsdeitagelse varetages allerede i dag afNordsofonden, og er etfastelement i forbindelse med tildeling af licenser i dag. Det bemrkes i øvrigt, atdet er fast praksis forud for meddelelse af nye licenser tii efterforskning og indvinding af kulbrinter at hørebl.a. de statslige miijømyndigheder herom.
11. Forholdet til EU-rettenIfølge artikel 6 i koncessionsdirektivet (Europa-Parlamentets og Ràdets direktiv 94/22/EF af 30. maj 1994om betingelser for tildeling og udnytteise aftiliadeiser til prospektering, efterforskning og produktion afkulbrinter) kan der faststtes krav om statsiig deltagelse i kuibrintelicenser.Koncessionsdirektivet er implementeret i§8 i Lov om anvendeise af Danmarks undergrund. Nordsøfondener siden sin oprettelse i 2005 blevet indplaceret som statsdeltager i aile meddeite licenser i Danmark.Nordsofonden er endvidere medio 2012 indtrãdt i DUC.
10
De udgifter, Nordsøfonden atholder til deltagelse i licenserne og fondens ovrige indgãelse af aftaler medvirksomheder, vii blive atholdt og gennemfort pa en sádan made, at statsstottereglerne i artikel 107 og 108 iTraktaten om den Europiske Unions Funktionsmâde overhoides.12. HoringEt udkast til lovforslag har vret sendt i høring hos folgende myndigheder, organisationer og virksomheder:Advokatràdet Advokatsamfundet, Arbejderbevge1sens Erhvervsrâd. Arbejdstilsynet, CO-Industri,Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Nationaibank. Danmarks Naturfredningsforening, DanmarksRederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Energi, Dansk Industri, Energinet.dk, Energistyrelsen,Erhvervsstyreisen, Finansministeriet, GEUS, Greenpeace Danmark, Hndvrksrâdet, Justitsministeriet,Klima-, Energi-, og Bygningsministeriet, Kommunernes Landsforening, Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen. Landsorganisationen i Danmark (LO), Miijoministeriet, Moderniseringsstyrelsen, OlieGas Danmark, Rigsrevisionen, Skatteministeriet, Statsministeriet og Sofartsstyreisen.—
13. Sammenfattende skerna
Bemcerknmger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil‘
1
Formalet med loven er at omdanne den statslige enhed Nordsøenheden til en seIvstndig offentligvirksomhed. Det forudsttes med den foresiâede bestemmelse. at erhvervs- og vkstministeren etablererNordsoenheden som en se1vstndig offentlig virksomhed. Virksomheden indgar ikke i det almindeligestatslige, administrative hierarki, men henhorer dog under erhvervs- og vkstministerens tiisyn. Der viidermed ikke vre rekursadgang tii erhvervs- og vkstministeren. Nordsoenheden vii fortsat vre omfattet afarkivioven. forvaitningsloven, iigestiliingsioven, offentiighedsioven. by om Foiketingets Ombudsmand samtde almindelige forvaltningsretiige principper.
11
Det felger i øvrigt af etableringen som en se1vstndig offentlig virksomhed, at Nordsøenheden i retlighenseende buyer en se1vstndig juridisk person og inden for de begrnsninger, der fast1gges I lovgivningog vedtgter, kan optrde som en sádan. Det folger af konstruktionen, at Nordsøenheden udøver sinvirksomhed uden hfte1se for staten. Staten hfter dog solidarisk med virksomheden for de forpligtelser, derbestod pa overdragelsestidspunktet,jf. §3, stk. 1.Ved opdelingen i en offentlig fond Nordsøfonden og en se1vstndig offentlig virksomhed opretholdesadskilielsen mellern de udgifter, der er knyttet til iicensandelene, og de udgifier, der vedrøreradministrationen. Opsplitningen giver sâledes ogsâ fremover en høj grad afgennemsigtighed.--
Det foreslâs i stk. 2, at virksomhedens navn som hidtii er Nordsøenhedeefter bestemmelsen i stk. 2 mulighed for at ndre Nordsøenhedens nvirksomhedsmøde.Til2
rhvervs- og vkstministeren harilket i givet fald vii ske pa et
Nordsoenhedens formal vii fortsat vre at administrere Nordsøfonden, der varetager statens ejerskab til degennem statsdeitageise erhvervede andele i kulbrinteiicenser.Formálet med statsdeltagelsen vii fortsat vre at skabe mulighed f et højt økonomisk udbytte for staten afNordsøfondens deltagelse i efterforskning og produktion afolieog gas i Danmark. Nordsøenheden barsàledes fortsat tii opgave at sikre statens interesser ved licensgruppernes beslutninger om forhoid afbetydning for fremtidige indtgter og udgifter. De vigtigste besiutninger vii sornudgangspunkt vre atskulie forhoide sig til de op1g m.v., som operatøren for licensen tilvejebringer vedrørende efterforskning,udbygning og indvinding.Nordsøenheden skal endviderediverse kommercieiie besiutniñgerinfrastruktur samt tariffer.pa egen hand, herundertiikobling til eksisterende
Nordsøenheden hfter ikkê sorn administrator for fondens forpiigtelser. Nordsofonden forpligtes ioverensstemmeise med almindelig fuldmagtsregler,narvirksomheden disponerer pa vegne af fonden,ligesoh fonden forpiigtes af virksdens øvrige dispositioner, sommahenregnes tii virksomhedensarbejde for fonden. Fonden forpiigteeafdispositioner, som virksomheden foretager i eget navn sãsomf.eks. anstteis afpersonaieodkøbtilvirksomheden.Endvidere føiger dstk. 2, atdsøenheden fortsat ikke viifamuiighed for at varetage operatørskaberIiicenserne, iigesom enhedenikkekan vre ansoger til iicenser. Arsagen hertil er, at enheden ikke skaioptnede som en konkurrent til olieseiskaberne.Det foresiãs i stk. 3, at Nordsøenheden som hidtil kan varetage opgaver, der matte biive henlagt til den aferhvervs- og vkstministeren.Til§3Nordsoenheden omdannes tii en selvstndig offentlig virksomhed, sãledes at virksomheden etabieres Iregnskabsmssig henseende med virkning fra 1. januar 2014. Den statsiige enhed Nordsoenhedens aktiverog passiver indskydes i den forbindelse i virksomheden.
12
Den se1vstndige offentlige virksomhed overtager samtlige af den statslige enheds aktiver og passiver ogindtrder i samtlige rettigheder og forpligtelser i forbindelse hermed.I overensstemmelse med princippet i selskabslovens§40, stk. 6. gennemføres omdannelsen af den statsligeenhed til en se1vstndig offentlig virksomhed med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2014, idet der ertale om overtagelse af en bestäende virksomhed.Der vii i bningsbalancen for Nordsoenheden blive taget stilling til størrelsen af enhedens egenkapital, idetder tages hensyn til, at enheden i udgangssituationenfaren tilfredsstillende soliditet, bl.a. ved overforsel afoverført overskud fra den statslige enhed Al ejendom og løsøre m.v., og alle passiver og forpligtelser,herunder personalemssige forpligtelser, overtages af Nordsøenheden, ligesom enheden indtrder i allekontrakter og andre forpligtende retsforhold pa samme viikàr. somharvret gldende for den statsligeenhed. Staten hfter efter omdannelsen ikke for den seivstndige offentlige virksomheds forpligtelser, deropst.r efter overtagelsen. uanset om de udspringer af tidligere retsforhoid. Staten hfter efter omdannelsenfor den statslige enheds eksisterende forpiigtelser, der overtages af den selvstndige offentlige virksomhed.Staten hfter dog ikke for forpligtelser, hvor kreditorerne efter almindelige formueretlige regler i det hele maanses for at have accepteret alene at holde sig til den selvstndige offentlige virksornhed som nymedkontrahent (debitor).Nordsoenhedens formue holdes efter det foreslâede stk. 2 adskilt fra statens formue. hvilket er enforudstning for, at enheden kan optrde som en selvstndig juridisk person. Samtidig er det fastsat, atenheden selv disponerer overan1gs-og driftsmidier indende ramrnr, der matte vre fastsat ivedtgterne.Til4Erhvervs og vekstmimstereum følge aforgamseringen TNordsøenheden som en selvstndigoffentlig virksomhed vre eneejeordsoenheden Mmisteren vil blive sidestillet med en eneaktionr ogvil udove de beføjelser, der normalt varetages afgeñeraiforsamiingen i et aktieselskab.De beføjelser, dertilkommergeneralforsamlingen i et aktieselskab, udøves primrt pa det árligevirksomhedsmøde (generalforsamling), men det er hensigten at ministeren eller dennes stedfortrderitillghertil vii afholde orientèringsmøder med virksomheden. Erhvervs- og vkstministeren kan herudoverindkalde tii ad hoc-møder,nãrinisteren finder det hensigtsmssigt. Vedtgteme fastlgger nrmerebestemmelser om orienteringser og ad hoc-møder.Erhvervs- og vkstministerens beføjelser omfatter bi.a. statens ejerskab afNordsøfonden, den overordnedepoiitiske retning for Nordsøfondens arbejde, visse beslutninger om udvidelse afNordsofondensforretningsomráde, visse beslutninger vedrorendejustering afNordsofondens portefoije, godkendelse afársrapporter pa virksomhedsmødet, faststtelse af bestyrelsens vederlag samt udpegning af medlemmer tilbestyrelsen.Det foresias i stk. 2, at erhvervs- og vkstministeren skai faststte Nordsøenhedens vedtgter. Vedtgterneskal indeholde nrmere retningslinjer for virksomhedens udøvelse. Vedtgterne vil blandt andet indeholdebestemmeiser om dispositioner, der skal forelgges erhvervs- og vkstministeren til godkendelse, ligesomdet vil blive fastslaet, at bestyrelsens formand og nstformand er forpiigtede til at orientere erhvervs- og
13
vkstministeren om sager af vsentiig betydning for virksomheden. Erhvervs- og vkstministeren kanndre vedtgterne efter behov.Nordsøenheden skal efter det foreslãede stk. 3 afboide generalforsamling i form af et virksomhedsmode.Virksomhedsmødet svarer sàledes til generaiforsamlingen i et aktieseiskab. De nrmere bestemmelservedrørende afholdelsen af virksomhedsmødet vii fremgâ af vedtgterne.Nordsøenheden skal efter det foreslâede stk. 4 anmeldes og registreres i Erhvervsstyrelsen. Anmeldeisen skalbiandt andet indeholde virksomhedens navn og adresse, herunder eventuelt binavn, virksomhedens førsteregnskabsperiode, fulde navn, stilling og bop1 for bestyrelsesmedlemmer, direktører, revisorer ogsuppleanter for bestyrelsesmedlemmer. Vedtgterne skal endvidere anmeldes til Erhvervsstyrelsen, og viiblive offentligt tilgngelige.Ti!5
Nordsoenheden vil efter det foreslaede stk 1 blive ledet af en bestyrelse og en direktion Bestyrelsen skalsikre, at Nordsøenheden drives ansvariigt og i overensstemrnelse med sit formài. Bestyrelsen varetagersàledes enhedens forretningsmssige iedelse og trffer beslutning i alle spørgsmâl, som er af vsentligbetydning, herunder om den overordnede tilrettelggelseafenhedens arbejde inden for de retningsiinjer,som er fastlagt af erhvervs- og vkstministeren. Bestyrelsen vil vre ansvarlig for Nordsøenhedensorganisation og virksomhed over for erhvervs- og vkstrninisteren og kan ifaldvar efter dansk retsalmindeiige regier.Bestyrelsen anstter direktionen, der varetager den daglige ledelse pa baggrund afbestyreisensretningsiinjer Bestyrelsens og direktionens virke vii blive reg eret1vedtgterne Bestyrelsen fastlggerherudover de nrmere rammer for sit virkeienfor direktionenien direktionsinstruksOpgave- og ansvarsdeiingen meilem erhvervs- og vkstministeren (ejer), bestyrelse og direktion, følger somudgangspunkt opgave- og ansvarsfordelingen for et statsligt aktieselskab som beskrevet i seiskabsioven.Det foreslâs, at erhvervs- og vkstministerennstformand.eger 5 bestyreisesmedlemmer, herunder formand og
Bestyreisesmmerne udp ges for en periode pa højst 2 ãr med mulighed for genudnvneise.Betingelserne for esmjmmernes virke faststtes af erhvervs- og vkstministeren i vedtgterne.Erhvervs- og vkstminnkantii enhver tid afstte et bestyrelsesmediem, men det vii skulle ske pa etvirksomhedsmøde, eventuelt et ekstraordinrt virksomhedsmøde. Ministeren vii iigeiedes pa etvirksomhedsmøde kunne besiutte at afstte heie bestyrelsen, ivrkstte en granskning eiler trffe konkretebesiutninger om forholdene i virksomheden.Bestyreisen skal efter det foresiàede stk. 3 samiet set have kompetencer til at varetage Nordsøenhedensformal. Bestyrelsen skal sáledes bl.a. have faglige, forretningsmssige, iede1sesmssige og økonomiskekompetencer. Det er hensigten, at bestyrelsesmediemmerne skal have erhvervsmssig erfaring fra olie- oggasindustrien og sável erhvervsøkonomiske som administrative kompetencer, der gør dem egnede til at ledevirksomheden pa hensigtsmssig vis.
14
Nordsøenheden skal som tidligere have mulighed for at rekvirere ekspertise, dersom ekspertisen ellerkapaciteten ikke findes i staten eller i bestyrelsen.Bestemmeiser om bestyreiseshonoraret vii efter det foresiàede stk. 4 blive fastsat aferhvervs- ogvkstministeren. Bestyrelseshonorarets storreise vii blive fastsat i overensstemmelse med g1dende praksisfor honorar til bestyrelsesmediemmer i sammenlignelige statsiige virksomheder.Ti!§6Den daglige ledelse afNordsøenheden varetages af en direktion, som ansttes og kan afskediges afbestyreisen efter forudgáende orientering aferhvervs- og vkstministeren.Bestyreisen fast1gger direktionens anstteisesforhoid samt retningslinjer for direktionens arbejde.Direktionen skal udføre de opgaver og foige de retningslinjer og anvisninger for virksomhedens drift, sombestyrelsen har fastlagt. Direktionens virke vii blive reguieret i vedtgterne og i erektionsinstruks.Bestyrelsen skal desuden pãse, at direktionen udøver sit erhverv pa behørig made, dvs.virksomheden ansvariigt og i overensstemmeise med sit formal samt bestyrelretningsTi!7ektionen driverer.
Nordsofonden oprethoides som en seivstndig offentlig fond. Formâlet med fonden er at varetage ejerskabetafstatens andele i kuibrintelicenser.
4Det fremgàr af bemyndigelsen .i stk. 2, atvs- og vkstministeren faststter nrmere bestemmelser omfondens virke. Fondens nuvrende vedtgii sâledes biivejusteret, bI.a. for sà vidt angár bestemmelserneom fondens mulighed for porteføijejusteringer,jf. afsnit 3.4 ovenfor.Til8Fonden oppebrer indtgter fra saig afNordlndens andei af den producerede oiie og gas. Fonden viiogsâ kunne oppebre indtgter fra tariffer, salemt tredjeparter kobier sig pa infrastruktur, som fonden ermedejer af. Det er i bestemmelsen fastsat, hvordan indtgterne skal anvendes med henblik pa at sikre, atfonden finansielt i videst muligt omfang kan hvile i sig seiv.Til’9Placering af licensandelene I en offentlig fond indebrer, at staten kan overføre et eventuelt overskud tilstatskassen. Overskuddet fra fondens aktiviteter skal i prioriteret rkkefo1ge først anvendes til at dkke allefondens udgifter vedrørende statsdeltagelsen, herunder administrationsomkostningerne. Renter, afdrag ogekstraordinre afdrag pa Nordsøfondens ian skai endvidere afholdes. for overskudsiikviditet overføres tiistatskassen.
15
Til§10
Pa grund af behovet for en fleksibei finansiering af fondens udgifter vii det fortsat vre hensigtsmssigt atlade finansieringen ske ved statslige genudlán. Den praktiske hãndtering vedrørende lâneoptageisenforetages af Danmarks Nationalbank som statens agent pa statsg1dsomrádet.Omkostningerne til statsdeltageisen i licenserne forventes dog i en langàrrkkeat blive mere end dkket afindtgterne fra salg af fondens olie og gas.Vilkârene for genudlânsfinansiering faststtes af finansministeren.Til §11
Der skal efter det foreslãede stk. 1 aflgges regnskab for Nordsøe eog Nordsøfonden. Kravet omsrskilt regnskabsaflggelse indebrer, at den interne bogføring vedrørende hedsvis enheden og fondenskal holdes adskilt.Nordsoenhedens og Nordsøfondens regner skal efte et fordestk. 3 revideres afrigsrevisor. Derindgas en aftaie om rammerne for intern revision af enhedensondens regnskaber og intern revisionssamarbejde med rigsrevisionen Den mterne revision, som udføres af en statsautoriseret revisor foretagessamlet for Nordsøenhedens og Nordsøfondens regnskaber Med bestemmelsen prciseres det desuden, atrevisionen udføresioverensstemmelse med god offentiig revisionsskik,jf§3iby om revisionen af statensregnskaber m m dafter finansiel revision, forvaitningsrevision ogjuridisk-kritisk revision Detindebrer, at revisoreal efterprøve, om regnskabet er rigtigt og om de dispositioner, der er omfattet afregnskabsaflggelsen, erioverensstemmelse med love og andre forskrifter, indgaede aftaler og sdvanligpraksis Der foretages endvidere en vurdering af, hvorvidt der er taget skyldige økonomiske hensyn vedforvaltmngen af de md1er og driften af de virksomheder, der er omfattet af regnskabet,
De reviderede arsrapporter skal efter det foreslaede stk 4 forelgges til godkendelse pa etvirksomhedsmødS’125Til
Efter den foreslaede bestemmeise kan Nordsøenheden efter finansministerens nrmere bestemmelse indgãkoliektive overenskomster eller i øvrigt faststte løn- og andre ansttelsesvilkàr i enheden. Bestemmelsengiver mulighed for, at finansministeren efter droftelse med Nordsøenhedens ledelse fastlgger deoverordnede principper for løn- og anstteisesviikàr, herunder rammerne for enhedens forhandlinger omindgâelse aff.eks. en virksomhedsoverenskomst. Efter omdannelsen af den statslige enhed til denseivstamdige offentlige virksomhed fortstter medarbejderne deres ansttelsesforhold og bevarer derettigheder og pligter, der gjaldt for dem under ansttelsen i den statslige enhed. Efter omdannelsen viiModerniseringsstyrelsen dog fortsat have den gldende overenskomst for Nordsøenheden under observation.
16
Til,§]3Med henblik pa at sikre, at statens samlede viden om olie og gas udnyttes bedst muligt. skal Nordsøenhedenhave mulighed for at trkke pa eksisterende statslig ekspertise. Nordsøenheden forventes sáledes fortsat athave etttsamarbejde med Energistyrelsen og Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse (GEUS).Samarbejdet er nrmere beskrevet i en samarbejdsaftale mellem Klima-. Energi- og Bygningsministeriet ogErhvervs- og Vkstministeriet.Nordsoenheden vii skulle refundere de udgifter, herunder lønudgifter, Energistyrelsen og GEUS vii fâ i denforbindelse. Det vii sige, at dersom enheden rekvirerer vurderinger m.v. fra Energistyreisen elier GEUS, derikke allerede eksisterer eller alligevel yule blive tilvejebragt, vii der skulle ske en refusion afudgifterne efterde g1dende timetakster. Nordsoenheden skal sâledes ikke betale for vurderinger m.v., Energistyrelsen ellerGEUS har udarbejdet til egen brug.Det foresiás endvidere, at Nordsøenheden fortsat vederiagsean rekvirere oplyger om Danmarksundergrund hos Energistyreisen og GEUS til brug for varetagelsen afstatsdeitagelse Begrundeisen for denvederiagsfri rekvirering er, at staten i forvejen er i besiddelse afsâdanne opiysninger. Rettighedshavere tillicenser efter undergrundsloven indsender sáledes i forvejen prøver og andre oplysninger, der tilvejebringesunder udøvelse afvirksomhed omfattet afloven, tii Energistyreisen og GEUS uden vederlag. Nordsøenhedenkan rekvirere disse oplysninger om undergrunden bade i forbindelse med licensoder, den selvadministrerer statsdeltagelsen i, sorn øvrige omrâder. Nordsøenheden skal ikkeet frakopieringsomkostninger, betale for at fã adgang til oplysningerne..
c145TilDet fastslas1det foresiaede stk 1, at erhvetiisyn medNordsoenhedensog Nordsøfonden
4
kstministerorn eneejer afvirksomheden skal føre1rksohf’V
I medfør af stk.. 2 skal Nordøenhedenefteranmodning stille enhver oplysning om statsdeltagelsen ogvaretageisen heraftii rádighed for erhvervs- Og vkstministeren. Sàdanne oplysninger meddeles direkte tiierhvervs- og vkstministeren (via Erhvervs- og Vkstministeriets departement) og ikke pa etvirksomhedsmøde. Erhvervs- ogvkstministeren faststternrmere regler herom i vedtlegterne.Til15Loven trder efterresiäestemmeise i kraft den xx. xx 2014. Ifølge§3 sker Nordsøenhedensovertageise af den afdeslige enhed hidtii drevne virksomhed med tilhørende aktiver og passiver dog iregnskabsmssig henseende med virkning fra den l.januar 2014, ligesom de beviIiingsmssige ndringersom følge afioven optages pa forslag til by om tiligsbeviliing for 2014.[ndringeme i selskabsskatteloven og kulbrinteskatteloven har virkning fra indkomstáret 2013.1Til§‘16[Nordsøfonden er kulbrinteskattepligtig, hvorfor Nordsøfonden har opereret under vilkâr tilsvarende deseiskaber, fonden er i partnerskab med. Ved fondens etablering i 2005 var der ikke vsentiig tilknyttetaktivitet i forbindeise med kulbrinteindvindingen. Efterfølgende er tiiknyttede aktiviteter vokset i omfang,
17
hvorfor det vii vre mere korrekt, at Nordsofonden er save! selskabsskattepligtig som kulbrinteskattepligtig,sàledes at Nordsøfonden reelt opererer under samme viikâr som de seiskaber, fonden er i partnerskab med.Det foreslâs derfor, at selskabsskatteloven og kuibrinteskatteloven ndres i overensstemmelse hermed.zEndringerne foreslàs at ffi virkning for indkomstâret 2013.]Til§‘17[Der henvises til bemrkningerne til
§
16.]Til§18
Den nuvrende by om Nordsøenheden og Nordsøfonden ophves ved ikrafttrden af den nyc by.Til’19Loven g1der ikke for Froerne og Gronland.
18