Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 134
Offentligt
Hermed anmodes om foretræde angående Stormflodsloven, bekendtgørelser, vejledninger og denaktuelle håndtering af skadesramte på tværs af forsikringsselskaber.Efter Stormfloden 6.december 2013 opstod der nærmest kaos. Skadesservice firmaer afviste, når derikke var et skadesnummer eller garanti for betaling fra forsikringsselskab, forskel påforsikringsselskabernes mundtlige vejledning og vejledning på Stormrådet.dk. Da stormflodsrådetkonstaterede, at der var tale om en stormflod, var der en naturlig forventning om, at de anmeldteskader nu blev behandlet efter bogen.Status i dag er:Det vrimler med fortolkninger fra taksatorer og forsikringsselskaber. Fortolkninger der er såforskellige, at de skadesramtes dermed stilles forskelligt. Alle skubber ansvaret fra sig, ingen vilgive konkret vejledning eller fortolke præcist. Ingen påtager sig et rådgivningsansvar. Selskaberneskal sagsbehandle og træffe afgørelse om erstatning for Stormrådet, men de fleste selskaberhenviser til, at de alene sagsbehandler og endelig afgørelse ikke er deres. Stormrådet kan ikkekontaktes, der henvises til de enkelte forsikringsselskaber. I ét selskab udbetales der forskadesminimering straks, i andre selskaber må de skadesramte klare sig selv.I én taksatorrapport fratrækkes efter levetidstabel og regler om samme på både materialer ogarbejdsløn til reetablering, i en anden taksators rapport fratrækkes der alene på materialer.I ét selskab konstateres der at der erstattes til lovliggørelse af badeværelse - at alle fliser skal fjernesfor at etablere lovlig vådrumsmembran, i et andet selskab fastholder anvendt taksator, at der ikkedækkes, for det er jo håndværkere og ikke Stormfloden der evt. beskadiger fliser.Det er fuldstændig urimeligt, at der ikke omgående vejledes med klare og tydelige fortolkninger, såbåde selskaber, taksatorer og skadesramte kan være betryggede i rigtige afgørelser.Der er en betydelig selvrisiko som for rigtig mange nærmest er umuligt at financière. Når der oven idet også fratrækkes levealder på materialer, hårde hvidevarer og tillige fradrag på arbejdsløn tilhåndværkere, bliver det næsten uoverstigeligt. Dertil kommer, at der først kan udbetales erstatningnår skadener
udbedret. Og der kanikke
gives svar på, hvornår det sker. En taksator har for få dagesiden udtalt, ”når min taksatorrapport er færdig, så kan der søges erstatning... og det kan godt tage etår.” Prøv at kontakte en håndværker og bestil arbejde med besked på, jeg ved ikke hvornår jeg kanbetale. Eller kontakte en bank og spørge: kan jeg låne 500.000 til at genopbygge mit hus ellerfritidshus - sikkerhedsstillelse, tjoh huset er sådan set ubeboeligt og værdiløst lige nu.Det haster med klar fortolkning, det haster med rimelig behandling af de skadesramte og ikkemindst, så må der klar melding ud om, at erstatning udbetales prompte, når en sag er takseret. Vi erafhængige af hurtig handling for ikke at ende med, at måtte aflevere nøglen i bank ellerkreditforening og give op.Vores ærinde er ikke at hænge forsikringsselskaber ud overfor hinanden. Det må være et anliggendemellem den enkelte kunde og forsikringsselskab. Vores ærinde er at sikre, at I som politikere tageransvar for at få strammet op omgående og få opblødt regler for straks udbetaling på udgifter tilskadesminimering og reetablering af hus skader. Det er sådan set meget vigtigere end straksudbetaling på løsøre.På vegne af en lang række af StormflodsramteMona Striib