Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1322499_0001.png
1322499_0002.png
1322499_0003.png
1322499_0004.png
1322499_0005.png
1322499_0006.png
1322499_0007.png
1322499_0008.png
1322499_0009.png
1322499_0010.png
1322499_0011.png
1322499_0012.png
1322499_0013.png
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Gældende ret2.1. Etablering af Danmarks Eksportråd2.2. Lov om visse aspekter af Danmarks Eksportråd2.3. Fordeling af ressortområder til handels- og investeringsministeren og til handels- ogeuropaministeren3. Nedlæggelse af bestyrelsen for Danmarks Eksportråd3.1. Baggrund3.2. Udenrigsøkonomisk Forum3.3. Konsekvenser4. Ændring af procedure for udpegning af medlemmer til bevillingsudvalget5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer11. Sammenfattende skema
1. IndledningFormålet med lovforslaget er at nedlægge bestyrelsen for Danmark Eksportråd, idet det erhensigten, at der i stedet skal dannes et ’Udenrigsøkonomisk Forum’ med en bredereudenrigsøkonomisk og erhvervsorienteret rådgivningsfunktion, og hvis organisering løbende kantilpasses Udenrigsministeriets og Eksportrådets rådgivningsbehov og virkefelt. Forslaget skal ses ilyset af den internationale udvikling og de udfordringer, som denne medfører forUdenrigsministeriet og Eksportrådet i bistanden til dansk erhvervslivs eksport oginternationalisering og ministeriets befatning med økonomisk diplomati.Som følge af nedlæggelsen af bestyrelsen stilles der tillige forslag om at ændre proceduren forudpegningen af eksportfremmebevillingsudvalgets medlemmer.
2. Gældende ret2.1. Etablering af Danmarks EksportrådSom grundlag for etableringen af Danmarks Eksportråd blev der indgået en aftale den 6. december1999 mellem Udenrigsministeriet, Erhvervsministeriet og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri. Aftalegrundlaget beskriver den enstrengede statslige eksportfremmestrukturs organisering,
side 1 af 13
og Danmarks Eksportråd som en stærk og professionel samarbejdspartner for virksomhederne ideres internationaliseringsbestræbelser, samspillet med udetjenesten, tæt samspil med de centraleaktører i dansk erhvervsliv, sammenhængen med de hjemlige rammebetingelser m.v. Selveetableringen af Danmarks Eksportråd skete på baggrund af en regeringsbeslutning tiltrådt vedkongelig resolution af 20. december 1999, hvorved de statslige eksport- oginvesteringsfremmeaktiviteter, der hidtil havde været fordelt på Erhvervsministeriet, Ministeriet forFødevarer, Landbrug og Fiskeri, By- og boligministeriet samt Udenrigsministeriet, blev samlet iDanmarks Eksportråd i Udenrigsministeriet med virkning fra den 1. januar 2000.2.2. Lov om visse aspekter af Danmarks EksportrådVed lov nr. 53 af 31. januar 2001 om visse aspekter af Danmarks Eksportråds virke, der blevvedtaget i forlængelse af etableringen af Eksportrådet, blev det besluttet, at nedsætte en bestyrelse,som skulle rådgive udenrigsministeren med henblik på at sikre et tæt samspil mellem danskerhvervsliv og Eksportrådet og herigennem medvirke til fremme af danske virksomheders eksportog internationalisering, jf. lovens § 1.Det fremgår af lovens § 2, stk. 1, at bestyrelsen består af en formand, en næstformand og op til 9medlemmer, der udpeges af udenrigsministeren for indtil 2 år ad gangen. Med hjemmel i lovens § 2,stk. 1, sidste pkt., er udstedt bekendtgørelse nr. 1240 af 5. november 2010 om høring aferhvervsorganisationerne om sammensætning af Danmarks Eksportråds bestyrelse. Det følger afbekendtgørelsens § 1, at en række organisationer skal høres forud for udpegning af medlemmer afbestyrelsen. De omfattede organisationer er DI (Dansk Industri), Dansk Erhverv, Landbrug ogFødevarer, Håndværksrådet, FRI, Danmarks Rederiforening, Dansk Byggeri, Danske ARK og AE-rådet (Arbejderbevægelsens Erhvervsråd).Bestyrelsen har efter § 3, stk. 1, til opgave at rådgive udenrigsministeren i spørgsmål vedrørenderegeringens eksport- og investeringsfremmeindsats. I aftalen, der ligger til grund for oprettelsen afEksportrådet, blev det fastsat, at der lægges vægt på at sikre bestyrelsen en central og ægteindflydelse på udformningen af eksportfremmeindsatsen, herunder indenfor strategiudvikling ogressourcefordeling på eksportfremmeområdet. Det fremgår af bemærkningerne til lovens § 3, atbestyrelsen fastlægger og godkender de overordnede retningslinjer for Danmarks Eksportrådsindsats inden for de i finansloven fastlagte ressourcemæssige rammer. Bestyrelsen fastlægger tilligetilskudstyper og generelle bestemmelser for tildeling af de tilskudsbevillinger, der er afsat tileksportfremmeformål.Samtidig med nedsættelsen af bestyrelsen blev det bestemt at nedsætte eteksportfremmebevillingsudvalg (herefter bevillingsudvalget), jf. lovens § 1. I medfør af lovens § 2,stk. 2, som ændret ved lov nr. 468 af 5. maj 2010, sammensættes bevillingsudvalget af en formandog tre medlemmer, som udpeges af formanden for bestyrelsen blandt bestyrelsens medlemmer.Formanden for bestyrelsen skal forud for udpegning af bevillingsudvalgets medlemmer rådføre sigmed bestyrelsen med henblik på at sikre, at bevillingsudvalgets medlemmer repræsenterer danskeerhvervs- og eksportinteresser bredt, jf. lovens § 2, stk. 3. Bevillingsudvalget har til opgave at træffe
side 2 af 13
afgørelse i større sager og i konkrete sager, der indeholder principielle spørgsmål om tilskud forUdenrigsministeriets eksportfremmebevilling til medfinansiering af eksportfremmendeforanstaltninger til danske virksomheder og enkeltpersoner mv., jf. lovens § 3, stk. 2.Bestyrelsen for Danmarks Eksportråd eller udenrigsministeren kan tildele bevillingsudvalget andrebevillingsopgaver, jf. lovens § 4, stk. 1. I medfør af lovens § 5, stk. 2, træffer Danmarks Eksportrådafgørelse i sager om tilskud fra Udenrigsministeriets eksportfremmebevilling til medfinansiering afeksportfremmende foranstaltninger til danske virksomheder og enkeltpersoner mv., som ikkehenhører under bestyrelsen eller bevillingsudvalget, jf. § 3, stk. 1 og 2, samt § 4, stk. 1. DanmarksEksportråd varetager sekretariatsforretningerne i forbindelse med den virksomhed, der udøves afbestyrelsen for Danmarks Eksportråd og af bevillingsudvalget. Udenrigsministeren fastsætter enforretningsorden for henholdsvis bestyrelsen og bevillingsudvalget, som indeholder nærmere reglerfor bestyrelsens og bevillingsudvalgets virke, jf. lovens 3, stk. 3. Udenrigsministeren kan fastsætteregler om, hvilke typer af erhvervsvirksomheder, der kan deltage i særligeeksportfremmeprogrammer, jf. lovens § 6.Ved lov nr. 468 af 5. maj 2010 om ændring af lov om visse aspekter af Danmarks Eksportråds virkeblev lovens § 2 og § 4 ændret således, at bevillingsudvalget, som hidtil havde været et selvstændigtudvalg, blev omlagt til at være et udvalg under Danmarks Eksportråds bestyrelse, hvorved manskabte en bedre ressourceudnyttelse og organisering af bevillingsadministrationen påeksportfremmeområdet. Ændringen gik konkret ud på, at bevillingsudvalgets medlemsantalreduceredes, og at bestyrelsen fremover skulle udpege medlemmerne blandt bestyrelsensmedlemmer.2.3. Fordeling af ressortområder til handels- og investeringsministeren og til handels- ogeuropaministerenDer blev den 3. oktober 2011 udnævnt en handels- og investeringsminister. I tilknytning hertil blevdet bestemt at henlægge følgende områder, der hidtil havde hørt under udenrigsministeren, tilhandels- og investeringsministeren: sager vedrørende opgaveløsning for private virksomheder indenfor eksport, internationalisering og investeringsfremme, herunder danske innovationscentre iudlandet, udnævnelse af eksportambassadører samt Eksportrådets netværk og partnerskaber for såvidt angår eksportfremme og tiltrækning af udenlandske investeringer.Den 9. august 2013 udnævntes en handels- og europaminister, idet de under handels- oginvesteringsministeren og europaministeren hørende områder samt sager vedrørende Eksport KreditFonden (EKF) henlagdes til ministerens ressort.
3. Nedlæggelse af bestyrelsen for Danmarks Eksportråd3.1. Baggrund
side 3 af 13
Udnævnelsen af en selvstændig minister for handels- og investeringsområdet i 2011 førte til enændring af bestyrelsens rolle og de facto virke. Hvor bestyrelsen tidligere fik forelagt allevæsentlige nye initiativer, indebar udpegningen af en minister en politisk opprioritering og øgetministerfokus på Eksportrådets strategiske satsningsområder, programmer og ydelser. På dennebaggrund vurderes det, at betingelserne for dens virke er ændret i et sådant omfang, at det ikkelængere er meningsfyldt at opretholde bestyrelsen i dens nuværende konstruktion.Medlemmerne af den nuværende bestyrelse repræsenterer et bredt spektrum af erhvervs- ogeksportinteresser, idet en række organisationer høres forud for udpegningen af medlemmerne.Inddragelsen af erhvervsorganisationerne på denne vis har bidraget væsentligt til et godt og tætsamarbejde med erhvervslivet om Eksportrådets virke.Det er efter Udenrigsministeriets opfattelse hensigtsmæssigt, at en sådan dialog opretholdes i enform, der er tilpasset de aktuelle omstændigheder, og som løbende kan justeres i henhold tiludviklingen i den internationale økonomi og udfordringerne for dansk erhvervsliv som følge heraf.3.2. Udenrigsøkonomisk ForumDet er hensigten, at nedlæggelsen af bestyrelsen modsvares af dannelsen af et UdenrigsøkonomiskForum, der som et bredere rådgivende organ skal videreføre de relevante dele af den nuværendebestyrelses rådgivningsfunktion ved på to årlige møder at drøfte internationale aspekter af dendanske vækstdagsorden og strategiske tilgange hertil. Det er videre hensigten, at handels- ogeuropaministeren udpeger medlemmerne af det Udenrigsøkonomiske Forum, og atudenrigsministeriet yder sekretariatsbetjening af Udenrigsøkonomisk Forum i lighed med densekretariatsbetjening, som ministeriet yder den nuværende bestyrelse.Udenrigsøkonomisk Forum er samtidig tænkt som en forankring af strategiske drøftelser ogrådgivning vedrørende Udenrigsministeriets befatning med økonomisk diplomati. Det gælder både irelation til kalibreringen af Eksportrådets indsatser inden for dets traditionelle forretningsområdemed direkte understøttelse af danske eksportinteresser på de globale markeder, såvel som i forholdtil de bredere bidrag, som Udenrigsministeriet – på tværs af organisationen, ude og hjemme – mereindirekte kan yde til dansk erhvervslivs internationalisering med fokus på at skabe vækst ogbeskæftigelse i Danmark. Sidstnævnte kan blandt andet bestå i indsatser, der fokuserer på at skabebedre erhvervsmæssige rammebetingelser internationalt samt på international adgang og indflydelsefor danske erhvervsinteresser.Det er hensigten, at det Udenrigsøkonomiske Forum skal kunne bistå Udenrigsministeriet ogEksportrådet med tilrettelæggelsen og den praktiske udmøntning af økonomisk diplomatiskeindsatser, der fleksibelt kombinerer bidrag fra flere eller alle dele af Udenrigsministerietsopgaveportefølje, og som direkte eller indirekte understøtter danske erhvervsinteresser i udlandet,og i takt med udviklingen i den internationale økonomi og på de globale markeder.Det er intentionen, at forummet skal bestå af 25-30 medlemmer, herunder i niveauet 15repræsentanter for danske virksomheder og erhvervsorganisationer og omkring 10 repræsentanterfra forskningsverdenen og andre relevante interessenter. Forummet vil normalt have deltagelse afside 4 af 13
handels- og europaministeren og skal dertil være åbent for deltagelse fra ministerier på de mestrelevante ressortområder.Der er efter Udenrigsministeriets opfattelse et behov for, at handels- og europaministeren kantilpasse karakteren af det rådgivende organ, såvel som dets størrelse, struktur og deltagerkreds, itakt med for eksempel udviklingen i dansk erhvervslivs internationale udfordringer og ministerietsog Eksportrådets rådgivningsbehov og virkefelt.3.3. KonsekvenserKonsekvensen af ovenstående er, at det foreslås, at der i den gældende lov om visse aspekter afDanmarks Eksportråds virke ophæves en række bestemmelser vedrørende sammensætning af ogopgaver for bestyrelsen. Endvidere foreslås det, at en række andre bestemmelser, blandt andre omnedsættelse, forretningsorden og sekretariatsbetjening, der vedrører både bestyrelsen ogbevillingsudvalget ændres, således at disse bestemmelser fremover alene vedrørerbevillingsudvalget.Nedlæggelsen af bestyrelsen og oprettelsen af Udenrigsøkonomisk Forum vil ikke havekonsekvenser for bevillingsudvalgets opgaver eller rolle, andet end at det fremover ikke erbestyrelsens formand, der udpeger medlemmerne blandt bestyrelsens medlemmer, se nedenfor omden ændrede procedure i afsnit 4.
4. Ændring af procedure for udpegning af medlemmer til bevillingsudvalgetHidtil har formanden for bestyrelsen udpeget bevillingsudvalgets formand og medlemmer blandtbestyrelsens medlemmer. Forud for dette har formanden rådført sig med bestyrelsen for at sikre, atbevillingsudvalgets medlemmer repræsenterede danske erhvervs- og eksportinteresser bredt.Det foreslås, at handels- og europaministeren fremover udpeger bevillingsudvalgets medlemmer.Forinden vil ministeren have rådført sig med erhvervslivets hovedorganisationer for fortsat at sikre,at bevillingsudvalgets medlemmer repræsenterer danske erhvervs- og eksportinteresser bredt.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget vil medføre en mindre besparelse, idet udgifter til honorering og sekretariatsbetjeningaf bestyrelsen falder bort. Udenrigsministeriet har sekretariatsbetjent bestyrelsen, i forbindelse medafholdelse af ca. 4 årlige møder, og haft en løbende udveksling med bestyrelsesformanden og medbestyrelsen via formanden.Det er dog hensigten, at formanden for Udenrigsøkonomisk Forum samt de fire medlemmer afbevillingsudvalget skal honoreres, og at Udenrigsministeriet også vil skulle sekretariatsbetjene detnye rådgivende organ.
side 5 af 13
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationerEt udkast til lovforslag har i perioden den 29. november 2013 til den 19. december 2013 været sendti høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.: 3F, Advokatsamfundet, Akademiet for deTekniske Videnskaber (ATV), Akademikernes Centralorganisation (nu Akademikerne),Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), Arbejdsmarkedsstyrelsen, Brancheforeningen DanskeMaritime, Bygge-, anlægs- og trækartellet, CO-industri, Danish Seafood Association, DanmarksFiskeriforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Vækstråd, Dansk Arbejdsgiverforening,Danske ARK, Dansk Byggeri, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme, DanskInstitut for Internationale Studier, Dansk Mode og Textil, Danske regioner, DI (Dansk Industri),Danske Universiteter, Det Udenrigspolitiske Selskab, Eksportforeningen, EKF, Erhvervsstyrelsen,Finansieringsinstituttet for Industri og Håndværk (FIH), Finansrådet, Finanstilsynet, Foreningen afRådgivende Ingeniører, Foreningen Vestdansk Investeringsfremme, FSR – danske revisorer,Færøernes repræsentation i København, Grønlands Repræsentation, HKprivat, Håndværksrådet,Ingeniørforeningen (IDA), Kommunernes Landsforening (KL), Investeringsfonden forUdviklingslande, Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen (LO), Rigsrevisionen, Vækstfonden,Væksthus Hovedstaden, Væksthus Sjælland, Væksthus Syddanmark, Væksthus Midtjylland,Væksthus Nordjylland.
11. Sammenfattende skema
side 6 af 13
Positive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenserfor stat, kommuner ogregionerAdministrativekonsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrativekonsekvenser for borgerneForholdet til EU-rettenDen samlede udgift til honorarer formindskes.
Negative konsekvenser/merudgifter
Ingen.Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.Ingen.Ingen.Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ingen.Ingen.Ingen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at overskriften før § 1 ændres, således at der er overensstemmelse mellem overskriftenog indholdet af § 1, idet der med lovændringen sker en nedlæggelse af bestyrelsen.Til nr. 2Det foreslås, at lovens § 1 affattes således, at det fremgår, at det er handels- og europaministeren,der nedsætter bevillingsudvalget, se nærmere under bemærkningerne til nr. 4.Endvidere fremgår det i lighed med, hvad der følger af den gældende lovs § 1, stk. 1, atbevillingsudvalget nedsættes inden for rammerne af Udenrigstjenesten til behandling af ansøgningerom medfinansiering. Det indebærer, at bevillingsudvalget tager stilling til større ansøgninger ogfortsætter således uændret bortset fra, at medlemmerne af udvalget fremadrettet udpeges af handels-og europaministeren.Bestemmelsen i den gældende lovs § 1, stk. 1, om at der også nedsættes en bestyrelse i tilknytningtil Danmarks Eksportråd videreføres ikke med den foreslåede ændring, idet hensigten mednærværende lovforslag blandt andet er at nedlægge den siddende bestyrelse som beskrevet i afsnit3.Det foreslås, at formålsbestemmelsen i lovens § 1, stk. 2, ophæves. Det skyldes, at bestemmelsen ihovedsagen vedrører bestyrelsens opgaver og funktion og ikke i samme grad bevillingsudvalget.Til nr. 3
side 7 af 13
Det foreslås, at overskriften før § 2 ændres, således at der er overensstemmelse mellem overskriftenog indholdet af bestemmelsen, idet det foreslås at § 2 alene vedrører bevillingsudvalgets opgaver, sebemærkningerne til nr. 4.Til nr. 4Det foreslås, at lovens § 2 affattes således, at § 2, stk. 1, om sammensætningen af bestyrelsenophæves. Ophævelsen foreslås som en konsekvens af ændringen af § 1, hvorved bestyrelsennedlægges. Bekendtgørelse nr. 1240 af 5. maj 2011 om høring af erhvervsorganisationer omsammensætning af Danmarks Eksportråds bestyrelse, der er udstedt i medfør af § 2, stk. 1,bortfalder som konsekvens af, at bestemmelsen ophæves.Med den foreslåede affattelse af § 2, stk. 2, fremgår det, at bevillingsudvalget som hidtil skal beståaf en formand og 3 medlemmer. Hidtil har formanden for bestyrelsen udpeget bevillingsudvalgetsformand og medlemmer blandt bestyrelsens medlemmer. Det foreslås, at handels- ogeuropaministeren fremover udpeger bevillingsudvalgets medlemmer. Forud for udpegningen afbevillingsudvalgets medlemmer skal handels- og europaministeren rådføre sig med erhvervslivetshovedorganisationer med henblik på at sikre, at bevillingsudvalgets medlemmer repræsentererdanske erhvervs- og eksportinteresser bredt.Som følge af ophævelsen af den gældende § 2, stk. 1, bliver den nuværende § 2, stk. 2, til§ 2, stk. 1.Den hidtil gældende ordning, hvorefter formanden for bestyrelsen forud for udpegningen afbevillingsudvalgets medlemmer har rådført sig med bestyrelsen med henblik på at sikre, atbevillingsudvalgets medlemmer repræsenterede danske erhvervs- og eksportinteresser bredtvidereføres ikke som konsekvens af, at bestyrelsen nedlægges.Til nr. 5Forslagets ændringer af §§ 3-5 vedrører som følge af forslaget om nedlæggelse af bestyrelsen alenebevillingsudvalgets opgaver, hvorfor der er i overensstemmelse hermed foreslås en ændring afoverskriften før § 3.Til nr. 6Lovens § 3, stk. 1, regulerer bestyrelsens opgaver. Som følge af forslaget om at nedlæggebestyrelsen foreslås det, at § 3, stk. 1, ophæves, og at nuværende § 3, stk. 2 og 3, som konsekvensheraf bliver til § 3, stk. 1 og 2.Til nr. 7Det foreslås, at lovens § 3, stk. 3, der som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 6, bliver til § 3, stk.2, affattes således, at det fremover er handels- og europaministeren, der fastsætter enforretningsorden for bevillingsudvalget. Forretningsordenen for bevillingsudvalget vil udbygge detformelle grundlag for udvalgets arbejde. Der vil blandt andet blive fastlagt regler forbeslutningsdygtighed og afstemninger.
side 8 af 13
Bestemmelsen i den gældende lovs § 3, stk. 3, om at der også nedsættes en forretningsorden forDanmarks Eksportråds bestyrelse videreføres ikke med den foreslåede ændring, idet hensigten mednærværende lovforslag blandt andet er at nedlægge bestyrelsen.Til nr. 8Med den foreslåede affattelse af lovens § 4, stk. 1, fremgår det, at handels- og europaministeren kanhenlægge andre opgaver til bevillingsudvalgets behandling. Det kan f.eks. være tiltag rettet modsmå og mellemstore virksomheder.Efter den gældende bestemmelse i lovens § 4, stk. 1, kan bestyrelsen eller handels- ogeuropaministeren henlægge andre opgaver til bevillingsudvalget.Til nr. 9Det foreslås, at bestemmelsen i den gældende lovs § 5, stk. 1, affattes i overensstemmelse medforslaget om at nedlægge bestyrelsen.Efter gældende lovs § 5, stk. 1, træffer Danmarks Eksportråd afgørelse i sager om tilskud fraUdenrigsministeriets eksportfremmebevilling til medfinansiering af eksportfremmendeforanstaltninger til danske virksomheder og enkeltpersoner mv., som ikke henhører underbestyrelsen eller bevillingsudvalget, jf. § 3, stk. 1 og 2, samt § 4, stk. 1. Som følge af forslaget omat nedlægge bestyrelsen, foreslås det således med forslagets § 1, nr. 9, at bestyrelsen udgår af dennebestemmelse.Til nr. 10Med lovforslagets § 1, nr. 10, stilles der, som følge af forslaget om nedlæggelse af bestyrelsen,forslag om, at lovens § 5, stk. 2, ændres, således at Danmarks Eksportråd fremover alene skalsekretariatsbetjene bevillingsudvalget.Bestemmelsen i den gældende lovs § 5, stk. 2, om at Danmarks Eksportråd også sekretariatsbetjenerbestyrelsen videreføres ikke med den foreslåede ændring, idet hensigten med nærværendelovforslag blandt andet er at nedlægge bestyrelsen.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft 1. maj 2014, hvor Eksportrådets bestyrelsesmedlemmers mandatudløber.Til § 3Det foreslås, at ændringsloven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at loven vedkongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer,som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
side 9 af 13
Ved anordning nr. 1308 af 8. december 2006 er det bestemt, at lov nr. 53. af 31. januar 2001 omvisse aspekter af Danmarks Eksportråds virke skal gælde for Grønland i den i anordningen anførteaffattelse, hvorefter hele loven er gældende for Grønland med de nødvendige sproglige tilpasningeri § 1, stk. 2, § 2, stk. 2, § 3, stk. 2 og § 5, stk. 1. Lov nr. 468 af 5. maj 2010 om ændring af lov omvisse aspekter af Danmarks Eksportråds virke er derimod ikke sat i kraft for Grønland.
side 10 af 13

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

§1

I lov nr. 53 af 31. januar 2001 om visse aspekteraf Danmarks Eksportråds virke, som ændret vedlov nr. 468 af 5. maj 2010, foretages følgendeændringer:

1.

Overskriftenfør § 1 affattes således:»Eksportfremmebevillingsudvalget«

2.

§ 1affattes således:»I tilknytning til etableringen af DanmarksEksportråd inden for rammerne afudenrigstjenesten nedsætter handels- ogeuropaministeren eteksportfremmebevillingsudvalg til behandlingaf ansøgninger til Danmarks Eksportråd ommedfinansiering til danske virksomheder ogenkeltpersoner m.v.«
Bestyrelsen og eksportfremmebevillingsudvalget

§ 1.

I tilknytning til etableringen af DanmarksEksportråd inden forrammerne af udenrigstjenesten nedsætterudenrigsministeren en bestyrelsefor Danmarks Eksportråd samt eteksportfremmebevillingsudvalg(bevillingsudvalg) til behandling af ansøgningerom medfinansiering til danske virksomheder ogenkeltpersoner m.v.Stk. 2. Formålet med at nedsætte bestyrelsen ogbevillingsudvalget erat sikre et tæt samspil mellem dansk erhvervslivog Danmarks Eksportrådog herigennem medvirke til at fremme danskevirksomheders eksport og internationalisering.
Sammensætning af bestyrelsen ogbevillingsudvalget

3.

Overskriftenfør § 2 affattes således:»Sammensætning af bevillingsudvalget«

4.

§ 2 affattes således:»Bevillingsudvalget sammensættes af enformand og 3 medlemmer. Bevillingsudvalgetsformand og medlemmer udpeges af handels- ogeuropaministeren.«

§ 2.

Bestyrelsen for Danmarks Eksportrådsammensættes af en formand, en næstformand ogop til 9 medlemmer, der udpeges afudenrigsministeren for indtil 2 år ad gangen efterdrøftelse med økonomi- ogerhvervsministeren og ministeren for fødevarer,landbrug og fiskeri. Bestyrelsen sammensættessåledes, at et bredt spektrum af erhvervs- ogeksportinteresser repræsenteres.Udenrigsministeren fastsætter regler for, hvilkeorganisationer m.v. der skal høres forud forside 11 af 13
udpegelse af medlemmer af bestyrelsen.Stk. 2. Bevillingsudvalget sammensættes af enformand og 3 medlemmer. Bevillingsudvalgetsformand og medlemmer udpeges af formandenfor bestyrelsen blandt bestyrelsens medlemmer.Stk. 3. Formanden for bestyrelsen skal forud forudpegelse af bevillingsudvalgetsmedlemmer rådføre sig med bestyrelsen medhenblik på at sikre, at bevillingsudvalgetsmedlemmer repræsenterer danske erhvervs- ogeksportinteresser bredt.
Bestyrelsens og bevillingsudvalgets opgaver

§ 3.

Bestyrelsen har til opgave at rådgiveudenrigsministeren i spørgsmål vedrørenderegeringens eksport- oginvesteringsfremmeindsats.Stk. 2. Bevillingsudvalget har til opgave at træffeafgørelse i større sager og i konkrete sager, derindeholder principielle spørgsmål om tilskud fraUdenrigsministeriets eksportfremmebevilling tilmedfinansieringaf eksportfremmende foranstaltninger til danskevirksomheder og enkeltpersoner m.v.Stk. 3. Udenrigsministeren fastsætter enforretningsorden for henholdsvis bestyrelsen ogbevillingsudvalget. De to forretningsordener vilindeholde nærmere regler for bestyrelsens ogbevillingsudvalgets virke.

5.

Overskriftenfør § 3 affattes således:»Bevillingsudvalgets opgaver«

6.

§ 3, stk. 1,ophæves.Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og 2.

7.

§ 3, stk. 3,der bliver stk. 2, affattes således:»Handels- og europaministeren fastsætter enforretningsorden for bevillingsudvalgets virke.«

§ 4.

Bestyrelsen for Danmarks Eksportråd ellerhandels- og europaministeren kan tildelebevillingsudvalget andre bevillingsopgaver.

8.

I§ 4, stk. 1,ændres »Bestyrelsen forDanmarks Eksportråd eller handels- ogeuropaministeren«til:»Handels-ogeuropaministeren«.

9.

§ 5, stk. 1,affattes således:»Danmarks Eksportråd træffer afgørelse i sageromtilskudfraUdenrigsministerietseksportfremmebevilling til medfinansiering af

§ 5.

Danmarks Eksportråd træffer afgørelse isager om tilskud fra Udenrigsministerietseksportfremmebevilling til medfinansiering af
side 12 af 13
eksportfremmende foranstaltninger til danskevirksomheder og enkeltpersoner m.v., som ikkehenhører under bestyrelsen ellerbevillingsudvalget, jf. § 3, stk. 1 og 2, samt § 4,stk. 1.Stk. 2. Danmarks Eksportråd varetagersekretariatsforretningerne iforbindelse med den virksomhed, der udøves afbestyrelsen for DanmarksEksportråd og af bevillingsudvalget.
eksportfremmende foranstaltninger til danskevirksomheder og enkeltpersoner m.v., som ikkehenhører under bevillingsudvalget, jf. § 3, stk.1, og § 4, stk. 1.«

10.

I§ 5, stk. 2,udgår »af bestyrelsen forDanmarks Eksportråd og«.

§2

Loven træder i kraft 1. maj 2014.

§3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland,men kan ved kongelig anordning helt ellerdelvis sættes i kraft for Færøerne og Grønlandmed de ændringer, som de færøske oggrønlandske forhold tilsiger.
side 13 af 13