Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 115
Offentligt
1318439_0001.png
1318439_0002.png
1318439_0003.png
Til myndigheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
Høring over udkast til forslag til lov om registrerede socialøkonomiskevirksomhederHermed fremsendes til høring udkast til forslag til lov om registrerede social-økonomiske virksomheder.Lovforslaget fremsættes på baggrund af Udvalget for socialøkonomiske virk-somheders udkast til lovforslag om registrerede socialøkonomiske virksomhe-der. Dette udkast var en del af den anbefalingsrapport, som Udvalget aflevere-de til regeringen i september 2013. Udvalget blev nedsat i februar 2013 som etled i den politiske aftale om finansloven for 2013 indgået mellem regeringen ogEnhedslisten, hvor der blandt andet blev aftalt følgende:»Der nedsættes derfor et hurtigt arbejdende udvalg, der undersøger barriererfor etablering og udvikling af socialøkonomiske virksomheder og kommer medanbefalinger, herunder udarbejder et konkret lovforslag til en ny særlig virksom-hedsform under navnet socialøkonomisk virksomhed.«Udvalget valgte efter deres undersøgelser at anbefale en registreringsmodel ogudarbejdede et udkast til lovforslaget som en del af deres anbefalinger. Grun-den til dette er, at man vil kunne favne hele den eksisterende sektor, uden atvirksomhederne behøver at ændre selskabsform, da socialøkonomiske virk-somheder selskabsretligt er organiseret meget forskelligt. Samtidig giver regi-streringen mulighed for, at de socialøkonomiske virksomheder også i fremtidenfrit kan vælge den selskabsform, som passer bedst til deres ønskede ejerfor-hold og virksomhedsdrift i en sektor, der er præget af innovation og nyskabelse.Dette lovforslag er i al væsentlighed overensstemmende med Udvalgets udkast.Dato: 20. december 2013
Sagsnr. 2013 - 6934
Formålet med lovforslaget er at regulere de registrerede socialøkonomiske virk-somheder og sikre, at de er transparente og lever op til visse standarder i for-hold til deres virksomhedsdrift. Fordelen ved registreringen er registreringen isig selv, mens eventuel yderligere målrettet, materiel regulering kan fremgå afsærskilt lovgivning.Lovforslagets hovedelementerVirksomheder, der opfylder betingelserne for registrering, kan lade sigregistrere, og herefter få en eneret til at benytte betegnelsen »registre-ret socialøkonomisk virksomhed«. Den forslåede eneret har til formål atsikre kunder, investorer og andre interessenters tillid til den socialøko-nomiske sektor.Ordningen er frivillig, og virksomhederne er ikke tvunget til at lade sigregistrere blot fordi, de opfylder betingelserne i loven. De krav, der stil-les for, at en socialøkonomisk virksomhed kan lade sig registrere er, atvirksomheden:ohar et socialt formål, der er optaget i virksomhedens vedtægter,oer erhvervsdrivende,oer uafhængig af det offentlige,ohar en social håndtering af overskud, ogobeskriver, hvordan den er inddragende og ansvarlig i sit virke.»En social håndtering af overskud« består efter forslaget i, at virksom-heden skal bruge sit resultat efter skat til:oreinvestering i egen virksomhed,oinvestering i eller donationer til andre registrerede socialøko-nomiske virksomheder,odonationer til organisationer med et almennyttigt eller almen-velgørende formål, elleroen begrænset udbetaling af udbytte. Det udbytte, den enkeltekapitalejer kan modtage i sin ejertid, begrænses til den investe-rede kapital plus en rimelig forrentning heraf.Efter registreringen har virksomheden yderligere en række forpligtelser.De har til formål at skabe transparens og sikre at virksomhederne leverop til visse standarder.oVirksomheden skal mindst aflægge en årsrapport efter reglernefor regnskabsklasse B.oÅrsrapporten suppleres af en række specifikationer, som skalsikre, at virksomheden lever op til visse standarder i deres virk-somhedsdrift.oLedelsen i en registreret socialøkonomisk virksomhed skal på-se, at udbetaling af vederlag i virksomheden ikke overstiger,hvad der anses sædvanligt efter hvervets art, arbejdets om-fang, og hvad der må anses for forsvarligt i forhold til virksom-hedens formål.2
o
Virksomheden må ikke omgå udbyttebegrænsningen ved likvi-dation eller kapitalnedsættelse, og et overskud, som følger afen likvidation eller kapitalnedsættelse, skal anvendes i over-ensstemmelse med udbyttebegrænsningen.
Lovforslaget forventes fremsat i februar 2014.Social-, Børne- og Integrationsministeriet skal anmode om at modtage eventuel-le bemærkninger senestmandag den 20. januar 2014, kl. 12.00.Svaret bedessendt elektronisk til[email protected]og[email protected].Eventuelle spørgsmål kan rettes til fuldmægtig Sofie Østerkjærhuus Ulstrup viaemail[email protected]eller tlf. 41 85 13 90 eller til chefkonsulent Sigrid Dahlerupvia email[email protected]eller tlf. 41 85 13 84.
Med venlig hilsen
Sofie Østerkjærhuus UlstrupFuldmægtig
3