Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1316719_0001.png
1316719_0002.png
1316719_0003.png
1316719_0004.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Forslag tilRådets afgørelseom bemyndigelse af medlemsstaterne til i

Den Europæiske Unions interesse atundertegne og/eller ratificere Den

Internationale Søfartsorganisations konvention om uddannelse, om

sønæring og om vagthold for personel i fiskeskibe,1995

KOM(2013) 595 endelig

1.

Resumé

Kommissionens forslag til rådsafgørelseer fremsat med henblik på at tillademedlemsstaterneat ratificere den af FN’s søfartsorganisation IMO i 1995vedtagne konvention om uddannelse, om sønæring og om vagtholdfor perso-nel i fiskeskibe (STCW-F-konventionen). Medlemslande der, ligesom Dan-mark, allerede har ratificeret konventionen,forpligtes med rådsafgørelsentil at deponere en erklæring. I erklæringen bekræfter landet over for IMO,at EU-retten om anerkendelse af erhvervskvalifikationer er gældende forforholdet mellem medlemslandene, dvs. har forrang for konventionen.Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administra-tive konsekvenser for Danmark.

2.

Baggrund

Forslaget er oversendt til Rådet den 20. august 2013 i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 46, artikel 53, stk. 1, ogartikel 62 sammenholdt med artikel 218,stk. 6, litra a), nr. v), og skal be-handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.Rådet træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.FN’s internationale søfartsorganisations (IMO) konventionom uddannelse,om sønæring og om vagtholdfor personel i fiskeskibe, 1995 (STCW-F-konventionen) blev vedtaget den 7. juli 1995.STCW-F-konventionen opstiller minimumsuddannelseskrav for besætnin-gen i fiskeskibe med en længde på 24 meter og derover. Herudover indehol-der konventionen krav til bevisudstedelse, herunder lægeundersøgelse, forofficerer i fiskeskibe.Konventionen indeholder også bestemmelser om aner-
2/4
kendelse af sønæringsbeviser, der lever op til konventionen, når beviset erudstedt af et andet land.I modsætning til, hvad der gælder for IMO’s STCW-konvention om kvalifi-kationskrav for søfarende på handelsskibe, er STCW-F-konventionen ikke isin helhed gennemført i EU-retten.Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EFaf 7. september2005indeholder regler for medlemsstaternes regulering af gensidig anerken-delse af erhvervsmæssige kvalifikationer. Direktivet gælder for EU-borgere,som ønsker at udøve deres erhverv i en anden medlemsstat,hvor erhvervet erreguleret, og hermed også arbejde om bord på fiskeskibe.I lyset heraf og med henvisning til Domstolens retspraksis om ekstern kom-petence vurderer Kommissionen, at medlemsstaterne ikke kan ratificereSTCW-F konventionen uden EU’s godkendelse, eftersom den del af kon-ventionen om bestemmelser om anerkendelse af regulerede erhverv, der ud-øves af EU-borgere på fiskeskibe, er omfattet af EU-kompetence.Danmark ratificerede allerede STCW-F konventionen i 1998. Konventionentrådte i kraft den 29. september 2012. Udover Danmark har Letland, Litauenog Spanien som de eneste EU-lande ratificeret konventionen.

3.

Formål og indhold

Formålet med forslaget til rådsafgørelsen er at bemyndige medlemsstaterne tilat ratificere konventionen. En tilladelse er efter Kommissionens opfattelsenødvendig, da der er EU-enekompetence i spørgsmålet om anerkendelse afandre EU-medlemsstaters sønæringsbeviser.Forslaget indebærer, at en medlemsstatsamtidig med ratifikationenskal tage etforbeholdi IMO med hensyn til, at anerkendelsen af erhvervskvalifikationermellem EU-medlemsstaterne sker efter gældende EU-ret.Efter forslaget skal de lande, der har ratificeret konventionen, herunder Dan-mark, deponere en erklæring i IMO, hvori de bekræfter, at anerkendelsen aferhvervskvalifikationer mellem EU-medlemsstaterne sker efter gældende EU-ret.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 om den almindeligelovgivningsprocedure høres. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.

5.

Nærhedsprincippet

Arbejdstageres ret til fri bevægelighed og medlemslandenes gensidige aner-kendelse af erhvervskvalifikationer er omfattet af EU-retten. Nærhedsprin-cippet vurderes på denne baggrund at være overholdt.
3/4

6.

Gældende dansk ret

Danmark ratificerede STCW-F konventionen i 1998. Der blev ikke på davæ-rende tidspunkt taget forbehold over for IMO med hensyn til EU-rettens for-rang, for så vidt angår anerkendelse af andre EU-landes sønæringsbeviser.Forud for ratifikationen var den danske lovgivning blevet tilpasset konventio-nens bestemmelser.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10.

Høring

Forslaget er sendt til høring i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiskespørgsmål den 11. oktober 2013 med frist for bemærkninger den 22. oktober2013. Der er modtaget svar fraSøfartens Ledereog Dansk Erhverv.Dansk Er-hverv har ingen bemærkninger til forslaget. Søfartens Ledere udtrykker til-fredshed med, at Danmark har ratificeret STCW-F og i øvrigt overlod spørgs-målet om, hvorvidt Danmark kan, vil eller bør deponere en erklæring hos IMOom forrang for EU-retten til de danske myndigheder.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget skulle efter planen ikke behandles på rådsarbejdsgruppemøder. Der-for var en skriftlig høring med frist for bemærkninger til formandskabet senestden 29. november 2013 iværksat.12 lande har afgivet bemærkninger, og det eroplyst, aten række af disse finderdet nødvendigt at få forslaget drøftet på etrådsarbejdsgruppemøde.Indholdet af de nævnte bemærkninger kendes ikke,men det er oplyst, at enkelte lande tilsyneladende har gjort overvejelser, somligger tæt op ad de danske.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Overordnet stiller regeringen sig positiv over for forslaget, da en større opbak-ning til STCW-F konventionen vil kunne øge sikkerheden til søs, herunder atsikre bedre muligheder for at EU-landene kan være med til at hæve sikker-hedsniveauet for sine fiskeflåder.
4/4
Regeringen er enig i, at der på et enkelt område i konventionen er bestemmel-ser om gensidig anerkendelse af kvalifikationer, som falder inder under EU’senekompetence, jf. direktiv 2005/36/EF om gensidig anerkendelse af er-hvervsmæssige kvalifikationer. Dog finder regeringen, at det af forslaget tyde-ligt bør fremgå eksplicit, hvilke dele af konventionen, som er omfattet af EU’skompetencer.Regeringen finder forslagets bestemmelser om, at der skal indgives en reserva-tion eller erklæring om EU-rettens forrang til IMO, problematisk. For det før-ste fordi Kommissionen ikke samtidig har valgt at fremlægge en plan for gen-nemførelse af STCW-F-konventionen i EU. EU signalerer dermed politisk, atder ikke arbejdes for at bringe EU-landenes nationale regler i overensstemmel-se med STCW-F-konventionen. Dette mindsker presset på de tredjelande, somendnu ikke har ratificeret konventionen, hvilket i sidste ende får en negativ ef-fekt på det globale sikkerhedsniveau. For det andet viser erfaringer, at sådanneEU-erklæringer i IMO opfattes af de andre medlemmer som udtryk for, at EU-landene kun delvist ønsker at medvirke i den globale regulering af søfarten,som er en dansk hovedprioritet. Dette har resulteret i, at tredjelande er gåetsammen om mod-erklæringer, hvilket reelt vanskeliggør arbejdet i IMO, somtraditionelt fungerer uden fast blokpolitik. Endelig har erklæringen reelt ingenfolkeretslig virkning.Regeringen vil derfor arbejde for, at forslagets krav om indgivelse af erklæringeller forbehold bortfalder. Alternativt vil regeringen arbejde for, at en evt. re-servation eller erklæring som minimum indeholder EU’s målsætning på områ-det, som bør være, at samtlige EU-medlemslande ratificerer konventionen afhensyn til et optimalt sikkerhedsniveau.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.