Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1285060_0001.png
1285060_0002.png
1285060_0003.png
1285060_0004.png
1285060_0005.png
1285060_0006.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer2. oktober 2013
Regeringens lovprogram 2013-14Vedlagt omdeles til orientering regeringens lovprogram for folketingsåret2013-14 på Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets område.Erhvervs- og vækstministeren har planlagt 15 lovforslag samt 3 redegørelser.Handels- og europaministeren har planlagt 1 lovforslag og social-, børne-, ogintegrationsministeren har planlagt 1 lovforslag.
Med venlig hilsen
Per Movritsen,udvalgsassistent
1/6
ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTEREN

Lov om en fælles patentdomstol mv. (Okt I)

Det overordnede formål med den europæiske patentreform er at gøredet enklere og billigere at opnå og håndhæve patenter bredt i Europa.Lovforslaget har til formål at tilvejebringe grundlaget for Danmarksratifikation af Aftale om en fælles patentdomstol. Med lovforslagetbliver den europæiske patentreform implementeret i dansk ret. Deneuropæiske patentreform består af en mellemstatslig aftale om en fællespatentdomstol og en forordning om enhedspatentbeskyttelse. Til sidst-nævnte er der knyttet en forordning om oversættelsesordninger.

Ændring af årsregnskabsloven, selskabsloven og forskellige andre

love (Årsrapporter på engelsk og regler om den kønsmæssige

sammensætning af ledelsen) (Okt I)

Formålet med lovforslaget er at lette de administrative byrder ved atgive danske virksomheder mulighed for at aflægge årsrapport alene påengelsk. Derudover foretages visse præciseringer i reglerne om kvinderi ledelse. Forslaget følger op på anbefalinger fra Virksomhedsforum.

Ændring af lov om administration af tilskud fra Den Europæiske

Regionalfond og Den Europæiske Socialfond (Tilpasning af regler-

ne for administration af strukturfondsforordningerne) (Okt I)

Lovforslagets formål er at fastlægge rammerne for administrationen aftilskud til Danmark fra Den Europæiske Regionalfond (Regionalfon-den) og Den Europæiske Socialfond (Socialfonden) i overensstemmelsemed EU-reguleringen vedrørende disse strukturfonde samt medfinan-siering heraf.

Ændring af lov om administration af forordning om oprettelse af

en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS) (Tilpas-

ning af reglerne for administration af EGTS-forordningen) (Okt I)

Lovforslagets baggrund er en ændring af forordning nr. 1082/2006/EFfra juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt sam-arbejde (EGTS), som er under forhandling i EU. Formålet med enEGTS er at lette og fremme et grænseoverskridende, tværnationalt oginterregionalt samarbejde mellem dens medlemmer. Gruppens med-lemmer er medlemsstater, regionale og lokale myndigheder og/eller etoffentligretligt organ efter eget valg. Forslaget vedrører især registre-ring af EGTS, godkendelsesprocedurerne samt frister for medlemssta-ternes godkendelse af aftaler.
2/6

Lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstalla-

tionsområdet (Okt I)

Forslaget moderniserer autorisationsordningerne på el-, vvs- og kloak-områderne ved at indføre en ny fælles autorisationsordning med mindredetailregulering af virksomhederne. Samtidig indfører forslaget mulig-hed for, at virksomheder kan opnå delautorisation inden for en afgræn-set del af el- og vvs-autorisationsområderne. Formålet er at skabe nyemarkeder, øget konkurrence i de hjemmemarkedsorienterede erhvervog en lettelse af de administrative byrder for virksomhederne. Forslagetfølger op på regeringens konkurrencepolitiske udspil ”Styrket konkur-rence til gavn for Danmark” fra oktober 2012.

Lov om erhvervsdrivende fonde og ændring af årsregnskabsloven

(Modernisering af fondslovgivningen) (Okt II)

Lovforslaget medfører en modernisering af lovgivningen for de er-hvervsdrivende fonde svarende til den modernisering af selskabsloven,der blev gennemført i 2009. Lovforslaget indebærer, at erhvervsdriven-de fonde fremover undergives en moderniseret og opdateret lovgivningmed bl.a. øgede krav til ledelsen af fondene, gennemsigtighed og åben-hed, herunder om fondenes uddelinger. Lovforslaget indebærer også, atfondsmyndigheden gives beføjelser til et skærpet tilsyn med de er-hvervsdrivende fonde. Lovforslaget følger op på Erhvervsfondsudval-gets rapport fra december 2012.

Ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel

mv. og forskellige andre love (Styrkelse af markedet for erhvervs-

obligationer via indførelse af regler om repræsentanter i forbindel-

se med obligationsudstedelser og mulighed for at pengeinstitutter

kan oprette refinansieringsregistre mv.) (Okt II)

Forslaget har bl.a. til formål at styrke markedet for erhvervsobligationerved at indføre regler om anvendelse af repræsentanter i forbindelse medobligationsudstedelse samt ved at give pengeinstitutter mulighed for atoprette refinansieringsregistre bl.a. med henblik på udstedelse af obli-gationer med sikkerhed i puljer af erhvervslån. Forslagene om er-hvervsobligationer følger op på aftalerne om ”Vækstplan DK” fra april2013.

Lov om internetdomæner (Administration af ”.dk” og andre nye

topdomæner) (Nov I)

Forslaget vedrører en fremtidssikring af lovgivningen om internetdo-mæner i Danmark i lyset af den internationale udvikling og erfaringer-ne med den gældende lov. Der er et særligt behov for at revidere be-stemmelserne om udbud af administratorrettigheden for topdomænet”dk”.
3/6

Ændring af lov om erhvervsfremme og forskellige andre love (Nov

II)

Lovforslaget har især til formål at styrke sammenhængen og gennem-slagskraften i den regionale erhvervsindsats. Ændringerne vedrørerbl.a. regionsrådets og de regionale vækstforas opgaver herunder etable-ringen af en ny regional vækst- og udviklingsstrategi samt nye opgaverfor Danmarks Vækstråd. Forslaget indebærer endvidere, at regionernefår samme muligheder som kommunerne for at udføre opgaver for an-dre offentlige myndigheder. Forslaget følger op på evalueringen afkommunalreformen fra 2013.

Ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel

mv., lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.fl. love

(Gennemførelse af CRD IV-direktivet og ændringer som følge af

CRR-forordningen samt lovgivning vedrørende SIFI) (Nov II)

Lovforslagets formål er at gøre den finansielle sektor bedre polstret ogdermed mere modstandsdygtig i lyset af erfaringerne fra den finansiellekrise. Lovforslaget indebærer højere krav til kapital og likviditet ogfastsættelse af kontracyklisk kapitalbuffer mv. Endvidere fastsættesregler om begrænsninger på bestyrelsesposter og, krav om nomine-rings- og risikoudvalg samt om whistleblowerordninger i finansiellevirksomheder. Lovforslaget implementerer 4. udgave af kapitalkravdi-rektivet (CRD IV). Der foretages tillige en række konsekvensrettelser idansk lovgivning som følge af kapitalkravsforordningen (CRR). Ende-lig forventes forslaget at vedrøre fastlæggelse af regler om identifikati-on og krav for Systemisk Vigtige Finansielle Institutter (SIFI) i Dan-mark.

Ændring af lov om fyrværkeri (Begrænsning af perioden for an-

vendelse af fyrværkeri mv.) (Jan II)

Lovforslaget vedrører en forkortelse af salgs- og anvendelsesperiodenfor fyrværkeri. Lovforslaget foretager også tilpasninger i forhold til etkommende pyroteknisk direktiv, bl.a. ændres definitionen af fyrværke-ri. Endelig ændres den nuværende måde, hvorpå omkostninger for testog undersøgelser af fyrværkeri opkræves.
4/6

Ændring af lov om finansiel virksomhed, revisorloven, lov om for-

valtere af alternative investeringsfornde mv. og lov om betalings-

tjenester og elektroniske penge mv. (Evaluering af FAIF og æn-

dring i tilsynet med kontantreglen mv.) (Jan II)

Lovforslaget skaber hjemmel til, at Finanstilsynet kan fastsætte nærme-re regler for udregning af gebyrer for en betalingskonto. Forslaget in-deholder derudover visse tilpasninger af lov om forvaltere af alternativeinvesteringsfonde fra maj 2013 på baggrund af de praktiske erfaringermed loven. Endelig præciserer lovforslaget arbejdsdelingen mellemForbrugerombudsmanden og Finanstilsynet med hensyn til virksomhe-ders overholdelse af kontantreglen.

Ændring af lodsloven og forskellige andre love (Effektivisering af

lodsområdet, skærpet strafniveau ved forvoldelse af søulykke og

undersøgelse af dykkerulykker) (Feb II)

Formålet med forslaget er at skabe et mere effektivt lodsmarked medskarpere priser. Moderniseringen af lodsloven vil følge op på en kom-mende analyse af lodsmarkedet og regeringens konkurrencepolitiskeudspil ”Styrket konkurrence til gavn for Danmark” fra oktober 2012.Forslaget skal endvidere styrke sikkerheden til søs ved en skærpelse afstrafniveauet for forvoldelse af søulykke samt ved sikring af, at dyk-kerulykker kan undersøges af Den Maritime Havarikommission.

Ændring af lov om omsætning af fast ejendom (Enklere og mere

gennemsigtige regler for ejendomsmæglere) (Feb II)

Formålet med forslaget er at øge konkurrencen på ejendomsmægler-markedet via øget gennemsigtighed og enklere regler samtidig med, atden højre forbrugerbeskyttelse fastholdes. Forslaget følger op på rege-ringens konkurrencepolitiske udspil ”Styrket konkurrence til gavn forDanmark” fra oktober 2012.

Lov om industrisamarbejde i forbindelse med anskaffelse af for-

svarsmateriel og forsvarstjenesteydelser (Feb II)

Forslaget ændrer de danske regler, således at disse er i overensstem-melse med EU-reglerne på området. Forslaget sikrer, at der kan fastsæt-tes vilkår om, at udenlandske leverandører af forsvarsmateriel og for-svarstjenesteydelser skal indgå i industrisamarbejde med danske virk-somheder om at opretholde og udvikle industrielle kompetencer ogkapaciteter på forsvarsområdet, hvis dette vurderes at være nødvendigtfor varetagelsen af væsentlige danske sikkerhedsinteresser.
5/6

Erhvervs- og vækstministeren vil give Folketinget redegørelse om:

Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen (Mar II)Redegørelse om erhvervsfremme og støtte (Mar II)Redegørelse om Danmarks digitale vækst (Maj II)
HANDELS- OG EUROPAMINISTEREN

Ændring af lov om visse aspekter af Danmarks Eksportråd (Dec

II)

Forslaget vedrører justeringer af Danmarks Eksportråds bestyrelse medhenblik på at styrke den strategiske rådgivning af regeringens udenrigs-kommercielle indsats.
SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTE-REN

Lov om registrerede socialøkonomiske virksomheder (Feb II)

Der blev som opfølgning på aftalerne om finansloven for 2013 nedsatet udvalg, som fik til opgave at undersøge mulighederne for at skabebedre rammer for socialøkonomiske virksomheder bl.a. ved at udarbej-de et konkret forslag til en særlig selskabsform for sådanne virksomhe-der. Udvalget har afgivet sin rapport i september 2013. Der vil på den-ne baggrund blive fremsat lovforslag på området.
6/6