Europarådet 2013-14
ERD Alm.del Bilag 11
Offentligt
Det Udenrigspolitiske NævnFolketingets Økonomiske Konsulent
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer13. maj 2014
Kort om Ruslands økonomi i lyset af krisen i Ukraine m.v.
SammenfatningEU, Verdensbanken, IMF og OECD har netop vurderet russisk øko-nomi i forskellige økonomiske rapporter, hvor derikkeer taget højdefor de (blide!) sanktioner, der er indført. Indtil videre ser demakro-økonomiskenøgletal for Rusland nogenlunde holdbare ud, selvomden økonomiske vækst og investeringerne i 2014 kommer under pres.Derimod har denfinansielleudvikling på udvalgte monetære nøgletalsom kapitaludstrømning, valutabevægelser, aktiekurser og renteudvik-ling været meget ufordelagtig for Rusland. Også det kan påvirke denøkonomiske udvikling.Alle er enige om, at hvis den geopolitiske situation– og sanktionerne –forværres, så vil det forringe udsigterne for russisk økonomi. Ind til vi-dere ser økonomien holdbar ud, men det kan hurtigt ændre sig.
1/5
1. Mange analyser af Ruslands økonomiBåde Verdensbanken, IMF, OECD og EU har i lyset af krisen i Ukraine og detrussiske engagement heri, udarbejdet økonomiske analyser om udsigterne forrussisk økonomi. De fire institutioners vurderinger er dog meget forskellige pånogle punkter og tager ikke højde for de indtil videre ”blide sanktioner”, der ervedtaget mod Rusland.Notatet opsummerer kort status for den russiske økonomi i lyset af den storepolitiske og offentlige interesse, der har vist sig.
2. Nøgletal for russisk økonomiNøgletallene for russisk økonomi ogprognosernefor 2014 og 2015 ser såle-des ud, ifølgeEU-kommissionensseneste prognose, maj 2014.Tabel 1.Nøgletal for russisk økonomiBNP(pct.)Privat forbrug(pct.)Bruttoinvesteringer(pct.)Eksport(pct.)Ledighed(% af arbejdsstyrken)Betalingsbalance(%)20123,46,76,41,45,53,820131,34,7-0,14,25,51,620141,03,3-3,03,26,10,920152,03,12,04,36,40,5
Offentlige finanser(% af BNP)Bruttogæld(% af BNP)Kilde: EU-Kommissionen, maj 2014.
2,812,5
0,613,6
0,314,3
-0,314,8
Ifølge nøgletal og prognoser for 2014 og 2015, opgjort afEU-Kommissionen,så ser tallene forholdsvis pæne ud. Den økonomiske vækst falder ganske visttil 1 pct. i 2014, men stiger igen til 2 pct. i 2015.Det private forbrug vokser med ca. 3 pct. i 2014 og 2015. Eksporten klarer sigogså fint, men ledigheden er på vej op til ca. 6,5 pct. i 2015.Betalingsbalancen er positiv, og de offentlige finanser er nogenlunde i balan-ce. Den offentlige bruttogæld udgør kun ca. 15 pct. af BNP.
2/5
Bruttoinvesteringerne er faldende i 2013 og 2014, men investeringerne rettersig lidt op igen i 2015.Alt i alt ser de makroøkonomiske forhold derfor forholdsvis fornuftige ud, iføl-ge EU-kommissionens opgørelser og prognoser.Kommissionen påpeger dog, at den russiske rubel er blevet devalueret (over-for euroen) med 10 pct. i perioden januar til april i år, og det giver anledning tilen inflation, der nåede op på omkring 7 pct. i marts måned i år.Hvisder imidlertid sker en yderligere forværring af de geopolitiske spændin-ger i forhold til Ukraine med yderligere sanktioner overfor Rusland til følge, såkan der derfor ifølge EU-kommissionen sagtens ske en forværring af de øko-nomiske udsigter for 2014 og 2015.3. IMF og OECD er mere pessimistiskeRuslands økonomi har, ifølge IMF’s analyse, været præget af faldende vækst-rater på grund af eksisterende strukturelle flaskehalse. Men økonomien erblevet påvirket yderligere negativt af geopolitiske usikkerheder i forbindelsemed konflikten mellem Rusland og Ukraine.IMF forventer, at den økonomiske vækst falder fra 1.3 pct. i 2013 og helt nedtil 0,2 pct. i 2014. Der er desuden en betydelig risiko for, at væksten i 2014bliver justeret yderligere nedad.IMF’s prognose baserer sig på, at der gradvist vil blive fundet en løsning påde geopolitiske problemer, men hvis konflikten fortsætter, så kan det resulterei flere sanktioner og dermed dårlige udsigter for russisk økonomi.Den lave vækstrate i 2014 skyldes blandt andet, at investeringerne fortsættermed at falde på grund af usikkerheden om den geopolitiske situation, og kapi-taludstrømningen er vokset kraftigt i løbet af første kvartal i 2014, hvor denudgjorde 51 mia. dollars, ifølge IMF. Tallene bygger, ifølge det oplyste, påoplysninger fra det russiske finansministerium.Præsidenten for ECB,Mario Draghi,har dog netop meldt ud, at kapitalud-strømningen, ifølge ECB’s vurdering, er fire gange så stor som først antaget,svarende til omkring 220 mia. dollars. Det er ifølge Draghi et signal om, at1
1
Russian Federation – Concluding statement for 2014. Article IV – Concluding Mission, April2014.
3/5
sanktionerne fra de Vestlige lande er begyndt at ramme russisk økonomi hår-dere.En styrket eksport og en større vækst i investeringerne betyder, at det går lidtfremad med russisk økonomi i 2015, hvor IMF forventer, at BNP-væksten nårop på 1 pct. Overskuddet på betalingsbalancens løbende poster når desudenop på 3 pct. af BNP i 2014.Rusland er verdens største udbyder afolieog står for 13 pct. af den globaleolieproduktion. Desuden bidrager landet med 30 pct. af dennaturgas,somEuropa forbruger.Russisk økonomi er derfor meget følsom over for oliepriserne, som til trods forden russisk-ukrainske krise har været særdeles stabile. Konsekvenserne afændringer i oliepriserne er dog begrænsede, fordi Rusland har nogle storebuffere i form af store internationale reserver, lave budgetunderskud og enbegrænset offentlig nettogæld.Væksten i den russiske økonomi har i mere end 15 år baseret sig på voksen-de oliepriser og succesfuld makroøkonomiske stabiliseringspolitikker, mendenne form for vækst har efterhånden nået sin begrænsning, ifølge IMF.IMF anbefaler derfor, at Rusland finder en ny vækststrategi, hvor blandt andeten større integration med verdensøkonomien kan være med til at reducereproduktivitetsgappet i forhold til andre lande og dermed styrke væksten i denrussiske økonomi.Hastigt voksende fødevarepriser og en devalueret russisk ruble har betydet,at inflationen nåede op på 7,2 pct. i slutningen af april i år, og IMF forventer,at den kommer til at ligge over 6 pct. for hele året. Den russiske centralbank(CBR) har hævet de pengepolitiske renter for at holde inflationen nede, mendet er ikke nok til at bringe inflationen ned til målet på 5 pct. IMF foreslår der-for, at CBR øger renterne yderligere for at nå inflationsmålet på 4,5 pct. i2015. De angiver, at en forbedring af valutakursfleksibiliteten kan være med tilat sikre, at inflationen bliver bragt ned. En fleksibel valutakurs er desuden envigtig buffer i forhold til at stå imod eksterne choks.Den nuværende geopolitiske krise påvirker adgangen til ekstern finansieringnegativt, og IMF anbefaler, at der bliver holdt skarpt øje med systemisk risiko.Banksystemet er dog forsvarligt som tingene ser ud nu.IMF vurderer, at den offentlige budgetbalance bliver forbedret med 0,7 pct. iår, hvilket afspejler finanspolitiske stramninger, som er foretaget, selvom den
4/5
økonomiske vækst er aftagende. Stramningerne kan dog retfærdiggøres,ifølge IMF, fordi den samlede produktion fortsat er tæt på sit potentielle ni-veau. Den russiske regering har samtidig meldt ud, at de vil øge det offentligeforbrug på militær og lønninger som følge af den geopolitiske krise, men detkan ifølge IMFforhindre,at mere nødvendige offentlige investeringer blivergennemført.OECDer i det store hele enige med IMF i deres anbefalinger, men forudsigerdog, at den økonomiske vækst i Rusland kun falder til en halv pct. i 2014.Verdensbankenforudsiger, at væksten i Rusland kan holdes på ca. 1 pct. ibåde 2014 og 2015 under forudsætning af, at krisen ikke eskalerer yderligere.Hvis den geopolitiske situation bliver værre, forventer IMF, at væksten i Rus-land bliver negativ på omkring 2 pct.4. Afsluttende bemærkningerDer er meget forskellige vurderinger af demakroøkonomiskenøgletal forrussisk økonomi blandt de nævnte internationale organisationer, men der eringen af nøgletallene, der umiddelbart ser uholdbare ud. På den måde kanrussisk økonomi sagtens tåle sammenligning med andre vestlige økonomier.Det forudsætter dog, at krisen ikke eskalerer yderligere. Indtil videre har dennegative udvikling i demonetærenøgletal som kapitalbevægelser, renteud-vikling, aktiekurser og valutakursen været af nogenlunde begrænset omfang.Det er vurderingen, at hvis krisen spidser yderligere til, så kan demonetærenøgletal blive kraftigt forværret, og det kan få makroøkonomiske konsekven-ser for investeringer og beskæftigelse.Med venlig hilsen
Niels Hoffmeyer / Anne Nylev
5/5