By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del Bilag 83
Offentligt
1393806_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2015
i forhold til finansloven for 2014
August 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 37
FFL15 sammenlignet med FL14
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2015
sammenlignet med finansloven for 2014 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2014. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2015.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2015, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2014 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2015 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2015 i forhold til finansloven for 2014,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2014 til finanslov-
forslaget for 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 37
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ...................................................................................................... 4
§ 6. Udenrigsministeriet ................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 7. Finansministeriet .....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 8. Erhvervs- og Vækstministeriet ........................................................................... 8
§ 9. Skatteministeriet ......................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet ....
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 11. Justitsministeriet....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 12. Forsvarsministeriet ...............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 14. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter ...........
Fejl! Bogmærke er ikke
defineret.
§ 15. Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ........
Fejl!
Bogmærke er ikke defineret.
§ 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse .............
Fejl! Bogmærke er ikke
defineret.
§ 17. Beskæftigelsesministeriet .....................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 19. Uddannelses- og ForskningsministerietFejl!
Bogmærke er ikke defineret.
§ 20. Undervisningsministeriet .....................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 21. Kulturministeriet...................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 22. Kirkeministeriet ....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 23. Miljøministeriet .....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ...
Fejl! Bogmærke er ikke
defineret.
§ 28. Transportministeriet .............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 29. Klima-, Energi- og BygningsministerietFejl!
Bogmærke er ikke defineret.
§ 35. Generelle reserver .................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 36. Pensionsvæsenet ...................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4 af 37
§ 14. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 344,6 mio. kr. skyldes ændrede budgetteringsforudsætninger for ydel-
sesstøtte til almene boliger i form af ændrede renter og anskaffelsessummer, der øger
udgifterne, mens færre tilsagn til boliger formindsker udgifterne. (§ 14.51.01.).
Mindreudgiften og -indtægten på hhv. 196,5 og 39,4 mio. kr. skyldes, at antallet af for-
ventede tilsagn til almene ungdomsboliger mindskes fra 2.300 ungdomsboliger i 2014
til 1.200 ungdomsboliger i 2015. Mindreindtægten følger af, at der er mindre kommu-
nal refusion. (§ 14.51.02.).
Merindtægten på 89,0 mio. kr. på refusion fra Landsbyggefonden skyldes stigende ud-
gifter til ydelsesstøtte til almene boliger og friplejeboliger, hvoraf refusionen udgør 25
pct. (§ 14.51.05.).
Mindreudgiften og -indtægten på 55,3 mio. kr. skyldes, at genudlån til Landsbyggefon-
den er afviklet ved udgangen af 2014. (§ 14.51.06.).
Mindreudgiften på 36,3 mio. kr. skyldes en faldende bevillingsprofil til støtte til startbo-
liger til unge, jf. udmøntning af Aftale mellem regeringen (SRSF), Venstre, Det Kon-
servative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance om udmøntning af satspul-
jen for 2012 af november 2011, hvor der er afsat færre midler i sidste år af aftalens for-
løb end i de tre foregående år. (§ 14.51.52.).
Mindreudgiften på 26,6 mio. kr. skyldes primært ophør af bevillinger til tilskud til fra-
flytning i ghettoområder og tilskud til strategiske samarbejder i ghettoområder, jf. Afta-
le mellem den daværende VK-regering, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Liberal Alliance og Kristendemokraterne om
udmøntning af satspuljen for 2011 af oktober 2010 og Aftale mellem den daværende
VK-regering, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om finansloven for 2011 af
november 2010. (§ 14.51.55.).
Merudgiften på 25,3 mio. kr. skyldes udmøntning af grøn pulje fra § 14.11.79. Reserver
og budgetregulering (FL 2014) til en ny konto § 14.52.62. til energibesparelser i den
private boligsektor. (§ 14.52.62.).
Merindtægten på 23,7 mio. kr. skyldes en ny EU-programperiode for tilskud til drift af
de lokale aktionsgrupper. (§ 14.71.01.).