By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del Bilag 76
Offentligt
1389045_0001.png
Folketingets By- og Boligudvalg
MINISTEREN
Dato: 24. juli 2014
Lovsekretariatet
Ifølge § 15, stk. 1, pkt. 2, i lov om beskikkede bygningssagkyndige kan opgaver i forbindelse med
administrationen af beskikkelsesordningen overlades til private.
På den baggrund har opgaven vedrørende sekretariatsbetjening af den daværende Erhvervs- og
Byggestyrelse – og siden ressortomlægningen den 3. oktober 2011 Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter – i forbindelse med administration og drift af huseftersynsordningen været varetaget af
Teknologisk Institut v/ Sekretariatet for huseftersynsordningen efter afholdelse af forudgående EU-
udbud.
Idet kontrakten med Teknologisk Institut udløber den 31. januar 2015, har Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter som led i varetagelsen af opgaven vedrørende den overordnede administration af
huseftersynsordningen foretaget en nærmere analyse af opgaven med henblik på at undersøge
mulighederne for en effektivisering af ordningens administration og drift.
En varetagelse af opgaven af private omfattende forberedende sagsbehandling m.v. betyder bl.a.
unødvendig dobbelt sagsbehandling, idet ministeriet stadigvæk har myndighedsopgaven og derfor
skal træffe alle beslutninger af myndighedskarakter. Samtidig anvendes i ministeriet forholdsmæssigt
mange ressourcer til koordinering af arbejdet og kommunikation med instituttet. Desuden er udgifter,
der påføres ordningen i forbindelse med outsourcing af opgaven, væsentlig højere, end de udgifter,
som skulle afholdes, hvis opgaven havde været varetaget i ministeriets regi.
En hjemtagelse af opgaven vil kunne skabe en mere effektiv administration af ordningen ved at samle
ressourcerne ét sted og skabe synergi mellem den overordnede administration af ordningen og den
konkrete sagsbehandling med henblik på at formindske administrationsudgifter og forbedre kvaliteten i
varetagelse af opgaven.
Det bemærkes i den forbindelse, at der at tale om en gebyrfinansieret ordning. En effektivisering af
ordningens administration vil således indebære en nedsættelse af det gebyr, som de beskikkede
bygningssagkyndige betaler for indberetning af tilstandsrapporter m.v. Dette vil have en positiv effekt i
forhold til de beskikkede bygningssagkyndiges konkurrencedygtighed og i sidste ende komme
forbrugerne til gode.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På baggrund af ovennævnte har ministeriet besluttet at hjemtage ovennævnte opgave pr. 1. februar
2015.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk