By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del Bilag 41
Offentligt
1321746_0001.png
1321746_0002.png
09-01-14Til BoligministerenAng. huslejeopkrævning i udlejningsejendommeI forbindelse med et ejerskifte i den udlejningsejendom, hvor vi bor, havde vi en meget ubehageligoplevelse med selve huslejeopkrævningen, som viste os et problem med den nuværende lovgivningom huslejeopkrævning.Så sent som en uge før ejerskiftet var vi til et møde hos sælgerens administrator (DEAS) ombudgetter. Her fik vi mundtligt at vide, at næste huslejeopkrævning ville foregå som normalt viaPBS. Helt fint.Fredag den 27. september omdelte sælgerens administrator (DEAS) huslejeopkrævninger iejendommen, de havde en betalingsfrist til tirsdag den 1. oktober (altså 2 hverdage), og det viste sig,at der ikke skete nogen PBS-opkrævning.Ved henvendelse til LLO fik vi at vide, at det var lejernes eget ansvar, at der blev betalt huslejerettidigt. Og hvis vi ikke vidste, hvor lejen skulle betales, skulle vi deponere den i en bank.Det skal tilføjes, at ca. 10 ud af 70 lejere overhovedet ikke fik en opkrævning, og temmelig mangeopholdt sig i deres sommerhuse, var på ferie eller indlagt på hospitalet, så der kunne gå flere uger,hvor de ikke så deres post.I den situation, udsendte vi som beboerrepræsentation en e-mail til de lejere, vi havde e-mailadresser på, så de havde en chance for at reagere, så der var mange, der de følgende dage måtteringe til DEAS for at få at vide, hvordan de skulle betale deres husleje. Os bekendt er der ingenlejere, som er kommet alvorligt i klemme ved det her.Efter vores mening er det en ganske urimelig situation at skabe for almindelige lejere, som gerne vilbetale deres husleje til tiden. Det kan ikke være meningen, at man hver gang straks efter den første,nøje skal kontrollere om huslejen nu også er blevet opkrævet.Vi forstår godt, at det er vigtigt, at udlejerne får deres penge til tiden, og at det bliver sikret, at folk,der har svært ved at betale til tiden, rent faktisk får betalt,

men vi synes, der mangler nogen regler

som sikrer almindelige mennesker, der passer deres betalinger, mod at betalingen pludselig

falder væk, fordi udlejeren ændrer sin opkrævningsmetode.

Vi kan foreslå, at man kræver at udlejer skal give mindst 3 ugers varsel ved ændret betalingsmåde,eller at PBS-opkrævning gøres obligatorisk.
PS Det skal bemærkes at DEAS formentlig er landets største professionelle ejendomsadministrator,og vi er også overbeviste om, at vores problemer er skabt ved en fejl, men de har aldrig ulejliget sigmed at forklare os det.Det rigtig skræmmende ved det her er selvfølgelig, hvis en bolighaj skulle blive inspireret af det ogskulle få lyst til konstant at skifte opkrævningsmetode, så kan det virkelig give problemer forlejerne, og i værste fald ende med en udsættelse af lejeren.Kopi til Folketingets Boligudvalg og LLO
Med venlig hilsenPå vegne af beboerrepræsentationen i HollænderbyenIvar NoesHollænderdybet 5, 2, 2142300 København Smobil (+45) 61 707 911[email protected]