By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del Bilag 34
Offentligt
1318670_0001.png
1318670_0002.png
1318670_0003.png
1318670_0004.png
1318670_0005.png
1318670_0006.png
1318670_0007.png
1318670_0008.png
1318670_0009.png
1318670_0010.png
UDKASTDato:Kontor:Sagsnr.:Sagsbeh.:Dok id:16. december 2013Almene boliger2013 - 4127Lars Nielsen431565
Forslagtil
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger(Statsgaranti ved skift af lånetype og forlængelse af særordning for visse kollegier m.v.)§1I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som ændret ved lovnr. 123 af 23. februar 2013,foretages følgende ændringer:1.Somfodnotetil lovens titel indsættes:»1) Loven indeholder bestemmelser om overdragelse af tjenesteydelser af almindelig økonomiskinteresse til virksomheder, jf. Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse afbestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde påstatsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fåetoverdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse 2012/21/EU (EUT L 7 af11.1.2012, s. 3).»2.I§ 2, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan godkende, at kollegier, der ikke er opført med offentlig støtte,omdannes til en almen boligorganisation eller en afdeling af en almen boligorganisation eller til enselvejende almen ungdomsboliginstitution, såfremt de opfylder bestemmelserne herom.Kommunalbestyrelsen kan dog efter ansøgning og i helt særlige tilfælde godkende, at enkelte af deregler, der gælder for almene ungdomsboliger, ikke finder anvendelse. En godkendelse efter 2. pkt.udløber senest med udgangen af 2025.»3.I§ 60 a, stk. 1, 1. pkt.,ændres: »§ 75 c, stk. 3« til: »§ 91 a, stk. 1«.4.I§ 91, stk. 5,indsættes som3.og4. pkt.:»Ved fastsættelse af en ny lånetype efter 1. pkt. garanterer staten for tinglysning af pantebreve for lån,der udbetales i en periode på indtil 3 måneder efter det fastsatte tidspunkt for anvendelse af den nyelånetype. Garantien gælder, så længe pantebrevet ikke er tinglyst.«5.I§ 118, stk. 4,indsættes som4.og5. pkt.:
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
»Ved fastsættelse af en ny lånetype efter 1. pkt. garanterer staten for tinglysning af pantebreve for lån,der udbetales i en periode på indtil 3 måneder efter det fastsatte tidspunkt for anvendelse af den nyelånetype. Garantien gælder, så længe pantebrevet ikke er tinglyst.«6.I§ 157, stk. 4,indsættes som3.og 4. pkt.:»Ved fastsættelse af en ny lånetype efter 1. pkt. garanterer staten for tinglysning af pantebreve for lån,der udbetales i en periode på indtil 3 måneder efter det fastsatte tidspunkt for anvendelse af den nyelånetype. Garantien gælder, så længe pantebrevet ikke er tinglyst.«7.I§ 185 b, stk. 5,ændres »Ministeren for by, bolig og landdistrikter kan« til: »Social-, børne- ogintegrationsministeren kan efter forhandling med ministeren for by, bolig og landdistrikter«.8. I§ 185 b, stk. 6,ændres »Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter« til: »Social-, børne-og integrationsministeren fastsætter efter forhandling med ministeren for by, bolig og landdistrikter«.9.§ 187, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Lov om boligbyggeri samt de administrative forskrifter, der er udstedt i medfør af denne, finderdog anvendelse, for så vidt angår selvejende ungdomsboliginstitutioner og selvejende lettekollektivboliginstitutioner, der har modtaget tilsagn om offentlig støtte inden den 1. januar 1997 imedfør af byggestøtte-, kollegiestøtte- eller boligbyggerilovgivningen eller er godkendt efter § 67, stk.1, nr. 8, i lov om boligbyggeri. For kollegier, der er godkendt efter § 67, stk. 1, nr. 8, i lov omboligbyggeri, gælder dog, at kommunalbestyrelsen efter ansøgning og i helt særlige tilfælde indtiludgangen af 2015 kan godkende, at enkelte af de regler, der gælder for disse kollegier, ikke finderanvendelse. En godkendelse efter 2. pkt. udløber senest med udgangen af 2025.«
§2I lov om leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 961 af 11. august 2010, som ændret senestved § 3 i lov nr. 901 af 4. juli 2013, foretages følgende ændring:1.Somfodnotetil lovens titel indsættes:»1) Loven indeholder bestemmelser om overdragelse af tjenesteydelser af almindelig økonomiskinteresse til virksomheder, jf. Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse afbestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde påstatsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fåetoverdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse 2012/21/EU (EUT L 7 af11.1.2012, s. 3).«
§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 15. marts 2014.Stk. 2.For kollegier, der inden den 15. marts 2014 har opnået en godkendelse efter § 2, stk.2, 2. pkt.gælder, at kommunalbestyrelsen efter ansøgning og i helt særlige tilfælde indtil udgangen af 2015 kangodkende, at enkelte af de regler, der gælder for almene ungdomsboliger, ikke finder anvendelse. Engodkendelse efter 1. pkt. udløber senest med udgangen af 2025.

2

af

10

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning og baggrundMed den gældende fleksible finansiering af støttet byggeri kan der bl.a. skiftes lånetype fornybyggeriet, hvis der vurderes at være behov for det. For at sikre en smidig tilpasning til udviklingenpå kapitalmarkedet skal der hurtigt kunne skiftes til nye lånetyper f.eks. fra fastforrentede lån til lånmed rentetilpasning. Efter de gældende regler kan omstilling til en ny lånetype imidlertid i praksis førsteffektueres med en relativ lang frist, da nye lånedokumenter skal udfærdiges, underskrives ogtinglyses, inden lånet kan udbetales. For at undgå en lang frist for anvendelsen af en ny lånetype,foreslås det, at der etableres en statsgaranti for pantebreve baseret på den nye lånetype.Statsgarantien gælder indtil tinglysning har fundet sted. Hermed kan en ny lånetype umiddelbartanvendes og finansieringen af det almene byggeri vil hurtigt kunne tilpasses skiftende markedsforhold.Den foreslåede garanti vedr. låneskift i nybyggeriet svarer til den garanti, der gælder i forbindelse medkonvertering til nye lånetyper i det eksisterende almene byggeri.Lovforslaget indeholder herudover en forlængelse af den særordning, der gælder for visse kollegier.Særordningen er begrænset til 4. maj-kollegierne, og er begrundet med de særlige forhold ved depågældende kollegiers oprettelse og Frihedsfondens finansiering af kollegierne. Den nuværendeordning udløber med udgangen af 2015.Endelig indeholder lovforslaget nogle ændringer af visse bemyndigelsesbestemmelser påældreboligområdet samt indsættelse af EU- note i lovens titel m.v.
2. Lovforslagets indholdLovforslaget indeholder følgende hovedelementer:Statsgaranti ved skift af lånetype til finansiering af alment byggeri m.v.Forlængelse af særordning for visse kollegier.
2.1. Statsgaranti ved skift af lånetype til finansiering af alment byggeri m.v.2.1.1. Gældende retDet er et fællestræk ved finansiering af en række støtteberettigede aktiviteter efter almenboligloven ogfriplejeboligloven, at der optages kreditinstitutlån, hvortil der ydes ydelsesstøtte til delvis betaling afydelserne på disse lån.Den lånetype, som skal anvendes ved finansieringen af alment byggeri mv., fastsættes af ministerenfor by, bolig og landdistrikter efter forhandling med finansministeren og erhvervs- og vækstministeren.Det drejer sig foruden om nye almene boliger efter almenboliglovens § 118, nye friplejeboliger efter §12 i friplejeboligloven også om beboerindskudslån efter almenboliglovens § 73, lån til finansiering affrikøbssummer efter almenboliglovens § 98 a, lån til ekstraordinær renovering af ungdomsboliger efteralmenboliglovens § 100 og om lån til udbedring af byggeskader efter almenboliglovens § 157. Hertilkommer lån til renovering med støtte fra Landsbyggefonden efter almenboliglovens § 91, hvor

3

af

10

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
lånetypen fastsættes efter forhandling med fonden. Lånetypen udmeldes i Statstidende med en fristfor, hvornår lånetypen skal anvendes.2.1.2. LovforslagetProcessen omkring lånefinansiering af det enkelte byggeri er tilrettelagt således, at lånet skal kunneudbetales på en nærmere bestemt skæringdato, som typisk svarer til, at byggeriet er afsluttet ogibrugtaget. Inden dette tidspunkt er der gået en lang proces, hvor der på basis af den gældendelånetype er udstedt lånetilbud, oprettet og underskrevet pantebreve, indhentet kommunal garanti m.v.ligesom pantebrevet er blevet tinglyst, da det er en forudsætning for udbetaling af lånet.Hvis det besluttes at anvende en anden lånetype, skal hele denne proces med håndtering aflånedokumenter m.v. starte forfra for alle de sager, som umiddelbart står foran låneudbetaling.Processen kan tage 2-3 måneder. For at undgå afbræk i de planlagte låneudbetalinger fastsættesderfor i dag en relativ lang frist på 2-3 måneder for, hvornår den nye lånetype skal anvendes.Dette er ikke hensigtsmæssigt, idet det medfører, at den ønskede tilpasning til aktuellemarkedsforhold dermed forsinkes. Med henblik på at øge fleksibiliteten og hastigheden i tilpasningenaf finansieringen til markedsforholdene i forbindelse med beslutninger om at skifte lånetype foreslåsdet, at der etableres en statslig garanti for lån baseret på den nye fastsatte lånetype. Garantiengælder indtil tinglysning af pantebrevet har fundet sted. Det vil således ikke i forbindelse med valg afny lånetype være nødvendigt at fastsætte en lang frist, idet garantien sikrer, at lånet baseret på dennye lånetype umiddelbart vil kunne udbetales og håndteringen af lånedokumenterne herundertinglysning vil kunne ske efterfølgende.Der foreslås en lovbestemt garanti, der omfatter de lån baseret på den nye lånetype, der kommer tiludbetaling uden tinglysning i en periode på 3 måneder fra tidspunktet for overgang til en ny lånetype.Garantien vil løbe, så længe lånet ikke er tinglyst. Efter udløbet af denne 3 måneders periode viludbetaling af lån igen kun kunne ske, såfremt pantebrevet er tinglyst.. Da der er tale om en lovbestemtgaranti, der gælder alle støtteberettigede lån, der kommer til udbetaling i 3 måneders perioden, skalder ikke meddeles garanti til det enkelte konkrete lån. Det er dog nødvendigt, at både garantibeløbetog den efterfølgende aflysning af garantien ved tinglysningen indberettes til Statens Administration.På baggrund af det forventede nyoptag i forbindelse med det aktuelle låneskift skønnes garantienmaksimalt at ville udgøre 2 mia. kr. med en gennemsnitlig løbetid på 1½ måned. Garantien forventesikke at blive udløst, idet tinglysning i praksis altid opnås, men den er nødvendig for, at kreditinstituttetkan udbetale lånet. I det – teoretiske – tilfælde, at tinglysning ikke opnås, vil lånet skulle indfries, ogstaten vil have et tilsvarende krav på afdelingen, som eventuelt vil kunne medføre et delvist tab forstaten.For friplejeboliger vil garantien blive implementeret ved en ændring af bekendtgørelse nr. 753 af 3. juli2008 om etablering af friplejeboliger.2.2. Forslag til forlængelse af særordning for visse kollegier2.2.1. Gældende reglerEfter § 2, stk. 2, i almenboligboligloven kan kommunalbestyrelsen godkende, at kollegier, der ikke eropført med offentlig støtte, omdannes til en almen boligorganisation eller en afdeling af en almenboligorganisation eller til en selvejende almen ungdomsboliginstitution, såfremt de opfylder

4

af

10

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
bestemmelserne herom. Kommunalbestyrelsen kan dog i helt særlige tilfælde indtil udgangen af 2015godkende, at enkelte af de regler, der gælder for mærkede almene ungdomsboliger, ikke finderanvendelse.Den nævnte godkendelsesordning tager alene sigte på de 4. maj-kollegier, der har modtaget støtte tilrenovering efter § 73 b i den tidligere boligbyggerilov eller modtager renoveringsstøtte efter § 100 ialmenboligloven. Særordningen består i, at kommunalbestyrelsen kan godkende, at de regler ombestyrelsens sammensætning og udlejning, som i øvrigt gælder for støttede ungdomsboliger, ikke skalgælde for de pågældende 4. maj-kollegier. Den nævnte godkendelse er tidsbegrænset og udløbermed udgangen af 2015. Der henvises nærmere til bemærkningerne til § 1, nr. 2 og 9 samt til § 3.2.2.2 LovforslagetFor at imødekomme 4. maj-kollegiernes ønske om at kunne bibeholde kollegierne som mindesmærkerfor Danmarks modstandskamp, jf. de særlige forhold ved oprettelsen og Frihedsfondens finansieringaf kollegierne foreslås, at særordningen forlænges. Efter forslaget kan kommunalbestyrelsengodkende, at særordningen for de nævnte kollegier forlænges, dog senest til udgangen af 2025.
3. Økonomiske konsekvenser for det offentligeLovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige. Som nævnt i pkt. 2.1.2forventes statsgaranti ved skift af lånetype i praksis ikke at blive udløst.De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med KL.4. Administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vurderes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenserForslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-rettenDer er i forslagets § 1, nr. 1, og § 2, nr. 1, foreslået indsat en fast note i hovedloven (almenboliglovenog almenlejeloven), hvori det oplyses, at loven indeholder bestemmelser om overdragelse aftjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse til virksomheder, jf. Kommissionens afgørelse af 20.december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om den EuropæiskeUnions funktionsmåde på statsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til vissevirksomheder, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse.Der henvises nærmere til bemærkningerne til lovforlagets enkelte bestemmelser. Lovforslagetindeholder ikke EU-retlige aspekter herudover.9. Høring

5

af

10

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet, BL - Danmarks almene Boliger, BOSAM,Byfornyelsesrådet, Byggeskadefonden, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, DanmarksLejeforeninger, Dansk Byggeri, Danske Advokater, Danske arkitektvirksomheder, DanskeHandicaporganisationer, Danske regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Dansk UngdomsFællesråd, Danske Ældreråd, Danske Udlejere, Den danske dommerforening, Det CentraleHandicapråd, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet, Foreningen afRådgivende Ingeniører FRI, Huslejenævns- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet,Kollegiekontorerne i Danmark, Kollegierådet for 4. Maj Kollegierne i Danmark, Kommunekredit,Kommunernes Landsforening, Landsbyggefonden, Landsforeningen Ældre Sagen, LejernesLandsorganisation i Danmark, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådet for Socialt Udsatte,Selveje Danmark, Statens Byggeforskningsinstitut og Ældremobiliseringen.
10. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser/MindreudgifterØkonomiskekonsekvenser for stat,kommuner og regionerAdministrativekonsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiskekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forborgerneMiljømæssigekonsekvenserForholdet til EU-rettenIngen
Negativekonsekvenser/MerudgifterIngen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Det foreslås, at der i lov om almene boliger m.v. oglov om leje af almene boliger indsættes en fastnote, hvori der henvises til Kommissionensafgørelse fra 2011 om kompensation tilvirksomheder, der har fået overdraget at udføretjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse,jf. bemærkningerne herom under afsnit 8.Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekterherudover.

6

af

10

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1EU-Kommissionen har den 20. december 2011 vedtaget en afgørelse om anvendelse afbestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde påstatsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fåetoverdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse (2012/21/EU).I afgørelsen beskriver Kommissionen, hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at enkompensationsordning til bl.a. virksomheder med ansvar for sociale tjenester, herunder ”socialtboligbyggeri”, anses for forenelig med statsstøttereglerne.Kommissionens afgørelse stiller i artikel 4 (f) bl.a. krav om, at den eller de ”akter”, hvorvedtjenesteydelsen af almindelig økonomisk interesse er overdraget til en virksomhed, skal indeholde enhenvisning til Kommissionens afgørelse.I Danmark anvendes Kommissionens afgørelse på kompensationsordninger (offentligestøtteordninger) bl.a. i forhold til almene boligorganisationer.Den nuværende lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger samt de administrativeforskrifter, der er udstedt i medfør af disse love, indeholder ikke i dag den omtalte henvisning tilKommissionens afgørelse.Det foreslås derfor, jf. lovforslagets§ 1, nr. 1,at der i lov om almene boliger m.v. og lov om lejeindsættes en fast note, hvori der henvises til Kommissionens afgørelse fra 2011 om kompensation tilvirksomheder, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af a lmindelig økonomisk interesse.Til nr. 2 og 9Det foreslås som nævnt i de almindelige bemærkninger, at der sker en forlængelse af den særordning,der i dag gælder for visse kollegier. Særordningen, som er beskrevet nærmere nedenfor, udløber medudgangen af 2015.Forslaget omfatter følgende kollegier:1. Kollegier, der omdannes eller er omdannet efter reglerne i § 2 i almenboligloven, jf.lovforslagets § 1, nr. 2 og lovforslaget § 3, stk. 2.2. Kollegier, der er godkendt efter § 67, stk. 1, nr. 8, i den tidligere lov om boligbyggeri, jf.lovforslagets § 1, nr. 9.Efter forslaget kan kommunalbestyrelsen således efter ansøgning og i helt særlige tilfælde fortsatgodkende fravigelser fra enkelte af de regler, der i øvrigt gælder for de pågældende kollegier. Engodkendelse udløber senest med udgangen af 2025.

7

af

10

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Adgangen til at godkende fravigelser forudsættes som hidtil alene anvendt på 4. maj-kollegier medrenoveringsstøtte efter § 100 i almenboligloven eller renoveringsstøtte efter § 73 b i den tidligereboligbyggerilov.Det bemærkes, at kommunalbestyrelsens adgang til at forlænge en tidligere meddelt godkendelse tilat fravige gældende regler er begrænset til udgangen af 2015, jf. lovforslagets § 1, nr. 9 og § 3, stk. 2.Årsagen hertil er, at disse godkendelser efter gældende regler udløber med udgangen af 2015.Den omtalte særordning blev indført med virkning fra 1. januar 1993 ved boligbyggerilovens § 67, stk.1, nr. 8. Af lovforslagets (L 146) bemærkninger (FT 1992-93,FF 3184, 3443, 3815, 4152, Tillæg A5777, Tillæg B 373, Tillæg C 367) fremgik, at ”boligministeren i helt særlige tilfælde kan undtagekollegier, der ansøger om godkendelse, fra at opfylde alle betingelserne i kapitel 11 i lov omboligbyggeri. Bestemmelsen vil udelukkende blive anvendt på 4. Maj Kollegier, der er opført udenstatsstøtte og som søger om godkendelse i forbindelse med ansøgning om renoveringsstøtte efterboligbyggerilovens § 73 b. De bestemmelser, der vil blive givet tilladelse til at fravige, er reglerne ombestyrelsernes sammensætning og udlejningsreglerne. Baggrunden herfor er, at man ønsker, at dissesærlige kollegier skal kunne bibeholde deres specielle status på disse punkter, som har baggrund i desærlige omstændigheder, der ligger bag oprettelsen, og Frihedsfondens finansiering af kollegierne.Tilladelsen vil kun blive givet, hvis bestyrelsen for den enkelte institution søger herom. Der vil ikkeblive givet tilladelse til, at kollegierne kan fritages for de øvrige regler, herunder reglerne omfastsættelse af huslejen og det offentlige tilsyn. Tilladelse kan ikke forventes givet til andre end 4. MajKollegierne og vil kun blive givet med virkning indtil udgangen af 2005.”Ved indførelsen af almenboligloven pr. 1. januar 1997, blev boligbyggerilovens § 67, stk. 1, nr. 8,ophævet, men videreført i almenboliglovens § 2, stk. 2, 2. pkt. Af lovforslagets (L 158) bemærkninger(FT 1995-96,FF 2909, 3182, 6156, 6450, Tillæg A 3617, Tillæg B 650, 780 1173, Tillæg C 608)fremgik, at i ”stk. 2, foreslås bestemmelsen i boligbyggerilovens § 67, stk. 1, nr. 8, videreført, dogsåledes at kollegiet ved godkendelse bliver en almen boligorganisation eller en afdeling heraf – ogikke en selvejende ungdomsboliginstitution.”. Videre fremgik bl.a., at bestemmelsen som hidtiludelukkende vil ”kunne anvendes på 4. maj kollegierne, der er opført uden statsstøtte, og som søgerom renoveringsstøtte efter § 100.”. Endelig fremgik bl.a., at tilladelse ikke kan ”forventes givet til andreend 4. maj- kollegierne og vil kun blive givet med virkning indtil udgangen af år 2005”.Ved en ændring af almenboligloven i 2002, blev den nævnte særordning for 4. maj-kollegierneforlænget yderligere. Af lovforslagets (L 119) bemærkninger (FT 2001-02, FF 4031,6150,6528, TillægA 3520, 3486, Tillæg B 737, Tillæg C 431) fremgik bl.a. følgende: ”For at imødekomme 4. Maj-Kollegiernes ønske om at kunne bibeholde kollegierne som mindesmærker for Danmarksmodstandskamp, hvilket har baggrund i de særlige forhold ved oprettelsen og Frihedsfondensfinansiering af kollegierne, foreslås at særordningen forlænges i yderligere 10 år fra udgangen af 2015til udgangen af 2015.”Med nærværende lovforslag foreslås særordningen som nævnt yderligere forlænget til og medudgangen af 2025.Til nr. 3Der er tale om en redaktionel ændring.

8

af

10

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Med forslaget i§ 1, nr. 3,sikres, at den gældende bestemmelse i § 60 a vedrørende annoncering afledige boliger indeholder de korrekte lovhenvisninger for så vidt angår definitionen af en problemramtboligafdeling.
Til nr. 4 - 6Lån til finansiering af renovering med støtte fra Landsbyggefonden efter § 91 fastsættes af ministerenfor by, bolig og landdistrikter efter forhandling med fonden. Det foreslås, at staten garanterer fortinglysning af pantebreve for lån, der udbetales i en periode på indtil 3 måneder efter det tidspunkt, derfastsættes for anvendelse af den nye lånetype. Garantien gælder, så længe pantebrevet ikke ertinglyst.En tilsvarende garanti foreslås at gælde for ændring af lånetype for finansiering af nye almene boligerefter § 118 og for finansiering af byggeskader efter § 157.Den foreslåede garanti vil gælde tilsvarende for lån til finansiering af beboerindskudslån efteralmenboliglovens § 73 og lån til ekstraordinær renovering af ungdomsboliger efter almenboliglovens §100, idet der i § 73, stk. 4 og i § 100, stk. 4, henvises til § 118, stk. 4, som foreslås ændret jf. § 1, nr. 5.Endvidere vil garantien gælde tilsvarende for lån til finansiering af frikøbssummer efteralmenboliglovens § 98 a, som i stk. 5 henviser til § 91, stk. 5, som foreslås ændret jf. § 1, nr. 4.
Til nr. 7 og 8Ændringerne drejer sig om bemyndigelse til at fastsætte regler om rammeaftaler og udmelde temaer tilbehandling i rammeaftalerne. Bekendtgørelse om rammeaftaler er tidligere udstedt afsocialministeren, idet ressortansvaret for almenboligloven før regeringsdannelsen den 3. oktober 2011lå hos socialministeren. Der blev dengang udstedt en samlet rammeaftalebekendtgørelse dækkendesåvel det sociale område som det almene ældreboligområde.Bestemmelserne om rammeaftaler pålægger kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet engang årligt at indgå en rammeaftale om faglig udvikling, styring og koordinering af de kommunale ogregionale tilbud til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.Rammeaftalerne drejer sig både om antallet og arten af de botilbud, der skal være til rådighed, og omde ydelser efter serviceloven, der skal leveres til beboerne i de pågældende tilbud, uanset ombotilbuddet er etableret efter serviceloven eller som almene ældreboliger efter almenboligloven.I forbindelse med regeringsdannelsen den 3. oktober 2011 blev ressortansvaret for almenboliglovenlagt hos ministeren for by, bolig og landdistrikter. Det er derfor også denne, der har bemyndigelsen tilat fastsætte regler om rammeaftaler på det almene ældreboligområde og til at udmelde temaer tilbehandling i rammeaftalerne, mens social-, børne- og integrationsministeren har disse bemyndigelserfor så vidt angår serviceloven.Det er ikke hensigtsmæssigt, at der på denne måde skal udstedes adskilte bekendtgørelser omrammeaftaler på henholdsvis det sociale område og det almene ældreboligområde, og det foreslåsderfor at ændre reglerne, sådan at social-, børne- og integrationsministeren får bemyndigelsen til efterforhandling med ministeren for by, bolig og landdistrikter at udmelde temaer og fastsætte nærmereregler om rammeaftalerne.

9

af

10

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Til § 2Til nr. 1Der foreslås indsat en fast fodnote til lovens titel, som henviser til Kommissionens afgørelse fra 2011om kompensation til virksomheder, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindeligøkonomisk interesse, jf. lovforslagets§ 2, nr. 1.Om baggrunden for dette ændringsforslag henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Til § 3Det foreslås i§ 3, stk. 1,at lovforslaget træder i kraft den 15. marts 2014.Ved den ændrede affattelse af lovens § 2, stk. 2, er foreslået, at kommunalbestyrelsen i forbindelsemed en omdannelse af et kollegium kan godkende fravigelser fra gældende regler om almeneungdomsboliger indtil udgangen af 2025, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.For de kollegier, der inden lovens ikrafttræden har fået godkendelse til at fravige gældende reglerfor ungdomsboliger i forbindelse med en omdannelse, foreslås samtidig, at der åbnes mulighed for atforny denne godkendelse i en tilsvarende periode. Kommunalbestyrelsens adgang til at forlænge dentidligere godkendelse gælder indtil udgangen af 2015, jf. lovforslagets§ 3, stk. 2.Om baggrunden for disse bestemmelser henvises nærmere til bemærkningerne til lovforslagets § 1,nr. 2 og 9.

10

af

10

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk