By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del Bilag 33
Offentligt
1318071_0001.png
1318071_0002.png
1318071_0003.png
RESUMÉ
1
Evaluering af Disciplinær- og Klagenævnetfor Beskikkede BygningssagkyndigeResumé1Baggrund for evalueringen
Disciplinær- og Klagenævnet for Beskikkede Bygningssagkyndige blev oprettetved lov nr. 1532 af 21. december 2010, som trådte i kraft den 1. januar 2011. Ifølgeloven skal nævnet evalueres 3 år efter lovens ikrafttræden. Dette er resumeet afevalueringen.Evalueringen er gennemført af COWI A/S, som vandt opgaven efter begrænset,offentligt udbud. Evalueringen baserer sig på interview med en lang række interes-senter omkring Nævnet. Derudover er referaterne fra nævnsmøderne, Nævnets års-beretninger, Nævnets hjemmeside, samt materialerne fra ERFA møderne medNævnets syns- og skønsmandskorps, introduktionskurserne og INFO møderne forde bygningssagkyndige og Nyhedsbrevene fra HE sekretariatet gennemgået. Ende-lige baserer evalueringen sig på screening af data i de to databaser, som indeholderdata vedrørende Nævnets virksomhed, henholdsvis HEREV og HEWEB. Der erafholdt fire møder med evalueringens følgegruppe i forløbet. Evalueringen er gen-nemført i perioden fra 1. september – 14. november 2013.2Nævnets baggrund
Før 2000 var husejere henvist til at gå til de almindelige domstole, hvis de villeklage over en tilstandsrapport. Fra 2000-2010 blev klagesager over tilstandsrappor-ter behandlet af Ankenævnet for huseftersyn.Før 2011 var det den daværende Erhvervs- og Byggestyrelse, der rent administra-tivt behandlede disciplinærsager mod bygningssagkyndige.Pr. 1. januar 2011 blev de to funktioner – henholdsvis klage- og disciplinærsagerne- sammenlagt i Disciplinær- og Klagenævnet for Beskikkede Bygningssagkyndige.Forventningerne til loven var ved vedtagelsen, at man ved at samle behandlingen afdisciplinær- og klagesager i ét nævn, ville
Opnå større ensartethed og sammenhæng mellem behandlingen af forbruger-klagesager og disciplinærsager mod bygningssagkyndige;Opnå en bedre kvalitet af tilstandsrapporter udarbejdet af bygningssagkyndi-ge;Gøre ordningen mere logisk og gennemskuelig for brugerne og øge forbruger-beskyttelsen.
Nævnet er en uafhængig administrativ instans. Det består af syv medlemmer: For-manden, som er landsdommer, to repræsentanter for forbrugerne, en repræsentant
C:\Users\CCRN\Desktop\Resume.docx
2
RESUMÉ
for erhvervet, en for Forsikring og Pension og to personer med særlig kendskab tilhuseftersynsordningen. Opgaven vedrørende administration af huseftersynsordnin-gen hører under Kontor for boliglovgivning i Ministeriet for By, Bolig og Landdi-strikter.3Evalueringens formål
Evalueringens formål er at afdække, hvorvidt forventningerne er indfriet, merespecifikt "…at undersøge om behandling af disciplinærsager mod de bygningssag-kyndige og behandlingen af forbrugerklager over tilstandsrapporter har sikret størreensartethed mellem de to sagstyper og øget forbrugerbeskyttelse og forbedret kvali-tet af tilstandsrapporterne."4Evalueringens konklusion
Det er evalueringens samlede konklusion, at de overordnede hensigter i loven ometablering af Disciplinær- og Klagenævnet for Beskikkede Bygningssagkyndige eropfyldt.Der er i dag større ensartethed og sammenhæng mellem henholdsvis disciplinær-og klagesager end før Nævnet blev etableret. Der foregår en tilfredsstillende vi-densdeling mellem de to typer af sager og mellem nævnsmedlemmerne involveret ide respektive sager. Følgende to citater fra interviewene er eksempler på dette:"Det er en kæmpe fordel, at man får en ensartethed i forhold til, hvordan tingbliver vurderet. Det er samme gruppe af mennesker, som gennemfører og fo-retager syn- og skøn i klagesager - og siger, hvad der er rigtigt eller forkertved tilstandsrapporterne. Det har tidligere været et stort problem at forstå ogforklare, hvorfor nogen sagde noget og andre sagde noget andet"(interview,01.10.13)"Fordelen er, at det giver et bredere grundlag at vurdere sagerne på. Du kanbedre vurdere disciplinærsagerne, når du også har forbrugersagerne"(inter-view, 25.09.13)Det er endvidere COWIs konklusion, at tilstandsrapporterne har en bedre kvalitet idag end for tre år siden og at Nævnet har bidraget til denne forbedring. Endelig erdet en konklusion, at ordningen er logisk og gennemskuelig for brugerne.Resultaterne viser, at Disciplinær og Klagenævnet for Beskikkede Bygningssag-kyndige har holdt en gennemsnitlig sagsbehandlingstid og har en efterlevelsespro-cent, som er tilfredsstillende, og som har været relativ konstant før, under og efteretableringen. Antallet af forbrugerklagesager har været faldende de senere år. Deter ikke muligt at vurdere, hvorvidt dette skyldes at tilstandsrapporterne er blevetbedre eller i hvilken udstrækning det har at gøre med, at antallet af bolighandler ogtilstandsrapporter generelt har været lavere i perioden efter 2010.Generelt er der en tilfredsstillende vidensdeling mellem aktørerne i ordningen.Evalueringen peger på en række områder hvor vidensdelingen kan forbedres yder-
C:\Users\CCRN\Desktop\Resume.docx
RESUMÉ
3
ligere, for dermed at muliggøre yderligere forbedringer i tilstandsrapporternes kva-litet.Evalueringen indeholder en lang række konkrete oversigter over ordningens om-fang, antal sager og tekniske revisioner, afgørelser vedrørende sagerne med videre.COWI, 29. november 2013.
C:\Users\CCRN\Desktop\Resume.docx