By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del Bilag 25
Offentligt
1310070_0001.png
1310070_0002.png
1310070_0003.png
1310070_0004.png
1310070_0005.png
1310070_0006.png
1310070_0007.png
1310070_0008.png
1310070_0009.png
1310070_0010.png
1310070_0011.png
UDKASTDato:Kontor:Sagsnr.:Sagsbeh.:Dok id:5. december 2013Almene boliger2013-3229lni421062
Forslagtil
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v(Ommærkning af almene ældre- og almene familieboliger til almene ungdomsboliger m.v.)
§1I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som ændret ved lov2013,nr. 123 af 23. februar 2013, foretages følgende ændringer:,
1.I§4, nr. 6,indsættes efter»Almene ældreboliger«:»hvis bruttoetageareal ikke overstiger 50 m�,lmene ældreboliger,og«.2.I §4indsættes efter nr. 6 som nyt nummer:
»7) Almene ældreboliger med et bruttoetageareal på mellem 50 og 65 m�, som kommunalbestyrelsenog boligorganisationen aftaler fremover skal mærkes som almene ungdomsboliger. En aftale efter 1.pkt. skal være indgået inden den 1. januar 201 . Senest 10 år efter aftalens indgåelse mærkes ledige2017.boliger på ny som almene ældreboliger.«Nr. 7 og 8 bliver herefter nr. 8 og 9.3.I§ 4indsættes som nr. 9, der bliver nr. 10:
»10) Almene familieboliger med et bruttoetageareal på mellem 50 og 65 m�, sombruttoetagearealkommunalbestyrelsen og boligorganisation aftaler fremover skal mærkes som almeneboligorganisationenungdomsboliger. En aftale efter 1. pkt. skal være indgået inden den 1. januar 201 7. Senest 10 år efter2017aftalens indgåelse mærkes ledige boliger på ny som almene familieboliger.«4.I§ 4indsættes somstk.2:
»Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal indberette aftaler om ommærkninger indgået i henhold til stk. 1,.nr. 7 eller 10, til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter på et særligt skema, som er udarbejdet afministeriet.«
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
5.§52, stk. 1,affattessåledes:
»Stk.1.Ledigealmene ungdomsboliger skal af den almene boligorganisation anvises til ungeuddannelsessøgende og andre unge med et særligt behov derfor (den berettigede personkreds), jf.dog reglerne i 2. - 4. pkt.Ledige boliger, der er ommærket efter § 4, nr. 7 eller 10, skal anvises tilunge uddannelsessøgende. Boliger, der har status som startboliger, jf. § 101 a, stk. 1, skal anvises tilden personkreds, der er nævnt i § 101 a, stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal godkende en anvisningefter 3. pkt. Ledige almene ungdomsboliger kan endvidere anvises af kommunalbestyrelsen efterreglerne i § 59, stk. 3.«6.I §52, stk. 2,1. pkt.,ændres»stk. 1, 1. pkt.«til:»stk. 1, 1. og 2. pkt.«.7.I§ 53, stk. 3, 1. pkt.,indsættes efter»ungdomsboligbidrag«:»eller ommærkningsbidrag«.8.I§ 59, stk. 3,2. pkt.,indsættes efter»§101 a, stk. 1«:», eller boliger, der er ommærket efter § 4, nr.7 eller 10«.9.I§ 59, stk. 8,ændres»§ 52, stk. 1, 1. pkt.«til:»§ 52, stk. 1, 1. og 2. pkt.«.10.Efter § 101 a indsættes:
»§ 101 b.Ministeren for by, bolig og landdistrikter kan inden for den bevillingsramme, der fastsættespå de årlige finanslove, give tilsagn om et ommærkningsbidrag til ungdomsboliger i almeneboligorganisationers afdelinger, der er ommærket efter § 4, nr. 7 eller 10. Tilsagnet gives med henblikpå at nedbringe huslejen i boliger med høj husleje.Stk. 2.Ommærkningsbidragetydes for en periode af højst 10 år.Bidraget udgør samme beløb somungdomsboligbidraget, jf. § 136. Boligorganisationen skal i lejekontrakten med lejeren oplyse om,hvornår et ommærkningsbidrag udløber i henhold til reglen i 1. pkt.Stk. 3.Ved lejefastsættelsen nedsættes lejen for den ommærkede bolig med en forholdsmæssig del afbidraget.Stk. 4.Reglerne i § 137, stk. 1 og § 138 om udbetaling af ungdomsboligbidrag, herunder kontrol medudlejningsomfang m.v. finder tilsvarende anvendelse for ommærkningsbidrag.Stk. 5.Ministerenfor by, bolig og landdistrikter fastsætter nærmere regler om de forhold, der er nævnt istk. 1-4.«
§2Loven træder i kraft den 15. marts 2014.

2

af

11

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning og baggrundDet indgår i regeringens aftale af 26. november 2013 med Venstre og Det Konservative Folkeparti omfinansloven for 2014, at der skal skabes bedre muligheder for at ommærke almene ældreboliger ogalmene familieboliger til almene ungdomsboliger til unge uddannelsessøgende.Baggrunden for lovforslaget er, at optaget på de videregående uddannelse i de seneste år er stegetkraftigt, og at denne udvikling fortsætter. Regeringen vil skabe rammerne for den dygtigste generationnogensinde og har derfor opstillet som mål, at 60 pct. af en ungdomsårgang i 2020 skal være i gangmed en videregående uddannelse. Det svarer til, at vi frem mod 2020 vil opleve en stigning i antallet afstuderende på over 70.000 personer på landsplan.Denne udvikling vil kunne mærkes – på uddannelsesinstitutionerne, i uddannelsesbyerne og ikkemindst på boligmarkedet. Navnlig i starten af studietiden har mange studerende vanskeligt ved at findeen bolig.Det er vigtigt, at rammerne for et godt studieliv er til stede, og at de studerende har et passende stedat bo. Derfor har regeringen allerede iværksat flere tiltag for at understøtte etableringen afungdomsboliger. Dette gælder bl.a. nedsættelsen af den kommunale grundkapital frem til udgangen af2016, som gør det billigere for kommunerne at leve op til deres ansvar for at sikre et passende udbudaf boliger i forhold til kommunens befolkningssammensætning.Det er imidlertid fortsat udfordringer på boligmarkedet for studerende særligt i de storeuddannelseskommuner på grund af det nævnte kraftigt stigende optag på de videregåendeuddannelser.Som led i forhandlingerne om finansloven for 2014 har regeringen, Venstre og Det KonservativeFolkeparti derfor som nævnt aftalt, at der skal være bedre muligheder for at ommærke almene ældreog familieboliger til almene ungdomsboliger til unge uddannelsessøgende, således at også boliger påmellem 50-65 m� kan ommærkes med henblik på udlejning til denne målgruppe. Boligudbuddet tilunge uddannelsesøgende vil herigennem hurtigere kunne blive udvidet i forhold til nybyggeri afungdomsboliger. Samtidig skal Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter have mulighed for i 3 år atbevilligeet særligt ungdomsboligbidrag (ommærkningsbidrag) til ommærkede boliger med høj husleje.Der afsættes i alt 30 mio. kr. i årene 2014-2016 til dette formål.
2. Lovforslagets indholdLovforslaget indeholder følgende hovedelementer:Ændring af reglerne om ommærkning af almene ældre- og familieboliger til almeneungdomsboliger.

3

af

11

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Ommærkningsbidrag til ommærkede almene ungdomsboliger..
2.1. Ændring af reglerne om ommærkning af almeneældre- og familieboliger til almeneungdomsboliger2.1.1. Gældende retKommunalbestyrelsen og en almen boligorganisationen kan efter gældende regler aftale, at almeneældreboliger og almene familieboliger fremover skal mærkes som almene ungdomsboliger.Reglerne forudsætter, at de boliger, der ommærkes, har et bruttoetageareal, der ikke overstiger50 m�.De pågældende ungdomsboliger, der er blevet ommærket, skal - ligesom alle andre almeneungdomsboliger - anvises til unge uddannelsessøgende og andre unge med et særligt behov herfor.2.1.2. LovforslagetMed lovforslaget åbnes mulighed for, at kommunalbestyrelsen og en almen boligorganisation i enperiode frem til 2017kan aftale, at almene ældre- og familieboliger med et bruttoeetageareal påmellem 50 og 65 m� også kan ommærkes til almene ungdomsboliger. Ommærkningen af depågældende boliger er tidsbegrænset. Senest 10 år efter aftalens indgåelse skal boligerne såledesved ledighed på ny mærkes som henholdsvis ældre- og familieboliger.Det foreslås samtidig, at de ommærkede boliger skal anvises til unge uddannelsessøgende.Formålet med forslaget er at kunne imødekomme det stigende behov for ungdomsboliger navnlig i destore uddannelsesbyer og samtidig at imødekomme en række kommuners ønske om en merefleksibel udnyttelse af boligmassen.2.2. Ommærkningsbidrag til ommærkede almene ungdomsboliger2.2.1. Gældende retKommunalbestyrelsen kan på statens vegne give tilsagn om ungdomsboligbidrag i forbindelse medetablering af ungdomsboliger ved nybyggeri og om- og tilbygninger o.l. Det er en forudsætning, atkommunalbestyrelsen har givet tilsagn om offentlig støtte - bl.a. i form af statslig ydelsesstøtte – til denævnte byggerier.Formålet med bidraget er at nedbringe huslejen, således at ungdomsboligerne kan udlejes tilmålgruppen af unge uddannelsessøgende og andre unge med et særligt behov for en sådan bolig.Ungdomsboligbidraget, som udgør et fast beløb pr. kvadratmeter bruttoetageareal (180 kr. pr. m� årligti 2013 niveau) udbetales direkte til den almene boligorganisation eller selvejende institution, somungdomsboligerne tilhører. En nyetableret ungdomsbolig på 50 m� er herigennem 750 kr. billigere ommåneden end en tilsvarende almen ældre- eller familiebolig. Bidraget reguleres én gang årligt påbaggrund af stigningen i nettoprisindekset. Bidraget ydes uden tidsbegrænsning og i det omfangboligerne er udlejet til målgruppen. Kommunen godtgør staten 20 pct. af udgifterne tilungdomsboligbidraget.

4

af

11

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
2.2.2. LovforslagetDer er ikke i det gældende regelsæt hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan give tilsagn omungdomsboligbidrag i forbindelse med ommærkning af almene familie- og ældreboliger til almeneungdomsboliger.Med forslaget om, at også forholdsvis store almene familie- og ældreboliger kan ommærkes tilungdomsboliger, jf. afsnit 2.1.2. ovenfor, opstår der behov for, at der også kan ydes etommærkningsbidrag i de tilfælde, hvor huslejen i de pågældende boliger er høj.Det foreslås derfor, at der åbnes mulighed for, at Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter inden for enbeløbsramme, der fastsættes på de årlige finanslove, kan yde et ommærkningsbidrag til de nævnteommærkede ungdomsboliger.Ommærkningsbidrag foreslås i øvrigt ydet efter tilsvarende regler, som gælder for det nuværendeungdomsboligbidrag, jf. afsnit 2.2.1. ovenfor. Dog kan ommærkningsbidraget højst ydes for en periodeaf 10 år, ligesom bidraget er rent statsligt (uden kommunal refusion).
3. Økonomiske konsekvenser for det offentligeTabel 1 viser fordelingen af det beløb på i alt 30 mio. kr., der ifølge regeringens aftale med Venstre ogDet Konservative Folkeparti om finansloven for 2014 er afsat til et ommærkningsbidrag til ommærkedeboliger med høj husleje.Tabel 1. Afsatte beløb til statslig støtte mv. til ommærkningsbidrag (2014-priser, mio. kr.)2014-priser, mio. kr.Ommærkningsbidrag201410,0201510,0201610,020170
Anm.: En negativ værdi angiver en mindreudgift. Udgifterne er opgjort som tilsagnsbevillinger(nutidsværdiberegnet).Ommærkningsbidraget vil være en løbende støtte, der udbetales over en længere årrække påbaggrund af et tilsagn om støtte. Bidraget udgiftsføres i tilsagnsåret som nutidsværdien af densamlede støtte vedrørende et tilsagn – dvs. i overensstemmelse med principperne fortilsagnsbudgettering.Ommærkningsbidrag foreslås ydet efter regler, som svarer til de regler, der gælder for det nuværendeungdomsboligbidrag. Dog kan ommærkningsbidraget højst ydes for en periode af 10 år, ligesombidraget er rent statsligt (dvs. uden kommunal refusion).For de kommuner, der ønsker at gøre brug af ordningen, vil der være begrænsede merudgifter tiladministration, jf. afsnit 4. Samtidig må der, som konsekvensaf lovforslaget, forventes kommunalemindreudgifter på grund af en reduktion i de kommunale udgifter til dækning af tomgangsleje i almeneældreboliger. Samlet set forventes lovforslaget ikke at medføre kommunale merudgifter.Op til 3 pct. af bevillingen kan anvendes til administration af ordningen, og af dette beløb kan op til 2/3anvendes som lønsum. I det omfang Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter gennemføreraktiviteterne direkte, afholder ministeriet udgifterne af bevillingen.De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med KL.

5

af

11

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Under forudsætning af, at de ommærkede almene boliger, som modtager ommærkningsbidrag, er på igennemsnit 55 m� (svarende til et årligt ommærkningsbidrag pr. bolig på omkring 10.000 kr. i 2014-priser), og at bidraget ydes i 10 år, skønnes det, at der kan ommærkes omkring 300-400 boliger i altmed ommærkningsbidrag i perioden 2014-2016.4. Administrative konsekvenser for det offentligeForslaget skønnes – isoleret set – at medføre en meget begrænset administrativ merbelastning i dekommuner, der ønsker at gøre brug af ordningen, herunder i forbindelse med ansøgning omommærkningsstøtte. Der henvises i øvrigt til afsnit 3.Den administrative merbelastning i Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter vil kunne dækkes af detafsatte beløb hertil, jf. afsnit 3.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenserForslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige konsekvenser.9. HøringAdvokatrådet, BL-Danmarks almene Boliger, BOSAM, Byggeskadefonden, Bygherreforeningen i DK,Danmarks Lejeforeninger, Dansk Byggeri, Danske regioner,Danske Studerendes Fællesråd, DanskHandicap Forbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Den danske dommerforening, Det CentraleHandicapråd, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Huslejenævns- ogBeboerklagenævnsforeningen, Kollegiekontorerne i Danmark, KL, Landsbyggefonden, LejernesLandsorganisation i Danmark, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Ældremobiliseringen ogÆldreSagen.
10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterØkonomiskekonsekvenser for stat,kommuner og regionerAdministrativekonsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiskekonsekvenser forIngen
Negativekonsekvenser/Merudgifter30 mio. kr.
Ingen
Merbelastning i staten
Ingen
Ingen

6

af

11

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
erhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forborgerneMiljømæssigekonsekvenserForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

7

af

11

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1Efter den gældende bestemmelse i § 4, nr. 6, kan kommunalbestyrelsen og boligorganisationen aftale,at almene ældreboliger fremover skal mærkes som almene ungdomsboliger.Det har hidtil været forudsat, at ældreboliger, der ommærkes efter denne bestemmelse, ikke må haveet bruttoetageareal, der overstiger 50 m�. Det foreslås, jf. lovforslagets§ 1, nr. 1,at denne betingelseudtrykkeligt fremgår af lovteksten.Maksimumgrænsen skal ses i sammenhæng med den gældende bestemmelse i § 109, stk. 4,hvorefter almene ungdomsboligers bruttoetageareal ikke må overstige de nævnte 50 m�.Til nr. 2Der foreslås åbnet mulighed for, at kommunalbestyrelsen og boligorganisationen kan aftale, at ogsåalmene ældreboliger med et bruttoetageareal på mellem 50 og 65 m� fremover skal mærkes somalmene ungdomsboliger, jf. lovforslagets§ 1. nr. 2.De nævnte aftaler kan kun indgås i en 3 årig periode – dvs. indtil udgangen af 2016. Det forudsættes,at der er vigende efterspørgsel efter de pågældende ældreboliger, og at der samtidig er mangel påalmene ungdomsboliger til uddannelsesøgende (studieboliger) i lokalområdet.Efter forslaget gælder et maksimum for ommærkningsperiodens længde. Senest 10 år efter aftalensindgåelse skal ledige boliger således på ny mærkes (tilbagemærkes) som almene ældreboliger.Tilbagemærkningen sker automatisk i takt med, at de pågældende boliger bliver ledige efter denaftalte periodes udløb. Herved sikres, at personer, der har indgået en lejeaftale inden periodens udløb,kan blive boende på hidtil gældende vilkår, jf dog bemærkningerne til nr. 10 nedenfor om bortfald af eteventuelt ommærkningsbidrag.Den foreslåede bestemmelse rummer mulighed for, at kommunalbestyrelsen og boligorganisationenaftaler en ommærkningsperiode, der er kortere end 10 år. Bestemmelsen er heller ikke til hinder for, atparterne kan aftale, at en aftalt ommærkningsperiode kan bringes til ophør ved opsigelse fra en afparterne. Aftalen skal dog respektere lejernes rettigheder, således at tilbagemærkning som nævntførst finder sted i takt med at de pågældende boliger bliver ledige.Til nr. 3Der foreslås endvidere åbnet mulighed for, at kommunalbestyrelsen og boligorganisationen kan aftale,at også almene familieboliger med et bruttoetageareal på mellem 50 og 65 m� fremover skal mærkessom almene ungdomsboliger, jf. lovforslagets§ 1, nr. 3.Der gælder tilsvarende betingelser for denne ommærkning som for ommærkning fra almeneældreboliger til almene ungdomsboliger, jf. lovforslagets§ 1, nr. 2.Der henvises derfor nærmere tilbemærkningerne ovenfor til dette forslag.

8

af

11

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Til nr. 4Efter lovforslagets§ 1, nr. 2 og 3,sker ommærkning fra henholdsvis almene ældre- og almenefamilieboliger til almene ungdomsboliger som nævnt efter aftale mellem kommunalbestyrelsen ogboligorganisationen.I forlængelse heraf foreslås i lovforslagets§ 1, nr. 4,at kommunalbestyrelsen skal indberette aftalerom de nævnte ommærkninger til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter. Oplysningerne skal afgivespå et særligt skema, som er udarbejdet af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter. Skemaet vil blivegjort tilgængeligt for kommunerne på ministeriets hjemmeside.Formålet med indberetningen er at give ministeriet viden om, i hvilket omfang de nye muligheder bliveranvendt - herunder om de boligtyper, der ommærkes, geografisk fordeling, efterspørgslen efter depågældende boliger og almene ungdomsboliger lokalt m.v.Til nr. 5Efter de gældende regler i § 52, stk. 1, skal ledige almene ungdomsboliger anvises til ungeuddannelsessøgende og andre unge med et særligt behov derfor. Anvisningen af boligerne sker entenaf den almene boligorganisation eller gennem en fællesanvisning.Som omtalt i lovforslagets almindelige bemærkninger er formålet med lovforslaget at tilvejebringe flerealmene ungdomsboliger til unge uddannelsessøgende navnlig i de store uddannelsesbyer.I forlængelse heraf foreslås ved den ændrede affattelse af § 52, stk. 1 i lovforslagets§ 1, nr. 5,atledige boliger, der er ommærket til almene ungdomsboliger, jf. lovforslagets§ 1, nr. 2 og 3,alene skalanvises til unge uddannelsessøgende.Da der er tale om store boliger, bør det tilstræbes, at disse udlejes til 2 eller eventuelt flere personer,som er uddannelsessøgende. Det er en betingelse, at mindst én skal tilhøre den nævnte berettigedepersonkreds (unge uddannelsessøgende). Dette svarer til de gældende retningslinjer vedrørendealmene ungdomsboliger med flere rum.Lejeforholdet mellem udlejer og lejer er i øvrigt - ligesom for andre almene ungdomsboliger – nærmerereguleret i lov om leje af almene boliger.Til nr. 6Efter gældende regler kan kommunalbestyrelsen bestemme, at der kan ske fælles anvisning af ledigealmene ungdomsboliger i kommunen, jf. § 52, stk. 2.Med forslaget i§ 1, nr. 6,sikres, at den nævnte bestemmelse om fælles anvisning af ledige boligerogså kommer til at gælde for de boliger, der er ommærket til almene ungdomsboliger efter deforeslåede regler i lovforslagets§ 1, nr. 2 og 3.Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 5.Til nr. 7Efter de gældende regler i almenlejelovens § 85, stk. 2, kan opsigelse efter ophørt uddannelse undersærlige omstændigheder udsættes i op til et år. Opsigelse kan endvidere udsættes, hvis boligen ikkekan udlejes.

9

af

11

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Det fremgår endvidere af i§ 53, stk. 3, i lov om almene boliger m.v.,at en udsættelse på op til 1 år medopsigelse efter ophørt uddannelse ikke medfører bortfald af et eventuelt ungdomsboligbidrag. Sker derderimod udsættelse af en opsigelse, fordi boligen ikke umiddelbart kan genudlejes til boligsøgende,inden for den berettigede personkreds, bortfalder bidraget.I lovforslagets § 1, nr.7,foreslås, at tilsvarende bestemmelser ligeledes skal gælde forommærkningsbidrag, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.Til nr. 8I lovforslagets§ 1, nr. 8,foreslås, at regelen i § 59, stk. 3, om kommunal anvisningsret ikke skal gældefor boliger, der er ommærket til almene ungdomsboliger efter de foreslåede regler i lovforslagets§ 1,nr. 2 og 3.Baggrunden herfor er at sikre, at de nævnte ungdomsboliger alene kan udlejes tilmålgruppen (unge uddannelsessøgende).Til nr. 9Det foreslås i § 1, nr. 9, præciseret, at regeleni § 59, stk. 8, om anvisning af boliger tiludvekslingsstudenter også skal gælde for boliger, der er ommærket til almene ungdomsboliger efterde foreslåede regler i lovforslagets§ 1, nr. 2 og 3.Til nr. 10Det foreslås i§ 101 b, stk. 1,jf. lovforslagets§ 1, nr. 10,at ministeren for by, bolig og landdistrikterinden for en bevillingsramme, der fastsættes på de årlige finanslove, kan give tilsagn om et særligtbidrag (ommærkningsbidrag) til ungdomsboliger i almene boligorganisationers afdelinger, der erommærket efter de foreslåede§ 4, nr. 7 eller 10.Tilsagnet gives med henblik på at nedbringe huslejeni boliger med høj husleje.Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter vil ved tilsagnsgivningen prioritere ansøgninger fraboligorganisationer i byer, hvor efterspørgslen er størst, dvs. specielt i de største uddannelsesbyer.I§ 101 b, stk. 2,foreslås, at ommærkningsbidraget højst kan ydes for en periode af 10 år. Bidragetudgør et fast beløb pr. kvadratmeter bruttoetageareal (180 kr. pr. m� årligt i 2013 niveau) og reguleresén gang årligt pr. 1. januar med stigningen i nettoprisindekset. Boligorganisationen skal ilejekontrakten med lejeren oplyse om, hvornår et ommærkningsbidrag udløber i henhold til reglen i 1.pkt.Bortset fra tidsbegrænsningen for bidraget og orientering af lejeren, svarer bestemmelsen i stk. 2 til denuværende regler om beregning af ungdomsboligbidrag i § 136, stk. 1, i lov om almene boliger m.v.Det foreslås i§ 101 b, stk. 3,at huslejen ved lejefastsættelsen for de ommærkede boliger nedsættesmed en forholdsmæssig del af bidraget.Reglen i stk. 3, svarer ligeledes til de nuværende regler om ungdomsboligbidrag i § 136, stk. 2, i lovom almene boliger m.v.I§ 101 b, stk. 4,foreslås, at reglerne i § 137, stk. 1 og § 138, om udbetaling af ungdomsboligbidrag,herunder kontrol med udlejningsomfang m.v., finder tilsvarende anvendelse for ommærkningsbidrag.

10

af

11

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Efter § 137, stk. 1, i lov om almene boliger m.v. udbetaler Statens Administrationungdomsboligbidraget kvartalsvis direkte til den almene boligorganisation, hvor de pågældendeungdomsboliger er beliggende. Hvert år senest den 1. december indberetter boligorganisationen tilStatens Administration det forventede støtteberettigede udlejningsomfang i det følgende år.Ungdomsboligbidraget udbetales herefter hvert kvartal som et acontobeløb. Senest den 15. februaråret efter det år, som indberetningen omfatter, opgør boligorganisationen det endeligeudlejningsomfang af ungdomsboliger til den støtteberettigede personkreds for det pågældende år.Denne opgørelse attesteres af en godkendt revisor og fremsendes til Statens Administration. StatensAdministration foretager herefter den endelige opgørelse over det forløbne års berettigede støttebeløbog regulerer herefter i 2. kvartals udbetalte ungdomsboligbidrag for meget eller for lidt aconto-udbetaltungdomsboligbidrag for det pågældende år.Efter § 138 kan ministeren for by, bolig og landdistrikter endvidere helt eller delvis bringe betalingen afungdomsboligbidrag til ophør, såfremt ejendommens økonomi forbedres eller ændrede forhold forbyggeriet taler herfor, herunder en stigning i det almindelige lejeniveau.Som nævnt ovenfor foreslås disse regler også at skulle gælde for ommærkningsbidrag til ommærkedeungdomsboliger.Endelig indeholder det foreslåede§ 101 b, stk. 5,en bemyndigelse til ministeren for by, bolig oglanddistrikter til at fastsætte nærmere regler om de forhold, der er nævnt i stk. 1-4. Den foreslåedebestemmelse svarer til den eksisterende bemyndigelse vedrørende ungdomsboligbidrag, jf. § 143, stk.3.Bemyndigelsen tænkes blandt andet udnyttet til fastsættelse af en ansøgningsprocedure mv.Der vil endvidere blive fastsat nærmere regler om størrelse, regulering og udbetaling afommærkningsbidraget svarende til de administrative regler, der gælder for ungdomsboligbidrag.
Til § 2Det foreslås i§ 3,at lovforslaget træder i kraft den 15. marts 2014.

11

af

11

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk