By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del Bilag 11
Offentligt
1295646_0001.png
1295646_0002.png
1295646_0003.png
1295646_0004.png
1295646_0005.png
1295646_0006.png
NOTATDato:23. oktober 2013
Notat om statistik over rekvisition af tilstandsrapporter i perioden 1. april – 30.september 2013
IndledningAf Folketingets By- og Boligudvalgs beretning nr. 1 af 19. december 2012 om opfølgning på beretningoligudvalgsom bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed fremgår bl.a. følgende:”Udvalget anmoder Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter om fortsat løbende at udarbejde statistikover, hvordan tilstandsrapporter rekvireres. Ministeriet anmodes samtidig om at indgå i dialog medhuseftersynsordningens interessenter om formuleringen af spørgsmål om bestilling aftilstandsrapporter i et sælgeroplysningssk ema og inden den 1. maj 2013 at give en rapportering tilsælgeroplysningsskemaudvalget om dette. Herefter leverer ministeriet halvårligt en statistik over rekvisition aftilstandsrapporter.”Ved notat udarbejdet af Erhvervs og Vækstministeriet og Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter ogErhvervs-fremsendt til Folketingets By- og Boligudvalg den 3. maj 2012 orienterede Ministeriet for By, Bolig ogLanddistrikter Udvalget bl.a. om statistik over rekvisition af tilstandsrapporter til og med 31. marts2013.Samtidig oplyste Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, at ministeriet på baggrund af drøftelsernerietog efterfølgende høring af Følgegruppen for huseftersynsordningens medlemmer havde besluttet atsomformulere spørgsmålet til sælgere vedrørende bestilling af tilstandsrapporter samt gennemføre enrække ændringer i det elektroniske indberetningssystem HEWEB, og at ministeriet nærmere villeorientere udvalget herom i forbindelse med ministeriets afrapportering til By og Boligudvalget indenBy-den 1. november 2013.Dette notat indeholder statistik over rekvisition af tilstandsrapporter i perioden 1. april 2013 - 30.september 2013 samt en orientering om ændringer det elektroniske indberetningssystem HEWEB.Bestilling af tilstandsrapporterTilstandsrapporten indeholder sælgers oplysninger om ejendommen herunder sælgers oplysninger omejendommen,herunderbestilling af tilstandsrapporter.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
Spørgsmålet til sælgeren i perioden 1. april 2013 – 30. september 2013 har været formuleret således:Oplysninger om bestilling af tilstandsrapporten?0.1.Hvem har bestilt tilstandsrapporten?Dig selvDit forsikringsselskab evt. via din ejendomsmæglerAndre
Følgende figur viser hvordan sælgernes oplysninger om bestilling af tilstandsrapporterne har fordeltsig i perioden 1. april 2013 – 30. september 2013.Figur 1. Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporterne i perioden 1. april 2013 – 30.september 2013:SvarmulighedAndelSælger36,5 pct.Via forsikringsselskab41,9 pct.Andre5,6 pct.Ikke angivet16,0 pct.I ALT100Statistik for perioden 1. april 2013 – 30. september 2013. dvs. 2. og 3. kvartal 2013,kan sammenlignesmed den tilsvarende statistik for 1. kvartal 2013.Figur 2.Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporterne i perioden 01.01.-30.09.2013:454035302520151050Dig selvDit forsikringsselskabevt. via dinejendomsmæglerAndreUoplyst1KV132KV133KV13

2

af

6

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Det fremgår af ovennævnte figur, at sælgere har oplyst, at de i 1., 2. og 3. kvartal 2013selv har bestilttilstandsrapporten i henholdsvis 36,4 pct., 36,8 pct. og 36,1 pct. tilfælde. Bestillingerne via etforsikringsselskab skete ifølge sælgernes oplysninger i henholdsvis 40,1 pct., 41,5 pct. og 42,3 pct.tilfælde. Endelig blev tilstandsrapporterne bestilt via ”andre” i henholdsvis 5,5 pct., 5,7 pct. og 5,5 pct.tilfælde. I henholdsvis 18 pct., 16 pct. og 16 pct. tilfælde har sælgere ikke svaret på spørgsmåletvedrørende bestilling af tilstandsrapporten.Ministeriet skal oplyse, at ministeriet den 1. oktober 2013 implementerede den i seneste afrapporteringtil Udvalget nævnte ændring af spørgsmål til sælgere om bestilling af tilstandsrapporten.Fra og med den 1. oktober 2013 er spørgsmålet til sælgere formuleret således:Oplysninger om bestilling af tilstandsrapporten*0.1 Hvordan fandt du den bygningssagkyndige? (sæt kun ét kryds)Via www.boligejer.dkVia anden internetsideVia familie, venner og bekendteVia en liste over bygningssagkyndige udleveret af min ejendomsmæglerMin ejendomsmægler bad et forsikringsselskab om at finde én efter aftale med migPå anden vis, angiv hvilken___________________________________*Besvarelsen af dette spørgsmål skal alene bruges til statistik/analyse af huseftersynsordningen.
Ministeriets næste afrapportering til udvalget, som skal finde sted inden den 1. maj 2014, vilindeholdestatistik over rekvisition i tilstandsrapporter baseret på sælgernes besvarelse af det nye spørgsmål.MarkedsandeleMinisteriet har endvidere foretaget en analyse af 32.893tilstandsrapporter indberettet i perioden 1.april 2013- 30. september 2013 med henblik på at undersøge de beskikkede bygningssagkyndigesvirksomhedstilknytningog antal af de udarbejdede tilstandsrapporter.De bygningssagkyndige er blevet opdelt i tre grupper:- virksomheder med 1 beskikket bygningssagkyndig (”enkeltmandsvirksomheder”),- virksomheder med 2-9 beskikkede bygningssagkyndige (”mellemstore virksomheder”) og- virksomheder med 10 eller flere bygningssagkyndige (”store virksomheder”).Det bemærkes i den forbindelse, at virksomhedens størrelse fastsættes ud fra antallet af debeskikkede bygningssagkyndige knyttet til virksomheden, som i analyseperioden har indberettetmindst én tilstandsrapport.

3

af

6

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
I opgørelsen kombineres de i perioden indberettede tilstandsrapporter med den bygningssagkyndigesHE-nummer og den pågældendes virksomhedstilknytning. Oplysningen om virksomhedstilknytningtrækkes fra de generelle oplysninger om den bygningssagkyndige, som er registreret i HEWEB.Ifølge oplysningerne i HEWEB har 23 beskikkede bygningssagkyndige, som har indberettettilstandsrapporter i 2. og 3. kvartal 2013, hafttilknytning til mere end én virksomhed. Dissebygningssagkyndige har indberettet 2.762 tilstandsrapporter.Der er derfor 2.762 ud af 32.893 tilstandsrapporter, hvor det samlede udtræk af data fra HEWEB ikkemed den fornødne sikkerhed uden en manual gennemgang af hver enkelt rapport kan anvendes til atfastslå, hvilken af de virksomheder, som de pågældende bygningssagkyndige har været knyttet til,rapporterne er udarbejdet for.886 af de 2.762 rapporter er dog udarbejdet af de beskikkede bygningssagkyndige, som ianalyseperioden har været knyttet til to eller tre virksomheder af samme type(”enkeltmandsvirksomhed”, ”mellemstor virksomhed” eller ”stor virksomhed”). Derfor kan dissetilstandsrapporter medtages i opdelingen.Tilbage er 1.876 tilstandsrapporter, som er udarbejdet af beskikkede bygningssagkyndige, som ifølgede generelle oplysninger i HEWEB har været knyttet til to eller tre virksomheder af forskellige typer, ogsom derfor ikke kan grupperes uden en manual gennemgang af hver enkelt rapport.Figur 3. Fordeling af tilstandsrapporter efter den beskikkede bygningssagkyndigesvirksomhedstilknytning i perioden 1. april – 30. september 2013:1beskikket 2-9beskikkede 10ellerflerebygningssagkyn bygningssagkynd beskikkededigigebygningssagkyndigeAntalvirksomhederAntalbygningssagkyndigeAntal rapporterMarkedsandel20420415354149
Tilknytning tilflere forskeligevirksomhedstyper1515
10.16530,9 pct.
3.1829,7 pct.
17.67053,7 pct.
1.8765,7 pct.
Det fremgår af tallene, at 30,9 pct. af de i perioden udarbejdede tilstandsrapporter er udarbejdet af debygningssagkyndige i enkeltmandsvirksomheder, 9,7 pct. af de bygningssagkyndige knyttet tilvirksomheder med mellem 2 og 9 bygningssagkyndige og 53,7 pct. i virksomheder med 10 eller flerebygningssagkyndige.Ca. 5,7 pct. af tilstandsrapporter er udarbejdet af bygningssagkyndige, som har været knyttet til to ellerflere forskellige virksomhedstyper.

4

af

6

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Tilsvarende statistik for 1. kvartal 2013, som blev forelagt for Udvalget den 3. maj 2013, viste, atfordelingen af tilstandsrapporter var 32 pct. (bygningssagkyndige i enkeltmandsvirksomheder), 8 pct.(bygningssagkyndige knyttet til virksomheder med mellem 2 og 9 bygningssagkyndige), 55 pct.(virksomheder med 10 eller flere bygningssagkyndige) og 5 pct. (bygningssagkyndige knyttet til to ellerflere forskellige virksomhedstyper).Ministeriet har pr. 1. oktober 2013 ændret det elektroniske indberetningssystem HEWEB, således atden beskikkede bygningssagkyndiges oplysning om den pågældendes virksomhedstilknytning iforhold til hver indberettet tilstandsrapport nu er blevet en obligatorisk oplysning, som denpågældende bygningssagkyndig skal indtaste ved brug af en drop-down- liste.De beskikkede bygningssagkyndige, som arbejder for flere virksomheder, der tilbydertilstandsrapporter, eller dels er selvstændige, dels arbejder for en eller flere virksomheder, der tilbydertilstandsrapporter, skal fremover hver gang oplyse, hvilken virksomhed den konkrete tilstandsrapporter udarbejdet for. Formålet med ændringer er at sikre et mere præcist statistisk grundlag i forhold tilspørgsmålet om, hvordan fordeles de indberettede rapporter efter den beskikkedebygningssagkyndiges virksomhedstilknytning. Dette tiltag skal afspejles i ministerets næsteafrapportering til Udvalget.Ændringer af tilstandsrapporten m.v.Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har – udover ovennævnte ændringer af det elektroniskeHEWEB-system – bl.a. har foretaget ændring af tilstandsrapportens oplysning om den forventederestlevetid for bygningens tag.Ifølge loven skal tilstandsrapporten indeholde oplysning om den forventede restlevetid for bygningenstag. Angivelsen af tagets forventede restlevetid skal bestå i en angivelse af restlevetiden for den del aftaget (undertag, inddækning eller tagbelægning), som må forventes at have den korteste restlevetid.Samtidig skal det – f.eks. i en note – præciseres, hvilken del af taget, der har dannet grundlag forvurderingen af tagets forventede restlevetid.Den bygningssagkyndige skal angive, om den pågældende bygningsdel må forventes at holde i op til5 år, mellem 5 og 10 år eller i længere tid end 10 år.For at gøre det klarere for forbrugere, hvordan oplysning om den forventede restlevetid for bygningenstag skal forstås, har ministeriet på baggrund af drøftelserne af problemstillingen med Følgegruppen forhuseftersynsordningen udvidet oplysning om den forventede restlevetid for bygningens tag. Såledesskal tilstandsrapporter indberettet fra og med den 1. oktober 2013 udover oplysningen om denforventede restlevetid for bygningens tag tillige indeholde oplysninger om den forventede restelevetidfor tagets enkelte bygningsdele, dvs. tagbelægning, undertage og inddækning. Hermed får forbrugereen mere detaljeret oplysning om den forventede restlevetid for bygningens tag, som de nemmere kanforholde sig til.Der er endvidere blevet foretaget visse ændringer i det elektroniske indberetningssystem HEWEBmed henblik på at sikre dels, at den beskikkede bygningssagkyndige udfylder alle felter, der skaludfyldes i forbindelse med indberetning af en tilstandsrapport, dels gøre brugerfladen nemmere atarbejde med.

5

af

6

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Ministeriet arbejder endelig– som nævnt i ministeriets afrapportering til Udvalget den 3. maj 2013 –med yderligere digitalisering af ordningen, herunder undersøgelse af muligheden for digitalisering afsælgeroplysningsskema.Hidtil har det har været den bygningssagkyndige, der indtaster sælgeroplysninger på baggrund af detaf sælgeren på papir udfyldte sælgeroplysningsskema. Følgegruppen for huseftersynsordningen hardrøftet spørgsmålet om digitalisering af sælgeroplysningsskema. Sigtet er at give sælgerne mulighedfor at indtaste sælgeroplysninger direkte i HEWEB ved brug af NemLogin.Følgegruppen har tilkendegivet, at denkan støtte initiativet forudsat, at muligheden for, at sælgere,som ikke har adgang til internettet, stadigvæk kan udfylde sælgeroplysningsskema påpapiropretholdes.Ministeriet vil nærmere orientere By- og Boligudvalgetom arbejdet med digitalisering afsælgeroplysningsskema i forbindelse med ministeriets næste afrapportering til Udvalget, som skalfinde sted inden den 1. maj 2014.

6

af

6

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk