Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14 BUU Alm.del Spørgsmål 90 Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Til:
Dato:
Undervisningsministeren23. januar 2014
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
BUU alm. del
Spørgsmål 90
Kan ministeren oplyse, hvorfor "PIRLS - Performance on the Progress in In-ternational Reading Literacy Study" er på ministerens liste over referencer,der er tilgået udvalget som alm. del - bilag 115 (2012-13) i forbindelse medsamrådsspørgsmål J, hvori ministeren bedes "oplyse om evidens mellem an-tallet af aktivitetstimer og øget faglighed i folkeskolen", når det af denne frem-går, at der "ikke er nogen entydig sammenhæng mellem erhvervede kompe-tencer og det tildelte timetal i skolen", samt at "skolesystemer, der tildeler ele-verne flere årlige undervisningstimer klarer sig ikke nødvendigvis bedre. Selvhvis man ser på det antal timer, der er afsat til undervisning i hovedsproget - iDanmark i dansk - inklusive den del af danskundervisningen, som specifiktgår med læseundervisning, så er sammenhængen med elevernes læsekom-petencer ikke entydig"?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til[email protected].På udvalgets vegne