Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Spørgsmål 9
Offentligt
1289338_0001.png
1289338_0002.png
Bilag 1
Odense Kommune, rådmandens svar af 9/10-13:"Når skolerne planlægger deres undervisning, sker det i henhold til folkeskolelovens paragraf 28stk. 2:§ 28. For at kunne varetage undervisning i 1.-10. klasse skal den pågældende have gennemførtuddannelsen til lærer i folkeskolen, jf. dog stk. 2 og 3, eller anden læreruddannelse, der er godkendtaf børne- og undervisningsministeren i denne henseende. Godkendelsen kan betinges af, at deuddannede består en prøve ved en professionshøjskole, der af børne- og undervisningsministeren ergodkendt til at uddanne lærere i folkeskolen.Stk. 2. Der kan ansættes personer med særlige kvalifikationer til at undervise i enkelte fag.Din henvendelse går på antallet af timer der læses af pædagoger på vores skoler.For at få det præcise overblik over tingenes tilstand, har Skoleafdelingen foranstaltet enundersøgelse af praksis på skolerne.Det forholder sig sådan, at pædagogerne kun har et aleneansvar for fag i 81 lektioner. 81 ugentligelektioner udgør 0,43% af de vejledende timer, som vi melder ud til samtlige skoler. Derudovermelder vi ekstra lektioner ud til indskolingen. Hvis disse medtages i beregningen, så udgør 81lektioner 0,42% af samtlige udmeldte lektioner i 1.-9. klasse.Antallet af timer, der læses af pædagoger, svarer til ca. tre lærerstillinger. Det er dog væsentligt atpointere, at de stillinger ikke umiddelbart vil kunne veksles til lærerstillinger, idet timerne er fordeltpå mange skoler.Vores praksis er i overensstemmelse både med intentionerne i Den Sammenhængende Skoledag oggældende lovgivning. Jeg kan således ikke få øje på, at der, som du mener, foreligger et problemder skal løses.Du spørger til økonomien i forhold til de flere undervisningstimer der følger af reformen. I OdenseKommune er der på baggrund af indførelse af Den Sammenhængende Skoledag allerede sket enudvidelse af timetallet fra skoleåret 2013/14. Timetallet er øget for de yngste elever på 0.-3.klassetrin og for elever på 4.-6. klassetrin på 5 udvalgte skoler. Det betyder, at behovet for ekstraundervisningstimer er lavere i Odense end i andre kommuner. Odense Kommune forventer derfor,at der skal leveres ca. 4.500 ekstra undervisningstimer i det kommende skoleår. Heraf er ca. 2.800undervisningstimer allerede indregnet i Den Sammenhængende Skoledag på mellemtrinnet. Detbetyder, at folkeskolereformen isoleret set giver en stigning på 1.700 undervisningstimer.I Odense Kommune er gennemsnitslønnen for en lærer ca. 460.000 kr. og for en pædagog 350.000kr. Gennemsnitslønnen er inkl. ferie og pension m.m. og altså udtryk for den kommunale lønudgiftog ikke medarbejdernes faktiske lønudbetaling. Det er med andre ord lærerne, der er dyrest, ogderfor skal vi ikke, som du er inde på, betale ekstra for pædagogerne."