Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1330185_0001.png
1330185_0002.png

Kære Undervisningsudvalg

Idet vi henviser til vores foretræde d. 21. januar 2014, vil vi gerne takke for jeres engagement og fraelevernes side for en spændende og lærerig oplevelse.Nedenfor har vi samlet de 3 overordnede spørgsmål vedrørende entreprenørskab i grundskole ogungdomsuddannelser, som vi hermed vil forsøge at uddybe.

Behovet for lovgivning

I Folkeskolereformen indgår Innovation og Entreprenørskab (I&E) som et gennemgående element iskolens fag og i det nye fag håndværk og design. Dette giver mange muligheder for at arbejde medI&E i undervisningen i såvel fagene som særlige procesorienterede forløb. Endvidere er der mulighedfor, at I&E indgår som valgfag allerede fra 7. klasse.På HHX, HTX og i mindre grad STX er I&E også obligatorisk og ligger som et særligt fag eller forløb.På STX er innovation begrænset til valgfag og en mulighed i AT-forløbet. Der arbejdes p.t. på at gøreinnovation til en større del af STX og HF. Dog er der en mangel på tydelige læringsmål inden for deenkelte fag, som kan tydeliggøre, hvordan innovation skal arbejde sammen med fagligheden i fagene.Dette kan betyde, at det entreprenørielle fagindhold ikke vil kunne leve op til de kvalitetskrav, som vimener er nødvendige.På erhvervsuddannelserne findes der i dag få fag, der har et tydeligt iværksætter- ellerinnovationsindhold. Her bør der være klare obligatoriske fag og læringsmål i samtlige uddannelserinden for både innovation og iværksætteri. Mål der spiller sammen med uddannelsernes faglige vinkelfrem mod et liv på arbejdsmarkedet.For at understøtte lovgivningen er der et omfattende behov for at uddanne og efteruddanneundervisere med nye undervisningskompetencer. Vi ved, at kun en mindre del af underviserne kanbeherske den faglige dimension af I&E og få det til at spille sammen på en funktionel måde. Samtidigved vi, at det primært er de lærere, som har deltaget i efter/videreuddannelse, der står forimplementering og fungerer som ildsjæle på skoler og uddannelsesinstitutioner. Ressourcer der erdedikerede til dette område, vil både kvalificere den undervisning eleverne får og øgesandsynligheden for, at alle elever møder innovation og entreprenørskab i deres uddannelsestid. Med
Entreprenørskab – Fra ABC til ph.d.
dette foreslås det, at afsætte de nødvendige midler til efter- og videreuddannelse af undervisere påbåde grundskole- og ungdomsuddannelsesniveau.Der er ligeledes behov for at ændre og reformere den måde eleverne udprøves på, så prøver ogeksamener i højere grad også omfatter innovations- og entreprenørskabskompetencer. Vi ved, ateksamensformer og kriterier er stærkt styrende for den undervisning, eleverne faktisk modtager, og ennytænkning af prøver og eksamener vil derfor være en naturlig forlængelse af de lovgivningstiltag,som er foretaget de senere år.I forhold til implementering af skolereformen er det ligeledes vigtigt med politisk opmærksomhed.Skolereformen består af en lang række strukturelle forandringer og nye overordnede mål. Detteindebærer en risiko for, at de praktiske udfordringer omkring lærernes arbejdstid og samarbejdet medpædagoger og den ændrede skoledag, kan komme til at skygge for forandringer i indhold og i denundervisning eleverne deltager i.

Forholdet imellem fagfaglighed og entreprenørielle og innovative projekter.

Det er en central del af Fonden for Entreprenørskabs forståelse af entreprenørskabsundervisningen,at den skal foregå i relation til uddannelsernes grund- og kernefaglige mål. Dette for at skabe enprogression i kompetenceudviklingen, men også for at undgå at I&E bliver noget, der står uden forundervisningen i begrænsede perioder. Det handler altså om både at kunne lave entreprenørielleundervisningsforløb på et fagligt kvalificeret grundlag, og om at kunne inddrage innovation ogentreprenørskab i den daglige undervisning.Flere af Fondens undersøgelser viser, at entreprenørskab ikke er på bekostning af kernefagligheden,men fungerer befordrende på de unges læring.

Hvorvidt eleverne er ambassadører for deres oplæg.

De medvirkende elever har af eget ønske deltaget i såvel topmødet som i foretrædet. Dette betyderikke, at de automatisk fungerer som ambassadører i forhold til de øvrige interessenter i det politiskesystem. Fonden for Entreprenørskab har derimod en lang række samarbejder med alle interessenterpå området, og fungerer i højere og højere grad som videnorganisation og som et centralt nationaltkompetencecenter. Udover vores mange konkrete aktiviteter fungerer vi således som konsulenter påsåvel strategisk som på pædagogisk niveau i hele uddannelsessystemet.Vi ser frem til en yderligere dialogMed venlig hilsen
Christian VintergaardAdm. Direktør
Entreprenørskab – Fra ABC til ph.d.