Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1323366_0001.png
1323366_0002.png
1323366_0003.png
1323366_0004.png
1323366_0005.png
1323366_0006.png
1323366_0007.png
1323366_0008.png
Foretræde, d. 21. januar 2014- ved Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise
”Innovation og Entreprenørskabi grundskole og ungdomsuddannelser”
Side

1

af

8

Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise- Sikrer, at entreprenørskabsundervisning når ud til elever og studerende på alleuddannelsesniveauer.- Arbejder gennem projektmidler, kurser, materialer og viden med at gøreinnovation og entreprenørskab til en naturlig del af vores uddannelsessystem.- Vores arbejde har vist sig effektivt; dette er en udvikling, vi gerne vil forstærkesammen med regeringen og dermed fremadrettet give arbejdet endnu mere energi.- Årligt Studentertopmødet i uge 45 som optakt til Global Entrepreneurship Week iuge 47.- Elever og studerende fra alle uddannelsesniveauer inviteres til at diskutere,hvorledes rammerne for entreprenørskab og innovation i undervisningen kanforbedres.- De følgende konklusioner af Studentertopmødet 2013 er på vegne af 1,2 mio.elever og studerende i Danmark.
Side

2

af

8

Studentertopmødet 2013Studentertopmødet 2013 blev arrangeret af Fonden for Entreprenørskab – YoungEnterprise.Studentertopmødet foregik i Green Lighthouse i København og tog udgangspunkt ifire entreprenørielle dimensioner beskrevet i Fonden for Entreprenørskab – YoungEnterprises progressionsmodel og i regeringens innovationsstrategi.Der var 56 deltagere ved årets studentertopmøde, hvor størstedelen var studerendeog elever fra alle uddannelsesniveauer. I mødet deltog også repræsentanter fraUndervisningsministeriet og Uddannelsesministeriet
BaggrundOver hele verden er der en stigende interesse for at innovation og entreprenørskabskal være en del af skole- og uddannelsessystemet. Baggrunden er de ændredeøkonomiske, sociale og kulturelle vilkår, som globalisering og økonomi stiller tilverden og til os alle sammen som mennesker. Vi skal i fremtiden være gode til at fåidéer, være kreative, se muligheder, og vi skal kunne føre disse idéer ud i livet. Iregeringens Innovationsstrategi hedder det at ”elever og studerende i stigende gradskal lære og udprøves igennem innovation”.Innovation og entreprenørskab er blevet en del af den reform af folkeskolen, somtræder i kraft i sommeren 2014. På ungdomsuddannelserne fylder innovation mereog mere, uanset om det er på STX, HHX eller på erhvervsuddannelserne.Spørgsmålet er blot, hvordan man lærer det bedst, hvad det egentlig er man skal
Side

3

af

8

lære, og også hvordan man kan vise hvad og hvor meget, man faktisk har lært og er istand til at anvende det i virkeligheden.
Opdrag fra Studentertopmødet 2013Elever og studerende fik følgende opdrag fra Undervisningsministeriet:KREATIVITET OG OMVERDENSFORSTÅELSE: Hvis I skal være godetil at få idéer og se muligheder i verden, hvad skal I så lære iskolen og på ungdomsuddannelserne?HANDLING OG PERSONLIG INDSTILLING: Hvis jeres gode idéerskal blive til virkelighed og handling, hvad skal I så lære at gøre iskolen og på ungdomsuddannelserne?PRØVER OG EKSAMEN: Hvis I til en prøve eller eksamen skal vise,at I har lært få idéer og se muligheder og at føre dem ud i livet,hvordan skal eksamen og prøver så være?
Nogle af mange konklusioner fra elevernes arbejde:Skolen og uddannelserne skal i højere grad end i dag arbejde med og være ikontakt med den virkelighed, hvor idéer og muligheder findes. Eleverne skalopleve, at deres viden kan anvendes i virkeligheden, og lærerne skal henteinspiration til undervisningen i omverdenen.
Side

4

af

8

Undervisningen skal indeholde teoretisk viden, men denne skal støttes op afpraksis. Det skal være tydeligt, hvordan viden kan anvendes, og eleverne skalhave mulighed for at sætte deres i viden i spil.Der bør oprettes fag med innovation som indhold, både fagligt og på tværs affag, for at nærme sig den måde arbejdsmarkedet fungerer på i virkeligheden.Virksomheder, organisationer og foreninger skal være en del af skolenslæringsrum.Eleverne bør have medbestemmelse på de emner og problemstillinger dearbejder med, så de i højere grad kan føle ejerskab til projekter og engageresig fuldt ud.For at kunne gøre idéer til virkelighed og handling skal man have kendskab tilidé-realiseringsprocesser. Man skal lære hvilke redskaber og metoder, derfindes, og hvordan man bruger dem. Eleverne skal ud af klasseværelset ogselv prøve at få idéerne til at ske.Eleverne skal lære, hvem man kan kontakte for at få idéerne ud i verden ogvide, hvordan man skaber et netværk, der kan hjælpe dem med deres idéer.En måde at skabe netværk på er at kommunikere med andre lande og findeud af, hvordan de gør. Når man lærer om andre kulturer, er det med til atfjerne fordomme og skabe bedre forståelse for hinanden.
Side

5

af

8

Lærerne skal have nye redskaber og efteruddannelse, så de kan undervisemed nye metoder. De skal have tillid til, at eleverne kan magte opgaven udenat have en lærer, der styrer alting. Der skal også sættes penge af til, ateleverne kan tage ud af skolen og få inspiration ude i verden.Hvis eleverne skal handle på deres idéer og føre dem ud i virkeligheden, skalder være mere tid til at arbejde med større opgaver. Med den tid der er tilopgaver nu, kan man ikke nå både at komme med idéer, udvikle dem og fådem til at blive til noget. Derfor skal man have flere større og sværereopgaver, men have mere tid til dem.Hvis man arbejder med f.eks. en virksomhed som et projekt, skalvirksomheden være med til at vurdere projektet til eksamen. På den måde fårman en anden vinkel på bedømmelsen, end den læreren kan give.Virksomheden kan sige, om projektet er realiseret på en god måde, og om detkan bruges. Det er en fordel for både elever og virksomheder, da eleverne fårfeedback til forbedring af deres idé, som de kan arbejde videre med.Virksomhederne får nyt input fra eleverne, som de kan bruge til at udviklederes organisation.I stedet for en afsluttende eksamen, skal der være løbende prøver, bådeenkelt- og tværfaglige, som bliver bedømt af lærere og eksterne folk. På denmåde kan man se, om eleverne er kommet videre med idéen mellemprøverne. En prøve skal ikke bare bedømmes med en karakter, men med enuddybende evaluering, så eleverne ved, hvad de gør godt, og hvad de kan
Side

6

af

8

forbedre. Hvis man kun får en karakter uden forklaring, kan en dårlig karaktertage motivationen fra eleverne, da man så ikke får noget at vide om, hvadman skal arbejde med for at blive bedre. De løbende prøver vil også være medtil at engagere eleverne mere, da man så er nødt til at deltage hele tiden ogikke kun til eksamen. På den måde bliver man bedømt på hele processen ogikke bare på det emne, man er heldig eller uheldig at trække til eksamen.Man skal ikke bare vurderes på sine faglige evner til eksamen, men der skalogså være fokus på entreprenørielle kompetencer, og på hvordan man kanbruge sine evner i livet, samfundet og erhvervslivet.
Side

7

af

8

Foretrædedeltagere- Andrea Brandt & Mie JacobsenElever i 8. klasse, Fuglsangsskolen i VirumDeltagere ved Studentertopmødet 2013-
Kjerstine Fyrisdal NordentoftElev 10 klasse, Vesterdal EfterskoleDeltager ved Studentertopmødet 2013Andre Wadman og Christoffer MalmosElever på HHX Slotshaven, EUC NVS
- Anders Rasmussen,[email protected]Teamleder, Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise- Christian Vintergaard,[email protected]Adm. Direktør., Fonden for Entreprenørskab – Young EnterpriseKontakt:Christian VintergaardPh. D., Adm. direktør, Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise[email protected]Telefon: 2875 4191
Side

8

af

8