Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 86
Offentligt
Elevundersøgelse
2013-·‐14
Første
del
En
undersøgelse
af
elevers
oplevede
pres
i
gymnasiet.
E l e v b e v æ g e l s e n s
H u s
V i b e v e j
3 1
2 4 0 0
K ø b e n h a v n
N V
Indhold
Indledning
Datagrundlag
DEL
1:
Profil
på
alle
respondenter
1.1.
Respondenternes
baggrundsoplysninger
Figur
1.1.1.
Køn
blandt
alle
respondenter
Figur
1.1.2.
Alder
blandt
alle
respondenter
Figur
1.1.3.
Fordeling
af
alle
respondenters
bopælsregion
Figur
1.1.4.
Fordeling
af
alle
respondenter
på
tre
ungdomsuddannelser
Figur
1.1.5.
Fordeling
af
alle
respondenter
på
klassetrin
i
STX
Figur
1.1.6.
Fordeling
af
alle
respondenter
på
klassetrin
i
HF
Figur
1.1.7.
Fordeling
af
alle
respondenter
på
klassetrin
i
IB
Figur
1.1.8.
Fordeling
af
alle
respondenter
på
klassetrin
på
tværs
af
uddannelser
Figur
1.1.9.
Fordeling
af
alle
respondenter
på
fire
studieretninger
Figur
1.1.10.
Etnisk
baggrund
blandt
alle
respondenter
Figur
1.1.11.
Forældres
uddannelsesbaggrund
blandt
alle
respondenter
1.2.
En
vurdering
af
det
psykiske
pres
i
gymnasiet
Figur
1.2.1.
Fordeling
af
alle
respondenters
oplevede
pres
i
hverdagen
Figur
1.2.2.
Kønsopdelt
evaluering
af
det
psykiske
pres
i
gymnasiet
Figur
1.2.3.
Evaluering
af
det
psykiske
pres
fordelt
på
klassetrin
i
STX
Figur
1.2.4.
Evaluering
af
det
psykiske
pres
fordelt
på
klassetrin
i
HF
Figur
1.2.5.
Evaluering
af
ensomhed
blandt
alle
respondenter
Figur
1.2.6.
Deltagelse
i
sociale
aktiviteter
blandt
alle
respondenter
Figur
1.2.7.
Økonomisk
mulighed
for
at
deltage
i
sociale
aktiviteter
blandt
alle
respondenter
1.3.
Årsager
til
oplevelsen
af
pres
i
gymnasiet
Figur
1.3.1.
Årsager
til
pres
blandt
alle
elever
Figur
1.3.2.
Evaluering
af
mængden
af
skolearbejde
blandt
alle
elever
Figur
1.3.3.
Vurdering
af
ugentlig
lektiemængde
blandt
alle
elever
1.4.
Konsekvenser
ved
en
presset
hverdag
Figur
1.4.1.
Oplevelsen
af
koncentrationsbesvær
blandt
alle
elever
Figur
1.4.2.
Oplevelsen
af
søvnløshed
blandt
alle
elever
Figur
1.4.3.
Kønsopdelt
evaluering
af
konsekvenser
ved
en
presset
hverdag
DEL
2:
Profil
på
elever
som
føler
sig
presset
dagligt
4
5
7
7
7
8
8
9
9
10
10
11
12
12
13
14
14
15
16
17
17
18
18
19
19
20
20
21
21
21
22
23
2
2.1.
Baggrundsdata
for
elever
med
en
dagligt
presset
hverdag
Figur
2.1.1.
Kønsfordeling
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Figur
2.1.2.
Aldersfordeling
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Figur
2.1.3.
Respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset,
fordelt
på
klassetrin
Figur
2.1.4.
Andel
med
fritidsjob
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Figur
2.1.5.
Ugentlig
arbejdstid
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Figur
2.1.6.
Oplevelsen
af
ensomhed
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Figur
2.1.7.
Deltagelse
i
sociale
aktiviteter
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Figur
2.1.8.
Økonomisk
mulighed
for
at
deltage
i
sociale
aktiviteter
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
2.3.
Årsager
til
elevernes
oplevede
pres
Figur
2.3.1.
Årsager
til
det
oplevede
pres
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Figur
2.3.2.
Evaluering
af
mængden
af
skolearbejde
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
presset
2.4.
Konsekvenser
ved
en
presset
hverdag
Figur
2.4.1.
Oplevelsen
af
koncentrationsbesvær
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Figur
2.4.2.
Oplevelsen
af
søvnløshed
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Del
3:
Profil
på
elever
med
dagligt
søvnbesvær
Figur
3.1.1.
Andel
med
fritidsjob
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
Figur
3.1.2.
Ugentlig
arbejdstid
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
Figur
3.1.3.
Oplevelsen
af
ensomhed
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
Figur
3.1.5.
Evaluering
af
mulighed
for
forældrehjælp
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
Figur
3.1.6.
Evaluering
af
mængden
af
skolearbejde
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
Figur
3.1.7.
Oplevelsen
af
koncentrationsbesvær
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
Konklusion
23
23
24
25
26
26
27
27
28
29
29
30
31
32
32
33
34
34
35
35
Figur
2.3.3.
Evaluering
af
mulighed
for
forældrehjælp
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
Figur
3.1.4.
Årsager
til
det
oplevede
pres
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
36
37
38
39
40
3
Indledning
Danske
Gymnasieelevers
Sammenslutning
(DGS)
er
en
politisk
elevorganisation,
som
arbejder
for
gymnasieelevers
rettigheder.
DGS
er
opdelt
i
9
nationale
regioner,
som
fordeler
sig
således
på
de
gældende
5
nationale
regioner1:
Region
Hovedstaden
Nordsjælland
(13
skoler)
Storkøbenhavn
(46
skoler)
Sjælland
(25
skoler)
Sønderjylland
(11
skoler)
Sydvestjylland
(14
skoler)
Resultaterne
fra
elevundersøgelsen
har
givet
anledning
til
flere
nedslagspunkter,
som
omhandler
psykisk
pres,
fysisk
undervisningsmiljø
samt
elevdemokrati
og
faglighed
i
gymnasiet.
For
hvert
emne
vil
udarbejdes
en
mindre
delrapport.
Delrapporterne
vil
munde
ud
i
en
samlet
rapport,
som
forventes
færdig
i
foråret
2014.
Første
del
af
undersøgelsen
bliver
præsenteret
i
denne
rapport,
og
har
fokus
på
gymnasie-·‐,
HF-·‐
og
IB-·‐elevers
oplevelse
af
det
psykiske
pres
i
gymnasiet.
Rapporten
viser
udelukkende
en
1
Der
vil
være
en
mindre
afvigelse
af
antallet
af
skoler
i
regionerne,
da
DGS’
regioner
krydser
indover
de
Region
Sjælland
Region
Syddanmark
Fyn
(13
skoler)
Region
Midtjylland
Østjylland
(31
skoler)
Region
Nordjylland
Nordjylland
(14
skoler)
Midt-·‐Vestjylland
(16
skoler)
4
deskriptiv
fremlægning
af
alle
respondenters
profil,
profil
på
respondenter
som
oplever
et
dagligt
pres
samt
søvnløshed
på
grund
af
dagligt
pres.
Rapporten
har
til
formål
at
give
et
overordnet
indtryk
af
alle
respondenters
besvarelser
vedrørende
psykisk
pres,
for
derefter
at
gå
mere
i
dybden
med
årsager
og
konsekvenser
ved
dette
pres,
som
eleverne
oplever.
Rapporten
er
inddelt
i
tre
dele,
hvoraf
den
første
del
er
en
kortlægning
af
alle
respondenters
profil.
I
anden
del
præsenterer
vi
profilen
på
de
respondenter,
som
har
svaret
at
de
føler
sig
presset
dagligt.
Årsager
og
konsekvenser
til
det
oplevede
pres
præsenteres.
I
tredje
og
sidste
del
præsenteres
profilen
på
de
respondenter,
der
har
svaret
at
de
dagligt
oplever
søvnløshed
på
grund
af
en
presset
hverdag.
Datagrundlag
Danske
Gymnasieelevers
Sammenslutning
(DGS)
har
udsendt
en
spørgeskemaundersøgelse
til
165
skoler.
Gymnasieelever
har
i
perioden
5.
November
til
9.
December
2013
evalueret
det
fysiske
og
psykiske
miljø
på
deres
gymnasier.
Undersøgelsen
og
første
del
af
denne
rapport
bygger
på
besvarelser
fra
5029
respondenter,
som
har
fuldent
spørgeskemaet.
7168
har
besvaret
spørgeskemaet
delvist.2
Anden
del
af
denne
rapport
viser
et
udsnit
af
den
samlede
undersøgelse.
I
denne
del
vil
vi
præsentere
besvarelser
fra
de
respondenter,
som
har
angivet
at
de
føler
sig
dagligt
presset.
Denne
del
indeholder
derfor
færre
besvarelser
end
den
samlede
undersøgelse.
957
respondenter,
som
har
svaret
at
de
føler
sig
dagligt
presset,
har
fuldendt
spørgeskemaet,
mens
1039
har
besvaret
spørgeskemaet
delvist,
hvilket
svarer
til
14,5
%
af
det
samlede
antal
respondenter.
2
Summen
på
besvarelser
varierer
fra
de
enkelte
spørgsmål.
Dette
skyldes,
at
nogle
spørgsmål
indeholder
såkaldte
missings,
som
betyder
at
spørgsmålene
kun
er
delvist
udfyldte.
Enkelte
spørgsmål
har
flere
svarmuligheder
og
besvarelser
vil
derfor
overskride
henholdsvis
7168
i
første
del,
1039
i
anden
del
og
465
i
tredje
del.
5
Tredje
del
af
rapporten,
som
er
data
fra
de
elever
der
oplever
problemer
med
søvnløshed
dagligt
på
grund
af
en
presset
hverdag,
er
baseret
på
besvarelser
fra
421
respondenter
som
har
afsluttet
undersøgelsen.
465
har
besvaret
undersøgelsen
delvist,
hvilket
svarer
til
6,4
%
af
det
samlede
antal
respondenter.
6
DEL
1:
Profil
på
alle
respondenter
1.1.
Respondenternes
baggrundsoplysninger
I
dette
afsnit
redegør
vi
for
respondenternes
baggrundsdata,
såsom
køn,
alder,
bopælsregion,
ungdomsuddannelse,
studieretning
og
klassetrin.
Køn
Mand
26,0
%
Kvinde
74,0
%
Figur
1.1.1.
Køn
blandt
alle
respondenter
På
dette
spørgsmål
har
der
været
5968
besvarelser.
Der
er
en
overvægt
af
kvindelige
respondenter,
som
udgør
74
%.
7
Alder
49,0
%
51,0
%
17
år
eller
derunder
18
år
eller
derover
Figur
1.1.2.
Alder
blandt
alle
respondenter
På
dette
spørgsmål
har
der
været
5999
besvarelser.
Bopælsregion
12,0
%
22,0
%
Region
Nordjylland
Region
Midtjylland
14,0
%
28,0
%
Region
Syddanmark
Region
Sjælland
Region
Hovedstaden
24,0
%
Figur
1.1.3.
Fordeling
af
alle
respondenters
bopælsregion
På
dette
spørgsmål
har
der
været
5908
besvarelser.
Tallene
er
repræsentative
i
forhold
til
antallet
af
skoler
i
hver
region3.
3
Se
fordelingen
i
rapportens
indledning.
8
Ungdomsuddannelse
6,0
%
2,0
%
HF
IB
STX
92,0
%
Figur
1.1.4.
Fordeling
af
alle
respondenter
på
tre
ungdomsuddannelser
Der
er
5760
besvarelser
på
spørgsmålet
om,
hvilken
ungdomsuddannelse
respondenterne
er
tilknyttet.
Størstedelen
af
besvarelserne
er
fra
elever,
der
går
på
STX
som
står
for
det
almene
gymnasium.
Klassetrin
STX
34,0
%
32,0%
1.
g
2.
g
3.
g
34,0
%
Figur
1.1.5.
Fordeling
af
alle
respondenter
på
klassetrin
i
STX
Der
har
været
4266
besvarelser
på
dette
spørgsmål
9
Klassetrin
HF
49,0
%
51,0
%
1.
HF
2.
HF
Figur
1.1.6.
Fordeling
af
alle
respondenter
på
klassetrin
i
HF
Der
har
været
211
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
Klassetrin
IB
29,0
%
45,0
%
Pre-·‐IB
1.
IB
2.
IB
26,0
%
Figur
1.1.7.
Fordeling
af
alle
respondenter
på
klassetrin
i
IB
Der
har
været
49
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
Pre-·‐IB
svarer
til
første
år
på
de
øvrige
ungdomsuddannelser.
10
Samlet
oversigt
over
klassetrin
33,0
%
32,0
%
1.
års
elever
2.
års
elever
Sidste
års
elever
35,0
%
Figur
1.1.8.
Fordeling
af
alle
respondenter
på
klassetrin
på
tværs
af
uddannelser
Den
samlede
oversigt
baserer
sig
på
4526
besvarelser.
Figuren
viser,
at
der
er
en
ligelig
fordeling
af
respondenter
på
de
forskellige
klassetrin.
11
Studieretning
10,0
%
Samfundsvidenskabelig
18,0
%
38,0
%
Naturvidenskabelig
Sproglig
Kreativ
34,0
%
Figur
1.1.9.
Fordeling
af
alle
respondenter
på
fire
studieretninger
Der
har
været
4408
besvarelser
på
spørgsmålet
om,
hvilken
studieretning
hver
enkelt
respondent
er
tilknyttet.
Over
halvdelen
af
eleverne
kommer
fra
en
samfundsvidenskabelig
eller
naturvidenskabelig
studieretning,
hvilket
svarer
til
den
gældende
fordeling
mellem
studieretningerne.
Etnicitet
5,0
%
8,0
%
Begge
forældre
har
anden
etnisk
baggrund
end
dansk
En
forælder
har
anden
etnisk
baggrund
end
dansk
87,0
%
Begge
forældre
har
etnisk
dansk
baggrund
Figur
1.1.10.
Etnisk
baggrund
blandt
alle
respondenter
9
ud
af
ti
af
respondenterne
er
etniske
danske.
12
Forældres
uddannelsesbaggrund
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2,5
%
Folkeskole
Faglært
13,3
%
7,8
%
Gymnasial
uddannelse
Kort
videregående
uddannelse
Mellemlang
videregående
uddannelse
Lang
videregående
uddannelse
12,6
%
35,1
%
28,4
%
Figur
1.1.11.
Forældres
uddannelsesbaggrund
blandt
alle
respondenter
Over
halvdelen
af
respondenternes
forældre
har
enten
en
mellemlang
eller
lang
videregående
uddannelse.
Opsummering
Baggrundsdata
for
alle
respondenter
viser
tendenser
til,
at
der
er
en
overvægt
af:
••••
kvindelige
gymnasieelever
elever
fra
STX
etniske
danske
børn
af
forældre
med
mellemlang
eller
lang
videregående
uddannelse
13
1.2.
En
vurdering
af
det
psykiske
pres
i
gymnasiet
Eleverne
er
blevet
bedt
om
at
vurdere,
hvorvidt
de
føler
sig
presset
i
hverdagen,
samt
evaluere
mængden
af
skolearbejde
og
længden
af
skoledage.
De
er
også
blevet
spurgt
til
hvilke
konsekvenser
en
presset
hverdag
forårsager.
Føler
du
dig
presset
i
din
hverdag?
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Dagligt
Ofte
Nogle
gange
Sjældent
7,5
%
1,06
%
Aldrig
18,9
%
33,8
%
38,7
%
Figur
1.2.1.
Fordeling
af
alle
respondenters
oplevede
pres
i
hverdagen
Der
har
været
5489
respondenter
på
dette
spørgsmål.
Næsten
halvdelen
af
eleverne
svarer,
at
de
er
presset
dagligt
eller
ofte.
14
Føler
du
dig
presset
i
din
hverdag?
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
45,4
%
36,2
%
26,4
%
21,6
%
10,6
%
Dagligt
Ofte
Nogle
gange
14,3
%
5,2
%
Sjældent
3,0
%
0,4
%
Aldrig
36,5
%
Mænd
Kvinder
Figur
1.2.2.
Kønsopdelt
evaluering
af
det
psykiske
pres
i
gymnasiet
Besvarelserne
fra
de
kvindelige
gymnasieelever
viser,
at
de
overvejende
følger
tendenserne
fra
den
samlede
oversigt,
hvor
omkring
halvdelen
svarer,
at
de
føler
sig
presset
i
deres
hverdag
enten
dagligt
eller
ofte.
For
mændene
er
tallene
derimod
lidt
lavere,
og
her
er
det
hver
tredje
der
svarer,
at
de
føler
sig
presset
dagligt
eller
ofte.
Samtidig
er
det
2
ud
af
3
mænd
som
svarer,
at
de
kun
føler
sig
presset
nogle
gange
eller
sjældent.
15
Føler
du
dig
presset
i
din
hverdag?
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
45,8
%
36,5
%
35,7
%
30,0
%
23,3
%
20,3
%
12,6
%
10,
5
%
6,5
%
5,0
%
1.0
%
1,1
%
1,2
%
Ofte
Nogle
gange
Sjældent
Aldrig
36,2
%
33,8
%
1.g
2.g
3.g
Dagligt
Figur
1.2.3.
Evaluering
af
det
psykiske
pres
fordelt
på
klassetrin
i
STX
Figuren
viser
at
2.
og
3.g-·‐elever
er
overvejende
enige
i,
hvorvidt
de
føler
sig
presset
i
deres
hverdag.
For
denne
gruppe
er
det
over
halvdelen,
der
føler
sig
presset
dagligt
eller
ofte,
mens
tallet
for
1.g-·‐eleverne
er
under
halvdelen
med
42,6
%.
Tallene
viser
også,
at
2
ud
3
1.g-·‐elever
kun
føler
sig
presset
nogle
gange
eller
sjældent,
mens
det
kun
er
2
ud
5
elever
i
den
anden
gruppe,
som
føler
sig
presset
nogle
gange
eller
sjældent.
16
Føler
du
dig
presset
i
din
hverdag?
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
45,4
%
36,8
%
30,5
%
24,2
%
16,1
%
25,2
%
13,1
%
7,3
%
Dagligt
Ofte
Nogle
gange
Sjældent
0,0
%
1,0
%
Aldrig
1.
hf
2.
hf
Figur
1.2.4.
Evaluering
af
det
psykiske
pres
fordelt
på
klassetrin
i
HF
Figuren
viser
at
over
halvdelen
af
2.
hf-·‐eleverne
føler
sig
presset
dagligt
eller
ofte,
mens
tallet
for
1.
hf-·‐elever
er
lidt
lavere
med
en
andel
på
41,3
%.
Føler
du
dig
ensom?
40
35
30
25
20
15
10
5
0
3,3
%
Dagligt
7,5
%
Ofte
Nogle
gange
Sjældent
Aldrig
23,4
%
28,5
%
37,1
%
Figur
1.2.5.
Evaluering
af
ensomhed
blandt
alle
respondenter
Hver
tredje
elev
føler
sig
ensom
dagligt,
ofte
eller
nogle
gange.
Over
halvdelen
af
respondenterne
svarer,
at
de
kun
sjældent
eller
aldrig
føler
sig
ensomme.
Der
har
været
5284
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
17
I
hvilket
omfang
deltager
du
i
aktiviteterne
på
din
skole
efter
skoletid?
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
44,7
%
37,7
%
7,8
%
Altid
Ofte
Sjældent
9,7
%
Aldrig
Figur
1.2.6.
Deltagelse
i
sociale
aktiviteter
blandt
alle
respondenter
Tæt
på
hver
anden
elev
deltager
sjældent
eller
aldrig
i
sociale
aktiviteter
på
skolen
efterskoletid.
Der
har
været
5189
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
Føler
du,
at
du
har
penge
til
at
deltage
i
det
sociale
samvær
udenfor
undervisningen?
Ja
Nej
22%
78%
Figur
1.2.7.
Økonomisk
mulighed
for
at
deltage
i
sociale
aktiviteter
blandt
alle
respondenter
Figuren
viser
at
for
størstedelen
af
eleverne,
er
det
ikke
økonomi
der
afgør,
hvorvidt
de
deltager
i
sociale
aktiviteter
på
skolen.
For
to
ud
af
fem
gælder
det,
at
de
ikke
føler
at
de
har
18
råd
til
at
deltage
i
sociale
aktiviteter
på
skolen
efter
skoletid.
Der
har
været
4963
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
1.3.
Årsager
til
oplevelsen
af
pres
i
gymnasiet
Hvad
får
dig
til
at
føle
dig
presset?
60
50
40
30
20
10
0
Mange
lektier/afleveringer
Lange
skoledage
Meget
erhvervsarbejde
12,0
%
5,8
%
Meget
frivilligt
arbejde
Mange
fritidsinteresser
39,1
%
52,1
%
20,6
%
Figur
1.3.1.
Årsager
til
pres
blandt
alle
elever
Der
har
været
9294
besvarelser
på
dette
spørgsmål,
da
det
har
været
muligt
at
angive
mere
end
ét
svar,
hvorfor
den
samlede
procentdel
overstiger
100.
Figuren
viser
en
udregning
af
antal
besvarelser
på
hvert
svar
i
forhold
til
det
samlede
antal
respondenter
på
undersøgelsen,
som
var
7168.
Det
gælder
derfor
for
91,2
%
af
eleverne
at
det
pres
de
oplever,
skyldes
for
mange
lektier/afleveringer
og
lange
skoledage.
19
Hvad
mener
du
om
mængden
af
skolearbejde
udenfor
skoletid?
70
60
50
40
30
20
10
0
For
stor
Tilpas
1,25
%
For
lille
35,9
%
62,8
%
Figur
1.3.2.
Evaluering
af
mængden
af
skolearbejde
blandt
alle
elever
Der
har
været
5499
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
Svarene
viser
at
mere
end
hver
tredje
elev
vurderer,
at
mængden
af
skolearbejde
udenfor
skoletid4,
er
for
stor.
Hvor
lang
tid
bruger
du
i
gennemsnit
på
lektier
og
a^leveringer
om
ugen?
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
41,5
%
27,1
%
16,5
%
10,6
%
0-·‐5
timer
6-·‐10
timer
11-·‐15
timer
16-·‐20
timer
3,04
%
21-·‐25
timer
1,05
%
25
timer
eller
derover
Figur
1.3.3.
Vurdering
af
ugentlig
lektiemængde
blandt
alle
elever
Der
har
været
5527
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
41,5
%
af
eleverne
bruger
mellem
6-·‐10
timer
på
lektier
og
afleveringer
om
ugen.
Lige
omkring
en
tredjedel
bruger
helt
op
til
11-·‐15
timer.
Dvs.
Størstedelen
af
eleverne
bruger
mellem
6-·‐15
timer
på
lektier
og
afleveringer
om
ugen.
4
Skolearbejde
udenfor
skoletid
er
i
spørgsmålet
defineret
som
lektier,
afleveringer
og
anden
forberedelse.
20
1.4.
Konsekvenser
ved
en
presset
hverdag
Oplever
du
koncentrationsbesvær
pga.
en
presset
hverdag?
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
40,3
%
21,05
%
10,5
%
Dagligt
Ofte
Nogle
gange
22,9
%
5,06
%
Sjældent
Aldrig
Figur
1.4.1.
Oplevelsen
af
koncentrationsbesvær
blandt
alle
elever
Der
har
været
5453
besvarelser
på
dette
spørgsmål,
som
viser
at
en
tredjedel
af
eleverne
dagligt
eller
ofte
oplever
koncentrationsbesvær
på
grund
af
en
presset
hverdag.
Oplever
du
søvnløshed
pga.
en
presset
hverdag?
30
25
20
15
10
5
0
Dagligt
Ofte
Nogle
gange
Sjældent
Aldrig
8,5
%
19,1
%
17,4
%
28,1
%
26,7
%
Figur
1.4.2.
Oplevelsen
af
søvnløshed
blandt
alle
elever
Der
har
været
5441
besvarelser
på
spørgsmålet.
Hver
femte
elev
har
ofte
problemer
med
søvnløshed
på
grund
af
en
presset
hverdag,
mens
næsten
hver
tredje
svarer
at
de
nogle
gange
oplever
søvnløshed
af
samme
årsag.
21
Oplever
du
koncentrationsbesvær
pga.
en
presset
hverdag?
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
11,4
%
7,7
%
Dagligt
23,0
%
15,0
%
10,4
%
3,3
%
Ofte
Nogle
gange
Sjældent
Aldrig
41,7
%
36,3
%
30,4
%
20,5
%
Mænd
Kvinder
Figur
1.4.3.
Kønsopdelt
evaluering
af
konsekvenser
ved
en
presset
hverdag
Hver
tredje
af
de
kvindelige
elever
oplever
koncentrationsbesvær
dagligt
eller
ofte
som
konsekvens
af
en
presset
hverdag.
For
mændene
er
det
lavere,
hvor
det
er
omkring
hver
femte,
som
har
koncentrationsbesvær
dagligt
eller
ofte.
Opsummering
Første
del
af
denne
rapport
viser,
at
halvdelen
af
eleverne
føler
sig
presset
i
deres
hverdag
dagligt
eller
ofte.
Respondentopgørelsen
indikerer,
at
der
er
en
overvægt
af
kvindelige
elever,
som
føler
sig
dagligt
presset.
Der
er
er
en
tendens
til,
at
færre
1.
års
elever
føler
sig
presset
end
2.
Og
3.
års
elever.
For
størstedelen
af
eleverne
er
årsagen
til
det
oplevede
pres
for
mange
lektier/afleveringer
samt
lange
skoledage.
Nogle
elever
bruger
helt
op
til
15
timer
på
lektier
om
ugen.
Vi
finder
det
relevant
at
undersøge,
hvilken
gruppe
unge
som
særligt
føler
sig
presset
i
deres
hverdag.
Derfor
vil
vi
i
næste
del
af
denne
rapport
lave
en
deskriptiv
fremlægning
af
besvarelser
fra
de
elever,
der
har
svaret,
at
de
føler
sig
presset
dagligt.
Formålet
er
at
spore
tendenser
i,
hvilke
karakteristika
de
pressede
elever
har.
22
DEL
2:
Profil
på
elever
som
føler
sig
presset
dagligt
2.1.
Baggrundsdata
for
elever
med
en
dagligt
presset
hverdag
Denne
del
af
undersøgelsen
er
udelukkende
baseret
på
besvarelser
fra
de
elever,
som
har
svaret,
at
de
føler
sig
presset
dagligt.
Der
har
været
957
respondenter,
som
har
fuldendt
spørgeskemaet.
1039
har
besvaret
spørgeskemaet
delvist.
Opgørelsen
viser
at
fordelingen
af
pressede
elever
på
baggrundsdata
som
etnicitet,
bopælsregion,
uddannelse,
studieretning
og
forældres
uddannelsesbaggrund,
er
tilnærmelsesvis
den
samme,
som
fordelingen
af
baggrundsdata
for
alle
respondenter.
Der
vil
derfor
ikke
være
figurer
for
disse
data
i
denne
del
af
rapporten.
Køn
Mand
14,0%
Kvinde
86,0%
Figur
2.1.1.
Kønsfordeling
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Som
i
baggrundsdata
for
alle
respondenter,
er
der
også
en
overvægt
af
kvindelige
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset.
Andelen
af
kvindelige
respondenter
som
føler
sig
dagligt
presset
udgør
86
%,
som
er
noget
højere
end
den
samlede
oversigt,
hvor
kvinderne
udgør
74
%.
23
Alder
41,0%
59,0%
17
år
eller
derunder
18
år
eller
derover
Figur
2.1.2.
Aldersfordeling
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Tre
elever
ud
af
fem,
som
føler
sig
dagligt
presset,
er
18
år
eller
derover.
Der
er
flere
elever
i
den
ældste
aldersgruppe
i
forhold
til
den
samlede
opgørelse,
hvor
fordelingen
var
ligeligt
fordelt
mellem
de
to
grupper.
24
Pressede
elever
fordelt
på
klassetrin
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
43,3
%
34,4
%
22,2
%
1.
års
2.
års
Sidste
års
Figur
2.1.3.
Respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset,
fordelt
på
klassetrin
Den
samlede
oversigt
viste,
at
der
var
en
ligelig
fordeling
af
respondenter
på
alle
tre
klassetrin.
Denne
figur
viser
i
modsætning,
at
der
er
en
overvægt
af
sidste
års
elever5,
som
føler
sig
presset
dagligt.
Der
har
været
815
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
5
Sidste
års
elever
tæller
2.
Hf-·‐elever
og
3.g
elever.
Kategorien
2.
Års
elever
repræsenterer
derfor
kun
IB-·‐
og
STX-·‐elever.
Opdelingen
skyldes,
at
vi
ønsker
at
se
om
de
elever
som
er
på
vej
ud
af
gymnasiet,
føler
sig
mere
presset.
25
Har
du
et
fritidsjob?
40,0%
60,0%
Ja
Nej
Figur
2.1.4.
Andel
med
fritidsjob
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Over
halvdelen
af
elever
har
et
job
ved
siden
af
skolen.
Der
var
978
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
Ugentlig
arbejdstid
30
25
20
15
10
5
0
1-·‐3
timer
4-·‐6
timer
7-·‐9
timer
10-·‐12
timer
4,7
%
13-·‐15
timer
5,5
%
Mere
end
15
timer
20,1
%
15,4
%
28,0
%
26,2
%
Figur
2.1.5.
Ugentlig
arbejdstid
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Figuren
viser
at
de
færreste
elever
arbejder
mere
end
12
timer
om
ugen.
Størstedelen
arbejder
mellem
4-·‐6
og
7-·‐9
timer
om
ugen.
Der
var
487
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
26
Føler
du
dig
ensom?
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Dagligt
Ofte
Nogle
gange
Sjældent
Aldrig
7,9
%
14,4
%
14,0
%
33,4
%
30,1
%
Figur
2.1.6.
Oplevelsen
af
ensomhed
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Omkring
hver
femte
elev
svarer,
at
de
føler
sig
ensomme
dagligt
eller
ofte,
mens
hver
tredje
føler
sig
ensom
nogle
gange.
Der
var
1030
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
I
hvilket
omfang
deltager
du
i
aktiviteterne
på
din
skole
efter
skoletid?
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
39,4
%
39,8
%
13,5
%
7,2
%
Altid
Ofte
Sjældent
Aldrig
Figur
2.1.7.
Deltagelse
i
sociale
aktiviteter
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Over
halvdelen
af
eleverne
deltager
sjældent
eller
aldrig
i
aktiviteter
på
skolen
efter
skoletid.
Der
var
1007
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
27
Føler
du,
at
du
har
penge
til
at
deltage
i
det
sociale
samvær
udenfor
undervisningen?
Ja
Nej
36%
64%
Figur
2.1.8.
Økonomisk
mulighed
for
at
deltage
i
sociale
aktiviteter
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Mere
end
hver
tredje
elev
føler
ikke,
at
de
har
råd
til
at
deltage
i
det
sociale
samvær
udenfor
skolen.
Der
var
970
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
Opsummering
Baggrundsdata
for
de
elever,
som
oplever
et
dagligt
pres
er
tilnærmelsesvis
de
samme
som
de
generelle
karakteristika
for
alle
respondenter
i
undersøgelsen.
Dog
er
der
få
afvigelser
såsom,
at
der
er
en
overvægt
af
sidste
års
elever
og
flere
elever
i
den
ældre
aldersgruppe
som
er
på
18
år
eller
derover.
Der
er
en
øget
difference
mellem
fordelingen
af
køn
i
denne
del
af
rapporten,
hvor
andelen
af
kvindelige
respondenter
udgør
86
%
mod
de
samlede
74
%
Hver
femte
af
de
elever,
som
har
svaret
at
de
dagligt
føler
sig
presset
svarer
ligeledes
at
de
føler
sig
ensomme
dagligt.
Mere
end
hver
tredje
elev
føler
ikke
de
har
råd
til
at
deltage
i
de
sociale
aktiviteter
på
skolen.
Ligeledes
er
det
over
halvdelen
af
eleverne,
som
sjældent
eller
aldrig
deltager
i
sociale
aktiviteter
på
skolen.
28
2.3.
Årsager
til
elevernes
oplevede
pres
Hvad
får
dig
til
at
føle
dig
presset?
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Mange
lektier/afleveringer
Lange
skoledage
Meget
erhvervsarbejde
19,5
%
10,6
%
Meget
frivilligt
arbejde
Mange
fritidsinteresser
28,5
%
59,3
%
77,1
%
Figur
2.3.1.
Årsager
til
det
oplevede
pres
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Der
har
været
2030
besvarelser
på
dette
spørgsmål,
da
det
har
været
muligt
at
angive
mere
end
et
svar,
og
derfor
overstiger
den
samlede
procentdel
100.
Fordelingen
af
procent
på
svarkategorierne
er
udregnet
på
baggrund
af
antal
besvarelser
på
hver
kategori
i
forhold
til
det
samlede
antal
respondenter
i
denne
del
af
undersøgelsen,
som
er
1039.
29
Hvad
mener
du
om
mængden
af
skolearbejde?
80
70
60
50
40
30
20
10
0
For
stor
Tilpas
26,9
%
0,4
%
For
lille
72,5
%
Figur
2.3.2.
Evaluering
af
mængden
af
skolearbejde
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
I
den
samlede
opgørelse
mente
størstedelen
af
eleverne,
at
mængden
af
skolearbejde
er
tilpas.
Besvarelserne
fra
de
elever,
som
føler
sig
dagligt
presset
viser
imidlertid
det
modsatte.
Langt
over
størstedelen
vurderer
mængden
af
skolearbejde
til
at
være
for
stor.
30
Føler
du,
at
du
kan
få
hjælp
til
lektierne
af
dine
forældre?
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
44,0
%
38,3
%
17,6
%
Ja
Ja,
i
et
begrænset
omfang/kun
i
nogle
fag
Nej
Figur
2.3.3.
Evaluering
af
mulighed
for
forældrehjælp
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Størstedelen
af
respondenterne
har
ikke
eller
kun
i
begrænset
omfang,
mulighed
for
at
få
hjælp
til
lektier
af
deres
forældre.
Der
har
været
979
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
31
2.4.
Konsekvenser
ved
en
presset
hverdag
Oplever
du
koncentrationsbesvær
pga.
en
presset
hverdag?
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Dagligt
Ofte
Nogle
gange
2,8
%
Sjældent
0,6
%
Aldrig
23,8
%
35,6
%
37,0
%
Figur
2.4.1.
Oplevelsen
af
koncentrationsbesvær
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Over
70
%
af
respondenterne
oplever
dagligt
eller
ofte
koncentrationsbesvær
pga.
en
presset
hverdag.
Der
er
1036
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
32
Oplever
du
søvnløshed
pga.
en
presset
hverdag?
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Dagligt
Ofte
Nogle
gange
Sjældent
10,4
%
5,4
%
Aldrig
25,1
%
34,2
%
24,7
%
Figur
2.4.2.
Oplevelsen
af
søvnløshed
blandt
respondenter,
som
føler
sig
dagligt
presset
Andelen
af
respondenter,
som
dagligt
eller
ofte
oplever
søvnløshed
pga.
en
presset
hverdag
ligger
på
næsten
60
%.
Der
har
været
1034
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
Opsummering
Besvarelserne
fra
de
elever,
som
føler
sig
dagligt
presset
viser,
at
mængden
af
lektier
er
for
stor.
Disse
respondenter
svarer,
at
deres
daglige
pres
skyldes
for
mange
lektier
og
lange
skoledage.
Omkring
halvdelen
af
de
elever,
som
dagligt
føler
sig
presset,
har
kun
i
begrænset
omfang
mulighed
for
at
få
hjælp
til
deres
lektier
af
forældre.
En
størstedelen
af
denne
respondentgruppe
oplever
koncentrationsbesvær
og
søvnløshed
dagligt
eller
ofte
som
følge
af
en
presset
hverdag.
33
Del
3:
Profil
på
elever
med
dagligt
søvnbesvær
Denne
sidste
del
af
rapporten
er
baseret
på
besvarelser
fra
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
på
grund
af
en
presset
hverdag.
465
respondenter
har
besvaret
undersøgelsen
delvist,
mens
421
har
afsluttet
spørgeskemaet.
3.1.
Baggrundsdata
Baggrundsdata6
for
de
elever,
som
har
svaret
at
de
dagligt
oplever
søvnløshed
pga.
en
presset
hverdag,
er
tilsvarende
den
samlede
oversigt
som
er
præsenteret
i
rapportens
første
del7.
Har
du
et
fritidsjob
43,4
%
Ja
Nej
56,6
%
Figur
3.1.1.
Andel
med
fritidsjob
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
Over
halvdelen
af
respondenter
med
daglige
søvnproblemer,
har
et
fritidsjob
ved
siden
af
skolen.
Der
var
433
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
6
Baggrundsdata
er
i
denne
rapport
bestemt
som
køn,
alder,
bopælsregion,
ungdomsuddannelse,
klassetrin,
studieretning
og
etnicitet.
7
Se
opsummering
af
baggrundsdata
for
alle
respondenter
side
13.
34
Ugentlige
arbejdstimer
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
1-·‐3
timer
4-·‐6
timer
7-·‐9
timer
10-·‐12
timer
3,4
%
13-·‐15
timer
5,9
%
Mere
end
15
timer
20,4
%
16,9
%
28,8
%
24,3
%
Figur
3.1.2.
Ugentlig
arbejdstid
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
De
fleste
respondenter,
som
har
problemer
med
søvnløshed,
arbejder
op
til
12
timer,
mens
størstedelen
kun
arbejder
mellem
4-·‐6
timer
om
ugen.
Der
var
201
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
Føler
du
dig
ensom?
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Dagligt
Ofte
Nogle
gange
Sjældent
Aldrig
13,4
%
19,0
%
11,0
%
29,1
%
27,4
%
Figur
3.1.3.
Oplevelsen
af
ensomhed
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
61,5
%
af
de
respondenter
som
har
problemer
med
søvnløshed
dagligt,
føler
sig
ensomme
dagligt,
ofte
eller
nogle
gange.
Der
var
463
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
35
Hvad
får
dig
til
at
føle
dig
presset?
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Mange
lektier/afleveringer
Lange
skoledage
Meget
erhvervsarbejde
Meget
frivilligt
arbejde
Mange
fritidsinteresser
17,20
%
25,81
%
9,68
%
74,41
%
59,78
%
Figur
3.1.4.
Årsager
til
det
oplevede
pres
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
Som
i
de
to
første
dele
af
rapporten,
er
det
lektier
og
lange
skoledage
som
flest
respondenter
angiver
som
årsag
til
det
daglige
pres,
de
oplever.
Der
var
869
besvarelser
på
dette
spørgsmål,
da
det
var
muligt
at
angive
mere
end
et
svar,
og
derfor
vil
den
samlede
procentdel
overstige
100.
36
Føler
du,
at
du
kan
få
hjælp
til
lektierne
af
dine
forældre?
50%
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Ja
Ja,
i
et
begrænset
omfang/kun
i
nogle
fag
Nej
18,24%
38,57%
43,19%
Figur
3.1.5.
Evaluering
af
mulighed
for
forældrehjælp
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
Størstedelen
af
denne
respondentgruppe
har
ikke
mulighed
for
eller
kun
i
begrænset
omfang
mulighed
for
at
få
hjælp
til
lektier
af
deres
forældre.
Der
var
433
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
37
Hvad
mener
du
om
mængden
af
skolearbejde
udenfor
skoletid?
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
For
stor
Tilpas
0,65%
For
lille
34,19%
65,16%
Figur
3.1.6.
Evaluering
af
mængden
af
skolearbejde
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
Langt
over
størstedelen
af
respondenter
med
søvnbesvær,
mener
at
mængden
af
lektier
i
gymnasiet
er
alt
for
stor.
Der
var
465
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
38
Oplever
du
koncentrationsbesvær
pga.
en
presset
hverdag?
50%
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
46,02%
35,91%
12,26%
Dagligt
Ofte
Nogle
gange
4,30%
Sjældent
1,51%
Aldrig
Figur
3.1.7.
Oplevelsen
af
koncentrationsbesvær
blandt
respondenter,
som
oplever
daglig
søvnløshed
Næsten
alle
respondenter
med
dagligt
søvnbesvær,
oplever
også
problemer
med
koncentrationen
som
følge
af
en
presset
hverdag,
dagligt,
ofte
eller
nogle
gange.
Der
var
465
besvarelser
på
dette
spørgsmål.
39
Konklusion
Denne
rapport
undersøgte
elevernes
oplevelse
af
det
psykiske
miljø
i
gymnasiet.
Resultaterne
viser,
at
over
halvdelen
oplever
at
være
presset
ofte
eller
dagligt.
40
%
af
de
elever,
som
har
svaret,
at
de
føler
sig
dagligt
presset,
svarer
også
at
de
føler
sig
ensomme.
Halvdelen
af
de
elever,
som
oplever
et
dagligt
pres,
deltager
aldrig
eller
sjældent
i
sociale
aktiviteter
på
skolen.
Det
tenderer
til
at
flest
kvindelige
gymnasieelever
og
flest
sidste
års
elever
oplever
at
være
presset
dagligt.
Rapporten
er
inddelt
i
tre
dele,
hver
del
med
en
specifik
respondentgruppe.
Alle
respondentgrupper
vurderer,
at
mængden
af
lektier
og
lange
skoledage
er
årsagerne
til
det
pres
de
oplever.
Respondenter
som
dagligt
føler
sig
presset
eller
som
dagligt
oplever
søvnløshed
mener
at
lektiemængden
er
alt
for
stor,
hvilket
er
i
modsætning
til
besvarelserne
fra
alle
respondenter,
som
viste
af
der
var
overvejende
enighed
om
at
lektiemængden
var
tilpas.
Respondenternes
baggrundsdata
Der
har
været
overvejende
besvarelser
fra
elever
som
går
på
STX,
kvindelige
og
etniske
danske
elever.
Der
er
en
forsvindende
lille
andel
af
IB-·‐elever,
som
har
besvaret
undersøgelsen,
hvilket
med
stor
sandsynlighed
skyldes,
at
det
ikke
har
været
muligt
at
få
undersøgelsen
på
engelsk.
Dette
hensyn
vil
blive
taget
fremover.
Størstedelen
af
respondenterne
svarer,
at
deres
forældre
har
en
mellemlang
eller
videregående
uddannelse.
Spørgsmål
til
undersøgelsen
kan
rettes
til:
Presse-·‐
og
kommunikationsmedarbejder
Maria
Hansen
på
telefon:
50
77
48
05
eller
e-·‐mail:
[email protected]
For
øvrige
kommentarer,
kontakt:
Formand
for
DGS,
Phillip
Dimsits
Lerer
på:
50
77
48
01.
40