Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 8
Offentligt
Sagsnr.: 016.02R.351
Pressemeddelelse:
Ny OECD-undersøgelse kortlægger voksne danskeres færdighederNy stor international undersøgelse giver Danmark en kompetencemæssig udfordring. Dan-mark har en pæn placering i regning. Men i læsning ligger danskerne under gennemsnittet, ogi IT klarer Danmark sig middelgodtDanmark har sammen med 23 andre lande deltaget i den hidtil største internationale kortlægning afvoksnes basale færdigheder og brug af kompetencer på jobbet.Og mens danskerne ligger et stykke over gennemsnittet med en 7. plads i regning, ser det mindre godtud med IT-kompetencer og læsefærdigheder. Danmark placerer sig under gennemsnittet med en 14.plads i læsning.Omkring 600.000 danskere i alderen 16-65 år har ifølge undersøgelsen mindre gode læsefærdigheder.Det gælder især kortuddannede, personer uden arbejde, indvandrere og ældre, men mindre gode læserefindes også i andre grupper. Fx har hver tredje person på det laveste læseniveau i undersøgelsen en er-hvervsuddannelse. Den danske placering er en tilbagegang i forhold til en OECD-undersøgelse fra1998, hvilket ifølge undersøgelsen blandt andet skyldes, at der er flere ældre og flere indvandrere i be-folkningen i dag end dengang. OECD bemærker dog, at denne sammenligning af metodiske årsagerskal foretages med forsigtighed.Når det gælder IT ligger danskenes målte færdigheder på en 8. plads ud af 19 lande, hvilket svarer tilOECD- gennemsnit. Men Danmark er samtidig et af de lande, hvor flest har gennemført IT-testen.Undersøgelsen viser desuden, at Danmark placerer sig på en 5. plads, når det gælder andelen af voksnemed IT-færdigheder på de to højeste niveauer, mens der også er en stor gruppe danskere med begræn-sede IT-færdigheder.Gode eller mindre gode færdigheder i læsning, regning og IT hænger ifølge undersøgelsen tæt sammenmed den enkeltes uddannelse, alder, beskæftigelse og deltagelse i voksen- og efteruddannelse. Derud-over viser undersøgelsen, at der er en række positive effekter af at deltage i privat eller offentlig voksen-og efteruddannelse.Undervisningsminister Christine Antorini påpeger, at der i dag er gode muligheder for, at voksne kandeltage i både almen og erhvervsrettet voksen- og efteruddannelsesaktivitet, hvor der enten slet ikke erdeltagerbetaling eller hvor den er meget lav”Undersøgelsen viser også, at deltagelsen i voksen- og efteruddannelse i Danmark er meget høj sammenlignet med andrelande – så samlet set vurderer jeg, at Danmark har nogle ganske gode rammer for deltagelse i voksen- og efteruddannelse.Men undersøgelsen viser, at det er afgørende, at vi sikrer et større udbytte af indsatsen de kommende år, så alle har degrundlæggende færdigheder, som er afgørende for et aktivt arbejds- og fritidsliv, og kan dygtiggøre og uddanne sig livet igen-nem. Vi har taget fat på at øge voksnes deltagelse i forbedrende voksenundervisning gennem VEU-centrenes opsøgendevejledning og rådgivning. Derudover sætter vi gang i et stort udviklingsprojekt inden for almen voksenuddannelse, somblandt andet skal forbedre undervisningstilbuddene til voksne med utilstrækkelige færdigheder. Det skal sammen medbedre voksen- og efteruddannelser, som regeringen har afsat en ekstra mia. kr. til, bidrage til at gøre danskerne dygtigere,”siger ministeren og henviser desuden til folkeskolereformen, som skal sikre bedre færdigheder til alleelever.
Sagsnr.: 016.02R.351
Undersøgelsen viser også, at danskerne i meget stort omfang læser og bruger IT på jobbet og i fritiden,og de fleste mener, at de har kompetencerne, som kræves. Eksempelvis bruger 71 pct. af de 16-65-årige e-mail hver dag, mens 75 pct. handler online eller bruger netbank mindst en gang om måneden.Danmark er ifølge undersøgelsen et af de lande, hvor flest deltager i privat eller offentlig voksen-ogefteruddannelse. Over 40 pct. af de ledige og 35 pct. af de beskæftigede ønsker sig dog mere uddannel-se. Det er især personer med gode færdigheder, mens voksne med mindre gode færdigheder i mindregrad efterspørger uddannelse.Beskæftigelsesminister Mette Fredriksen udtaler:”At have en uddannelse er helt afgørende, hvis man skal opnå et varigt fodfæste på arbejdsmarkedet. Det kræver, at dehelt grundlæggende kompetencer er i orden – og det ses nok tydeligst blandt de mange, der står helt uden for arbejdsmar-kedet. Kan man ikke læse, skrive og regne ordentligt, er vejen væk fra ledighed ofte meget lang og meget besværlig. Det ernetop årsagen til at, vi med kontanthjælpsreformen nu styrker de lediges forudsætninger for at få et eksamensbevis i hån-den. Men den enkelte har også pligt til at gøre, hvad man kan, for at få flere færdigheder og kompetencer."Om undersøgelsen:OECD- undersøgelsen har til formål at tilvejebringe internationalt sammenlignelig viden om voksneslæse, regne – og IT-færdigheder samt voksnes brug af disse færdigheder og en række kompetencer påjob og i fritiden.Undersøgelsen omfatter bl.a. måling af:læsefærdigheder i at finde, forstå, vurdere og bruge skriftlig information,regnefærdigheder til at finde, fortolke og anvende matematiske informationer,færdigheder i problemløsning med IT til at finde og vurdere information, kommunikere med andremennesker samt udføre konkrete opgaver.Undersøgelsen belyser også danskernes brug af disse færdigheder samt kompetencer såsom kommuni-kation og planlægning mv. på jobbet.7.300 personer i alderen 16-65 år har deltaget i den danske undersøgelse. Undersøgelsen i Danmark ergennemført af SFI under ledelse af Forskningsleder Anders Rosdahl.Seks ministerier står bag undersøgelsen: Undervisningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Ministerietfor Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, Finansministeriet, Erhvervs- og Vækstmini-steriet, samt Social-, Børne- og Integrationsministeriet.Den danske rapport offentliggøres af SFI den 8. oktober 2013.OECD publicerer de første internationale resultater i en international rapport den 8. oktober 2013.Kontakt: Chefkonsulent Jan Reitz Jørgensen, Afdeling for ungdoms- og voksenuddannelse