Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 79
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut(Evalueringer på folkeskoleområdet)§1I lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 1073 af 15. september 2010, somændret ved § 3 i lov nr. 1235 af 18. december 2012 [NB: L 51, L 17 og L 21], foretages følgendeændringer:1.I§ 2, stk. 1, 1. pkt.,udgår: »og 3«2.§ 2, stk. 2,ophæves.Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.3.§ 4, stk. 1, 2. pkt.,ophæves.4.§ 8, stk. 1, 4. pkt.,ophæves.5.I§ 8, stk. 1, sidste pkt.,ændres »§ 2, stk. 4 og 5« til: »§ 2, stk. 3 og 4«.§2Loven træder i kraft den 1. juli 2014.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedindholdMed lovforslaget foreslås det, at evalueringer på folkeskoleområdet ikke længere skal gennemføres efterbeslutning af formandskabet for Rådet for Børns Læring (der den 1. januar 2014 erstattede Rådet for Evalue-ring og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen), men at evalueringer fremover også for folkeskoleområdet skerefter en model, hvor Danmarks Evalueringsinstitut, i lighed med hvad der gør sig gældende på de øvrigeuddannelsesområder, sender deres samlede forslag for det kommende års evalueringsområder (handlingspla-ner) til undervisningsministeren til dennes godkendelse. Herved normaliseres folkeskoleområdet i relation tilDanmarks Evalueringsinstitut, således at Danmarks Evalueringsinstitut også på grundskoleområdet har mu-lighed for at iværksætte evalueringer på eget initiativ.1.2. Lovforslagets baggrundLovforslaget fremsættes i forlængelse af lovforslag nr. L 51 af 31. oktober 2013 om ændring af lov om fol-keskolen og forskellige andre love (nu lov nr. xx) og som opfølgning på de i den forbindelse indkomne hø-ringssvar. I den forbindelse har repræsentantskabet for Danmarks Evalueringsinstitut udtrykt sin bekymringfor, om konstruktionen med et formandskab, der beslutter, hvilke evalueringer Danmarks Evalueringsinstitutskal gennemføre på grundskoleområdet, giver Danmarks Evalueringsinstitut den fornødne faglige handlefri-hed. Det ligger repræsentantskabet stærkt på sinde, at Danmarks Evalueringsinstitut også på grundskoleom-rådet har mulighed for at iværksætte evalueringer på eget initiativ. Repræsentantskabet opfordrer til, at kon-struktionen nøje overvejes i forbindelse med etableringen af Rådet for Børns Læring og et formandskab fordette.Ordningen, hvorved evalueringer på folkeskoleområdet gennemføres efter beslutning fra formandskabetfor Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen (nu Rådet for Børns Læring), blev gennemførti 2006 (lov nr. 1597 af 20. december 2006).Lovforslaget har - i tråd med repræsentantskabet for Danmarks Evalueringsinstituts opfordring - baggrundi regeringens ønske om at tilbageføre initiativretten til at gennemføre evalueringer på grundskoleområdet tilDanmarks Evalueringsinstitut.2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Evalueringer på folkeskoleområdet2.1.1. Gældende retAf § 2, stk. 2, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut fremgår det, at evalueringer, der alene omfatter fol-keskoleområdet, gennemføres efter beslutning fra formandskabet for Rådet for Børns Læring (tidligere Rådetfor Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen). Det fremgår endvidere, at Styrelsen for Evaluering ogKvalitetsudvikling af Grundskolen inden for den bevilling, der fastsættes på finansloven til styrelsens virk-somhed, fastsætter en bevilling til instituttets evalueringer efter formandskabets beslutning.Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling blev nedlagt i forbindelse med en strukturændring i Under-visningsministeriet pr. 1. marts 2011, og bevillingen til evalueringer og undersøgelser på folkeskolens områ-de er i dag placeret i Undervisningsministeriets departement.Af § 4, stk. 1, fremgår det, at Evalueringsinstituttets samlede forslag til det kommende års evalueringsom-råder sendes til undervisningsministeren og velfærdsministeren for hver sit område. Dette gælder dog ikkeevalueringer efter § 2, stk. 2.
2
Forslaget til det kommende års evalueringsområder sendes efter de gældende regler til undervisningsmini-steren, ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser samt social-, børne- og integrati-onsministeren. Baggrunden for, at forslaget også sendes til ministeren for forskning, innovation og videregå-ende uddannelser er ressortflytningen af professionsbacheloruddannelserne og erhvervsakademiuddannelser-ne fra Undervisningsministeriet til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser ioktober 2011. Forslaget sendes også til social-, børne- og integrationsministeren som følge af ressortflytnin-gen i august 2013 af dagtilbud og private pasningsordninger til børn indtil skolestart fra Undervisningsmini-steriet til Social-, Børne- og Integrationsministeriet.Bestemmelserne blev indført ved lov nr. 1597 af 20. december 2006.2.1.2. Foreslået ordningDet bliver med lovforslaget igen muligt for Danmarks Evalueringsinstitut på grundskoleområdet at iværk-sætte evalueringer på eget initiativ. Der er tale om en tilbagerulning af den ved lov nr. 1597 af 20. december2006 indførte ordning, jf. afsnit 2.1.1.Med lovforslaget vil evalueringer fremover også for folkeskoleområdet ske efter en model, hvor DanmarksEvalueringsinstitut, i lighed med hvad der gør sig gældende på de øvrige uddannelsesområder, sender deressamlede forslag for det kommende års evalueringsområder (handlingsplaner) til undervisningsministeren tildennes godkendelse. Herved normaliseres folkeskoleområdet i relation til Danmarks Evalueringsinstitut,således at Danmarks Evalueringsinstitut også på grundskoleområdet har mulighed for at iværksætte evalue-ringer på eget initiativ.Formålet er at sikre Danmarks Evalueringsinstituts muligheder for at gennemføre evalueringer på en fri oguafhængig måde. Samtidig vil det lette muligheden for at gennemføre tværgående evalueringer af uddannel-sesområder, der omfatter folkeskolen.Rådet for Børns Læring (tidligere Rådet for Evaluering og Kvalitetssikring af Folkeskolen) er repræsente-ret i bestyrelsen for Danmarks Evalueringsinstitut. Det må i den forbindelse forventes, at bestyrelsen forDanmarks Evalueringsinstitut i den interne beslutningsproces, for så vidt angår igangsætning af projekter pågrundskoleområdet, vil tillægge udtalelser fra bestyrelsesmedlemmet, der beskikkes efter indstilling af ogblandt formandskabet for Rådet for Børns Læring, stor vægt.Lovforslaget berører ikke den adgang, som Rådet for Børns Læring har til at igangsætte evalueringer påeget initiativ.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner. Bevil-lingen til Danmarks Evalueringsinstitut fra 2015 vil blive søgt fastsat under hensyntagen til den med lovfors-laget ændrede ordning og inden for Undervisningsministeriets ramme.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
3
8. Hørte myndigheder[]9. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerAdministrative konsekvenser forstat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 2Det foreslås med lovforslaget, at evalueringer på folkeskoleområdet ikke længere skal gennemføres efterbeslutning af formandskabet for Rådet for Børns Læring (tidligere Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvik-ling af Folkeskolen), men at det fremadrettet er Danmarks Evalueringsinstitut, der på eget initiativ som påøvrige uddannelsesområder iværksætte evalueringer på grundskoleområdet.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.Til nr. 1 og 3-5Der er tale om konsekvensændringer som følge af den foreslåede § 1, nr. 2, hvorved § 2, stk. 2, i lov omDanmarks Evalueringsinstitut ophæves.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2014. Det indebærer, at Danmarks Evalueringsinstitut i ar-bejdet med dets handlingsplan for 2015 skal tage højde for den nye ordning. De evalueringer, som Rådet forEvaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen (nu Rådet for Børns Læring) har besluttet igangsat af Dan-marks Evalueringsinstitut i 2014 færdiggøres og afleveres af bestyrelsen for Danmarks Evalueringsinstitut tilundervisningsministeren, jf. § 8, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
4
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1§ 2. Evalueringsinstituttet gennemfører af egen1.I§ 2, stk. 1, 1. pkt.,udgår: »og 3«drift, jf. § 4, systematiske evalueringer af læ-ring og uddannelser og undervisning ved of-fentlige og private institutioner, der er omfattetaf de love, som er nævnt i bilag 1 til loven, jf.dog stk. 2 og 3. For private institutioner gælderdette dog kun, i det omfang de modtager offent-lige tilskud. Evalueringsinstituttet kan gennem-føre andre former for evalueringer, herunderevalueringer af en institutions samlede virk-somhed eller dele heraf. Instituttet fastsætteremner og metoder for de enkelte evalueringer.2.§ 2, stk. 2,ophæves.Stk. 2.Evalueringer, der alene omfatter folke-skoleområdet, gennemføres efter beslutning fra Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.formandskabet for Rådet for Evaluering ogKvalitetsudvikling af Folkeskolen. Styrelsen forEvaluering og Kvalitetsudvikling af Grundsko-len fastsætter inden for den bevilling, der fast-sættes på finansloven til styrelsens virksomhed,en bevilling til instituttets evalueringer efter 1.pkt.Stk. 3.…Stk. 4.…Stk. 5.…§ 4. Evalueringsinstituttets samlede forslag til3.§ 4, stk. 1, 2. pkt.,ophæves.det kommende års evalueringsområder sendestil undervisningsministeren og velfærdsministe-ren til godkendelse for hver sit område. Dettegælder dog ikke evalueringer efter § 2, stk. 2.Stk. 2.…§ 8. Evalueringsgruppen, jf. § 6, stk. 8, har an-svaret for evalueringen og den evalueringsrap-port, der skal afslutte evalueringen. Rapportenafgives til bestyrelsen. Evalueringsrapportervedrørende evalueringer under Undervisnings-ministeriets område afleveres af bestyrelsen til4.§ 8, stk. 1, 4. pkt.,ophæves.
5
undervisningsministeren senest 14 dage føroffentliggørelsen. Evalueringsrapporter vedrø-rende folkeskolen, jf. § 2, stk. 2, afleveres sam-tidig til formandskabet for Rådet for Evalueringog Kvalitetsudvikling af Folkeskolen. Andreevalueringsrapporter afleveres til vedkommen-de minister m.v., jf. § 2, stk. 4 og 5, eller ved-5.I§ 8, stk. 1, sidste pkt.,ændres »§ 2, stk. 4 ogkommende rekvirent, jf. § 3, senest 14 dage før5« til: »§ 2, stk. 3 og 4«.offentliggørelsen.§2Loven træder i kraft den 1. juli 2014.
6