Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 78
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Samråd i Børne- og UndervisningsudvalgetBesvarelse af samrådsspørgsmål H (om forskelle i tilskudtil stx og hhx) og samrådsspørgsmål I (om taxameterre-form)Børne- og UndervisningsudvalgetBørne- og Undervisningsudvalget10 minutterBørne- og UndervisningsudvalgetTirsdag den 10. december 2013 kl. 14.00Spørgsmål H er samrådets første punkt på dagsordenen
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
1. IndledningEfter ønske fra Peter Juel Jensen og Anni Matthiesen (V) har udvalget bedt mig svarepå samrådspørgsmål H-I:”Ministeren bedes redegøre for forskellen på undervisningstaxameterne for stx oghhx i regeringens finanslovsforslag for 2014.””Ministeren bedes redegøre for tidsplanen og opgaven for det nedsatte udvalg, somskal komme med et forslag til ny taxameterreform.”2. Besvarelse af spørgsmål H-ITak for invitationen.Vi har senest i december 2011 haft samråd om taksterne, og jeg har i de senesteår besvaret en række udvalgsspørgsmål om taksterne til stx og hhx. Senest herd. 5. december.Jeg vil gerne besvare de to spørgsmål samlet.Jeg vil ganske kort ridse forløbet på taxameterdiskussionen op og forskellen påhhx-taxameteret i forhold til stx-taxameteret.Den har sikkert været der før, men der hvor diskussionen sidst havde et højde-punkt var, da der blev lavet en analyse i 2007, hvor der blev kigget på forskel-lene i taxametrene.Man kunne se af analysen i 2007, at nogen af forskellene, når man sammenlig-ner hhx og stx er, at stx er lidt dyrere at drive end hhx, for der er flere naturfag-lige fag, hvor der er øgede undervisningsomkostninger ved disse fag. Det er éndel af det.En andel del er, og det er den store del af forskellen, at der er forskellige over-enskomster.Og dermed er der en tredje del, og den er uforklaret.Det var det, der kom ud af taxameteranalysen.
2
Noget var forklarligt og begrundet i overenskomster og forskellige priser på atdrive uddannelserne; og så var der den uforklarede del.Det var årsagen til, at den tidligere regering besluttede sig for at løfte takstenpå finanslovene tilbage i 2008 og 2009 på hhx, så den uforklarede forskel blevudlignet.Det er historikken.Der er sket nyt, som Venstres ordfører også påpegede i indledningen.Nu er der kommet nye overenskomster på hele gymnasieområdet.Det element, der omhandlede forskelle på overenskomsterne, er ikke gældendelængere.Jeg vil dog sige, at det er gældende på den måde, at alle de gymnasiale uddan-nelser har fået et større råderum på grund af OK 13.Men det vil udmønte sig forskelligt, fordi overenskomsterne har været forskel-lige på de forskellige gymnasiale uddannelser, men er nu blevet ens for degymnasiale uddannelser.Det er vigtigt at få sagt, at fordi der er kommet et større råderum på grund af denye overenskomster, har vi fra regeringens side været meget tydelige med atsige, at vi forventer, at det større råderum uanset uddannelse bliver brugt til etkvalitetsløft til gavn for eleverne.Det ændrer ikke ved, at man i dag kan stille sig spørgsmålet: ”Når nu der ernye overenskomster, burde man så kigge på det igen?”Det er en fuldstændig fair diskussion, man altid kan rejse.Men det er en finanslovsdiskussion.Derfor er jeg en anelse forundret over spørgsmålet, fordi der lige er indgået enfinanslovsaftale mellem regeringen og Venstre og Det konservative Folkeparti.Derfor tror jeg, at ordføreren kender svaret selv, for taksterne er uændrede.Det er heller ikke noget, der har været rejst under finanslovsforhandlingerne.
3
Det ændrer ikke ved, at nu hvor der er nye overenskomster, er det en diskussi-on, man kan tage.Jeg vil derfor godt svare på det andet spørgsmål om, hvad det er regeringen hari tankerne.Som udgangspunkt er det ikke fordi, vi har brug for en helt anderledes måde attænke taxameter på, regeringen har i pipelinen.Det vi har sagt, og som er en del af regeringsgrundlaget, er vi ønsker at kiggepå en model for et socialt taxameter, hvor man også tager hensyn til de geogra-fiske forskelle, der er på ungdomsuddannelserne.Det er et arbejde, vi kigger på i øjeblikket.Vi er ikke klar med det endnu og derfor kan jeg ikke sige, hvornår der bliver enpræsentation af det. Men det er noget, vi kigger på, nu.
4