Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 71
Offentligt
December 2013
Redegørelse til Folketinget om de nationale test i folkeskolen1. IndledningFolketinget vedtog i marts 2006 indførelsen af test i udvalgte fag på bestemte klassetrin i folkeskolen(de nationale test).1Formålet med indførelsen af de nationale test var at styrke evalueringskulturen ifolkeskolen som et vigtigt element til at løfte elevernes faglige niveau. De nationale test blev indførtsom et pædagogisk værktøj, der sammen med resultaterne af den øvrige løbende evaluering af elevenstilegnelse af kundskaber og færdigheder skal anvendes fremadrettet til brug for den videre planlægningaf undervisningen, i vejledningen af den enkelte elev og i underretningen af forældrene med henblik påat tilrettelægge en undervisning og et forældresamarbejde, der understøtter eleven bedst muligt.Herudover blev testene gennem indførelsen af den nationale præstationsprofil (offentliggørelse af sam-let landsresultat) knyttet an til kommunernes og skolernes kvalitetsarbejde.I foråret 2010 blev den første obligatoriske testrunde med alle nuværende ti nationale test gennemført.Fordelingen af de ti obligatoriske nationale test på fag og klassetrin fremgår af tabel 1.Tabel 1Oversigt over klassetrin og fag for de ti obligatoriske nationale test
Fag og klassetrin
Dansk (læsning)MatematikEngelskGeografiBiologiFysik/kemi1.
2.
X3.
X4.
X5.
6.
XX7.
8.
X9.
XXXX
Det fremgår af lovgrundlaget for de nationale test, at undervisningsministerentre år efter ikrafttrædelsenaf de første test skal give en redegørelse til Folketinget om de nationale test. Redegørelsen skal om-handle virkningerne af indførelsen af de nationale test med en vurdering af behovet for eventuelle æn-dringer.Det fremgår endvidere af lovgrundlaget, at redegørelsen skal omhandle indhøstede erfaringer fraarbejdet med udvikling af metoder til korrektion af testresultater for så vidt angår forhold, somskolerne ikke har direkte indflydelse på (socioøkonomisk reference), ogarbejdet med udvikling af supplerende undersøgelser, der har til formål at belyse eleverneskundskaber og færdigheder i udvalgte fag og klassetrin på områder (trinmål), der ikke er omfat-tet af testeneJf. lovforslag nr. L 101 af 7. december 2005 om ændring af lov om folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af natio-nale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver m.v.) vedtaget 30. marts 2006. Offentliggørelse af testresultaterpå landsplan blev vedtaget den 2. juni 2006 ved vedtagelsen af lovforslag nr. L 170 af 1. marts 2006 om ændring af lov omfolkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresulta-ter af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkesko-len).1
1
December 2013
Rambøll Management Consulting hari perioden november 2012 til september 2013 gennemført ensamlet evaluering af de nationale testfor Undervisningsministeriet:”Evaluering af de nationale test i folkesko-len”.Evalueringen er offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside,www.uvm.dk.Nærværende redegørelse vil indledningsvist (afsnit 2)gengive evalueringens hovedkonklusioner. Op-følgning på de enkelte hovedkonklusioner vil ligeledes blive angivet.Dernæst (afsnit 3) beskrives udviklingen af den socioøkonomiske reference, ligesom ovennævnte sup-plerende undersøgelser behandles.Endelig (afsnit 4) vil en række øvrige forhold vedrørende de nationale test blive beskrevet, herunderden kommende kriteriebasering af de nationale test,retningslinjer for fritagelse for at tage test samt for elevers brug af hjælpemidler ved testene,anvendelsen af testresultater som opfølgning på nationale resultatmål set i relation til testresulta-ternes fortrolighed,den statistiske usikkerhed i de nationale test ogeventuel konkurrenceudsættelse af de nationale tests it-løsning.Redegørelsen vil således beskrive en række problemstillinger i relation til de nationale test. Konkreteløsningsforslag på relevante problemstillinger vil blive drøftet i folkeskoleforligskredsen i 2014.2. Evalueringens hovedkonklusionerDen gennemførte evaluering af de nationale test har som overordnet formål at undersøge, hvorvidt denationale test som pædagogisk værktøj har styrket skolernes evalueringskultur og højnet elevernes fagli-ge niveau. Evalueringen belyserherudover såvel positive som negative effekteraf indførelsen af nationa-le test.Evalueringen kortlægger, analyserer og vurderer på den baggrund testene set i forhold til følgende te-maer:testenes anvendelse blandt lærere, skoleledere og forvaltningtestenes effekt på elevernes faglige niveau og skolernes evalueringskulturtestenes indholdtestenes udformningEvalueringen bygger blandt andetpå analyser af elevers resultater fra de obligatoriske nationale test,spørgeskemaundersøgelser og interviewaf skoleledere, lærere, forældre, elever og forvaltningsrepræsen-tanter samt ekspertvurderinger.Evalueringen er gennemført kun tre år efter, at de nationale test blev taget i brug. Der er således taleom en tidlig evaluering af testenes virkning, hvorfor resultaterne må fortolkes med en vis forsigtighed.Endvidere har evalueringen for så vidt angår testenes effektpå elevernes faglige niveau kun kunnet tageudgangspunkt i testen i dansk, læsning, jf. også afsnit 2.2 nedenfor.
2
December 2013
Det vurderes på den baggrund hensigtsmæssigt, at der om tre-fem år i fortsættelse af den gennemførteevaluering foretages en ny samlet evaluering af de nationale test, som undersøger virkningerne af denationale test på elevernes faglige niveau og skolernes evalueringskultur samt foretager en mere generelerfaringsopsamling i forhold til testenes anvendelse, indhold og udformning. Den nye evaluering vilherudover kunne inddrage erfaringer fra den kommende kriteriebasering af de nationale test, jf. ogsånedenfor, afsnit 4.1. Testene vil på tidspunktet for gennemførelse af den nye evaluering have virket iseks-otte år efter ibrugtagningen af de ti nationale test i 2010.I det følgende vil der blive redegjort for den gennemførte evaluerings hovedkonklusioner vedrørendetestenes anvendelse, effekt, indhold og udformning. Opfølgning på de enkelte hovedkonklusioner vilendvidere blive anført.2.1Testenes anvendelseEvalueringen undersøger, hvordan en række aktører anvender resultater fra de nationale test.Evalueringen påpeger, at størstedelen af lærerne og skolelederne anvender de nationale test i henholds-vis en pædagogisk og en ledelsesmæssig sammenhæng, men at”(…) både lærere og ledere i overvejende grad bruger testresultater summativt, dvs. til at skabe overblikog monitorere det faglige niveau blandt elever, klasser og skolen som helhed. Den fremadrettede (formati-ve) anvendelse, som var tiltænkt i lovgivningen, sker (indtil videre) i langt mindre omfang.”2Det fremgår endvidere af evalueringen, at denne problemstilling også gælder for kommunernes anven-delse af testresultater.Det påpeges således, at testresultater både i relation til den pædagogiske og styringsmæssige anvendelsekun i mindre grad anvendes fremadrettet til at tilrettelægge en undervisning, der tager udgangspunkt iden enkelte elev, til øget dialog mellem lærer og skoleleder og mellem skoleleder og kommune samt tiløget målretning af indsatsen.Samtidig påpeger evalueringen,”(…) at eleverne hovedsageligt modtager kollektiv tilbagemelding fra lærerne om resultaterne af de natio-nale test, mens dialog med den enkelte elev om testresultater kun sker i begrænset omfang. Samtidig pegerevalueringen på, at netop den individuelle dialog med eleven om resultater af testene er afgørende for teste-nes betydning for elevernes bevidsthed om egne styrker og svagheder samt deres motivation for at omsættedenne viden til handling.”3
23
Jf.Evaluering af de nationale test i folkeskolen,2013, s. 1-2.Jf.ibid.,s. 116.
3
December 2013
Det vurderes, at en styrket fremadrettet anvendelse af resultater fra de nationale test understøttes af enrække af de initiativer, der indgår i aftalen om et fagligt løft af folkeskolen. Aftalen lægger op til styrkel-se af den systematiske og kvalificerede dialog om folkeskolens evaluering og kvalitetsudvikling på alleniveauer. Aftalen lægger herunder op til opfølgning i relation til nationale resultatmål for folkeskolenmed primært udgangspunkt i resultater fra de nationale test.Lærernes fremadrettede anvendelse af testresultater i relation til den enkelte elev vurderes at kunne un-derstøttes af den fremtidigeelevplan,der, jf. aftalen om et fagligt løft af folkeskolen, skal forenkles ogvidereudvikles, så den i højere grad opleves som et relevant og brugbart redskab i forhold til at under-støtte systematisk og løbende evaluering, opfølgning og forbedring af elevernes udbytte af undervisnin-gen. Elevplanen vil endvidere, jf. aftalen, skulle have et større fokus på fremadrettede udviklings- oglæringsmål.Forenklingen af Fælles Mål,som følger af aftalen om et fagligt løft af folkeskolen, skal ligeledes understøt-te, at lærerne, blandt andet med baggrund i resultater fra de nationale test, arbejder med løbende evalue-ring og opfølgning i undervisningen. Der vil i regi af arbejdet med Fælles Mål blive udarbejdet vejled-ningsmateriale om blandt andet arbejdet med målstyret undervisning.Det vurderes endvidere, at lærernes fremadrettede anvendelse af testresultater vil understøttes af denfremtidigekriteriebasering af de nationale test i dansk, læsning og matematik(jf. også nedenfor afsnit 4.1). Krite-riebaseringen vil indebære, at testresultater i højere grad vil kunne relateres til de faglige kriterier, og atlærernes tilbagemelding på baggrund af testresultater således ligeledes i højere grad vil kunne knytte antil de faglige kriterier.Den fremadrettede anvendelse af testresultater – både som pædagogisk redskab og som styringsredskab– vurderes endvidere at blive understøttet aflæringskonsulenternesarbejde, som blandt andet har til formålat understøtte den decentrale kvalitetsudvikling ved blandt andet at tilbyde skoler og kommuner vejled-ning om anvendelse af evalueringer og resultater, herunder opfølgning på nationale resultatmål og op-følgning på testresultaterne generelt.Der vil endvidere blive udarbejdet en nykvalitetsrapport,som i højere grad kan fungere som et mål- ogresultatstyringsværktøj, der kan understøtte en systematisk evaluering og resultatopfølgning på kommu-nalt niveau og fungere som grundlag for lokal dialog og kvalitetsudvikling.Ledere og forvaltningschefer skal endvidere gennem aftalen om et fagligt løft af folkeskolen gennemkompetenceudviklingrustes til i højere grad at styre gennem mål og evalueringer samt anvende efteruddan-nelse af lærere og pædagoger strategisk til at nå skolens mål.Endelig vil både skolers og kommuners grundlag for styring og kvalitetsudvikling blive understøttetgennem etableringen af et webbaseretledelsesinformationssystem.I ledelsesinformationssystemet samlesrelevante indikatorer baseret på tilgængelige data på folkeskoleområdet.
4
December 2013
Der vil herudover blive taget initiativ til at styrke vejledningsindsatsen over for skoler og kommu-ner.Vejledningen vilhave til formål atunderstøtte og fremme lærernes og skoleledernes fremadrettedeanvendelse af testresultater og vil således blandt andet omhandle anvendelse af testresultater til plan-lægning af undervisningen og som grundlag for individuel feedback til eleven.Vejledningsindsatsen vilherudover beskrive, hvordan resultaterne af de nationale test kan anvendes tilkvalitetssikring, fx som grundlag for vurdering af faglig progression med udgangspunkt i testresultater.Vejledningsindsatsen vil endvidere omhandle anvendelsen af testresultater som led i kommunernestilsyn med folkeskolerne.Vejledningsindsatsenvil i øvrigt skulle ses i sammenhæng med læringskonsulenternes arbejde og kompe-tenceudviklingsforløb for ledere og forvaltningschefer.2.2Testenes effekt på elevernes faglige niveau og skolernes evalueringskulturEvalueringen undersøger endvidere, hvorvidt indførelsen af de nationale test har haft en positiv effektpå elevernes faglige niveau og på skolernes evalueringskultur.2.2.1 Effekt på elevernes faglige niveauDet fremgår af evalueringen, at analysen af testenes virkning på elevernes faglige niveau indikerer,”(…) at indførelsen af de nationale test har haft en positiv effekt på elevernes faglige resultater.”4Det bemærkes, at det kun har været muligt for evaluatorat foretage analyse af testenes effekt på elever-nes faglige niveau med afsæt i elevernes testresultater i testen i dansk, læsning. Det er kun i testen idansk, læsning og testen i matematik, at eleverne testes mere end én gang i løbet af skoletiden. I testen idansk, læsning testes eleverne hvert andet år, mens der er et treårigt interval mellem de to test i mate-matik. Det har derfor tidsmæssigt kun været muligt for evaluator at følge udviklingen over tid for testeni dansk, læsning.Analysen af effekten af testen i dansk, læsning på elevernes faglige niveau har taget afsæt i et midlerti-digt teknisk nedbrud i testene i 2010, der resulterede i, at cirka 11.000 elever ikke gennemførte testen idansk, læsning. Det gjorde det muligt at sammenligne, hvordan elever, der gennemførte testen i dansk,læsning i 2010, klarede sig to år efter i 2012 sammenholdt med elever, der ikke gennemførte testen i2010.Analysen viser, at de elever, der gennemførte testen i dansk, læsning i 2010, klarer sig bedre ved testen i2012 sammenlignet med elever, der ikke gennemførte testen i 2010.I fortsættelse heraf anfører evalueringen, at resultaterne tyder på, at testenes effekt på elevernes fagligeniveau”(…) ikke alene skyldes, at hele skoler er blevet bedre (hvilket kunne skyldes, at lærerne på skolernehar indrettet undervisningen efter teaching to the test). Noget af effekten ses også for de enkelte elever på4
Jf.ibid.,s. 1.
5
December 2013
skolerne, der gennemførte testen, i sammenligning med tilsvarende skolekammerater, der på baggrund afnedbruddet ikke fik gennemført en test. Det tyder på, at lærere og elever blandt andet har brugt resulta-terne af testene til at arbejde på at blive dygtigere i faget. For elever, der blev testet i dansk, læsning på 6.klassetrin ses samtidig en tendens til, at de også opnår bedre resultater i andre fag i 8. klasse. Det indi-kerer, at noget af effekten skyldes, at eleverne bliver bedre til at gennemføre test i det hele taget.”5Der anvendes i den samlede analyse af testenes virkning på elevernes faglige niveau ud over resultaterfra de nationale test ogsåafgangsprøvekarakterer for årgangene lige før og lige efter indførelsen af denationale test. Det fremgår således af evalueringen, at”[a]nalyserne viser et generelt billede af, at karakterne er gået lidt mere frem i fag, hvor eleverne er blevettestet, sammenlignet med fag, hvor eleverne ikke er blevet testet. Dette bestyrker de foregående analysersresultater om, at de nationale test har en positiv effekt for eleverne. Denne analyse på landsplan skal dogtages med forbehold, fordi der er mange andre forhold, som påvirker ændringer i karakterer i fag over tid,herunder udformning af opgaver.”6Med udgangspunkt i testresultaterne i matematik fra 2013vil det nuvære muligt at undersøge, om dettekniske nedbrud i testene i matematik i 3. klasse i 2010 har haft effekt på resultaterne i matematik i 6.klasse i 2013. Der vilderfor i 2014 blive foretaget undersøgelser af resultaterne i matematik.2.2.2 Effekt på skolernes evalueringskulturFor så vidt angår testenes effekt på skolernes evalueringskultur anfører evalueringen, at”(…) skolernes evalueringskultur ser ud til at være styrket i de senere år, samt at der er flere indikatio-ner på, at de nationale test har medvirket til at styrke skolernes evalueringskultur.”7Evaluator vurderer herudover,”(…) at det [som det også anføres i lovbemærkningerne] ikke er de nationale test alene, der skaber enstærkere evalueringskultur. Det er derimod helheden i anvendelsen af nationale test i samspil med andreevalueringsværktøjer, samt en stærk ledelse, der understøtter en stærk evalueringskultur.”8Evalueringen viser således, at de nationale test har været med til at understrege et fokus på faglige resul-tater og bidraget til en større systematik i skolernes evaluering, men at det ikke er de nationale test ale-ne, der har skabt en stærkere evalueringskultur.Evaluators analyser viser herudover ikke en signifikant sammenhæng mellem evalueringskultur og ele-vernes faglige resultater. Det er dog evaluators vurdering ud fra interviews og eksisterende undersøgel-Jf.ibid.,s. 17. Det bemærkes, at den anvendte metode til behandling af spørgsmålet omteaching to the testkun er anvendt påskoleniveau i evalueringen, jf.ibid.,s. 11. Det har inden for rammerne af den anvendte analysemetode ikke været muligt atforetage undersøgelser afteaching to the testpå klasseniveau.6Jf.ibid.,s. 17.7Jf.ibid.,s. 1.8Jf.ibid.,s. 1.5
6
December 2013
ser, at en stærk evalueringskultur har en fremmende effekt i forhold til at opnå gode faglige resultater,men at en stærk evalueringskultur ikke i sig selv er en tilstrækkelig betingelse for at opnå gode resultater.2.3Testenes indholdEvalueringen undersøger endvidere indholdet, udformningen og kvaliteten i de testopgaver, som an-vendes i de nationale test, samt testenes adaptive princip.Evalueringen konkluderer for så vidt angår indholdet i opgaverne i de nationale test,”(…) at valg af testfag og profilområder samlet set synes hensigtsmæssige. Tilsvarende afspejler testene ihovedtræk testegnede trinmål.”9Evalueringen påpeger dog, at det på baggrund af evalueringens resultater samt de kommende ændringeraf folkeskolen vurderes”(…) relevant at overveje antallet af test inden for de forskellige fag, herunder placering på klassetrin,med henblik på at understøtte den pædagogiske anvendelse af testresultaterne.”10Evaluator påpeger endvidere, at eleverne fra skoleåret 2014/2015 i henhold til folkeskolereformen vil”(…) skulle undervises i engelsk fra 1. klasse. Der vil derfor gå syv år […], før lærerne har de nationaletestresultater til rådighed som pædagogisk værktøj.”11Evalueringen anfører endvidere, at antallet af test inden for hvert fag spiller en rolle for lærernes pæda-gogiske anvendelse af testresultaterne. Dette understøttes af, at flere lærere peger på, at testen i noglefag gennemføres for sjældent til at give mening som et pædagogisk redskab, der kan danne grundlag forbåde løbende monitorering og fremadrettet anvendelse. Eksempelvis er det i testen i dansk, læsning, atlærerne er længst fremme i forhold til at arbejde fremadrettet med testresultaterne, hvilket kan antagesat hænge sammen med, at testen i dansk, læsning er den test, der gennemføres flest gange i løbet afskoleforløbet.Der vil på baggrund af evalueringens iagttagelser for så vidt angår antallet af test inden for forskelligefag og placering af testene på klassetrin blive indledt drøftelser med folkeskoleforligskredsen i 2014med henblik på eventuel justering af fordelingen af testene mellem fag og klassetrin. Justering af dennuværende fordeling af test vil kræve tilslutning fra den samlede forligskreds.
Jf.ibid.,s. 2.Jf.ibid., s. 121.11Jf.ibid.,s. 121.910
7
December 2013
Herudover påpeger evalueringen,”(…) at der inden for flere testfag er mangel på svære opgaver i opgavebanken. Evalueringen peger på fle-re opmærksomhedspunkter i forhold til testopgaverne, såvel fagfaglige som relateret til layout, grafik samtbrug af illustrationer.”12Det bemærkes, at der løbende arbejdes på at øge kvaliteten af opgavebanken i de enkelte test. Der fore-tages fxløbende produktion af nye testopgaver og udskiftning af gamle testopgaver med henblik på atsikre kvaliteten i testopgaverne, herunder sikre at opgaverne er tidssvarende.Ministeriets opgavekommissioner har endvidere gennemgået opgavebanken med det formål at sikre, atalle opgaver er af høj sproglig og faglig kvalitet. Opgavekommissionerne er for indeværende i gang medat følge op på gennemgangen.Der er endvidere et løbende fokus på at producere flere opgaver, herunder også flere svære testopgaver.For så vidt angår testen i dansk, læsning er der i den pågældende opgavekommission påbegyndt et ud-viklingsarbejde i samarbejde med en læseforsker med henblik på at få identificeret faktorer, der kende-tegner henholdsvis svære og lette opgaver.Herudover er der for alle opgavekommissioner og fagkonsulenter planlagt et kompetenceudviklingsfor-løb med fokus på testmetode og produktion af flere svære testopgaver. Det bemærkes, at opgavekom-missionerne primærtbestår af folkeskolelærere med undervisningserfaring og af undervisere ansat pålæreruddannelsen. Praktikervinklen indgår således centralt i arbejdet med udvikling af testopgaver.Der vil ligeledes fremadrettet være fokus på både opgavekvaliteten og på mængden af svære testopga-ver. Fx vil forenklingen af Fælles Mål kunne medføre, at der skal produceres nye testopgaver, som sva-rer til de forenklede mål. Der vil i den forbindelse løbende være fokus på at sikre, at der er et tilstrække-ligt antal testopgaver på de forskellige niveauer, herunder også at der er nok svære opgaver.2.4 Testenes udformningEvalueringen foretager en analyse af rammerne for testafviklingen og de nationale tests udformning.Analysen omfatter selve testafviklingen på skolerne, testsystemets generelle brugervenlighed og testre-sultaternes visninger og muligheder.Evalueringen viser blandt andet, at”(…)afviklingen af de nationale test (herunder også den praktiske forberedelse) fungerer på tilfredsstil-lende vis. Det medgåede tidsforbrug udgør generelt set heller ikke en udfordring.”13
1213
Jf.ibid.,s. 2.Jf.ibid.,s. 2.
8
December 2013
Det fremgår endvidere af evalueringen, at det adaptive princip opleves af størstedelen af lærerne somen fordel for eleverne og deres testafvikling.Evalueringen viser også, at det langt fra er alle lærere, der gør brug af testsystemets mange muligheder.Den nuværende resultatvisning anvendes, men det kræver et relativt stort fortolknings- og analysearbej-de af den enkelte lærer at omsætte testresultaterne til en undervisningspraksis, der tager udgangspunkt iden enkelte elev.Det bemærkes, at den anførte vejledningsindsats, jf. ovenfor afsnit 2.1, ligeledes vil adressere dette be-hov, og at lærere, skoleledere og kommunale repræsentanterfortsat vil blive inddraget i den videre ud-vikling af testsystemet og vejledningsmaterialet, så det sikres, at systemet og de forskellige resultatvis-ninger svarer til brugernes behov.3.Socioøkonomisk reference og supplerende undersøgelser3.1 Socioøkonomisk referenceMed vedtagelsen af lovforslag nr. L 170 af 1. marts 2006 om blandt andet offentliggørelse af landsresul-tater af nationale test blev der indsat en bestemmelse i folkeskolelovenom, at kommunalbestyrelsen ogskolelederen får oplyst den enkelte skoles testresultater set i forhold til det samlede landsresultat i formaf den nationale præstationsprofil. Heri skal indgå en vurdering af skolens testresultater set i forhold tilelevernes sociale baggrund (socioøkonomisk reference).Udviklingen af den socioøkonomiske reference blev påbegyndt i 2007 og afsluttet i 2010 ved ibrugtag-ningen af de nuværende ti obligatoriske nationale test. Den socioøkonomiske reference blev hereftergjort tilgængelig for skoler og kommuner.Den socioøkonomiske reference gør det muligt for skolelederen og den givne kommune at se, hvordanskolens elever har klaret sig i de nationale test i forhold til elever på landsplan med samme baggrunds-forhold som skolens elever. Der foretages således ikke korrektion af selve skolens resultater, men ved atsammenligne resultaterne med den socioøkonomiske reference får skolelederen et mere nuanceretgrundlag for at vurdere skolens faktisk opnåede resultater.Den socioøkonomiske reference for den enkelte skole bliver beregnet ud fra skolens elevgrundlag. Iberegningen indgår udvalgte faktorer på individniveau som fx køn, herkomst og forældrenes uddannel-se og indkomst – alle faktorer, som skolen ikke har direkte indflydelse på. Samme beregningsmetodeanvendes i forbindelse med folkeskolens afgangsprøver.Den nationale præstationsprofil viser udviklingen i landsresultaterne i alle ti nationale test. Præstations-profilen er offentlig tilgængelig på Undervisningsministeriets hjemmeside, og den opdateres én gang omåret, efter de obligatoriske test er afholdt. De socioøkonomiske referencer i de nationale test er speci-fikke for de enkelte skoler, og det er således kun skolelederen og den kommune, som skolen hører til,der har adgang til disse.Der er udarbejdet vejledningsmateriale om den socioøkonomiske reference til brug for skoleledere ogkommuner, hvor der blandt andet vejledes i, hvordan referencen skal læses og kan anvendes.
9
December 2013
3.2 Supplerende undersøgelserDet fremgår af lovforslag nr. L 170 af 1. marts 2006om blandt andet offentliggørelse af landsresultateraf nationale test, at undervisningsministeren vil gennemføre supplerende undersøgelser. Det fremgårendvidere, at hensigten med supplerende undersøgelser er at belyse elevernes kundskaber og færdighe-der i udvalgte fag og klassetrin på områder (trinmål), der ikke er omfattet af testene. Det gælder fxtrinmål, som retter sig mod, at eleven demonstrerer evne til selvstændig formulering, analyse, problem-orientering og -løsning mv.De supplerende undersøgelser skal således medvirke til at understøtte detønskede brede perspektiv på elevernes kundskaber og færdigheder.En række af initiativerne indeholdt i aftalen om et fagligt løft af folkeskolen vurderes at spille sammenmed hensigten bag de supplerende undersøgelser, fx målet om mere varierede undervisningsformer,projekt- og produktorienterede undervisningsforløb, indførelse af trivselsmål og forenkling af FællesMål.Det bemærkes endvidere, at der i Ressourcecentret for Folkeskolen vil blive foretaget følgeforsk-ning og evaluering af reformens effekter.Stillingtagen til igangsættelse af supplerende undersøgelser vil på den baggrund blive drøftet i forligs-kredsen i 2014.4. Øvrige forhold vedrørende de nationale test4.1 KriteriebaseringDer opstilles, jf. også afsnit 2.1ovenfor, som led i aftalen om et fagligt løft af folkeskolen nationale re-sultatmål for udviklingen af folkeskolen. Følgende tre ud af fire resultatmål baserer sig på resultater frade nationale test:Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test.Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år.Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik uanset so-cial baggrund skal reduceres år for år.
Anvendelsen af testresultater som opfølgning på de nationale resultatmålforudsætter, at de nationaletest i dansk, læsning og matematik videreudvikles, så de normbaserede resultater suppleres med krite-riebaserede tilbagemeldinger. I stedet for kun at vurdere elevernes præstationer i forhold til andre elever(normen) vil en kriteriebaseret tilbagemelding angive, i hvilken grad eleven har nået et bestemtfagligtniveau (kriterierne). Det betyder, at de nuværende tilbagemeldinger, hvoraf det fremgår, om præstatio-ner ligger omkring, over eller under gennemsnittet i forhold til andre elever, fremover vil blive supple-ret med vurderinger af, om eleverne fxhar leveret en tilstrækkelig, en god, en rigtig god eller en heltsærlig god præstation set i forhold til de faglige kriterier.Formålet med kriteriebaseringen af testene idansk, læsning og matematik er at gøre det muligt via resul-taterne i de nationale test at følge udviklingen i folkeskolens resultater på nationalt, kommunalt og sko-leniveau, så de kan danne grundlag for den løbende dialog mellem stat, kommuner og skoler om denløbende opfølgning.
10
December 2013
Kriteriebaseringen vil desuden understøtte lærerens løbende tilbagemeldinger til den enkelte elev ogforældrene, så tilbagemeldingeri højere grad relateres til de faglige kriterier.Fastsættelsen af de faglige kriterier samt udvælgelsen af testopgaver, der svarer til kriterierne, sker medtæt inddragelse af Undervisningsministeriets opgavekommissioner, der blandt andet består af folkesko-lelærere med undervisningserfaring og af undervisere på læreruddannelsen, hvilket sikrer den undervis-ningsfaglige vinkel i fastsættelsen af kriterier og udvælgelsen af opgaver.Brugerne af testsystemet vilblive inddraget i udviklingen af de kriteriebaserede test med henblik på at sikre, at systemet og de for-skellige resultatvisninger svarer til brugernes behov.I kriteriebaseringen af de nationale test tilstræbes det, jf. aftalen om et fagligt løft af folkeskolen, at fast-lægge niveauerne, så de svarer til PISAs kategorisering, hvilket vil gøre det muligt at sammenligne resul-tater fra PISA-undersøgelserne med resultater fra de nationale test.Kriteriebaseringen af testene i dansk, læsning og matematik forventes implementeret inden fraværsaf-viklingen i maj og juni 2014, hvor en række skoler pilotafprøver de kriteriebaserede tilbagemeldinger.Det forventes, at alle skoler fra skoleåret 2014/2015 anvender de kriteriebaserede tilbagemeldinger.Fastsættelsen af baseline forventes at ske på baggrund af resultaterne fra de obligatoriske test i foråret2014.Erfaringer med de kriteriebaserede nationale test vil indgå i den samlede evaluering af de nationale test,som, jf. ovenfor afsnit 2, forventes gennemført om tre-fem år.4.2 Retningslinjer for fritagelse for at tage test og for elevers brug af hjælpemidlerDet kan på baggrund af den fremtidige anvendelse af resultater fra de nationale test i opfølgningen påresultatmålene for folkeskolen, jf. også ovenfor afsnit 4.1, endvidere overvejes at ændre retningslinjernefor fritagelse for at tage test samt for elevernes brug af hjælpemidler under aflæggelsen af de nationaletest. Hensynet vil være at sikre en mere ensrettet praksis med henblik på at styrke testresultaternes vali-ditet og anvendelse som opfølgning på de opsatte resultatmål.For så vidt angår fritagelse for at tage de nationale test kan skolelederen i dag træffe beslutning herom,hvis det vurderes, at eleven ikke vil kunne gennemføre en test med et resultat, der kan bidrage til kvali-ficering af den løbende evaluering, og såfremt forældrene og eleven er enige i fritagelsen. Elever, somfritages fra én eller flere test, er omfattet af den øvrige del af den løbende evaluering i folkeskolen.For så vidt angår hjælpemidler kan elever med særlige behov i dag anvende de hjælpemidlerunder af-læggelsen af de nationale test, som de anvender i den daglige undervisning i det fag, de testes i. Af dengennemførte evaluerings casestudier fremgår det, at de adspurgte lærere efterspørger tydeligere ret-ningslinjer og en større grad af ensretning hvad angår brug af hjælpemidler, så resultatet af testen ikkebliver misvisende.14
14
Jf.ibid.,s. 103.
11
December 2013
Der vil på den baggrund blive igangsat nærmere undersøgelser af behovet for at ændre retningslinjernefor så vidt angår hjælpemidler og fritagelse for at tage test. Spørgsmålet, herunder eventuelle løsnings-forslag, vil på baggrund af de gennemførte undersøgelser efterfølgende blive drøftet med forligskredseni 2014.4.3 Anvendelse af resultater fra nationale test som opfølgning på nationale resultatmål og testresultaternes fortrolighedDet følger af § 55b i folkeskoleloven, at testresultater – bortset fra opgørelser på landsplan – er fortroli-ge. I forarbejderne til bestemmelsen er det anført, at testene skal udgøre et element i den samlede eva-luering og ikke ved offentliggørelse må kunne danne grundlag for rangordning af de enkelte skoler.Testresultater kan, uanset at de er fortrolige, behandles eller videregives, når det er berettiget.Indførelsen af nationale mål for elevernes faglige udvikling i folkeskolen, hvis opfyldelse blandt andetmåles via resultater i de nationale test i dansk, læsning og matematik, medfører, at anvendelsen af natio-nale test som et styringsinstrument får et særligt fokus, der kanmedføre udfordringer i forhold til, atresultater fra de nationale test er fortrolige.Samtidig fremgår det af den gennemførte evaluering, at kravet om fortrolighed i nogle tilfælde kanmedføre usikkerhed om, hvordan testresultater kan anvendes som styringsværktøj af skoleledelse og dekommunale forvaltninger.Spørgsmålet om testresultaternes fortrolighed, herunder eventuel supplering af det eksisterende vejled-ningsmateriale, vil blive drøftet i forligskredsen i 2014.4.4 Statistisk usikkerhedDer er statistisk usikkerhed forbundet med bedømmelsen i alle test og prøver – uanset om der er taleom it-baserede eller papirbaserede prøver, og uanset om de er adaptive eller traditionelt lineære i deresopbygning.Udformningen af de nationale test som it-baserede adaptive test, hvor opgavernes sværhedsgrad løben-de tilpasses elevens svarmønster, giver alt andet lige et statistisk mere sikkert resultat sammenlignet medfx papirbaserede test, hvor alle elever får de samme opgaver. En anden fordel ved de it-baserede adap-tive test er, at der er mulighed for løbende at fastlægge den statistiske usikkerhed ved beregningen afelevernes dygtighed. Beregningen af den statistiske usikkerhed indgår ikke i formidlingen af testresulta-tet, men den har blandt andet indvirkning på, hvor mange opgaver eleverne får i testforløbet.Det har i forbindelse med den løbende kvalitetssikring af de nationale tests funktionsmåde vist sig, atden statistiske usikkerhed forbundet med resultaterne i de nationale test er større end hidtil antaget.Den statistiske usikkerhed er størst på elev- og klasseniveau, mens den statistiske usikkerhed på størregrupper af elevers testresultater, som fx på kommunalt eller nationalt niveau, fortsat er lav.
12
December 2013
Der vil blive overvejet forskellige muligheder for at håndtere problemstillingen, herunder fx i relation tilselve testforløbet, antal opgaver, resultatvisningen mv. De forskellige muligheder vil blive drøftet medeksterne eksperter inden for statistisk metode. Undervisningsministeren vil på den baggrund drøfteoplæg til løsningsmodeller med forligskredsen i 2014.4.5 Konkurrenceudsættelse af de nationale tests it-løsningUndervisningsministeriet har siden 2011 været ansvarligt for driften af den tekniske løsning til de nati-onale test og de digitale afgangsprøver efter udløbet af den daværende kontrakt med en privat leveran-dør.Undervisningsministeren vil i løbet af foråret 2014 tage nærmerestilling til en eventuel videre plan forkonkurrenceudsættelsen af den tekniske løsning til de nationale test og de digitale afgangsprøver.
13