Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 70
Offentligt
Fra: Janika <[email protected]<mailto:[email protected]>>Dato: 10. dec. 2013 22.52.33 CETTil: <[email protected]<mailto:[email protected]>>Emne: VS: Oprette specialskole på FynHej Steen.Jeg har siddet og rådet efter den konkrete lovgivning, men kan ikke finde den.I stedet sender jeg dig en mail fra en informationskonsulent fra Friskoleforeningenjeg har korresponderet med. Håber den er nok for dig.Sov godt. JanikaFra: Maren Skotte [mailto:[email protected]]Sendt: 21. oktober 2013 14:42Til: JanikaEmne: Re: Oprette specialskole på FynKære JanikaTak for din mail.Desværre er der ikke så store muligheder i friskoleregi, idet friskoleloven ikkehjemler ret til at åbne specialskoler. Vores tilskudssystem er derfor heller ikkeindrettet på at dække de nødvendige omkostninger til denne skoleform. Når der ifriskoleloven mangler hjemmel, skyldes det ikke manglende forsøg fra foreningernesside. Især på at få ret til at etablere specialklasser. Det har dog ikke væretmuligt at finde politisk opbakning, selv om der efterhånden har været arbejdet medproblemet siden slutningen af 1980´erne.I friskoleregi kan man derimod godt have specialundervisningskrævende børn -enkeltintegreret - altså i normalundervisningen. Til dette søger skolerne midler iSU-styrelsen (Undervisningsministeriet). Situationen pt er, at skolernesdækningsgrad er ganske ringe, idet puljen simpelthen er for lav i forhold tilbehovet. Reglerne er for nyligt lavet om, så alle friskoler modtager et fastgrundtilskud og kun kan søge midler til elever over 12 timer ugentligt, men det harikke ændret positivt på problemet.Det er PPR, som vurderer barnets behov. Men, som jeg har skrevet herovenfor, ervores system ikke skruet sammen til de mere krævende handicappede elever.I nogle kommuner ser vi, at kommunen ser en fordel i at sende nogle midler medeleven, hvis han/hun går i en friskole. Simpelthen fordi det er billigere forkommunen, og mange små friskoler er gode til at håndtere vissespecialundervisningskrævende børn.Friskoler har heller ikke lovhjemmel til at lave satellitter. Det er den gamleTvind-sag, der stadigt spøger!Vi har en enkelt friskole, som fungere på en dispensation - Nordskovens Friskole:http://www.nordskovensfriskole.dk/default.aspJeg ved ikke, om den kunne være relevant i jeres tilfælde.Jeg beklager, at jeg på den måde ikke kan være ret behjælpelig med konkreteforslag, og jeg er egentlig helt på din side i forhold til at undres over, atspecialundervisningselever de facto ikke har samme skolefrihed som andre børn idette land.
Venlig hilsenMaren SkotteInformationskonsulentDansk FriskoleforeningPrices Havevej 115600 Faaborg6261 3013/2049 8503[email protected]<mailto:[email protected]>www.friskoler.dk<http://www.friskoler.dk>[cid:9B2577BF-0785-47A2-B865-E57DABEA7276]Den 20/10/2013 kl. 22.42 skrev Janika<[email protected]<mailto:[email protected]>>:Hej Maren.Jeg har fået dine kontaktoplysninger af Anna Ladefoged, mor til Ida, Andrea, Magnusog Julius i Middelfart.Jeg har længe arbejdet med tanken om at åbne en lille specialskole, det kan tilbydebåde den motoriske træning og det faglige niveau børn med forskellige udfordringerog handicaps.Jeg har haft tæt samarbejde med LOS for at oprette skolen som etdagbehandlingstilbud med en intern skoledel. Vi sendte ansøgningen ind til OdenseKommune, men i august måned gav de os desværre et afslag på undervisningsoverenskomst. Grunden til at vi vælger Odense, er at det er den kommune vi bor i,men også den kommune hvor vi har fundet en skøn gammel skole der kunne huse denneskole. Kommunen afslog overenskomsten med at de ikke ville benytte tilbuddet tilderes borgere, på trods af at de allerede havde udtalt på flere møder, at de såstedet som en potentiel skole for en del af deres borgere, ikke mindst de børn derbliver hjemmetrænere, og hvor forældrene ikke finder de eksisterende tilbud "godenok".Det har selvfølgelig været meget frustrerende, og vi har nu arbejdet hårdt på at fåflere lokal politikere til at bakke op om sagen, hvilket vi har ført held til. Menvi er nu der, hvor vi skal overveje hvilken slags skole der rent faktisk erbedst/muligt at oprette. Er det et dagbehandlingstilbud med intern skoledel, ellervar det en mulighed at oprette en friskole? Og her tænker jeg måske mest på, om deter muligt at finde en friskole hvor denne afd. med motoriske træning og fagligindlæring af børn med handicaps, måske kunne være en satellit til en alleredeeksisterende friskole?Hvilke fordel/ulemper er der i det?Og hvordan er det med betalinger? Vi ved jo godt at mange forældre til børn medspecielle behov, ikke ligefrem vælter i overskud, og mange af dem er ikke villigetil at betale ekstra. Men jeg ved også, at det ikke drejer sig om en formue (jeg erselv friskolebarn) men hvad hedder prisen egentlig pr. Måned? Og hvilke tilskud erder mulighed for at søge for børn med specielle behov, for mange af dem har jobehov for 1-1 undervisning, og så er prisen jo en helt anden end den normalenormering på friskolerne.
Dvs. hvilke tilskud, hvor meget drejer det sig om, og hvornår skal disse tilskudsøges? Er det ppr som beskriver børnene, og derved beskriver at der er behov for 1-1 (hvilket vi jo godt ved at ppr ikke skriver, for det ville være en op omkring afserviceydelserne).Er der nogen friskoler du tror kunne have interesse i et sådant samarbejde? Og skalsatellitten ligge tæt på/i samme kommune som friskoler?Jeg ser frem til at høre fra dig.Mvh. Janika HeideTlf. 31462008Sendt fra min iPhone