Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1311539_0001.png
1311539_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
10-12-2013Efter anmodning fra Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har Danmarks Evalu-eringsinstitut (EVA) foretaget en undersøgelse af sammenhængen mel-lem forberedelsestid og betydningen af social baggrund ved mundtligeprøver i de gymnasiale uddannelser. Jeg vedlægger undersøgelsen til ud-valgets orientering.Undersøgelsen peger på, at mundtlige prøver i de gymnasiale uddannel-ser, hvor eleverne har 24 timers forberedelse, ikke er socialt skævvriden-de.Grundlaget for undersøgelsen er karakterer i fem fag afgivet ved som-mereksamen 2013 i prøver med 24 timers forberedelse. Undersøgelsenhar to tilgange:Analyse af fag med valgfri prøveformHhx - engelsk AHhx - samtidshistorie BAnalyse af beslægtede fagStx - historie A (24 timer) sammenlignet med dansk AStx - naturgeografi B (24 timer) sammenlignet med fysik BHf - samfundsfag B (24 timer) sammenlignet med dansk AVed denne tilgang sammenlignes fag og prøver med 24 timers forbere-delse med fag og prøver, der har traditionel, kort forberedelse. Ved ana-lysen af beslægtede fag er det ikke muligt at isolere prøveformen fra an-dre aspekter, der kunne ligge i fagene, men den valgte metode er fore-trukket, fordi det er muligt at medtage fag fra både stx, hhx og hf.Undersøgelsen offentliggøres på Undervisningsministeriets hjemmesidewww.uvm.dkMed venlig hilsen
2Christine Antorini