Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1286330_0001.png

Kommentar til udspil om erhvervsuddannelserne

Der er mange gode takter i regeringens udspil til en erhvervsuddannelsesreform. Men det er også tydeligt, atder er væsentlige elementer, der er forbigået. I regeringensinnovationsstrategifra dec. 2012 gives der udtrykfor, at de erhvervsfaglige kompetencer i innovation og iværksætteri skal styrkes. Det ser vi ikke udmøntet i detnetop offentliggjorte reformforslag, og det er beklageligt. Det bliver taget for givet at eleverne i erhvervsuddan-nelserne opnår kompetencer indenfor innovation og iværksætteri, hvilket ikke er tilfældet, hvis ikke det bliverprioriteret.Innovation og entreprenørskab skal ikke nødvendigvis opfattes som selvstændige fag. Det er også en metodesom med fordel kan inkorporeres i undervisningen i alle fag – både på grundforløbene og i fagfaglige forløbsenere i uddannelserne. Så i stedet for at være endnu et selvstændigt mål, skal man se entreprenørskab somen måde at dyrke og styrke det faglige niveau på erhvervsuddannelserne.Og det er bydende nødvendigt at elevernes faglige niveau er højt, hvilket også er i fokus i udspillet. Men det erlige så vigtigt, at eleverne kan bruge deres faglighed til at arbejde selvstændigt og innovativt, så de kan startenye virksomheder eller bidrage til væksten på deres arbejdspladser. Fx ved at nytænke interne processer, haveblik for nye forretningsområder eller få idéer til nye produkter eller arbejdsgange på både små og store virk-somheder.

Der skal med andre ord langt mere innovation og iværksætteri ind i uddannelserne, end der er

lagt op til.

Men at integrere entreprenørskab i fagligheden sker ikke uden underviserne. Og hvis det skal blive en succes atarbejde med entreprenørskab som en integreret del i erhvervsuddannelserne, skal både uddannelsen og efter-uddannelsen af underviserne inden for innovation og iværksætteri tages alvorligt. Når der derfor i udspillettales om kompetenceløft til lærere, er det bydende nødvendigt at innovationskompetencer er en del af måletfor dette.Og endelig vil det være nødvendigt, at underviserne har adgang til undervisningsmaterialer, der arbejdermålrettet med faglighed i sammenhæng med entreprenørskab, innovation og iværksætteri. Der findes alleredeerfaringer på området med udvikling af sådanne materialer, både hos Erhvervsskolernes Forlag og hos Fondenfor Entreprenørskab. Disse erfaringer bør der bygges videre på i forhold til etablering af nye materialer, dergiver underviserne de redskaber, de har brug for, så erhvervsuddannelserne kan komme godt i gang med atmøde det nye entreprenante indhold i uddannelserne.Fonden for Entreprenørskab har de seneste tre år arbejdet for at få udbredt entreprenørskab som metode ogindhold til erhvervsuddannelserne. Vi ved fraeffektmålingeraf et særligt undervisningsforløb, at erfaringermed entreprenørskab har en positiv effekt på både drenge og piger. Især får drenge mere lyst til iværksætteri,mens piger får styrket troen på egne evner, fx i forhold til at kunne håndtere usikkerhed.Vi kan se, at der er interesse for entreprenørskab og innovation på erhvervsuddannelserne, men der er stadiglang vej igen, hvis alle elever skal have mulighed for at arbejde med det. Derfor er det vigtigt at beslutnings-tagerne ikke tager udbredelsen af entreprenørskab og innovation for givet.Med venlig hilsenFonden for Entreprenørskab – Young Enterprise
Christian VintergaardAdm. direktør
Entreprenørskab – Fra ABC til ph.d.