Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1304747_0001.png
1304747_0002.png
1304747_0003.png
Notat om innovation og entreprenørskabDen kommende reform af erhvervsuddannelserne vil være en unik anledning til, at politikerne styrkererhvervsskolernes muligheder for at integrere innovation og entreprenørskab som en del af erhvervs-uddannelserne. I dag får alt for få elever kompetencer inden for innovation og entreprenørskab gen-nem uddannelserne. Det bliver i høj grad taget for givet, at eleverne i erhvervsuddannelserne opnårkompetencer inden for innovation og entreprenørskab, men dette bliver kun tilfældet, hvis det bliverprioriteret.Den prioritering skal ske nu, hvis Danmark skal have fagligt dygtige unge, der dels forstår at tilføre nyeinnovative kompetencer til deres fremtidige arbejdspladser og dels har kendskab til og erfaring med,hvordan man skaber nye innovative virksomheder og dermed nye arbejdspladser til Danmark.En styrkelse af iværksætterindsatsen vil have en gavnlig effekt på mange af de udfordringer, somDanmark i dag kæmper med:Danmark mangler vækstiværksættere.Vi er flittige til at starte nye virksomheder, men få oplevermarkant vækst. Samtidigt efterspørger arbejdsgiverne elever blandt andet fra de erhvervsfagligeuddannelser, der tænker entreprenant og innovativt.Produktionsjob flytter til lavtlønslandene.Denne udvikling risikerer at rive innovations- og service-aktiviteter med. Hvis man skal fastholde produktion i Danmark, er det afgørende, at produktionser-hvervene er innovative, så de kan opretholde deres konkurrenceevne.De erhvervsrettede uddannelser har svært ved at tiltrække de ressourcestærke elever.Dette påpegestydeligt med den igangværende erhvervsuddannelsesreform. Der er et behov for at gøre det mereprestigefyldt, at tage en erhvervsuddannelse og dette kan bl.a. gøres ved at tiltrække deressourcestærke elever med muligheden for at blive iværksættere.Derfor fremsætter Danske Erhvervsskoler – Lederne (DE-L), Dansk Industri (DI) og Fonden forEntreprenørskab – Young Enterprise (FFE-YE) sammen følgende 4 punkter, der samlet bør integreres iden kommende reform:1.GRUNDFORLØBET (GF 1)Et længerevarende grundforløb på samtlige EUD-uddannelser bør indeholde klare mål om, atalle elever skal arbejde med innovation og entreprenørskab i et sammenhængende forløbgennem de eksisterende fag spredt ud i hele grundforløbets varighed, såvel i klasselokalernesom i værkstedsfagene. De opnåede kompetencer bør udprøves som integreret del af grund-forløbets fag ved grundforløbets afslutning.Forløbene bør være udformet således, at der i undervisningen arbejdes med skabelse oggennemførelse af produkt/service/proces samt med opstart af virksomhed, uanset om der ertale om en teknisk, merkantil, eller sosu-uddannelse. Udviklingen af undervisningsmaterialereller forløbsbeskrivelser til de enkelte forløb bør tage hensyn til den enkelte uddannelsesprofil,
og kan tage udgangspunkt i de gennemprøvede forløbsbeskrivelser, der er til rådighed hosFonden for Entreprenørskab - Young Enterprise.Gennem denne type undervisning vil eleverne bibringes viden og kompetencer, der er anven-delige til såvel virksomhedsopstart, som til et innovationsløft af eksisterende virksomheder.Arbejdet med udvikling af de kompetencer, eleverne bør udmåles på, kan tage udgangspunkt iFFE-YE’s progressionsmodel, der angiver et udgangspunkt for læringsmål på forskellige niveaueri uddannelsessystemet. Disse eller tilsvarende læringsmål bør indarbejdes i udmålingskriterierfor de særskilte fag (dansk, matematik, fag-fag, osv.) under de enkelte uddannelser.http://www.ffe-ye.dk/videncenter/progressionsmodel2.EUXSærligt disse unge, der opnår EUX’ blanding af gymnasial formåen og faglige kompetencer, vilkunne gøre en forskel i forhold til opstart af vækstvirksomheder og tilførsel af innovationskom-petence til eksisterende virksomheder. Det vil være vitalt at få mobiliseret deres evner gennemindarbejdelse af såvel innovations- som entreprenørskabsfagmål i både de fag-faglige og almenefag. På såvel grundforløb som hovedforløb på EUX bør det derfor være et krav, at der arbejdesmed innovation og entreprenørskab i undervisningen og i værkstedsfagene.Forløbene bør, ligesom på EUD, være udformet således, at der i undervisningen arbejdes medskabelse og gennemførelse af produkt/service/proces samt med opstart af virksomhed, uansetom der er tale om en teknisk, merkantil eller sosu EUX. Udviklingen af undervisningsmaterialereller forløbsbeskrivelser til de enkelte forløb bør tage hensyn til den enkelte uddannelsesprofil,og kan tage udgangspunkt i de gennemprøvede forløbsbeskrivelser, der er til rådighed hosFonden for Entreprenørskab - Young Enterprise. Udmåling kan udvikles med udgangspunkt i FFE-YE’s progressionsmodel, der angiver et udgangspunkt for læringsmål på forskellige niveauer iuddannelsessystemet og udmåling bør ske på såvel fag-faglige som almene fag.3.DEN ERHVERVSRETTEDE 10. KL.I undervisningen i 10. kl. bør området handle om, at inddrage kreativitet, innovation og entre-prenørskab i undervisningen samt at gennemføre en proces, som giver eleverne mulighed for aterhverve sig en række kompetencer og færdigheder. Innovation og entreprenørskab bør ikkehave samme udformning i 10. kl. som på erhvervsuddannelserne, men der bør være en tydeligprogression fra ét niveau til det næste. Til udformningen af denne progression foreslår vi, at derkan tages udgangspunkt i FFE-YE’s tidligere nævnte progressionsmodel.Et forløb i 10. kl. kan fx tage udgangspunkt i de 3 illustrerede "etaper" herunder, der er elemen-ter i forløbet og konkurrencen ”Next Level” der tilbydes af Fonden for Entreprenørskab - YoungEnterprise til skolerne.http://www.ffe-ye.dk/grundskolen/konkurrencer/next-level
4.EFTERUDDANNELSER FOR LÆREREI regeringens udspil til erhvervsuddannelsesreform hedder det: ”Bedreundervisning fordrer, atalle lærere på erhvervsskolerne har pædagogiske og faglige kompetencer til at tilrettelægge enundervisning, der udfordrer og motiverer hver enkelt elev”.Denne fordring gælder også for entreprenørskabsområdet. For at kunne gennemføre en langtmere struktureret og kompetenceopbyggende undervisning i innovation og entreprenørskab påalle uddannelserne, er der behov for, at lærernes kompetencer på området løftes. Vi opfordrerderfor til, at elementerne tydeligt tænkes ind i efteruddannelsen af lærere på alle uddannelser-ne, og at der på videregående uddannelser i forskellige dele af landet oprettes kompetence-givende moduler, der støtter faglærerne i tilegnelsen af pædagogik og didaktik inden forinnovation og entreprenørskab.Forslaget tager ikke i første omgang stilling til mulighederne for at inddrage innovation og entreprenør-skab i de enkelte hovedforløb men tilskynder til, at uddannelserne bygger videre på de innovations- ogiværksætterkompetencer, de unge med dette forslag vil erhverve sig under grundforløbet."