Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 56
Offentligt
Den globale dimension iuddannelserneBørne- og uddannelsesudvalgetForetræde 26. november 2013
Baggrunden•”Det er vilkårligt, hvilke elever, der får del i den internationaledimension”Danmarks Evalueringsinstitut, 2003
•
”Udenrigsministeriet må tage initiativ til dialog med UvM og alleinteresserede om den globale dimension i undervisningen på alletrin, herunder NGO’ernes rolle.”NGO-træffets anbefaling 19. januar 2008
•”…statens politik på uddannelsesområdet er usammenhængende. Idag nævner læseplanerne globalisering. Der er intet krav om atelever skal forholde sig til fattigdom og udviklingsdimensionen.”Daværende formand for Danidas Oplysningsudvalg, Kim Carstensen i ”Udvikling”02/2008
26-11-2013
Den globale dimension i uddannelserne
2
Det har været på vej længe”Det er fortsat muligt for elever i folkeskoler og gymnasierat komme gennem skolen uden at blive undervist i lande,kulturer og globale relationer, som ligger uden for denvestlige verden””En fattigere u-landsoplysning”, Timbuktu Fondens analyse af dansk u-landsoplysningseptember 2008
”Lav lobbyarbejde for at få de fattige lande på skemaet”Timbuktu Fondens konference om fremtidens u-landsoplysning,Christiansborg, 11. september 2008
”Jeg er i dialog med Bertel Haarder om atgøre undervisningskrav om den globaledimension og udviklingstemaer formelle – oghar inviteret en repræsentant forUndervisningsministeriet (chefkonsulent JørnSkovsgaard) ind i oplysningsudvalget.”Daværende udvikl.min. Ulla Tørnæs ,møde om oplysningsevalueringen, 5. februar 200926-11-2013Den globale dimension i uddannelserne3
Internationaliseringen der blev væk”Der er fare for, at danske elever bliver deltmellem dem, der i løbet af deres skoletid fårinterkulturelle kompetencer, globalt udsyn ogundervisning i flere fremmedsprog, og dem, derikke får det.”(Maj 2010)Rådet anbefalede, at•folkeskolens formålsparagraf skal suppleresmed den internationale dimension•bindende mål for det internationaletværgående emne•obligatorisk projektopgave i deninternationale dimension på 8. klassetrin26-11-2013Den globale dimension i uddannelserne4
En regering der vil det globale”Danmark skal være et åbentland, som bruger demuligheder, globaliseringengiver os”
”Regeringen vil styrkeoplysningsarbejdet omforholdene iudviklingslandene og dendanske udviklingsbistand”26-11-2013Den globale dimension i uddannelserne5
Læringskonsulenter på vej•••Rådgivning og inspiration tilkommuner og skolerUdvikle nye metoder ogmaterialerIntegrere den internationaledimension i undervisningen– på tværs af folkeskolensfagUdviklingsminister ChristianFriis Bach ogundervisningsministerChristine Antorini14. august 2013 i Politiken26-11-2013Den globale dimension i uddannelserne6
Fælles Mål revision•Trods massivt fokus på detglobale, er ”deninternationale dimension”faldet bort i master-dokumentet og instruksentil arbejdsgrupperne.•Der bør formulerespræcise kompetencemålfag for fag•Det kan lige akkurat nås!
26-11-2013
7