Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 56
Offentligt
1303445_0001.png
1303445_0002.png
Folkeskolens ny fælles målGlobaliseringen påvirker stadig flere områder af vores samfund og dermed vore liv som elever, studerende,samfundsborgere og ansatte i private og offentlige virksomheder. Det bliver stadig vanskeligere at træffevelbegrundede beslutninger om uddannelsesvalg, om samfundsanliggender og om de problemstillinger vimøder i vores arbejde og fritidsliv uden en grundlæggende indsigt i globale forhold.Vores situation lige nu – og i fremtiden – præges af en række indbyrdes forbundne kriser omkringklimaændringer, fattigdom og ulighed mellem lande og internt i lande, samt overforbrug af ressourcer.Problemer, som vi er en del af, og som kun kan løses i et samarbejde med folk og samfund med kulturer,verdenssyn og grundlæggende interesser, der er forskellige fra vore. Ikke mindst udviklingslande, som oftebliver globaliseringens og krisernes tabere.Et tidssvarende dansk uddannelsessystem bør påtage sig opgaven at forberede sine elever og studerendepå at kunne orientere sig i, forstå og handle som individer og som borgere i forhold til disse grundvilkår.Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelse siger det meget præcist i publikationen”Øget indsigt gennem globalt udsyn” (Juni 2013), som lægger op til internationalisering af de videregåendeuddannelser:
VisionDanmark skal være et åbent samfund, hvor vi samarbejder med omverdenen både økonomisk, politisk ogkulturelt.Danmark skal tage medansvar for den globale udvikling og bidrage med løsninger på de udfordringer, somvor klode står overfor. Med vores viden, kompetencer og værdier har vi en forpligtelse til at tage etmedansvar for verden af i morgen.- og videre:”Internationalt udsyn er centralt for hver enkelt studerendes dannelse og evne til at vælge sin egen vejgennem livet, men også i stigende grad et krav for at kunne begå sig på arbejdsmarkedet…”Men der er ingen som helst rimelig grund til at denne forberedelse kun skal gælde studerende på devideregående uddannelser. Den har alle behov for.

Folkeskolen

I de undervisningsvejledninger, som ledsagede fælles mål for folkeskolen 2009, beskrives relevantinddragelse af fire tværgående dimensioner: den praktisk/musiske dimension, den internationaledimension, it- og mediekompetencer samt miljø og bæredygtig udvikling.I forliget omkring folkeskolen, og i det igangværende arbejde med at udvikle forenklede og mere præciseFælles Mål for alle folkeskolens fag, er den internationale dimension helt bortfaldet og nævnes ikke med etord. Til gengæld indfører de ny Fælles Mål efter planen tre tværgående dimensioner:-IT-kompetence-Sproglig udvikling-Innovation og Entrepenørskab
1
Timbuktu Fonden mener, at den internationale dimension og globale problemstillinger bør indgå iformuleringen af de Fælles Mål med samme prioritering som de tre ovenstående tværgåendedimensioner.Det vil betyde, at der fag for fag formuleres præcise kompetencer i forbindelse med deninternationale dimension og globale problemstillinger.For at sikre en tidssvarende folkeskole, anbefaler fonden, at forligskredsen og Ministeriet henstillertil de faggrupper, som udarbejder de fælles mål, at beskrive kompetencer, viden og færdighederomkring den internationale dimension og globale problemstillinger.Det er efter fondens mening i grundskolen, at kimen skal sås og kompetencerne til at kunne begå sig i enmere og mere globaliseret verden skal indgå i den daglige undervisning, så vores fremtidige verdensborgerekan agere i forhold til fremmede kulturer og samfund.

Læreruddannelsen

Den ”gamle” bekendtgørelse om Uddannelsen som Professionsbachelor som Lærer i Folkeskolenforpligtede med paragraf 13, stk.2 den enkelte professionshøjskole til ”at sikre, at der i alle fag i relevantomfang arbejdes med internationale emner”I den bekendtgørelse, som udgør rammen for den ny læreruddannelse, er denne forpligtelse fjernet.I bekendtgørelsens beskrivelse af de kompetencer, som den lærerstuderende skal erhverve gennem sinuddannelse, er der slet ingen - eller ganske få, alt efter hvordan man læser teksten – som direkte vedrørerden internationale dimension og de globale vilkår hvormed globaliseringen præger såvel Danmark som detinternationale samfund.En nydannelse i bekendtgørelsen er en forpligtelse for Professionshøjskolerne til at sikre, atlæreruddannelsen altid matcher folkeskolens behov fag for fag. Hvis der vedtages fælles mål forfolkeskolen, som omfatter den internationale dimension og problemstillinger i forhold til globaliseringen,forventer Timbuktu Fonden derfor, at bekendtgørelsen om læreruddannelsen ændres med indskrivning afkompetencer på disse områder.I forbindelse med en sådan revision af bekendtgørelsen, bør uddannelsesinstitutionens forpligtelsetil at sikre, at der arbejdes med internationale emner i alle fag, genindføres.Professionshøjskolerne arbejder for øjeblikket alle på at revidere læseplaner, så de kan være ioverensstemmelse med den ny bekendtgørelse.Timbuktu Fonden foreslår, at forligskredsen bag den ny læreruddannelse og Ministeriet anbefalerskolerne at indarbejde den internationale dimension og globale problemstillinger i læseplanerne.
Timbuktu Fonden 2013.11.192