Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 51
Offentligt
1302545_0001.png
1302545_0002.png
1302545_0003.png
1302545_0004.png
1302545_0005.png
1302545_0006.png
1302545_0007.png
1302545_0008.png
1302545_0009.png
1302545_0010.png
1302545_0011.png
1302545_0012.png
November 2013.
Et udviklingsprojekt
Skolen Sputniks akademi for særligt begavede børn og unge.

Begrundelse for initiativ:

Alle børn og unge har ret til og krav på en skolegang, hvor de gennem læring udvikler og udnytterderes potentialer bedst og mest muligt samtidig med at de trives og anerkendes for deres personligeog sociale kompetencer.Børn lever ikke i et vacuum, men påvirkes gennem det miljø de opvokser i, hvilket får betydningfor, om børn udvikler sig optimalt og får udnyttet deres potentialer, samt for deres selvværd ogsenere selvudfoldelse og for hvilke interesser de udvikler.Men mange særligt begavede børn og unge udvikler sig ikke tilstrækkeligt fagligt og trives ikke ifolkeskolen. De tilbydes ikke faglige og eller kreative udfordringer, der er tilpasset deresindividuelle formåen. Man opdager, anerkender og udvikler ikke i tilstrækkeligt omfang deresintelligensmæssige potentiale, som kunne blive til stor gavn for både dem selv og samfundet.De højt begavede børn fortæller selv, at de har store vanskeligheder med at indgå i ligeværdigerelationer og med at opnå anerkendelse af både klassekammerater og lærere.Forskningsresultater viser, at op mod 25 % af alle børn og unge har særlige forudsætninger indenforet eller flere områder. Men kun 5 % eller omkring 35.000 danske skolebørn og 10.000børnehavebørn defineres som særligt begavede.En undersøgelse baseret på særligt begavede børn og unge viser, at man stort set kan dele de højtbegavede børn i to grupper. De er enten super overlegne og ressourcestærke eller børn der oplevervæsentlige sociale og emotionelle problemer i deres liv, hvilket svarer til at 42 % af børnene havdeflere eller langt flere vanskeligheder end almindeligt sammenlignet med normalt begavede børn ogunge. Det er denne sidstnævnte gruppe vi ønsker at fokusere på og etablere et særligt læringsmiljøfor.De særligt begavede børn og unge fungerer i dag oftest som hjælpelærere for lærerne i skolerne iforhold til de svage elever og de særligt begavede børn og unges lyst til og behov for at lære påderes eget niveau tilfredsstilles derfor sjældent, hvorved deres evner ikke udnyttes og udviklesoptimalt. Deres mistrivsel hænger i overvejende grad sammen med mangel på udfordringer, men1
også vanskeligheder ved at indgå i relationer med jævnaldrende klassekammerater samt problemermed at bliver anerkendt for at være dem de er både fagligt og personligt.Flere forskningsresultater viser, at det børn frygter mest er at blive ekskluderet og komme til at følesig ensomme og isolerede. At være ensom og ekskluderet af fælleskabet er blandt alle mennesker enaf de største belastninger der findes.De højt begavede især yngre børn har da også et udtalt ønske om at være som de andre, for at væresom de andre er et kriterium for at være populær, være en del af fællesskabet og bliver anerkendt.Bl.a. derfor vælger de højt begavede børn mestringsstrategien at underyde for at matche niveauet iklassen og forblive i klassefællesskabet, idet at ”stille sig frem” som fagligt dygtig er forbundet medstort ubehag og angst for at blive stigmatiseret som mærkelig eller anderledes. En overtilpasning påen lang række områder påbegyndes med fatale konsekvenser for det højt begavede barn.De højt begavede børn er konstant opmærksomme på de ydre omstændigheder og på omgivelserne,der tapper dem for energi, idet andres tanker, følelser, ønsker, forventninger og behov erstatter deresegne, så de føler sig afvist, mindreværdige og får en følelse af tomhed indeni, idet de ikke længerekan ”mærke” sig selv, hvilket fører dem over i depressive tilstande eller deciderede angstanfald.Konsekvenserne for de højt begavede børn og unge der mistrives i skolen er at finde i alle børnsinderste rum: selvværdet. Det selvværdsbillede krakelerer hos disse børn med destruktiv adfærd,aggressivitet, depressioner, angst, sammenbrud og selvmordstanker til følge.
De særligt begavede børn og unge, der mistrives viser flere af nedenstående karakteristika ifolkeskolen:Angst og depressive træk – de er bange for at gøre noget forkert, for ikke at være perfekteOpmærksomhedsforstyrrelsersamarbejdsvanskelighederDe er ikke en del af det sociale liv i skolen eller i klassefællesskabet.De har svært ved at knytte kontakterDe kender ikke de sociale spillereglerDe fungerer godt socialt/almindeligt men lader så det faglige ligge (de vil være som deandre)De er en minoritetsgruppeDe føler sig anderledesDe underpræstererDe isolerer sigDe er ensomme skolebørnDe kan opføre sig fjollet i forhold til deres potentialer
2
Nogle af de særligt begavede børn og unge frustreres i en sådan grad over de manglendeudfordringer og problemer i deres skolegang, at de:bliver udad reagerendebliver aggressiveføler sig uretfærdigt behandletstår uforstående overfor, at de ikke bliver forstået af deres omverdenbliver arrogantebliver styrende og manipulerendebliver opgivende, apatiskebliver indadvendte og selvmordstruet
Baggrunden for de særligt begavede børns adfærd kommer først frem i lyset ved en nærmerepsykologisk udredning/undersøgelse. Her viser det sig ofte, at de særligt begavede børn og unge erasynkront udviklede hvilket betyder, at deres følelsesmæssige og sociale modenhed ikke svarer tilderes intellektuelle kognitive kompetencer.Udviklingspsykologisk har de særligt begavede børn og unge altså en fare for at opleve alvorligesociale og emotionelle problemer i relation til deres skolegang.Graden af mistrivsel stiger med stigningen i IQ, idet afstanden til andre børn bliver for markantd.v.s. at det særligt begavede barn bliverforanderledes.Forskere peger på tre forhold af væsentlig betydning:- udvikling af dårlig skoleadfærd grundet understimulering- mangel på jævnbyrdigt kammeratfællesskab, som kan føre til ensomhed og emotionelsårbarhed- et gab mellem den mentale alder og den modenhedsmæssige og fysiologiske alder. Altså atdet særligt begavede barn har flere ”aldre” i sig på en gang.Men forinden ovenstående konstateres og accepteres er der ofte gået mange år med mistrivsel iskolen.Årsagerne til ovenstående kan være mange og forskellige fra det enkelte barn/den unge, men typiskskyldes det lærerens manglende opmærksomhed og mulighed for at skabe et godtundervisningsmiljø, der tilgodeser de særligt begavede børn og unges behov forundervisningsdifferentiering, intervention i forhold til mobning samt manglende inddragelse afdidaktiske og pædagogiske overvejelser set i relation til de særligt begavede børn og unges fagligeog sociale behov og potentiale.Derfor har mange særligt begavede børn og unge mellem 2 og 4 skoleskift bag sig og har i kortereeller længere perioder været hjemmeundervist.3
For de særligt begavede børn og unge, er det ikke så centralt i deres bevidsthed, fra hvem de eranderledes, de har i højere grad deres fokus rettet imod, med hvem de er ens. At være ens medsignifikante andre i børnegruppen er således helt afgørende for de særligt begavede børn og unge ogfor deres udvikling.Forskningsresultater viser da også tydeligt, at det er et ubetinget vendepunkt for de højt begavedebørn at møde og være sammen med andre børn som dem selv.At være i et fagligt stimulerende miljø er givende og fagligt bekræftende, men det er relationerne tilde andre højt begavede børn, der får afgørende betydning for børnenes begyndende trivsel.Det at kunne være sig selv, at kunne kommunikere frit og ubesværet, at blive mødt på sin humor ogdet at blive omsluttet af et fællesskabs omsorg og anerkendelse viser sig at være helt afgørende.Ovenstående bekræftes af internationale studier, der omvendt også påviser, at tidlig støtte oganerkendelse i skolen kan forbedre disse børns trivsel markant og derved sikre, at de præsterer ogudvikler sig optimalt. (jf. blandtandet den amerikanske psykolog,Ph.d. og leder af GiftedDevelopment Center i USA Linda Silvermann og Denise Yates, leder af Potential Plus i England.Et eksempel til eftertanke – en ung pige fortæller:”I min nye klasse mødte jeg en masse mennesker, som var mere ligesom mig, som godt kunne lideat fordybe sig i tingene. Men højdepunktet var da vi skulle til London. Det var det første fælleskab ihele mit liv jeg havde været en del af. Det var det første sted hvor jeg var rimelig populær i denklasse. Folk kunne godt lide mig, jeg havde hele tiden nogle at snakke med og næsten, det mestfantastiske ……… vi var på vej hen til London Eye og mit snørebånd gik op, og der var der en derventede på mig, mens jeg skulle binde mit snørebånd. Jeg kiggede bare op, jeg var bare vant til atfolk de ville gå videre, jeg tog det som en selvfølge, jeg tænkte ikke over det, det var normalt formig at blive behandlet dårligt, jeg forventede ikke noget særligt, ………..men her var der en derventede på mig, mens jeg skulle binde mit snørebånd ….. og det var simpelthen SÅ STORT formig, det var simpelthen noget af DET BEDSTE, noget af det jeg husker klarest ved den tur.”Ved en tid at følge talentklassen som et ekstra tilbud vender pigen styrket tilbage i sin hjemklassebåde psykisk og mentalt og begynder at arbejde med sig selv og indfri sine egne forudsætninger.Meget tyder derfor på, at det at møde ligestillede = det ens, det at blive matchet mentalt ogfølelsesmæssigt for de højt begavede børn og unge betyder, at de indgår i positive relationer med etstærkere selvværd, og en udviklet forståelse af dem selv hvilket løfter deres udvikling og fagligepotentiale til det optimale.Det væsentligste bidrag til de højt begavede børn og unges begyndende trivsel synes derfor atstamme fra mødet og samværet med andre højt begavede børn og unge.Det er det vi med hele projektet ønsker at give dem mulighed for.

Formål for projektet:

4
-
At give særligt begavede børn og unge mulighed for at udnytte deres faglige og/ellerkreative potentialer fuldt ud gennem udfordringer og læring, der er tilpasset deresindividuelle formåen og som stimulerer deres lyst og evner på en for dem tilfredsstillendemåde og til gavn for samfundet.At give de særligt begavede børn og unge mulighed for at komme sammen med ”ligestilledeog ligesindede”, således at de får et socialt tilhørsforhold og kan udfolde sig i en børne-unge gruppe, et fælleskab. Et fællesskab der rummer gensidig anerkendelse og respekt forhinandens talenter, kunnen og værdier og ikke mindst lysten til at lære og blive dygtigeresom noget naturligt, hvorved deres selvværd styrkes.
-
Som et bidrag til understøttelse af ovenstående formål, viser et talentplejeprojekt støttet afUndervisningsministeriets talentpulje, hvor 21 børn og unge særligt begavede deltog følgende citatfra rapporten:”Den særlige sociale kontekst, som talentundervisningen har foregået i, de talentfulde samlet i enmindre sammenhæng med andre ligesindede, har givet tryghed og stimulerende undervisningsmiljø,hvor de har haft mere lyst til samarbejde og ideudveksling. Disse erfaringer har endvidere for nogleelever haft betydning for styrkelse af deres selvværd, idet de gennem mødet med ligesindede ihøjere grad har åbnet op og udfoldet sig selv som talentfulde mennesker.

Målgruppen:

Målgruppen er de særligt begavede børn og unge bl.a. kendetegnet ved høj begavelse og evt. med eteller flere udprægede talenter, som skal have flere faglige og/eller kreative udfordringer ihverdagen. Det er de særligt begavede børn og unge som mistrives i skolesystemet og som p.g.a.omgivelsernes manglende forståelse og accept af hvem de er og hvad de kan enten har eller er vedat ændre sig i et forsøg på at tilpasse sig, med fare for helt at ”slukke ned” d.v.s. fremstå udenfølelser, passive, ligeglade, med manglende mod og med stor fare for at udvikle tics,tvangsbevægelser, angst og depression.Der sidder i rigtig mange klasser særligt begavede børn og unge, som har brug for, at der bliveriværksat faglige, kreative og sociale tiltag for at styrke og udvikle deres særlige evner og ressourcer.En indsats som ovenfor beskrevet vil komme både børnene og de unge til gode, men vil i høj gradogså være til gavn for samfundet, hvis udvikling og fremtid netop skal bygges på viden, kreativitet,menneskelige ressourcer og forskning for at Danmark kan konkurrere på de internationalemarkeder. Flere lande bl.a. USA har med meget stor succes anvendt de særligt begavedejobmæssigt både til gavn for det private erhvervsliv men ikke mindst indenfor det offentlige.Det er dog vigtigt overordnet at påpege, at særligt begavede børn og unge trods medfødte evnerikke pr. automatik bliver dygtige hvis ikke de stimuleres, tilskyndes og udvikles fagligt, kreativt ogsocialt. Derfor er særlige tiltag nødvendige.
5
Spørger man højt begavede unge mennesker om deres skolegang (pædagogisk speciale – de højtbegavede børns skoleliv – et børneperspektiv), viser der sig et meget stærkt ønske om at få fortaltomverdenen om alt den uretfærdighed, den smerte og den ensomhed de føler de har mødt og båretpå i perioder eller for andre hele vejen op igennem deres skoletid.Det er negative oplevelser som hård mobning, nedvurdering, krænkelser, uretfærdig behandling ogydmygelser der truer menneskets identitet.Det er denne gruppe af udsatte højt begavede børn og unge vi med projektet/initiativet ønsker atgive en væsentlig bedre og mere optimal skolegang både hvad angår menneskelig accept,anerkendelse og forståelse, faglig indlæring og social inklusion/værdsættelse i et ligeværdigtforhold til andre.I det samspil, hvor barnets, den unges behov imødekommes, fremmes ikke alene tryghed, men ogsåselvværd, som er af afgørende betydning for barnets udvikling og opfattelse af sig selv som enperson, der har værdi.De højt begavede børn er bl.a. kendetegnet ved:- De involverer sig i emner forud for deres alder- God hukommelse og stor viden – de har brug for mange informationer, suger information tilsig og er gode til at analyse- Selvregulering - de ved hvordan de lærer bedst og kan overvåge deres læring- Hurtig informationsbearbejdning – de kan bruge længere tid på planlægning, men dereftertræffes beslutningerne hurtigere- Håndtering af problemer – de tilsætter viden til de oplysninger de får, er meget vågne ogmeget tænksomme og spotter hvad der er relevant og kommer til det væsentlige hurtigereend andre- Fleksibilitet – selv om deres tænkning som regel er mere organiseret end andre børns kan dese muligheder, ræsonnerer abstrakt og inddrage alternative løsninger i lærings- ogproblemløsningssituationer- Præference for kompleksitet – de har en tendens til at gøre spil og opgaver mere kompleksefor dermed at øge interessen- De har en enestående evne og vilje til at koncentrere sig i lang tid og fra en meget tidligalder og de husker godt og nøjagtigt- Tidlig symbolsk aktivitet – de kan tale, læse og skrive meget tidligt og besidder hurtigt etstort ordforråd- De har en anden form for humor, som for en stor del tager udgangspunkt i en livlig fantasiog deres evne til at jonglere med begreber og associere- De har en begejstring, et drive, en nysgerrighed og en trang til at udfordre konformitet ogselvtilfredshedDe højt begavede børn er også kendetegnet ved en følelsesmæssig intensitet, sensitivitet og højenergi. De højt begavede børn og unge kæmper i et dilemma mellem at være der for andre medstore empatiske evner og samtidig sætte grænser i forhold til deres egne høje moralske og etiskeforventninger til, hvordan de skal være som medmennesker.6

Målsætning:

Målet med det særlige projekt / den særlige indsats for de højt begavede børn og unge er:At særligt begavede børn og unge opnår optimale faglige kundskaber gennem undervisningog læring på et højere fagligt eller kreativt niveau end deres alder umiddelbart tilsiger, mendog altid med udgangspunkt i det niveau hvert enkelt barn eller ung kommer med. Desærligt begavede børn og unge skal konstant ”stå på tæer” d.v.s. stimuleres og udfordresfagligt / kreativt over deres niveau, så de skal præstere ud over det sædvanlige.At de særligt begavede børn og unge får et tilfredsstillende, godt og solidt socialt fællesskab,med ligesindede, hvor læring på højt niveau er accepteret og værdsat i gruppen.At undervisningen tilrettelægges efter børnene og de unges særlige kompetencer ogstyrkesider, således at de genvinder deres glæde ved læring og styrker deres selvværd.

Organisationsplan og fagudbud:

På Sputniks Akademi for særligt begavede børn og unge der oprettes efter Lov om fri- ogprivatskoler, tilbydes børnene og de unge enten et fuldtids skoletilbud eller et afklaringsforløb af 1måneders varighed, som dog kan variere i længde ved specielle omstændigheder og hvor længdenaf afklaringsforløbet aftales specifikt. Undervisningen i begge tilbud er altid særlig tilrettelagt iforhold til alder og på højt niveau i alle fag på Akademiet.Der arbejdes som nævnt indenfor 2 modeller / tilbud til de særligt begavede børn, etafklaringsforløb og et fuldt skoleforløb:1. Afklaringsforløb:De særligt begavede børn og unge bevarer deres tilknytning til den skole og klasse, de er indskreveti, men tilbydes et afklaringsforløb af en måneders varighed, hvor de skolemæssigt frekventererSputniks Akademi i fuldt timetal.- 1., 2. og 3. klasses elever (indskolingen) undervises på Akademiet 6 timer pr. dag / 30timer pr. uge.- 4., 5. og 6. klasses elever (mellemtrin) undervises på Akademiet 7 timer pr. dag / 35timer pr. uge.- 7., 8. og 9. klasses elever (udskolingen) undervises på Akademiet 7½ time pr. dag(fredag dog kun 7 timer) / 37 timer pr. uge.7
Sputniks Akademi samarbejder med de skoler eleverne kommer fra. Det vil bl.a. sige, at derafholdes 2 møder (et hver 14. dag) mellem lærerne fra Akademiet, elevens forældre, eventuelt ogsåeleven afhængig af alder og lærerne fra Folkeskolen for at drøfte og afklare, om undervisningsform,indhold, didaktik og metodik passer i forhold til den enkelte elev.Ligeledes drøftes, om eleven opnår et forøget udbytte af undervisningen og trives socialt blandt deelever eleven er sammen med på Akademiet, så både lysten til læring, egentlig læring og socialtfælleskab udvikles.Hver elev får tilknyttet en coach på Akademiet, som rådgiver og vejleder både eleven ogforældrene.Efter endt afklaringsperiode tages stilling til om eleven skal fortsætte sin skolegang på SputniksAkademi permanent eller om eleven skal vende tilbage og fortsætte sin skolegang i sin sædvanligeskole.I denne stillingtagen deltager elev, forældre, lærerne fra Folkeskolen og fra Akademiet ligesomkommune/sagsbehandler/indstillende part deltager.Elever fra 1. til 4. klasse der påbegynder undervisning på Sputniks Akademi i et afklaringsforløbafhentes hvis behovet skønnes nødvendigt af skolebus.
2. Skolegang i fuldt omfang:Eleverne er indskrevet i Skolen Sputniks Akademi og har hele deres undervisning på SputniksAkademi for særligt begavede børn og unge.Udbuddet af fag følger Folkeskolelovens fagrække på de enkelte klassetrin.Undervisningen gives på et højt fagligt niveau, der matcher det potentiale eleverne kommer med.Herudover tilbydes eleverne 4 – 8 valgfagstimer ud over den almindelige undervisning, hvor de kanmodtage intensiv undervisning indenfor deres særlige faglige kompetencer.Undervisningstimetallet på Skolen Sputniks Akademi er som følger:- 1., 2. og 3. klasses elever (indskolingen) undervises på Akademiet 6 timer pr. dag / 30timer pr. uge.- 4., 5. og 6. klasses elever (mellemtrin) undervises på Akademiet 7 timer pr. dag / 35timer pr. uge.- 7., 8. og 9. klasses elever (udskolingen) undervises på Akademiet 7½ time pr. dag(fredag dog kun 7 timer) / 37 timer pr. uge.Elever fra 1. til 4. klasse der påbegynder undervisning på Sputniks Akademi afhentes hvis behovetskønnes nødvendigt af skolebus.Sputniks Akademi for særligt begavede børn og unge forsøges fysisk placeret ?????????, idetmange særligt begavede børn kommer fra dette område.8
Da projektet er et pilotprojekt er det vigtigt, at alle indsatser er optimale for at pilotprojektet kanvise sine styrker og svagheder.

Hvem optages:

Særligt begavede børn og unge indstilles til undervisning på Akademiet af enten kommunen, skoler,leder, lærere eller af forældre efter aftale med den ansvarlige instans. (Se endvidere under projektetsmålgruppe).Der optages i Skolen Sputniks Akademi 20-25 elever i indskolingen, 20-25 elever på mellemtrinnetog 20-25 elever i overbygningen.Herudover er der plads til ca. 20 elever i afklaringsforløb fordelt nogenlunde ligeligt på de tre trin –indskoling, mellemtrin, udskoling.Foreningen Gifted Childrens rådgivende konsulenter beskriver gennem deres kendskab til særligtbegavede børn sammen med psykologerne fra Sputnik, de profiler de enkelte børn har og anbefalerpå denne baggrund om optagelse skal finde sted.Akademiet afgør bl.a. på baggrund af disse anbefalinger, screeninger, tests og/eller samtaler med desærligt begavede børn / unge og deres forældre og i samarbejde med indstillende part, om optagelseskal finde sted.Ud fra beskrivelserne af eleverne ansætter Skolen Sputnik de relevante personaler.

Skolebestyrelse:

Den overordnede ledelse af skolen varetages af en skolebestyrelse, som er ansvarlig overfor skolensdrift jvf. lov om friskoler § 5 stk. 7.

Ansvarlige initiativtagere og advisory board:

Skole- og dagbehandlingsinstitutionen Sputnik ved Direktør Allan Laursen og konsulent ogprojektleder i Sputnik Anne Berglund er ansvarlige for hele projektet om særligt begavede børn ogunge og står som organisatoriske parter i en særskilt afdeling af Skolen Sputnik ligeledesøkonomisk til ansvar overfor bl.a. givere af fondsmidler.Selve projektet ledes af et advisory board, hvor der udover repræsentanter for Sputnik også sidder torepræsentanter for Gifted Children, en forsker indenfor området, en repræsentant for Ministeriet forbørn og undervisning, en fra erhvervslivet og en økonomisk fondsgiver.Akademiets Advisory Board holdes løbende informeret om projektet gennem 4 årlige møderligesom Advisory Board råder og vejleder de ansvarlige for projektet i Sputniks Akademi i allespørgsmål af interesse for projektet.9

Samarbejdspartnere om projektet:

Skolen Sputnik samarbejder med bl.a. Foreningen Gifted Children om initiativet.Foreningen Gifted Children optager familier med særligt begavede børn som medlemmer og tællernu over 1600 familier med tilsammen ca. 2000 børn. Det er 1000 børn mere end for fem år siden, ogGifted Children vokser hastigt i takt med, at mange skoler, børnehaver og forældre er blevet bedretil at spotte de særligt begavede børn, men uden nødvendigvis at have de rette tilbud til børnene.

Succeskriterier, målbarhed og evidens baserede resultater:

Projektet tænkes i første omgang gennemført som et 3 årigt projekt med plads til ca.80 elever, medhenblik på at der skabes forskningsmæssig evidens og dokumentation før et vedvarendeskolemæssigt tilbud til de særligt begavede børn og unge etableres.Eleverne screenes og testes ved indskrivningen og løbende for at sikre kontinuerlig ogdokumenterbar faglig fremgang, ligesom elevernes sociale udvikling følges tæt bl.a. ud fraopstillede spørgeskemaer udarbejdet af enten den eksterne evaluator eller DCUM (Dansk Center forUndervisningsmiljø).Ligeledes evalueres projektet i sin helhed hvert år ved skoleårets afslutning af en ekstern evaluator,ligesom hver enkelt elevs fremgang fagligt og socialt dokumenteres.Succeskriteriet for projektet er:at Sputnik Akademiet lever op til de stillede forventninger om at lave en skole, hvoreleverne til fulde udnytter og optimerer deres kundskaber, viden og potentialer, og at debefinder sig godt socialt på skolen og blandt kammeraterne.Succeskriteriet for eleverne er:at de særligt begavede børn og unge ud fra Folkeskolens trin og slutmål enten i alle fagenehvis de går i et fuldtidsskoletilbud eller i fagene indenfor fagene dansk, matematik, engelskog/eller de kreative fag, hvis de går i afklaringsforløbet, udviser præstationer, der på etundervisnings år opnår bedre score end et undervisnings år i trinmålene sædvanligvisindicerer.at de særligt begavede børn og unge uanset at de går i fuldtidsskoletilbuddet eller iafklaringsforløbet trives socialt i skolen og blandt deres kammerater på Akademiet.

Forankring:

10
Med baggrund i den evidensbaserede forskning og evaluering af ekstern evaluator, som løbendegennemføres i projektet for særligt begavede børn og unge vurderes det efter de tre år projektetvarer, om projektet er validt, banebrydende og til så stor gavn og udbytte for eleverne, at det skalfortsætte.På baggrund af evalueringen besluttes det om:indsatsen overfor de særligt begavede børn og unge skal fortsætte som i projektperiodenmed et fuldt skoletilbud og et afklaringsforløbindsatsen overfor de særligt begavede børn og unge skal intensiveres yderligere, så de evt.skal tilbringe flere timer sammen med andre særligt begavede børn og unge på Akademietat den særlige indsats i form af skoletilbud og afklaringsforløb for de særligt begavede børnog unge skal nedlægges

Tidsplan:

August / september 2013 - Projektbeskrivelse færdiggøres, samarbejdet med Foreningen GiftedChildren etableres.September / december 2013 der ansøges om fondsmidler til projektet.December / Januar 2014 – Akademiet anmeldes som friskole til Ministeriet for børn ogundervisning og der findes egnede lokaler til AkademietJanuar / marts 2014 – der samarbejdes med kommuner, skoler, forældre og elever om projektet.Marts / juni 2014 – der tilmeldes elever til Sputniks Akademi for særligt begavede børn og unge.Juni / Oktober 2014 - der ansættes kvalificerede undervisere.Oktober / December 2014 – Skolen klargøres til opstartJanuar 2015 - Eleverne starter undervisning på Sputniks akademi.

Finansiering:

Skolen Sputniks Akademi oprettes under lov om fri- og privatskoler.Ud over offentlige tilskud til etablering og drift af Sputniks Akademi, søges forhøjet taksametertilskud gennem Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg, der søges fonde, og evt. EU-tilskud.

Underskrifter:

Projektbeskrivelsen er udarbejdet af Skolen Sputnik: www.skolensputnik.dk ved:Anne BerglundKonsulent i Skolen SputnikTlf. 41783131Email: [email protected]11
Allan LaursenDirektør i Skolen SputnikTlf. 20818001Email: [email protected]
12