UNDERVISNINGSMINISTEREN
Ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (Indførelse af forvaltningsrevision)
(Okt I)
Forslaget indebærer, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag underlægges kravet om god offentligrevisionsskik (forvaltningsrevision).Ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
mv. (Tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever og kursister med nedsat psykisk
funktionsevne) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe hjemmel til at godkende institutioner til supplerende tilskud tilsærligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever og kursister med nedsat psykisk funktionsevne.Ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
mv., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hfkurser) (Sociale klausuler om
uddannelses- og praktikaftaler mv.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at få tilvejebragt hjemmel til, at de offentlige gymnasier,voksenuddannelsescentre, erhvervsskoler og private gymnasieskoler m.fl. på samme måde som statsligemyndigheder forpligtes til at bruge sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler. Der er tale omjusteringer af lovgivningen med henblik på en styrket indsats for at sikre flere praktikpladser. Forslaget følgerop på aftalerne om finansloven for 2013.Ændring af folkeskoleloven, lov om ungdomsskoler, musikloven og forskellige andre love (Indførelse
af en længere og mere varieret skoledag, ny tid til understøttende undervisning, inddragelse af
pædagoger i undervisningen, lempelse af holddannelsesreglerne mv.) (Okt II)
Lovforslaget gennemfører store dele af trin 1 i aftalen af 13. juni 2013 mellem regeringen, V, DF og KF omgennemførelse af aftalen af 7. juni 2013 mellem regeringen, V og DF om et fagligt løft af folkeskolen.Forslaget vedrører gennemførelsen af en længere og mere varieret skoledag, bedre muligheder forpraksisnær undervisning samt mere motion og bevægelse. Der indføres endvidere en ny tid tilunderstøttende undervisning, der skal supplere og understøtte den fagopdelte undervisning, samt tilbud omlektiehjælp inden for skoledagen, som er frivillig for eleverne at deltage i. Der foreslås også en rækkeregelforenklinger, som giver kommunerne større frihed samt initiativer til kompetenceløft af lærere,pædagoger og skoleledere. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fraoktober 2011.Ændring af folkeskoleloven (Ophævelse af krav til organisering af faglig fordybelse og lektiehjælp)
(Okt II)
Lovforslaget gennemfører trin 2 i aftalen af 13. juni 2013 mellem regeringen, V, DF og KF om gennemførelseaf aftalen af 7. juni 2013 mellem regeringen, V og DF om et fagligt løft af folkeskolen. Med lovforslaget gøreslektiehjælp og faglig fordybelse til en del af den obligatoriske skoleuge på gennemsnitligt 30 timer iindskolingen, 33 timer på mellemtrinnet og 35 timer i udskolingen. Undervisningsministeren bemyndigesmed forslaget til at sætte loven i kraft umiddelbart efter førstkommende folketingsvalg. Forslaget følger op påregeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.Ændring af lov om friskoler og private grundskoler mv. og lov om folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler) (Elevråd og tilbud til børn i alderen 0 - 2½
år) (Dec I)
Forslaget indebærer, at de frie grundskolers adgang til at oprette en privatinstitution og privat pasningudvides, så den fremover også omfatter børn under 2½ år. Denne del af forslaget skal ses i sammenhængmed B 30 fra folketingsåret 2012/13. Forslaget vedrører tillige elevråd på frie grundskoler, efterskoler,husholdningsskoler og håndarbejdsskoler.
Ændring af folkeskoleloven og forskellige andre love (Forenkling af Fælles Mål, kvalitetsrapporter og
elevplaner samt opfølgning på mål for mål for folkeskolen mv.) (Jan II)
Lovforslaget gennemfører de resterende dele, som kræver lovændringer, af trin 1 i aftalen af 13. juni 2013mellem regeringen, V, DF og KF om gennemførelse af aftalen af 7. juni 2013 mellem regeringen, V og DFom et fagligt løft af folkeskolen. Forslaget vedrører bl.a. forenkling af Fælles Mål, kvalitetsrapporter ogelevplaner samt opfølgning på mål for folkeskolen. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark,der står sammen” fra oktober 2011.Lov om Råd for Ungdomsuddannelser (Feb II)
Forslaget indebærer, at der oprettes et uafhængigt Råd for Ungdomsuddannelserne, der har til formål atfølge, vurdere og rådgive undervisningsministeren om emner af relevans for de samledeungdomsuddannelser. Rådet for de Gymnasiale Uddannelser nedlægges.Ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse
mv. samt forskellige andre love (Feb II)
Lovforslaget indebærer dels en tidligere, bedre og mere målrettet indsats for grundskoleelever, der er i risikofor ikke at fortsætte på en ungdomsuddannelse, og dels en målretning af vejledningsressourcerne medhenblik på en prioriteret videreførelse af Ungepakke II.Lov om overførsel af de regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud til kommunerne
(Feb II)
Forslaget vedrører overførslen af de regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud, der drivesaf regionsrådene i henhold til lov om folkeskolen og lov om specialundervisning for voksne, til kommunerne.Forslaget følger op på evalueringen af kommunalreformen fra 2013.Lov om fleksuddannelsen (Feb II)
Forslaget indebærer, at der oprettes en ny fleksibel to-årig erhvervskompetencegivendeungdomsuddannelse. Udbud vil ske gennem institutionssamarbejder med henblik på fleksibelanvendelse af forskellige institutionstypers uddannelsestilbud mv. Uddannelsen vil kunne tilrettelægges forunge under 25 år, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en anden kompetencegivendeungdomsuddannelse. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober2011.Lov om erhvervsuddannelser (Feb II)
Forslaget indebærer en grundlæggende ny erhvervsuddannelseslov med væsentlige strukturelle ogindholdsmæssige ændringer af erhvervsuddannelsessystemet, der kan bidrage til, at flere elever vælger enerhvervsuddannelse direkte efter grundskolen, og at flere elever gennemfører en erhvervsuddannelse.Forslaget vil også indeholde en række forenklinger på området. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.Undervisningsministeren vil give Folketinget redegørelse om:
Redegørelse om de obligatoriske nationale test i udvalgte fag på bestemte klassetrin (Dec I)