Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 36
Offentligt
1295478_0001.png
1295478_0002.png
1295478_0003.png

Foretræde for Børne og Undervisningsudvalg den 5. november 2013

Som bestyrelsesformand på AMU Nordjylland vil jeg takke for, at formandskab og direktør har fåetforetræde for Børne og UndervisningsudvalgAktuelt har bestyrelsen fokus på 3 emnerEUD-reformen - FL og takstreduktioner - Konsekvenserne af forårets lockout for AMU Nordjylland

EUD-reformen

På AMU Nordjylland er vi optaget af, at der med den nye EUD-reform skabes en struktur, hvor det lykkesAt mindske frafaldet ved bl.a. at sikre, at de unge, der frekventerer uddannelserne, er motiveredeog har de fornødne faglige og personlige forudsætninger for at kunne gennemføreAt sikre mere og bedre undervisning i et miljø, som stimulerer de helt unges interesse foruddannelsenAt skabe alternative erhvervsrettede muligheder for unge, der ikke til en start kan gennemføre enEUD, men måske på sigt – I forhold til flexuddannelsen er det oplagt, at AMU Nordjylland bliveransvarlig udbyder lokalt med inddragelse af områdets øvrige uddannelsesinstitutioner, som vilkunne understøtte flexuddannelsen med relevant indhold og pædagogikAt fastholde muligheden for blandede hold af voksne og unge på de små uddannelsesområdermed henblik på opretholdelse samt fokus på et dynamisk fagligt og pædagogisk miljø, derforstærker den personlige udvikling for begge grupper – Hvis der sker en adskillelse af unge ogvoksne, vil de små områder forsvinde– Der vil ikke være tilstrækkeligt elevgrundlag tilholddannelser på de enkelte indgange og hovedforløb, og i yderområderne vil der være risiko for,at uddannelserne nedlægges (Jf. vedhæftede notat ”Deling af EUD i forløb for under/over 25 år” påAMU Nordjylland)At strukturerne i et voksenspor ikke bliver så faste, at eksisterende relevante erfaringer ogkompetencer ikke anerkendes fuldt ud. - Det skal f.eks. være muligt at koble elementer fra ethovedforløb/skoleperiode med korte AMU-uddannelser, hvis det sikrer en effektivuddannelsesplan, hvilket er afgørende for voksnes motivation for at blive faglært i form af EUV (jf.vedhæftede notat ” Kombination af AMU, EUD og praktik i virkeligheden”)At sikre en klar sammenhæng mellem EUD og AMU systemet via standardmerit med henblik påfleksibel brug af de to systemer og dermed optimal udnyttelse af uddannelseskapaciteten samtimødekommelse af målgruppens uddannelsesbehov just in timeAt etablerer et samarbejde om indgange og grundforløb erhvervsskolerne imellem ud fra centraltfastlagte og udmeldte krav til samspillet. Det er vigtigt, at de mindre skoler stadig bliverleveringsdygtige i erhvervsuddannelser – Det er således meget tilfredsstillende, at UVM f.eks. fraAMU Nordjylland kan dokumentere beskæftigelseseffekter på EUD på op til 100 % efter endtuddannelse.
1

FL og takstreduktionerne på AMU

Det er afgørende, at AMU-programmet opretholdes som det voksen- og efteruddannelsessystem,der hurtigt kan sikre faglig og personlig kompetenceudvikling, der modsvarer arbejdsmarkedetsbehov aktuelt og på sigt. – Systemet må fortsat være gearet til at opkvalificere arbejdsstyrken, nårder er tale om massiv udvidelse af medarbejderstaben, som den der bl.a. er foregået på Bladt ogSiemens.Ved fortsat nedgang i AMU-aktiviteten svækkes konkurrenceevnen, da virksomhederne få r enmindre produktiv arbejdskraftP.t. og i nærmeste fremtid er det bl.a. til de store infrastrukturprojekter, der skal rekruttereskvalificeret arbejdskraft – Leo Larsen rapporten estimerer et arbejdskraftbehov svarende til 8.000-20.000 mandsår ca. 10 år frem i tiden. Det er faglærte og ufaglærte, der bliver brug for – forsidstnævnte er behovet estimeret til 40 %Den manglende politiske og økonomiske prioritering af AMU står i skærende kontrast til detaktuelle og fremtidige behov for kompetencer jf. AE’s forudsigelser om overskud af ufaglærte ogmangel på faglærte samt den akutte mangel på faglærte til infrastrukturprojekterneFinanslovforslaget for 2014 er en fortsættelse af den nedskæringspolitik med takstforringelser ogeffektiviseringskrav i forhold til AMU-programmetIfølge Undervisningsministeriet skal forklaringen på de seneste års store aktivitetsfald søges i ”depolitiske beslutninger om ændringer i de økonomiske rammevilkår for udbud af AMU.” (Kilde:”Notat til drøftelse på VEU-rådets møde 29. nov. 2012”Det er et dilemma, at ansvarlige bestyrelser på selvejende erhvervsrettedeuddannelsesinstitutioner fortsat skal forsvare prioritering af uddannelser, der er tabsgivende.

Anbefalinger

AMU-aktiviteten skal boostes, hvis der skal sikres relevant arbejdskraft i de sektorer, der akut og påsigt har behov – f.eks. inden for bygge/anlæg samt energisektoren.Vi skal opfodre til, at der gives et øjeblikkeligt tilskud til genopretning af taksterne samtidig med, atder besluttes et egentligt taksteftersyn.Revurdering af øvrige rammevilkår bl.a. beskåret VEU-og befordringsgodtgørelse samt nedsattilskud til kost og logi kan anbefales som ”virksomme mekanismer” til at modgå tilbagegangen iAMUFastholdelse eller udvidelse af 6 ugers selvvalgt uddannelse for de kortuddannede målrettetsektorer med behov for arbejdskraft.
2

Lockouten

AMU Nordjylland trækkes i øjeblikket med et underskud på knap 10 mio. som kan tilskrives foråretslockout –Lockouten opstod ud af en uenighed med folkeskolelærerne, som centret hverken har haft andeleller interesse iLockouten har betydet at april samt store dele af maj måneds aktivitet var vækBesparelserne på udgifter til lærer og materialer står ikke mål med de manglende indtægter fra enmåned, der var fuldt booket – Forskellen på AMU Nordjylland og øvrige uddannelsesinstitutionerer, at AMU ikke har kunnet indhente tabet. På mange af de øvrige uddannelsesinstitutioner er dergrundet konflikten genereret et overskud på grund af store udgiftsbesparelserEfter anmodning og drøftelse i UVM har centret fået tilbud om lån, - Tilbuddet er modtaget. Mendet opleves urimeligt, at der nu skal bruges mange kræfter på tilbagebetaling over de næste 5 år ien tid, hvor især AMU-aktiviteterne er under voldsomt pres med takster, som er tabsgivende ogfortsat reduceresSituationen taget i betragtning skal vi appellere til politisk handling for at centret holdes skadesløs,og at de bevilligede lån konverteres til et tilskud. – Havde AMU Nordjylland været en privatvirksomhed, havde vi fået hjælp via vores organisation og derigennem opnået fuld kompensation.
3