Ny rapport sammenligner læreres arbejdsforhold på tværs af lande
Der er gode relationer mellem lærer og elev, men evalueringskulturen på de danske skoler og
ungdomsuddannelser er usystematisk og uformel. Det viser en undersøgelse om lærings- og
arbejdsmiljøet for lærere og ledere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne i en række
lande.
Lærerne og eleverne kommer godt ud af det med hinanden, og lærere oplever generelt, at de kompeten-
ceudviklingsaktiviteter, som de har deltaget i, har haft en positiv indflydelse på deres undervisning.
Det er nogle af konklusionerne i
rapporten ’TALIS 2013 – OECD’s lærer- og lederundersøgelse’,
som
netop er blevet offentliggjort i dag. Rapporten, der er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut på
baggrund af danske data fra OECD’s Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2013, sam-
menligner lærere og lederes holdning til forskellige arbejdsforhold i grundskolen og ungdomsuddannel-
serne på tværs af en række lande.
Et af rapportens fokusområder er evaluering af og feedback på lærernes arbejde. Omtrent hver tiende
danske grundskolelærer og hver femte ungdomsuddannelseslærer får aldrig en formel evaluering, og
knap en fjerdedel af lærerne på begge uddannelsesniveauer har ikke fået feedback på deres undervis-
ning. Fire ud af fem lærere vurderer ikke, at skoleledelsen har tilstrækkeligt grundlag til at evaluere deres
undervisning.
Rapporten peger også på, at den konkrete undervisning kun sjældent er genstand for feedback til lære-
ren: Tre ud af fire lærere på både grundskole- og ungdomsuddannelsesniveau har således ikke fået
feedback af ledelsen på baggrund af observation af deres undervisning.
Danske lærere samarbejder generelt mere end deres kollegaer i udlandet, men samarbejdet er koncen-
treret om koordineringsopgaver og i mindre grad om pædagogiske drøftelser som for eksempel at sikre
fælles standarder for evaluering og bedømmelse af elevers faglige udvikling. Danske lærere drøfter også
sjældnere konkrete elevers læring end deres kollegaer i udlandet.
Skoleledelsen skal understøtte en stærk evalueringskultur og et professionelt lærersamarbejde
”Det
gode forhold mellem lærerne og eleverne giver et godt udgangspunkt for implementeringen af
den nye folkeskolereform. Rapporten viser dog også, at skolerne fortsat kan blive bedre til at evaluere
og give feedback. Her spiller skolelederne en nøglerolle i eksempelvis at evaluere lærernes indsats. Vi
ved, at elevernes faglige resultater styrkes, når ledelsen rykker helt tæt på læringssituationen og involve-
rer sig i udviklingen af undervisningens indhold, metoder og praksis. Ledelsen skal understøtte et tætte-
re professionelt lærersamarbejde med fokus på at forbedre pædagogiske praksisser og evaluere eleverne
systematisk,” siger undervisningsminister Christine Antorini.
Undervisningsministeren peger på, at Undervisningsministeriet har igangsat en lang række initiativer,
som styrker evalueringskulturen på skole- og klasseniveau. Eksempelvis skal læringsmålsstyret under-
visning sikre, at det bliver tydeligt for lærere såvel som forældre og elever, hvad målet med undervisnin-
gen er, så læreren lettere kan give eleverne individuel feedback. Derudover er der i folkeskolereformen
1