Hovedresultater for TALIS 2013
Dette notat indeholder en oversigt over de vigtigste resultater fra den danske afrapportering af OECD’s
Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2013. De samlede resultater for alle deltagerlande
kan findes i
OECD’s
internationale rapport.
Undervisningsministeriet har bedt Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om at udarbejde den danske
rapport på baggrund af TALIS-undersøgelsen. Nærværende notat tager udgangspunkt i EVA’s rapport,
der
–
ligesom OECD’s internationale rapport
–
kan findes på uvm.dk fra den 3. oktober 2014.
Notatet består af følgende afsnit:
0.
1.
2.
3.
4.
5.
Opsummering af de vigtigste resultater
Formål
Evaluering og feedback
Jobtilfredshed, undervisningspraksis og lærersamarbejde
Kompetenceudvikling
Skoleledelse
0. Opsummering af de vigtigste resultater
Evaluering og feedback
1. Ca. hver tiende grundskolelærer og hver femte ungdomsuddannelseslærer får aldrig en formel eva-
luering
2. Lærere på både grundskole og ungdomsuddannelsesniveau får oftest feedback fra andre lærere
–
kun halvdelen får feedback fra skoleledelsen.
3. Omtrent en fjerdedel af lærere på både grundskole- og ungdomsuddannelsesniveau har ikke fået
feedback på baggrund af de feedbackmetoder, der er blevet spurgt ind til i TALIS.
4. Kun en fjerdedel af lærere på både grundskole- og ungdomsuddannelsesniveau har fået feedback af
ledelsen som opfølgning på overværelse af klasseundervisning.
5. Næsten hver anden lærer i grundskolen har ikke fået feedback på baggrund af elevers testresultater.
6. Der er stor forskel på, hvilke former for feedback der ifølge lederne indgår i den formelle lærereva-
luering, og hvilke former for feedback lærerne oplyser at have fået.
7. Mange lærere mener ikke, at den feedback, de får, er baseret på en grundig vurdering af deres un-
dervisning, eller at skolelederen har effektive metoder til at evaluere, hvordan lærerne underviser.
8. Knap hver tredje lærer mener ikke, at lærerevaluering og feedback har væsentlig indflydelse på un-
dervisningen.
1