Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 232
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd i Børne- og Undervisningsudvalget om ud-
viklingen i SFO-takster
Udviklingen i SFO-takster som følge af folkeskolerefor-
men
Medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 5 minutter
Tirsdag den 9. september 2014 kl. 14-16 i Børne- og Un-
dervisningsudvalget, Christiansborg
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tak for ordet og tak for spørgsmålene omkring SFO-taksterne. Der bliver lidt
af det, jeg kommer til at sige her i min optakt, der er en anelse teknisk. Vi vil
meget gerne sende noget over.
Folkeskolereformens konsekvenser for forældres betaling for SFO blev drøftet
med KL som led i indgåelsen af kommuneaftalen for 2014, hvor regeringen og
KL drøftede reformen og de samlede økonomiske konsekvenser.
Det fremgår af kommuneaftalen, at ”det er lagt til grund, at forældrebetalings-
andelen holdes uændret”.
Regeringen og KL forventede derfor, at forældrenes betaling for pasningstilbud
i SFO ville falde, så de nogenlunde svarede til den kortere tid, børnene frem-
over vil være i SFO’erne. Det var dog samtidig en forudsætning, at kommu-
nerne fortsat selv fastsætter taksterne.
Takstfastsættelsen er således et lokalt anliggende, og i alle årene har der været
drøftelser af taksterne som led i kommunale prioriteringer. Hensigten har såle-
des været, at kommunerne også fremover finder en balance, der afspejler den
kortere pasningstid og lokale prioriteringer.
Med de nye SFO-takster, der er gældende fra august 2014, kan jeg så også
konstatere, at kommunerne som et samlet gennemsnit stort set har nedsat pri-
serne svarende til den samlet set reducerede pasningstid. Men der er også – og
det synes jeg er vigtigt at understrege her, at der er stor variation i takstudvik-
lingen, og at der er mange kommuner, som ikke har reduceret taksterne som
forventet.
Som følge af folkeskolereformens længere skoledag og den forventede takstre-
duktion anmodede Økonomi- og Indenrigsministeriet i foråret 2014 kommu-
nerne om at indberette de gældende takster fra 1. august 2014, når folkeskole-
reformen var trådt i kraft.
For at få et så reelt billede som muligt af folkeskolereformens effekt på takst-
fastsættelsen, har Undervisningsministeriet udarbejdet en oversigt, der sam-
menholder 2013 taksterne opregnet til 2014 prisniveau med de nye takster gæl-
dende fra august 2014.
Hvis udvalget ønsker det, så vil jeg selvfølgelig gerne fremsende oversigten
hvor man kan se de forskellige kommuner.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg vil gerne fremhæve et par nøgletal i forbindelse med takstudviklingen fra
2013 og frem til august 2014:
o
Takstudviklingen fra 2013 til august 2014 viser for de 6-9 årige, at 87 pct.
af de kommuner, der har SFO, har reduceret taksterne, dvs. at i alt 80 kom-
muner har reduceret taksterne. 13 pct. (eller det der svarer til 12 kommuner)
har forøget taksten, heraf 3 kommuner med mere end 1 pct.
o
Taksten for 6-9 årige er reduceret med ca. 18 pct., hvis det forudsættes, at
der er lige mange indskrevne børn i SFO i hver kommune i denne alders-
gruppe. Tages højde for det faktiske antal indskrevne under 10 år i hver
kommune, bliver takstreduktionen godt 15 pct.
o
Takstudviklingen for de 10-13 årige viser, at 32 kommuner (eller 84 pct. af
de kommuner, der har en særlig SFO (II)-takst) har reduceret taksten fra
2013 til august 2014, heraf har 17 kommuner reduceret taksten med mere
end 15 pct. Der er 6 kommuner, der har forøget taksten, heraf 1 kommune
med mere end 1 pct.
o
Taksten for 10-13 årige er reduceret med ca. 16 pct., hvis det forudsættes, at
der er lige mange indskrevne børn i SFO i hver kommune i denne alders-
gruppe. Tages højde for det faktiske antal indskrevne børn på 10 år og der-
over i hver kommune, bliver takstreduktionen knap 30 pct. Da den hidtidige
skoledags længde, børnenes daglige pasningsbehov, dækningsgraden eller
pasningsfrekvensen samt indholdet af de konkrete pasningstilbud ikke er
ens i alle kommuner, kan man ikke forvente, at alle kommuner vil reducere
taksterne i samme omfang.
Den takstudvikling, som jeg har beskrevet her med mange tal og procenter, er
det, I vil kunne se af den oversigt, som jeg vil fremsende til udvalget.
Regeringen og KL skønnede således, at børnenes behov for pasning ville blive
reduceret svarende til reformens forlængelse af skoledagen med mellem 1 og 2
timer på de enkelte klassetrin – højest i indskolingen.
Set isoleret for SFO var forventningen en udgiftsreduktion på i størrelsesorde-
nen 0,9 mia. kr., jf. besvarelse af BUU’s spørgsmål 165 den 5. april 2013. Det
svarer til en forventet udgiftsreduktion på mellem 15 og 20 pct.
Denne reduktion svarer ud fra en gennemsnitsbetragtning – og opgjort på års-
basis – nogenlunde til den forventede reducerede pasningstid som følge af den
længere skoledag.
Det samlede billede ser ud til at være, at kommunerne som et samlet landsgen-
nemsnit i det store og hele har reduceret SFO-taksterne fra 2013 til august 2014
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lige så meget, som pasningstiden er reduceret. Det gælder også, selvom ca. ¼
af kommunerne på baggrund af de indrapporterede takster for andet halvår af
2014 ikke har reduceret taksterne svarende til den gennemsnitligt reducerede
pasningstid.
Den reduktion på 40 pct., der er nævnt i artiklen i Politiken den 11. august
2014, tager udgangspunkt i, at SFO’erne kun har åbent om eftermiddagen på
skoledage. Men så meget bliver pasningstiden ikke reduceret med, da de fleste
SFO’ere også har åbent om morgenen og på feriedage. Artiklen overvurderer
derfor den betydning, folkeskolereformen har på reduktionen af pasningstid og
udgiftsniveau.
Og jeg vil også lige bemærke, at Politiken den 11. juni 2014 havde en artikel
om faldende takstniveau i SFO som følge af folkeskolereformen. Her blev den
samlede takstreduktion fra 1. januar til 1. august 2014 beregnet til 12,5 pct.
De foreliggende takstoplysninger giver mig derfor ikke på nuværende tids-
punkt anledning til at overveje, om vilkårene for kommunernes fastsættelse af
taksterne i SFO skal ændres.
Jeg vil naturligvis fortsat følge takstudviklingen nøje.
Jeg forventer også, at kommunerne fastsætter SFO-taksterne, så de afspejler
det faktiske og valgte serviceniveau i tilbuddene både set i forhold til den sam-
lede åbningstid og til den faktiske normering i de konkrete tilbud.
4