Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 231
Offentligt
Fra Dansklærerforeningens bestyrelser for stx og hf, hhx og htx 
Til Børne­ og Undervisningsudvalget 
 
Danskfaget i gymnasiet har mindre tid til arbejdet med skriftlighed end de andre A­fag på de 
gymnasiale uddannelser. Det oplever vi som et problem. Vi henvender os derfor til Børne­ og 
Undervisningsudvalget i håb om, at danskfagets rolle i udviklingen af elevens skrivekompetencer 
kan gentænkes.  
 
Der er behov for, at gymnasiet skærper arbejdet med at løfte elevernes skriftlige niveau. Vi 
opfordrer til, at fagligheden i dansk bruges til dette, ved at faget får en større rolle at spille, når 
skriftlighed skal læres. Som man kan se i uddraget fra bekendtgørelsen til slut i dette brev, har 
danskfaget i stx 75 elevtidstimer, mens de andre A­fag med skriftlig prøve som fx samfundsfag 
og engelsk har 110 timer.  Der er et misforhold mellem rollen bekendtgørelsen giver danskfaget 
via elevtiden, og de forventninger der er til fagets rolle i praksis. 
 
Hvad skal eleverne kunne skriftligt, når de er færdige med deres gymnasiale uddannelse? 
Vi mener, at de skal kunne kommunikere på skrift. Det vil sige kommunikere faglig viden i 
forskellige sammenhænge. De skal skrive for at forstå. Og kunne skrive sammenhængende, 
argumenterende og korrekt. Det har vi sværere og sværere ved at sikre i danskfaget.  
 
Danskfaget er det fag i fagrækken, som eksplicit har skrivefærdigheder som en selvstændig 
disciplin. I danskfaget skriver eleverne nemlig både for at blive gode til faget og for at blive gode til 
at skrive. I dansk arbejder vi således med skriftlig progression i bred forstand, samtidig med at vi 
som de andre fag bruger skriftligheden for at opnå faglige indholdsmål.  
 
I bekendtgørelserne til de gymnasiale uddannelser findes skriftlighedsbilag, som placerer en 
almen skriftlighed som et samarbejde mellem fagene ­ ny skriftlighed. Det støtter vi op om. Dog 
er det vores erfaring, at det stadig i høj grad opfattes som dansklærerens rolle at træne 
elevernes almene skrivekompetencer. At der er brug for at træne skriftligheden, viser også 
opfordringer fra flere rektorer, der har henvendt sig til Dansklærerforeningen med ønsket om flere 
efteruddannelseskurser i skriftlighed.  
 
Det omlagte skriftlige arbejde fylder stadigt mere, og det er en udfordring for dansk, at der ikke er 
flere timer at omlægge af. Mere elevtid i danskfaget kunne afhjælpe dette og give plads til at 
styrke elevernes skriftlige progression over de tre år. 
 
Vi takker udvalget for at tage tid til at overveje dette. 
 
Venlige hilsner 
 
Camilla Aaquist og Birgitte Darger 
pva 
Dansklærerforeningen 
Bestyrelserne for stx og hf, hhx og htx 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fra Dansklærerforeningens bestyrelser for stx og hf, hhx og htx 
 
 
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=152507#Kap6
Eksempel fra Bekendtgørelsen for stx
§ 96.
Der afsættes en elevtid på 605-655 timer over hele uddannelsesforløbet til den
enkelte elevs skriftlige arbejde.
Stk. 2.
Skolens leder forhåndstildeler følgende timer:
1) mindst 75 timer til dansk A,
2) mindst 160 timer til matematik A,
3) mindst 125 timer til biologi, fysik og kemi A,
4) mindst 110 timer til øvrige fag på A-niveau med skriftlig prøve,
5) mindst 50 timer til engelsk B,
6) mindst 100 timer til matematik B og
7) mindst 40 timer til øvrige fag med afsluttende skriftlig standpunktskarakter (skriftlig
årskarakter).