Fra Dansklærerforeningens bestyrelser for stx og hf, hhx og htx
Til Børne og Undervisningsudvalget
Danskfaget i gymnasiet har mindre tid til arbejdet med skriftlighed end de andre Afag på de
gymnasiale uddannelser. Det oplever vi som et problem. Vi henvender os derfor til Børne og
Undervisningsudvalget i håb om, at danskfagets rolle i udviklingen af elevens skrivekompetencer
kan gentænkes.
Der er behov for, at gymnasiet skærper arbejdet med at løfte elevernes skriftlige niveau. Vi
opfordrer til, at fagligheden i dansk bruges til dette, ved at faget får en større rolle at spille, når
skriftlighed skal læres. Som man kan se i uddraget fra bekendtgørelsen til slut i dette brev, har
danskfaget i stx 75 elevtidstimer, mens de andre Afag med skriftlig prøve som fx samfundsfag
og engelsk har 110 timer. Der er et misforhold mellem rollen bekendtgørelsen giver danskfaget
via elevtiden, og de forventninger der er til fagets rolle i praksis.
Hvad skal eleverne kunne skriftligt, når de er færdige med deres gymnasiale uddannelse?
Vi mener, at de skal kunne kommunikere på skrift. Det vil sige kommunikere faglig viden i
forskellige sammenhænge. De skal skrive for at forstå. Og kunne skrive sammenhængende,
argumenterende og korrekt. Det har vi sværere og sværere ved at sikre i danskfaget.
Danskfaget er det fag i fagrækken, som eksplicit har skrivefærdigheder som en selvstændig
disciplin. I danskfaget skriver eleverne nemlig både for at blive gode til faget og for at blive gode til
at skrive. I dansk arbejder vi således med skriftlig progression i bred forstand, samtidig med at vi
som de andre fag bruger skriftligheden for at opnå faglige indholdsmål.
I bekendtgørelserne til de gymnasiale uddannelser findes skriftlighedsbilag, som placerer en
almen skriftlighed som et samarbejde mellem fagene ny skriftlighed. Det støtter vi op om. Dog
er det vores erfaring, at det stadig i høj grad opfattes som dansklærerens rolle at træne
elevernes almene skrivekompetencer. At der er brug for at træne skriftligheden, viser også
opfordringer fra flere rektorer, der har henvendt sig til Dansklærerforeningen med ønsket om flere
efteruddannelseskurser i skriftlighed.
Det omlagte skriftlige arbejde fylder stadigt mere, og det er en udfordring for dansk, at der ikke er
flere timer at omlægge af. Mere elevtid i danskfaget kunne afhjælpe dette og give plads til at
styrke elevernes skriftlige progression over de tre år.
Vi takker udvalget for at tage tid til at overveje dette.
Venlige hilsner
Camilla Aaquist og Birgitte Darger
pva
Dansklærerforeningen
Bestyrelserne for stx og hf, hhx og htx
1