Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 230
Offentligt
1427808_0001.png
Det toårige program afholdes af nonprofit
foreningen Teach First Danmark i samarbejde
med Professionshøjskolen Metropol
Projektbeskrivelse, november 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0002.png
Indhold
A. Opsummering
B. Kort om foreningen
C. Teach First Danmarks formål
D. Teach First Danmark-programmet
E. Et landsdækkende projekt
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0003.png
A. Opsummering
Teach First Danmark: Opsummering
Alle børn har ret til en god uddannelse uanset baggrund
Danmark er desværre det land i Norden, hvor social baggrund betyder
mest for elevernes faglighed i folkeskolen
Teach First Danmark er en non-profit forening, der arbejder for at give alle
børn en god uddannelse, uanset social baggrund
Det er vanskeligt at rekruttere i en række fag – specielt for
skoler i socialt belastede områder
I dag har skoler ofte svært ved at rekruttere kvalificerede lærere i bestemte
fag, som f.eks. fysik/kemi, geografi, matematik, musik, tysk og fransk
Specielt skoler i socialt belastede områder har vanskelligt ved at rekruttere
lærere – de får i gennemsnit 1/3 af antallet af ansøgninger sammenlignet
med andre skoler
Teach First Danmark hjælper skoler med at dække de huller, som
den enkelte skole efterspørger flere lærertalenter til
Teach First Danmark engagerer flere af de dygtigste unge til
at blive lærere i folkeskolen
Teach First Danmark er et toårigt talentprogram, der rekrutterer de fagligt
dygtigste og mest relationsstærke kandidater fra landets universiteter til at
undervise som lærere i folkeskolen
Programmet
kombinerer en fuldtids læreransættelse med en praksis-
nær meritlæreruddannelse udviklet sammen med Metropol
Positive erfaringer fra Sverige, Tyskland og England
Programmet bygger på en evidensbaseret model, der findes i 34 lande
heriblandt i Sverige, Tyskland, USA og England
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0004.png
B. Kort om foreningen
Teamet har arbejdet på Teach First Danmark i mere end 2 år og har
erfaring inden for folkeskoleområdet, projektstyring og rekruttering
Sekretariatet (fuld tid)
Bestyrelsen
Richard
Bundsgaard
Bestyrelses-
formand
(frivillig på fuld
tid)
Jesper
Bergmann
Direktør
Irem Hussain
Thomas
Hoelgaard
Ansvarlig for
rekruttering og
markedsføring
Thøger
Bundsgaard
Ansvarlig for
program
(frivillig på fuld
tid)
Henrik
Bender
Bestyrelses-
medlem
(frivillig på
deltid)
Marianne
Kron
Bestyrelses-
medlem
(frivillig på
deltid)
Ansvarlig for
skole- og
kommune-
partnerskaber
Projektleder
hos McKinsey
& Co.
Salg og
Marketing hos
Riidr
Lærer på
Christianshavn
Skole og
Kildevæld
Skole
Rekruttering
hos
uddannelses-
ministeriet
Lærerstude-
rende og
tidligere fra
Finans-
ministeriet
Vice President
hos Widex
Høre-
apparater
Tidligere
lærer, skole-
leder, skole-
chef og nu
ledelses-
konsulent
Note: Teach First Danmark er en selvstændig almennyttig (non-profit) forening, der arbejder uafhængigt af politiske interesser
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0005.png
B. Kort om foreningen
Teach First Danmark samarbejder med Metropol og det globale nonprofit
netværk Teach For All, er anbefalet bredt og finansieret af fonde
Partnerskaber
Officielt anbefalet af
Sponsoreret af
Teach First Danmark
samarbejder med
Professionshøjskolen
Metropol vedrørende
afholdelse af den særligt
tilrettelagte
meritlæreruddannelse
Teach First Danmark er en
selvstændig forening, der vil
tage del i det globale
nonprofit netværk Teach For
All. Netværket sparrer og
videndeler god praksis på
tværs af bl.a. Sverige,
Tyskland, England og USA
Note: Dette er status pr. 25/11/2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0006.png
C. Teach First Danmarks formål
For meget talent går stadig tabt i socialt belastede miljøer
Vi har en god folkeskole i Danmark, men vi formår ikke at få alle med.
Danmark er det land i Norden, hvor
social baggrund betyder mest for elevernes faglige udbytte af folkeskolen. Teach First Danmarks mål er, at alle
unge opnår en erhvervsrettet eller gymnasial ungdomsuddannelse – uanset deres sociale baggrund.
Kilde: Teach First Danmark og Metropols uddannelsesfolder
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0007.png
C. Teach First Danmarks formål
Skolerne har svært ved at rekruttere lærere i fag som fysik/kemi, musik og
fransk – det går særligt ud over skoler i belastede kvarterer
Skoler har svært ved at rekruttere lærere i bestemte fag
Fag som skolerne har vanskeligt ved at rekruttere til
1
Meget vanskeligt
Noget vanskeligt
Det går hårdest ud over skoler
i socialt belastede områder
Natur/teknik
Musik
Fysik/kemi
Tysk
69
76
75
74
1/3
ansøgninger
Ressourcesvage skoler
modtager i gennemsnit
3 gange færre ansøgninger
end andre skoler
2
Samtidig er det de skoler,
der typisk har sværest ved at
fastholde lærere
Biologi
Geografi
Fransk
Matematik
28
40
62
61
Engelsk
Dansk
14
25
1 Undersøgelse af linjefagsdækning i folkeskolen, UNI-C, 2009
2 Lærerne fravælger de ressourcesvage skoler, Ugebrevet A4, 2008
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0008.png
C. Teach First Danmarks formål
For få af de dygtigste unge vælger i dag at blive lærere – og mange af dem,
der gør, er i overhængende fare for at droppe ud
1) Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelser (FIVU), 2013;
2) EVA – ‘Frafald på læreruddannelsen’, 2013
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0009.png
C. Teach First Danmarks formål
Gode lærere er entydigt det vigtigste for børns læring – derfor engagerer
Teach First Danmark flere af de dygtigste unge til lærerfaget
Forskning viser, at lærere entydigt er den vigtigste faktor for børns læring (Hattie, 2007).
Derfor hjælper foreningen Teach First Danmark skoler i socialt belastede områder med
at rekruttere dygtige lærere og rollemodeller.
Teach First Danmark er et toårigt talentprogram, hvor de dygtigste og mest
relationsstærke kandidater fra universitetet rekrutteres til at undervise som
lærere i to år på folkeskoler i socialt belastede områder.
Samtidig uddannes de
lærerfagligt til at løfte opgaven. Teach First-lærerne ansættes og indgår i lærerteams på
samme vilkår og i samspil med deres lærerkollegaer.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0010.png
C. Teach First Danmarks formål
29% af adspurgte universitetskandidater er interesserede i at ansøge
Teach First Danmark-programmet
29% af kandidatstuderende vil gerne ansøge
Andel af adspurgte kandidater, der er interesserede i
at ansøge Teach First Danmark-programmet fordelt
på uddannelsesretning, %
I alt
Naturvidenskab
29
33
36
22
22
Jeg ser egentlig Teach First Danmark
som en slags værnepligt. Og det er
noget jeg gerne ville have dedikeret
mig til lige efter studiet
– Ph.d. studerende på KU
Samfundsvidenskab
Humanoira
Andet
Det er en enorm forskel, du har
mulighed for at gøre for dine elever.
Samtidig løfter du dig selv og udvikler
dine evner som leder og
kommunikator. Evner du kan bruge i
enhver organisation.
– Hans Arnum,
bankdirektør i Nordea
Ø 29
Kilde: Teach First Danmark survey af 250 respondenter blandt kandidatstuderende og nyligt afsluttede kandidater fra danske universiteter, 2014
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0011.png
C. Teach First Danmarks formål
Vores vision om, at alle børn skal have mulighed for en god uddannelse
bygger hos Teach First Danmark på tre søjler
Alle børn og unge skal have
mulighed for en god uddannelse – uanset social baggrund
i
Flere gode
lærere
Engagere flere af
de skarpeste
hoveder som
lærere og være
med til at
genskabe
prestigen omkring
lærerhvervet
ii
Fremtidens
beslutnings-
tagere
Udvikle ledere i
skolen, der kan
bygge bro mellem
folkeskoler,
erhvervsliv,
ministerier og
kommuner
iii
Videndeling
og samspil
Samle god praksis
og udvikle viden
og materialer, der
kan bidrage bredt
til interesserede
lærere,
skoleledere mv. i
folkeskolen
De dygtigste og mest relationsstærke nyuddannede kandidater
fra landets universiteter engageres til at undervise som lærere i
mindst to år på en folkeskole og gøre en vedvarende forskel
Note: Teach First Danmarks sigte er almennyttigt og foreningen arbejder uafhængigt af politiske og religiøse interesser
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0012.png
D. Teach First Danmark-programmet
Lærerne underviser på fuldtid og de gennemfører en
en fuld praksisnær meritlæreruddannelse
Sommer-
akademi
(6 uger)
Undervisning
(praksis)
Sommercamp
med elever
Intensivt lærer-
fagligt kursus
X
X
Antal ECTS gennemført
Merit fra tidligere udd. og
praktik pba. egen praksis
1. år
2. år
Efterfølgende
år
Kandidaten arbejder fuldtid som
lærer på en folkeskole
Akkrediteret læreruddannelse i
samarbejde med Metropol
Blive
som lærer
1
Lærer-
uddannelse
Lærerfagligt
mentorforløb
Ledelses-
udvikling
ECTS
Personlig coaching på skolen fra en lærerfaglig
mentor ansat af foreningen, bl.a. ved aktionslæring
Ledelses-
kurser
30
10
10
40
60
Programmet afsluttes –
deltageren er
færdiguddannet lærer
TFD alumne-
program
1 Lærer og skole kan vælge at fortsætte ansættelsen efter afsluttet program (uden for Teach First Danmark programmets rammer)
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0013.png
D. Teach First Danmark-programmet
Teach First Danmark bringer en ny, værdifuld faglighed i spil på hele
skolen
Det er et samspil
Teach First-lærerne indgår i lærerteamet på lige fod med deres kollegaer
Lærernes forskellige
baggrunde kan bringe
nye, værdifulde
kompetencer i spil i
løbet af en mere
afvekslende skoledag
– og sikre eleverne
nye rollemodeller
(den åbne skole)
Som faglige fyrtårne i
fag som fysik/kemi,
N/T, geografi,
matematik, musik,
tysk, fransk m.fl. kan
Teach First-lærernes
faglighed trækkes på
at hele lærerværelset
(faglige specialister)
Teach First-lærerne
kommer pædagogisk
og didaktisk til at
trække på deres
erfarne lærerkollegaer
og samtidig støttes de
af mentorer med en
baggrund som lærere
(gensidig sparring)
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0014.png
D. Teach First Danmark-programmet
Teach For All har succes i mere end 30 lande – senest i Sverige
Nr. 3 mest populære
Teach First
var den 3. mest
populære arbejdsplads for
nyuddannede i England i 2013 på
TIME magazines liste
1
Her i Skandinavien
Teach For Sweden
lancerede i 2013
Teach First Danmark
er i samspil med
Sverige ift. til at videreudvikle den
skandinaviske Teach First-model
18% af Harvard
søgte i 2011 ind på
Teach for America
2
Lande med Teach First-programmer
Eksempler på forskning fra andre lande
Teach For America er signifikant med til at sikre et
fagligt løft
af elever på
skoler i socialt belastede områder i
USA
3
Kilder
1.
Time Magazine, Top 100 Graduate
Employers, 2013
Teach First i England har de seneste ti år været med til at
øge prestige
og
optag på den ordinære læreruddannelse markant
4
Find en kort oversigt på
teachfirst.dk/forskning-fra-teach-for-all/
2.
The Harvard Crimson, 2011
3.
Mathematica Policy Research, 2013
4.
Teach First Impact Report, 2012
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0015.png
E. Et landsdækkende projekt
Initiativet begynder i 2015 i belastede kvarterer i hovedstadsområdet og på
sigt har det høj prioritet at nå ud på skoler i land- og yderkommuner
Kommunernes socioøkonomiske status og afgangskarakterer fra folkeskolen, 2012
Socioøkonomisk
indeks
Samlet
gennemsnit
Højeste
Mellem
Laveste
Matematik
Læsning
Kilde: UVMs databank; Teach First Danmark analyse
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427808_0016.png
E. Et landsdækkende projekt
Teach First Danmarks målsætning er at sikre et fagligt løft af 100 skoler i
2020 (200 lærere) – i hele landet
Forventede nøgletal
Elever undervist (direkte)
1.700
4.900
7.100
8.700
(% af hele folkeskolen)
10.300
11.000
(2 %)
100
(7%)
Antal skoler undervist på
25
60
70
80
95
Foreningen arbejder for at bidrage på
ca. 7% af landets folkeskoler i 2020 og
videndele på tværs af de skoler
Teach First-lærere på 1. år
Teach First-lærere på 2. år
200
2015
2017
2020
2025
30
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
15
Note: Udvalgte kommuner er indikative, og beror på Teach First Danmarks indledende analyser