Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
BUU Alm.del Bilag 227
Offentligt
1497887_0001.png
DET  GRØNNE  KLASSEVÆRELSE  
Oplæg,  Børne-­‐  og  Undervisningsudvalget,  Folke9nget,  17.  februar  2015  
Ved  gymnasielærer  og  projektleder,  Mads  Strarup,  Københavns  åbne  Gymnasium  
1  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0002.png
Marts  
2014   2014  
Marts  
2  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0003.png
Skitse,    
sommer  2014  
3  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0004.png
September  2014  
4  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0005.png
September  2014  
September  2014  
5  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0006.png
September  2014  
September  2014  
6  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0007.png
September  2014  
September  2014  
7  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0008.png
September  2014  
September  2014  
September  2014  
8  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0009.png
September  2
2014  
September  
014  
9  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0010.png
September  2014  
September  2014  
September  2014  
Røre-­‐gøre-­‐føle  
fremfor    
høre-­‐læse-­‐se  
10  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0011.png
11  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0012.png
PÅ KANTEN AF NATUREN KOMMER VI
PÅ KANT MED NATUREN
K.E. Løgstrup i 1984
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0013.png
HVAD  KAN  DET  GRØNNE  KLASSEVÆRELSE?  
 
Reaktualisere  naturvidenskaberne  gennem  ak9verende  undervisningsformer  
 -­‐  væk  fra  stolen,  op  på  taget!  
 
Tilbyde  en  nyfortolkning  af  almen  dannelsen  –  gøre  eleverne  handlingskompetente    
 -­‐  inddrage  virkelighedens  klimaudfordringer  
en  miniature  
i  gymnasieundervisning.  
 
Skabe  rum  for  anderledes  faglige  og  tværfaglige  forløb  
 
-­‐  
Dansk+Biologi:  Inger  Christensen  og  biodiversitet  
 -­‐  Geografi+Fysik:  Regnvand  –  problem  eller  ressource?  
 -­‐  Samfundsfag:  Klima  og  poliMsk  akMvisme  
13  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0014.png
HVAD  KAN  I  GØRE?  
SæUe  endnu  flere  puljemidler  af  9l  lignende  projekter  –  således  at  vi  på  
Københavns  åbne  Gymnasium  ikke  er  alene  om  denne  undervisningsindsats.  
 
StøUe  didak9sk  og  faglig  udvikling  på  deUe  område  9l  f.eks.  tværgående  
fagbøger,  ’undervisning  i  det  grønne’  mm.  
 
 
 
 
 
14  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0015.png
HVAD  KAN  I  GØRE?  
SæUe  endnu  flere  puljemidler  af  9l  lignende  projekter  –  således  at  vi  på  
Københavns  åbne  Gymnasium  ikke  er  alene  om  denne  undervisningsindsats.  
 
StøUe  didak9sk  og  faglig  udvikling  på  deUe  område  9l  f.eks.  tværgående  
fagbøger,  ’undervisning  i  det  grønne’  mm.  
 
Indskrive  bæredyg9ghed,  klimabevidsthed  mm.  i  den  korrek9on  
af  gymnasiereformen,  som  I  netop  nu  sidder  og  arbejder  på.  
 
 
 
 
15  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0016.png
16  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497887_0017.png
 
 
17  |  Københavns  åbne  Gymnasium  
TAK!  
[email protected]